Пропоную розробку інтегрованого уроку з математики та екології. На своїх уроках математики у 5-6 класах я надаю пріоритет вихованню в учнів любові до України, її природи, рідного дому, школи, рідної мови, шляхом складання самими учнями (або за допомогою вчителя) і розв'язування задач, в яких мова йде про їх рідний край.
Пiдсумковий урок з теми “Вiдношення i пропорцiї”
Мета уроку: систематизувати та узагальнити знання учнiв з теми “Вiдношення i пропорцiї”, навчити учнів застосовувати свої знання та навички при розв’язуванні задач; відпрацювання умінь розв'язувати задачі з допомогою пропорції, рівняння, записані у вигляді пропорції; відпрацьовувати вміння застосовувати основну властивість пропорції, розвивати логічне мислення; пам'ять, вміння аналізувати отриману інформацію ; виховувати розуміння стану екології навколишнього середовища та екологічну культуру поведінки людини, відповідальність за стан навколишнього середовища.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок
Обладнання: інтерактивна дошка, сигнальні картки (червоні, зелені) для гри “Мовчанка”.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель:Дорогі діти, сьогодні ми проведемо нестандартний урок: «Математика i екологія» у вигляді подорожі стежинами нашого краю, обговоримо проблеми охорони природи, розв’яжемо приклади та задачi,.
На цьому уроці ми поговоримо про те, що хорошого ви можете зробити для природи і чого не зробити поганого. І не тільки сьогодні, а протягом всього свого життя.
Клас ділиться на три групи, обирається керівник кожної групи , еколог, історик, економіст.
ІІ. Орієнтація
Ви вже знаєте з засобів масової інформації, з уроків природознавства та географії, з уроків охорони здоров'я, що проблема екологiї – це одна з найактуальніших проблем сучасного світу. Широке коло питань, пов’язаних з охороною природи, розв’язує та вирішує наука, що має назву «екологія» Проблема охорони природи не повинна проходи й повз нас! Вже сьогодні вчені довели, що на 20% здоров'я людини залежить від екологічного стану навколишнього середовища, де вона мешкає. Тому й ми з вами маємо зберегти все, чим пишаємося: красу наших дерев, унікальність пташиного світу, світ рослин, світ тварин, чистоту водойм. (записали дату і тему уроку).
ІІІ Практика на прикладах
Пропоную відправитися в подорож у світ «Відношень і пропорцій».
I. Гра Математичне лото
1 3:X=5:15 |
2 Х:4=5 |
3 5:3х=1:6 |
4 4х:3=8 |
5 7:4=2х:16 |
|
9-с 20-к 10-в 6-е 14-р
Початок маршруту «Шкільний сквер»
Вчитель екології: Чи багато лісу на території нашої місцевості? А чи багато це для нас з вами як користувачів чистого повітря, насиченого киснем? А як можна зберегти цю кількість – правильно, через економне використання всіх предметів, що виготовляються з дерева, через посадку нових дерев, через використання макулатури тощо. Лише в Україні за останні 500 років лісів стало втричі менше і тому я хочу спитати вас: «А чи завжди людина платить добром за добро, що отримує?» - бачу ви розумієте, що ні… А тому закликаю: «Збережіть те, що маєте!»
Вчитель математики:
Маршрут екологічної стежини починається у сквері школи, який був закладений учнями та вчителями у 1985 р. Пропонуємо учням пригадати назви дерев, кущів, які ростуть біля школи .
Завдання Побудуйте cтовпчасту діаграму розміщення лісів на Україні: Полісся – 40%, лісостеп – 25%, Карпати – 20%, південь – 10%, лісопосадки – 5%.
Вчитель екології:Папір кинутий вами в лісі, буде лежати 2 роки. Консервна банка - 30 років, а поліетиленовий пакет - 130 років. Зібравши всього 1 тонну макулатури можна зберегти 10 соснових дерев.
Завдання Підраховано, що 1 людина за своє життя «нищить» приблизно 200 дерев - на житло, меблі, іграшки, зошити, газети, книги, сірники і так далі.
Чисельність жителів, якi проживають на територiї Талалаївського району в сiльськiй мiсцевостi становить 32 тис. осіб. Яка кількість дерев приблизно використовується для одного покоління жителів усiєї сiльської мiсцевостi?
Завдання .У світі щорічно добувається 1600 млн. деревини, близько 20% всієї деревини йде на паливо. Скільки кубічних метрів деревини спалюється?
2.Зупинка «Цілюще джерело».
Вийшовши із мальовничого куточка рідної школи, пройшовши між навчально-дослідними ділянками, ми зупиняємося біля джерела, за яким постійно доглядають учні нашої школи, розчищають його, лагодять огорожу, куточок для відпочинку. До води народ має щиру пошану і вважає за гріх плювати в неї й казати про неї погані слова.
Учень -еколог:Наш струмочок біжить від криниці по яру на протязі 3 кілометрів, а потім впадає в річку Березовицю. Березовиця зливається з Лисогором побіля села Березівка і далі Лисогір котить свої води до Удаю, а Удай поповнює Сулу, а Сула впадає в Кременчуцьке водосховище, розташоване на Дніпрі. ось так краплинка з нашого джерельця докотилася Дніпром до Чорного моря, а там до Атлантики недалеко.
Вода – один з найважливіших джерел всього живого на землі. Без води людина гине менше ніж через тиждень. Життя є лише там, де є вода. Вона саме унікальна і дивовижна речовина на світі. Але ресурси прісної води становлять лише 2,5 % загального обсягу гідросфери. Споживання прісної води весь час зростає й досягла 7 тис. у рік. Який вплив робить людина на водні ресурси? Переважно негативнi. Дуже серйозна проблема – склад води в рiчках промислової зони. В рiчку скидаються води заводів,фабрик. Їх бактерiальне забруднення в багато раз перевищує норму, що являється причиною самого високого в рiвня захворюваностi .
Вчитель екології: Але за останні роки води стали мутні, брудні, подекуди вонючі, вони переповнені сміттям та відходами. Адже питної води дедалі менше, скоро взагалі не буде! А що ви робите вдома? Чи економите ви? Чи бережете краплі – сльози? А давайте порахуємо, втрати води, коли у вашій оселі бодай один кран недостатньо закритий чи протікає… Струю води товщиною в сірникову паличку на кухні бачили? А от вона за добу веде до втрати 480 л води. Скільки літрів буде дарма використано, якщо у нашому селіi близько 100 людей залишать свої крани незакритими? А скільком людям вистачило б цієї води, якщо рахувати, що в середньому людині на добу досить 3 – 4 л питної води?
Вчитель математики: Ця вправа на збереження води.
Задача .
480 л - 1людина
Х л - 100людей
Або:
Відповідь: близько 48 000 літрів витрачається; близько 12 000 – 16 000 людей мали б змогу отримати цю «втрачену» воду.
Вчитель екології: Який висновок з цієї задачі? Чи завжди ви слідкує за станом крану? Чи економите воду? А які ви маєте пропозиції стосовно масового заохочення людей до збереження води?- (заслуховує відповіді учнiв).
3. Зупинка урочище «Славино»
Перейшовши по греблі через ставок, ми наближаємося до урочища «Славино»
Учень-історик. Всі хто проїжджає по трасі Талалаївка – Харкове завжди милується красою березового гаю розташованого на схилах неглибоко яру. А смачна вода з криниці, а цілющий березовий сік, гриби влітку і восени, запашні суниці, ніжно-білі схилені квітки сону і гордо підняті золотаві квіти купальницькі – все тут на якихось трьох гектарах. Як же виникло урочище Славино? Це результат діяльності водної ерозії. Вода розмила пухкі породи і утворився яр, а потім сюди прийшла людина і створила разом з природою неповторний ландшафт. Проживали тут люди з XIX ст.. аж до 1939 року, до тих пір поки колективізація не змусила їх переселитися на - центральну садибу колгоспу, яка знаходиться в с. Харкове. Проживали там Чепель М.,Головко А., Чепель І., Мартіян Ф., Жадько П. В нього в роки колективізації забрали все його добро і худобу. Він викопав землянку, деякий час жив у ній разом із родиною, але і звідти його виселили. Нині поруч із трасою знаходиться болото, а десь до 1936 року був великий ставок « Костишин». Ставок назвали Костишин, тому, що на його берегах була садиба Мартіяна Костянтина. В цьому ставку було багато карасів, коропів, в’юнів і раків. далі за ставком був сінокіс. По дну яру протікав струмок обабіч якого росла малина і ожина. Далі по яру росли старі верби, а по схилах багато трав і польових квітів. В 1936 року, щоб припинити розростання яру, який забирав родючі землі, почали садити берези.
Задача . Загальна площа насаджень уздовж ставка – 1,5 га, що становить 1/2 площі, яку заплановано засадити. Яку площу заплановано засадити?
Робота в групах
Задача . Встановлено, що 1 га лісу очищає за рік 18 млн м3 повітря. скільки кубічних метрів повітря очистить ліс площею:
1група а) 50 га;
2 група б)250 га;
3 група в) 500 га?
4. Зупинка «Обріївські поля».
Вчитель екології.А зараз ми наближаємося до полів нашої агрофірми «Обрій».
