Урок з трудового навчання для 9 класу

Про матеріал
Розробка уроку з трудового навчання в 9 кл, елемент проєктного задуму Геометричне різьблення
Перегляд файлу

Тема: Геометричне різьблення як елемент оздоблення дерев’яних поверхонь

Мета: Навчальна: поглиблення знань учнів про види художнього оздоблення виробів із деревини.

Виховна: виховувати культуру праці , любов до праці, вміння бережливого ставлення до майна.

Розвиваюча: розвивати вміння застосовувати набуті теоретичні знання на практиці,розвиток просторового мислення та естетичних смаків в учнів.

Об’єкт праці: Деревяна дощечка

Дидактичні засоби:

- Презентація « Геометричне різьблення»

Інструменти, обладнання:  шліфувальний папір, олівець, лінійка, кутник, копіювальний папір, ножик-косяк.

Тип уроку: комбінований.

                                                                    Хід і зміст уроку:

1. Організаційний момент.

2. Введення учнів у майстерню після дзвінка.

3. Перевірка присутніх учнів за журналом.

4. Перевірка готовності учнів до заняття (наявність зошитів, підручників, креслярського приладів).

5. Призначення чергових за графіком.

Організація робочих місць.

2. Повторення раніше вивченого матеріалу.

На минулому уроці ми з вами розглянули тему, яка називалась “ Складання технологічної карти виробу ”. А зараз ми перевіримо те, як ви засвоїли матеріал поререднього заняття.( Форма проведення – фронтальне опитування).

1. В чому суть технологічної карти на виготовлення виробу?

2. Яка її роль в процесі виготовлення?

3. Які є види технологічних карт?

4. Яка послідовність складання технологічної карти?

3. Оголошення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо поглиблювати знання з теми, яка називається “Геометричне різьблення як елемент оздоблення дерев’яних поверхонь”. Тобто ми з вами розпочинаємо безпосередньо робити підготовку до виготовлення виробу і перейдемо до його виконання. Знання з даної теми повинні допомогти вам більш оригінально оздобити свій виріб, надати йому більш солідний вигляд , підкреслити індивідуальність виконання. А набути знання і вміння ще знадобляться вам в подальшій трудовій діяльності.

Отже, переходимо до вивчення нового матеріалу.

4. Вивчення нового матеріалу За способом виконання узорів, малюнків є багато видів різьблення по дереву. Поглянемо на дошку ( екран) “ Елементи геометричного різьблення”.

Для прикрашання виробів частіше застосовують плоско-рельєфне різьблення, яке поділяється на геометричне та контурне.

Геометричне різьблення виконується у вмгляді дво-, три- і чотиригранних виїмок, які утворюють на поверхні візерунок з геометричних фігур – трикутників, квадратів, кіл.( По плакату).

Геометричне різьблення по дереву ескізи, малюнки та орнаменти Геометричне різьблення по дереву: візерунки, малюнки, ескізи, орнаменти,  схеми (75 фото). Практичний урок з різьблення по дереву для початківців

Найпростішими елементами геометричного різьблення є двогранні виїмки прямолінійної або криволінійної форми, різної ширини і глибини. При повторенні прямих виїмок, розміщених вертикально або під кутом, утворюється узор, який називають драбинкою.

Найбільшого поширення в геометричному різьбленні набули тригранні виїмки (трикутники ), різноманітні за формою, розмірами і технікою виконання. Трикутники з поглибленням в основі може бути рівносторонніми або витягнуті у вигляді променів. Комбінації із цих трикутників утворюють різноманітні візерунки: вітейка, змійка, різного вигляду виду сяяння.

Різальним інструментом для різьблення по дереву є долота й стамески. Але найбільш загальновживаними інструментами є ножі-косяки різної форми, розмірів та кута заточки.

Контурне різьблення – різновидність плоско-рельєфного, при якому рисунок утворюється сполученням різноманітних ліній: прямих, ламаних, звивистих. У зв’язку з тим, що в цьому випадку світлотіні проявляються слабо і на чистій деревині рисунок погано видно, часто поверхню спочатку підфарбовують у темний колір, опоряджують і лише потім наносять на неї візерунок.

Рисунок попередньо переносять з оригіналу на кальку, а потім уже гострим твердим олівцем переводять на виріб. Одержаний контур знову обводять грифулум або продряпують шилом.

По розмітці прорізують косяком і напівкруглими стамесками. В контурному різьбленні лінії ввесь час згинаються в різних напрямках. Тому інструмент і руки різьбяра постійно змінюють своє положення. Якщо тримати інструмент двома руками, то можна працювати більш впевнено; це застерігає від поранень під час зриву стамески.

Контурне різьблення в більшості випадків використовують для виконання декоративних мотивів, наприклад із стилізованих природних елементів.

Інструменти для виконання геометричного різьблення:

Косий-ніж різної геометричної форми: Ніж-косяк посилений BeaverCraft C9 (ID#920215649), ціна: 300 ₴, купити на  Prom.ua

S05 - Набір для геометричної різьби з чотирьох ножів | stameski.com.uaНабір для геометричної різьби з чотирьох ножів BeaverCraft S05  (ID#931637980), ціна: 1170 ₴, купити на Prom.ua

Стамески для обробки деревини: SC03 - Набір із 7 стамесок для різьби по дереву

Какие инструменты требуются для резьбы по дереву   Набор токарных резцов для резьбы по дереву 12 шт. в чехле: продажа, цена в  Харькове. Ручные резцы, стамески от "Інтернет-магазин «Айкон» Ваш  онлайн-маркет корисних подарунків та товарів за доступною ціною!" -  1078611197S05 - Набір для геометричної різьби з чотирьох ножів | stameski.com.ua

5. Заріплення нового матеріалу.

А зараз ми перевіримо те, як ви засвоїли новий матеріал.( Форма проведення – фронтальне опитування).

1. Які є два види плоско-рельєфного різьблення?

2. Чим відрізняється геометричне різьблення від контурного?

3. Який інструмент викорисковують для різьби по дереву?

6. Вступний інструктаж.

Вступне слово вчителя. Видача учням заготовок, інсрументу. Початок роботи згідно технологічної карти. Розмітка геометричного орнаменту, різання за допомогою косого ножика розмічених поверхонь

7. Самостійна робота учнів та поточний інструктаж вчителя.

Учні самостійно виконують роботу.

Зміст обходів вчителя:

1-й обхід: контроль за дотриманням правильності виконання трудових прийомів;

2-й обхід: : допомога учням у випадку помилки чи ускадненні;

Постійний контроль за дисципліною під час роботи та дотриманням правил техніки безпеки.

8. Заключний інструктаж.

1. підведення підсумків практичної роботи;

2. аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;

3. загальна характеристика заняття.

9. Підведення підсумків уроку.

Домашнє завдання .  Прибирання робочих місць .

 

doc
Додано
2 грудня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку