Урок з теми “Вiдношення i пропорцiї”

Про матеріал

Пропоную розробку інтегрованого уроку з математики та екології. На своїх уроках математики у 5-6 класах я надаю пріоритет вихованню в учнів любові до України, її природи, рідного дому, школи, рідної мови, шляхом складання самими учнями (або за допомогою вчителя) і розв'язування задач, в яких мова йде про їх рідний край.

Перегляд файлу

Пiдсумковий урок з теми “Вiдношення i пропорцiї”

Мета уроку:    систематизувати та узагальнити знання учнiв з теми “Вiдношення i пропорцiї”, навчити учнів застосовувати свої знання та навички при розв’язуванні задач; відпрацювання умінь розв'язувати задачі з допомогою пропорції, рівняння, записані у вигляді пропорції; відпрацьовувати вміння застосовувати основну властивість пропорції,  розвивати логічне мислення; пам'ять, вміння аналізувати отриману інформацію ; виховувати розуміння стану екології навколишнього середовища та екологічну культуру поведінки людини, відповідальність за стан навколишнього середовища.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

Обладнання: інтерактивна дошка, сигнальні картки (червоні, зелені) для гри “Мовчанка”.

Хід уроку

І. Організація класу.

Вчитель:Дорогі діти, сьогодні ми проведемо нестандартний урок: «Математика i екологія» у вигляді подорожі стежинами нашого краю, обговоримо проблеми охорони природи, розв’яжемо приклади та задачi,.

На цьому уроці ми поговоримо про те, що хорошого ви можете зробити для природи і чого не зробити поганого. І не тільки сьогодні, а протягом всього свого життя.

Клас ділиться на три групи, обирається керівник кожної групи , еколог, історик, економіст.

ІІ.  Орієнтація

Ви вже знаєте з засобів масової інформації, з уроків природознавства та географії, з уроків охорони здоров'я, що проблема екологiї – це одна з найактуальніших проблем сучасного світу. Широке коло питань, пов’язаних з охороною природи, розв’язує та вирішує наука, що має назву «екологія» Проблема охорони природи не повинна проходи й повз нас! Вже сьогодні вчені довели, що на 20% здоров'я людини залежить від екологічного стану навколишнього середовища, де вона мешкає. Тому й ми з вами маємо зберегти все, чим пишаємося: красу наших дерев, унікальність пташиного світу, світ рослин, світ тварин, чистоту водойм. (записали дату і тему уроку).

                

ІІІ Практика на прикладах

Пропоную відправитися в подорож у світ «Відношень і пропорцій».

I.  Гра Математичне лото

1       3:X=5:15

2        Х:4=5

3        5:3х=1:6

4        4х:3=8

5         7:4=2х:16

 

9-с           20-к           10-в            6-е              14-р

Початок маршруту «Шкільний сквер»

Вчитель екології:   Чи багато лісу на  території нашої місцевості? А чи багато це для нас з вами як користувачів чистого повітря, насиченого киснем? А як можна зберегти цю кількість – правильно, через економне використання всіх предметів, що виготовляються з дерева, через посадку нових дерев, через використання макулатури тощо. Лише в Україні за останні 500 років лісів стало втричі менше і тому я хочу спитати вас: «А чи завжди людина платить добром за добро, що отримує?» -  бачу ви розумієте, що ні… А тому закликаю: «Збережіть те, що маєте!»

 

Вчитель математики:

Маршрут екологічної стежини починається у сквері школи, який був закладений учнями та вчителями у 1985 р. Пропонуємо учням пригадати назви дерев, кущів, які ростуть біля школи .

Завдання Побудуйте cтовпчасту діаграму розміщення лісів на Україні: Полісся – 40%, лісостеп – 25%, Карпати – 20%, південь – 10%, лісопосадки – 5%.

Вчитель екології:Папір кинутий вами в лісі, буде лежати 2 роки. Консервна банка - 30 років, а поліетиленовий пакет - 130 років. Зібравши всього 1 тонну макулатури можна зберегти 10 соснових дерев.
     Завдання  Підраховано, що 1 людина за своє життя «нищить» приблизно 200 дерев - на житло, меблі, іграшки, зошити, газети, книги, сірники і так далі.
Чисельність жителів, якi проживають на територiї Талалаївського  району в сiльськiй мiсцевостi становить 32 тис. осіб.  Яка кількість дерев приблизно використовується для одного покоління жителів усiєї сiльської мiсцевостi?
    Завдання .У світі щорічно добувається 1600 млн. деревини, близько 20% всієї деревини йде на паливо. Скільки кубічних метрів деревини спалюється?

 2.Зупинка «Цілюще джерело».

Вийшовши із мальовничого куточка рідної школи, пройшовши між навчально-дослідними ділянками, ми зупиняємося біля джерела, за яким постійно доглядають учні нашої школи, розчищають його, лагодять огорожу, куточок для відпочинку. До води народ має щиру пошану і вважає за гріх плювати  в неї й казати про неї погані слова.