Чого тільки не видумали люди, аби полегшити та поліпшити своє життя: і добрива, щоб збирати багаті врожаї, і смертоносні отрути, щоб вбивати комах-шкідників . Люди так захопились поліпшенням свого життя, що не помітили, як пошкодили лісу, у них стало менше звірів і птахів, погіршилися повітря, вода. Поступово, непомітно на Землі багато в чому стало не краще, як люди хотіли, а гірше.
Учень-економіст. Сьогоднішній «Обрій»- це 8 тисяч гектарів орних земель, майже 3 тисячі голів великої рогатої худоби. Господарству належить левова доля виробництва тваринницької і рослинницької продукції в районі. Чотири відділки (з них Харитонівський – Срібнянського району) 270 працюючих. Всупереч усім труднощам в « Обрій» щороку закуповують нову найсучаснішу техніку, не припиняється будівництва, в тому числі й об’єктів соцкультпобуту . До «Обрію» за досвідом роботи їдуть не тільки з нашої області, а й із-за її меж. Тільки в минулому році на базі господарства відбулося до десятка солідних, поважних семінарів. Вже кілька років агрофірма плідно підтримує контакти з австрійською фірмою, що випускає техніку відомої марки CASE.А стосунки керівників давно переросли кордони офіційних і вилились у щиру дружбу із теплими візитами один до одного. У 2007 році держава удостоїла директора агрофірми Фесака Василя Петровича високої відзнаки - звання Заслуженого працівника сільського господарства.
Задача . Для гарного врожаю в грунт необхідно внести азот фосфор і калій. Ці речовини є в таких мінеральних добривах: аміачна селітра (35% азоту), суперфосфат (15% фосфату), калійна сіль(30% калію). Визначте дозу внесення цих добрив, якщо кожної діючої речовини потрібно 50 кг на 1 га .
Задача. Для хімічного прополювання рослин використовують гербіциди. Якщо неправильно користуватися цими препаратами, то можна дуже забруднити навколишнє середовище. Гербіцид 2М-АХ складається з 80 % сильнодіючої отрути і застосовується для боротьби з бур’янами в посіві . Доза цього гербіциду- 900г діючої речовини на 1 га. Препарат розчиняють у воді з розрахунку 400 л на 1 га. Яку кількість даного препарату треба розчинити в 100 л води?
Робота в групах
Задача . Мурашина сім’я протям дня знищує 1 кг шкідливих комах, завдяки чому захищає ліс площею 2500 м2 . Яку кількість шкідливих комах знищить мурашник на такій самій площі за
а) 5 днів
б)10 днів
в) за місяць?
ІV Незалежна практика
Гра “Мовчанка”.
У кожного на парті лежать дві кольорові картки, - червона і зелена. Ми будемо грати в гру “Мовчанка”. Якщо ви згодні з тим, що пропорція правильна, то мовчки підніміть зелену картку, якщо ні - червону.
1) 2: 3 = 5: 10
2) 2: 3 = 10: 15
3) 5: 10 = 8: 4
4) 3: 8 = 6: 16
5) 12: 18 = 3: 2
6) 8: 6 = 16: 12;
7) 2: 3 =10: 15
Підсумок уроку.
Вчитель екології: багато сьогодні почули, багато зробили, а насправді треба ще стільки всього зробити! Адже питання «екологiя» - не нове, але дуже й дуже актуальне . У суспільства і природи спільна доля. Їх майбутнє залежить від кожного з нас. Захист природи - справа совісті і обов'язку кожного з нас!
Уявно пройшовши екологічною стежиною і розв’язавши всі задачі, ми дійшли висновку: людина має ставитися з добротою, любов’ю до всього живого заради життя на Землі.
Потрібно, щоб кожна людина чула ніжну пісню лісових дзвіночків, шелест листочків, пісню жайворонка, відчувала неповоротний запах землі.
Вчитель математики. Ми живемо в прекрасному краї,який завжди був багатим на різноманітність флори та фауни. Ми маємо чим пишатися: родючі землі, безкраї лани, ставки та річки. Але їх потрібно берегти і примножувати. Це наше завдання. Розв’язуючи запропоновані вам задачі, проводячи бесіди про економію і бережливість на уроках математики, ми вносимо свою частку у справу виховання цивілізованого господаря. Сподіваємося, що знання, які ви, шановні учні, здобуваєте на уроках математики, допоможуть вам у майбутньому покращити екологічну ситуацію в нашому рідному селі Харкове, а також в Україні і в цілому світі.
V Домашньо-пізнавальна практика
Підготувати коротке повідомлення про екологічні проблеми сучасності та скласти задачу екологічного змісту.