Фразеологічний турнір можна проводити як в позаурочний час в якості позакласного заходу з української мови, так і на уроці.
Фразеологічний турнір
Мета: поглибити знання учнів про фразеологізми; виробити навички правильного вживання фразеологізмів у мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.
Зміст турніру
І. Повідомлення теми, мети і завдань конкурсу.
Слово вчителя.
II. Проведення турніру (між двома командами учнів).
1. Пояснити значення фразеологізмів.
1 команда:
1) корова язиком злизала
2) ніколи вгору глянути
3) за вухами лящить
4) клювати носом
5) ходити на голові
6) змокнути до нитки
7) як сніг на голову
8) трудитись в поті чола
9) байдики бити
10) за розум взятися
11)жити на широку ногу
12) пасти задніх.
2 команда:
1) дерти горло
2) дати березової каші
3) врізати дуба
4) сушити голову
5) піймати на гарячому
6) дістати з-під землі
7) частувати кулаками
8) знати як свої п'ять пальців
9) накивати п'ятами
10) в сорочці народитись
11) тримати язик за зубами
12) на вагу золота
2. Конкурс «Хто перший?». Відгадати фразеологічні загадки.
1) Коли правда на голку схожа? (коли очі коле)
2) Які ноги втрачає людина, коли міцно засинає? (задні)
3) Яка істота може свиснути так, що ніхто ніколи не почує? (рак)
4) В кого позичають очі ті, кому стидно? (у Сірка)
5) Що заговорюють, забивають і що замилюють брехуни? (зуби, баки, очі)
6) Здивовані люди дивляться, як баран на що? (на нові ворота)
3. Сказати фразеологізмом:
1 команда:
мовчати
говорити
нічого не робити
2 команда:
бути неуважним
перебільшувати
кланятись
4. Пригадати фразеологізми, у яких би згадувалися такі тварини:
баран слон
кіт собака
свиня риба
5. Доповніть вірші фразеологізмами:
1) Він добре вчитися іще не звик,
А на уроці завтра (проковтне язик),
Бо на уроках лише спав
Та грався, а ще (ловив ґав).
А на перерві в тому ж класі
Він безупинно (точить ляси).
Удома ж, от то дивина,
(Із мухи робить він слона).
І рідним набридла мова ота,
Що нібито він (на вагу золота).
Та дізнались всі правду гірку,
Бо не сховати (шила в мішку).
І тільки тато ремінь хотів зняти,
Тарасик наш (змастив салом п'яти).
А потім наш учень (за розум узявся):
Удома всіх слухався, в школі - навчався !
2) Якщо не хочеш учитися ти,
То у школі доводиться ( раків пекти ),
Бо вдома так добре сидіти,
Лежати, гуляти і ( байдики бити ).
3) Приїхав з Харкова Сашко,
З Одеси прилетів Мишко.
Здружились хлопці в одну мить
Так, що (водою не розлить).
Та раптом - що це? Йде Мишко
В кіно - з кіно іде Сашко.
Один від одного далеко –
Мабуть, (розбили хлопці глека).
6. Конкурс «Хто більше?»
Придумати якомога більше фразеологізмів, які означають:
1 команда:
«багато»
«злякатися»
2 команда:
«далеко»
«побити»
7. Творчий конкурс. Скласти вірш з використанням фразеологізмів.
Довгожданий звук
Іграшку схотів хлопчак й попросив у тата:
«Ну купи мені літак, так хочу погратись!»
В тата - криза грошова: в хаті - ані гривні,
Але світла голова. Він сказав дитині:
«Добре, синку, будеш мати: я куплю тобі літак,
Лише треба зачекати, щоб на горі свиснув рак!»
Так сказав і геть забув, а синок чекає,
Ловить хлопчик кожен звук, хоч гори немає.
Але Петрик край ріки день у день вартує:
Може, довгожданий свист рака тут почує?
Може, рак озвучить мрію, може, свисне рак?
І тоді нарешті буде у нього літак.
Просто хлопчик ще маленький, не ходить до школи
І не знає: жоден рак не свисне ніколи!
III. Підведення підсумків турніру. Нагородження команди-переможця (призами, грамотами, на уроці - оцінками).
1