 Учень -еколог:Наш струмочок біжить від криниці по яру на протязі 3 кілометрів, а потім впадає в річку Березовицю. Березовиця  зливається з Лисогором побіля села Березівка і далі Лисогір котить свої води до Удаю, а Удай поповнює Сулу, а Сула впадає в Кременчуцьке водосховище, розташоване на Дніпрі. ось так краплинка з нашого джерельця докотилася Дніпром до Чорного моря, а там до Атлантики недалеко.

Вода – один  з найважливіших джерел всього живого на землі. Без води людина гине менше ніж через тиждень. Життя є лише там, де є вода. Вона саме унікальна і дивовижна речовина на світі. Але ресурси прісної води становлять лише 2,5 % загального обсягу гідросфери. Споживання прісної води весь час зростає й  досягла 7 тис. у рік. Який вплив робить людина на водні ресурси? Переважно негативнi. Дуже серйозна проблема – склад води в рiчках промислової зони. В рiчку скидаються води  заводів,фабрик. Їх бактерiальне  забруднення в багато раз перевищує норму, що являється причиною самого високого в   рiвня захворюваностi  .

Вчитель екології: Але за останні роки  води стали мутні, брудні, подекуди вонючі, вони переповнені сміттям та відходами. Адже питної води дедалі менше, скоро взагалі не буде! А що ви робите вдома? Чи економите ви? Чи бережете  краплі – сльози? А давайте порахуємо,  втрати води, коли у вашій оселі бодай один кран недостатньо закритий чи протікає… Струю води товщиною в сірникову паличку на кухні бачили? А от вона за добу веде до втрати 480 л води. Скільки літрів буде дарма використано, якщо у нашому  селіi близько 100 людей залишать свої крани незакритими? А скільком людям вистачило б цієї води, якщо рахувати, що в середньому людині на добу досить 3 – 4 л питної води?

Вчитель математики: Ця вправа на збереження води.

Задача .

480 л  -  1людина

Х л     -   100людей

  1. 480*100= 48 000 (літрів) втрачено за добу 1000 людьми
  2. 48 000: 3 = 16 000(людей)

Або:

  1. 48 000: 4 = 12 000 (людей)

Відповідь: близько 48 000 літрів витрачається; близько 12 000 – 16 000 людей мали б змогу отримати цю «втрачену» воду.

Вчитель екології: Який висновок з цієї задачі? Чи завжди ви слідкує за станом крану? Чи економите воду? А які ви маєте пропозиції стосовно масового заохочення людей до збереження води?- (заслуховує відповіді учнiв).

3. Зупинка урочище «Славино»

Перейшовши по греблі через ставок, ми наближаємося до урочища «Славино»

Учень-історик. Всі хто проїжджає по  трасі Талалаївка – Харкове  завжди милується красою березового гаю розташованого на схилах неглибоко яру. А  смачна вода з криниці, а цілющий березовий сік, гриби влітку і восени, запашні суниці, ніжно-білі схилені квітки сону і гордо підняті золотаві квіти купальницькі – все тут на якихось трьох гектарах. Як же виникло урочище Славино? Це результат діяльності водної ерозії. Вода розмила пухкі породи і утворився яр, а потім сюди прийшла людина і створила разом з природою неповторний ландшафт. Проживали  тут люди з XIX ст.. аж до 1939 року, до тих пір поки колективізація не змусила їх переселитися на -  центральну садибу колгоспу, яка знаходиться в с. Харкове. Проживали там Чепель М.,Головко А., Чепель І., Мартіян Ф., Жадько П. В нього  в роки колективізації забрали все його добро і худобу. Він викопав землянку, деякий час жив у ній разом із родиною, але  і звідти його виселили. Нині поруч із трасою знаходиться  болото, а десь до 1936 року був великий ставок « Костишин». Ставок назвали Костишин, тому, що на його берегах була садиба Мартіяна Костянтина. В цьому ставку було багато  карасів, коропів, в’юнів і раків. далі за ставком був сінокіс. По дну яру протікав струмок  обабіч якого росла малина і ожина. Далі по яру росли старі верби, а по схилах багато трав і польових квітів. В 1936 року, щоб припинити розростання яру, який забирав родючі землі, почали садити берези.

Задача . Загальна площа насаджень уздовж ставка – 1,5 га, що становить 1/2 площі, яку заплановано засадити. Яку площу заплановано засадити?

Робота в групах

Задача  . Встановлено, що 1 га лісу очищає за рік 18 млн м3      повітря. скільки кубічних метрів повітря очистить ліс площею:

1група а) 50 га;

2  група б)250 га;

3 група в) 500 га?

 4. Зупинка «Обріївські поля».

