Тема: Відмінювання порядкових числівників. Написання порядкових числівників
Мета: закріпити здобуті знання з теми; формумати вміння правильно утворювати форми порядкових та кількісних числівників; правильно записувати порядкові числівники на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний; правильно записувати відчислівникові слова;
формувати навички самоконтролю та взаємоконтролю;
розвивати зв’язне мовлення;
виховувати любов до природи засобами дидактичного матеріалу.
Тип уроку: формування навичок та набуття вмінь.
Хід уроку:
І) Перевірка та закріплення здобутих знань.
1. Перевірка Д/З.
2 учні відмінюють дробові числівники (двадцять дві цілих п’ять десятих, сорок одна ціла дві сьомих).
2. Гра « Мікрофон»(характеристика числівників):
- сто,
- п’ятеро,
- двадцять один,
- п’ятірка,
- п’ятикілометровий,
- три п’ятих,
- кількасот.
3. Гра «Найкмітливіша, найважніша пара».
Проведемо екскурсію до зоопарку, зупиняємося біля вольєра з крокодилом.
Плаче крокодил, ридає,
-Де синочок мій? – питає.
Я тепер один. Один.
Невідомо, де мій син.
Учні читають тексти про тварин з числівниками, які підготували заздалегідь. Задають запитання до пар : « Скільки ви нарахували певних звірів?». Вказати кількісний чи порядковий числівник, розряд кількісних, за будовою.
Відповіді по групах.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Продовжуємо екскурсію, зупиняємося біля вольєра.
Гра « Прояви фантазію».
Три кабанчик…. дужі,
Борсалися в калюжі,
Перший хрюкнув і подався,
Третій зовсім відцурався.
Котрий кабанчик лишився?( другий)
Це кількісний чи порядковий числівник? Як визначили?
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Робота над темою.
Зробити висновок: порядкові числівники відмінюються як прикметника твердої групи.
Зробити висновок: третій відмінюється як прикметника м’якої групи.
За чим змінюються числівники?(за родами та числами)
Пояснити значення фразеологізмів. Визначити відмінки порядкових числівників. Пояснити , від чого залежить рід, число , відмінок числівників.
Грати першу скрипку; як собаці п’ята нога; до третього коліна; друге дихання; обминати десятою вулицею; з третіх рук; сьома вода на киселі.
Це ми дізнаємося після фізкльтхвилинки.
Діти встають і підіймають руки вгору чи опускають.
Порядковий числівник – руки вгору, пальці розтиснуті.
Кількісні – руки в різні боки, пальці стиснуті.
Інша частина мови – руки вниз, пальці розтиснуті.
П’ятий, одинадцять, десятина, восьмеро, вісімка, вісімдесят восьмий, кільканадцять, стоквартирний, двадцять один, сороковий.
Прочитати речення, записати прописом числівники, визначити відмінок, пояснити свою думку. Поміркуйте, як треба ставитися до інших, зокрема до менших від себе.
Ми підійшли до 21 вольєра. Вискочив баранчик з 11 хліва , побачив: поросятко пісочок перекопує. Гупнув його в бік, аж кувікнуло воно й заточилося в 3 калюжу. Потім за курчам погналося – воно ледве в 5 кущ жасміну втекло. Аж тут корова з 23 хліва вийшла, хукнула, покрутила головою й наставила роги до баранчика. Він замекав:
Провідміняйте числівники порядковий та кількісний, що позначають, у котрий рік ви народилися. Визначте різницю при відмінюванні.
Висновок: У складених числівниках відмінюється тільки останнє слово.
6. Легенда про Святого Миколая.
Обридло Святому Миколаю слухати скарги про нестачу грошей, хвороби, вирішив він повернути людей на щось радісне, приємне. Для цього оголосив конкурс «Який вік найкращий». І приз неабиякий – повна торба щастя.
Першим виступив двадцятирічний:
За ним вийшов сорокарічний:
І нарешті промовив шістдесятирічний:
Мусив Святий Миколай приз ділити на трьох: щось дав двадцятирічному, щось сорокарічному, а щось шістдесятирічному.
Поміркуйте: від чого залежить настрій людини? Хто, на вашу думку, щасливіший? Випишіть відчислівникові слова.
5-сотий, 11-тисячний, 3-мільйонний, 92-річний, 40-мільярдний, 90-тисячний, 277-квартирний.
V. Підсумок.
Гра «Продовж речення».
Я знаю….
Я навчився…..
Чи досягли мети?....
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
Записати загадки, прислів’я, приказки, скласти кросворди, ребуси із порядковими числівниками.