 Вчитель екології.А зараз  ми наближаємося до полів нашої агрофірми «Обрій».

Чого тільки не видумали люди, аби полегшити та поліпшити своє життя: і добрива, щоб збирати багаті врожаї, і смертоносні отрути, щоб вбивати комах-шкідників . Люди так захопились поліпшенням свого життя, що не помітили, як пошкодили лісу, у них стало менше звірів і птахів, погіршилися повітря, вода. Поступово, непомітно на Землі багато в чому стало не краще, як люди хотіли, а гірше.

Учень-економіст. Сьогоднішній «Обрій»- це 8 тисяч гектарів орних земель, майже 3 тисячі голів великої рогатої худоби. Господарству належить левова доля виробництва тваринницької і рослинницької продукції в районі. Чотири відділки (з них Харитонівський – Срібнянського району) 270 працюючих.   Всупереч усім труднощам в « Обрій» щороку закуповують нову найсучаснішу техніку, не припиняється будівництва, в тому числі й об’єктів соцкультпобуту . До «Обрію» за досвідом роботи  їдуть не тільки з нашої області, а й  із-за її меж. Тільки в минулому році на базі господарства відбулося до десятка солідних, поважних семінарів. Вже кілька років агрофірма плідно підтримує контакти з австрійською фірмою, що випускає техніку відомої марки CASE.А стосунки керівників давно переросли кордони офіційних і вилились  у щиру дружбу із теплими візитами один до одного. У 2007 році держава удостоїла директора агрофірми Фесака Василя Петровича  високої відзнаки - звання Заслуженого працівника сільського господарства.

           

Задача . Для гарного врожаю в грунт необхідно внести азот фосфор і калій. Ці речовини є в таких мінеральних добривах: аміачна селітра (35% азоту), суперфосфат (15% фосфату), калійна сіль(30% калію). Визначте дозу внесення цих добрив, якщо кожної діючої речовини потрібно 50 кг на 1 га .

Задача. Для хімічного прополювання рослин використовують гербіциди. Якщо неправильно користуватися цими препаратами, то можна  дуже забруднити навколишнє середовище. Гербіцид 2М-АХ складається з  80 % сильнодіючої отрути і застосовується для боротьби з бур’янами  в посіві . Доза цього гербіциду- 900г діючої речовини на 1 га. Препарат розчиняють у воді з розрахунку 400 л на 1 га. Яку кількість даного препарату треба розчинити в 100 л води?

Робота в групах

Задача . Мурашина сім’я протям  дня знищує 1 кг шкідливих комах, завдяки чому захищає ліс  площею 2500 м2     . Яку кількість шкідливих комах знищить мурашник на такій самій площі за

а) 5 днів

б)10 днів

в) за місяць?

ІV Незалежна практика

Гра “Мовчанка”.
У кожного на парті лежать дві кольорові картки, - червона і зелена. Ми будемо грати в гру “Мовчанка”. Якщо ви згодні з тим, що пропорція правильна, то мовчки підніміть зелену картку, якщо ні - червону.


1) 2: 3 = 5: 10
2) 2: 3 = 10: 15
3) 5: 10 = 8: 4
4) 3: 8 = 6: 16
5) 12: 18 = 3: 2
6) 8: 6 = 16: 12;
7) 2: 3 =10: 15
  Підсумок уроку.

 Вчитель екології: багато сьогодні почули, багато зробили, а насправді треба ще стільки всього зробити! Адже питання «екологiя» - не нове, але дуже й дуже актуальне . У суспільства і природи спільна доля. Їх майбутнє залежить від кожного з нас. Захист природи - справа совісті і обов'язку кожного з нас!

Уявно пройшовши екологічною стежиною і розв’язавши всі задачі, ми дійшли висновку: людина має ставитися з добротою, любов’ю  до всього живого заради життя на Землі.

Потрібно, щоб кожна людина чула ніжну  пісню лісових дзвіночків, шелест листочків, пісню жайворонка, відчувала неповоротний запах землі.

Вчитель математики. Ми живемо в прекрасному краї,який  завжди був багатим на різноманітність флори та фауни. Ми маємо чим пишатися: родючі землі, безкраї лани,  ставки та  річки. Але їх потрібно берегти і примножувати. Це наше завдання. Розв’язуючи запропоновані вам задачі, проводячи бесіди про економію і бережливість на уроках математики, ми вносимо свою частку у справу виховання цивілізованого господаря. Сподіваємося, що знання, які ви, шановні  учні, здобуваєте на уроках математики, допоможуть вам у майбутньому покращити екологічну ситуацію в нашому рідному селі Харкове, а також в Україні і в цілому світі. 

V  Домашньо-пізнавальна практика

Підготувати коротке повідомлення про екологічні проблеми сучасності та скласти задачу екологічного змісту.

              

 

docx
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
1069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку