Урок з трудового навчання на тему: «Орнамент. Візерунок у смужці» для 2 класу
Підготувала:
вчитель початкових класів
Щербова Наталія МиколаївнаТрудове навчання на тему: «Орнамент. Візерунок у смужці» для 2 класу
Підготувала:
вчитель початкових класів
Щербова Наталія Миколаївна
Орнамент. Візерунок у смужці
Мета: ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом; сформувати уявлення про орнамент, про спосіб його отримання шляхом вирізування з паперу; навчити вирізати симетричні фігури з паперу; розвивати фантазію та уяву, дрібну моторику рук; розширювати світогляд; виховувати любов до національних традицій, терпіння і акуратність.
Обладнання: кольоровий папір, ножиці, клей, пензлик, серветка для рук, ілюстрації із зображенням мальовничих українських пейзажів, предметів українського побуту, одягу, рушників, аудіозапис українських пісень у виконанні С. Ротару.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож до світу веселого та щасливого дитинства. А дитинства не буває без гри.
— Ви любите гратися?
— Які іграшки вам подобаються найбільше?
— Які іграшки бувають? (М'які, залізні, пластмасові та ін.)
— А чи бувають іграшки, якими можна не тільки гратися?
— Іграшки, які мають художню цінність І виготовлені народними майстрами, називаються декоративними. А мистецтво їх виготовлення прийнято вважати декоративно-ужитковим.
До декоративно-ужиткового мистецтва належать художньо виконані меблі, посуд, одяг, килими, мереживо, ювелірні вироби, іграшки та інші предмети. В Україні історично склалися центри декоративно-ужиткового мистецтва у Косові, Яворові, Опішні, Решетилівці, Дибінцях, Ічні, Дегтярах, Петриківці, Бубнівці, Клембівці, Кролевці та інших населених пунктах. (На дошці — ілюстрації із зображенням мальовничих міст України.) Розгляньте на с. 56 вироби народних майстрів.
— Здогадайтеся, чим оздоблювали свої вироби народні майстри?
— Так, вони прикрашали свої вироби орнаментом.
2. Вступна бесіда
— Здавна основним видом оздоблення виробів декоративно-ужиткового мистецтва був орнамент (від лат. огпатепіит — прикраса) — візерунок, побудований на ритмічно організованому сполученні зображувальних елементів, виконаних засобами живопису, опалювання, різьби, графіки тощо.
— Перш ніж приступити до роботи, потрібно з'ясувати зміст поняття «орнамент».
Орнамент — найпоширеніша композиційна побудова; це багаторазове повторення зображення предметів. Зустрічається в архітектурі, декоративно-ужитковому мистецтві, графіці.
Орнаменти з паперу використовують для прикрашання інтер'єру, новорічних ялинок, приміщень, сценічних костюмів, альбомів та інше. (На дошці ілюстрації із зображенням українського одягу, посуду, рушників.)
Демонструються плакати з різними видами орнаментів. Підручник, с. 64.
3. Фізкультхвилинка
4. Демонстрування та аналіз зразка
1) Принцип виконання орнаменту з паперу.
— Смужка білого або кольорового тонкого паперу складається кілька разів навпіл, поки не вийде заготовка потрібного розміру. З одного боку наноситься половинне зображення предмета і вирізається по контурних лініях. (Учитель демонструє принцип роботи.) Деталь розгортається і прогладжується, щоб зникли лінії згинів.
2) Інструктаж учителя.
— Які предмети побуту можна прикрасити орнаментом? (Предмети по буту, одяг, взуття) 3 якими видами орнаменту ви вже знайомі?
— Рослинний орнамент складається зі стилізованих листя, квітів, плодів, гілок. Геометричний орнамент складається з точок, ліній (прямих, ламаних, зигзагоподібних), і фігур (кіл, ромбів, багатогранників, зірок, хрестів, спі ролей).
— А сьогодні будемо створювати геометричний орнамент у смужці. Розгорніть підручники на с. 61 і розгляньте рослинний орнамент з природних матеріалів. Ми будемо працювати з папером.
• Користуючись шаблонами, обведіть та виріжте деталі квітів, листя. Якщо бажаєте, додайте свої власні деталі.
• Заготовлені деталі зображення розташовуються на столі так, щоб вийшла задумана композиція. Якщо отримана композиція не подобається, деталі розташовують інакше — знаходять більш вдалі композиційні рішення.
• Клейстером промащується тільки наклеювана деталь зображення. Зручніше промащувати від середини до країв. Кожне нове промазування робиться на чистому аркуші. Дрібні форми рекомендується промащувати дерев'яною паличкою, намагаючись не промащувати клейстером краї.
• На фон зображення наклеюються в певній послідовності: спочатку — найбільш віддалені, а потім — поступово наближаються до переднього плану.
• Потім деталь потрібно приклеїти на її місце і пригладити ганчірочкою (або накрити чистим аркушем паперу і пригладити).
III. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Діти виконують роботу під аудіозапис українських пісень у виконанні Софії Ротару.
IV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ
— Чим схожі ваші роботи? чим відрізняються? (Кількістю елементів та їх розташуванням.) Зверніть увагу на якість роботи: точність, акуратність, оформлення.
Діти виходять по рядах і показують свої роботи. Решта учнів аналізують складені орнаменти.
V. Підсумок уроку.
— Про що нове дізналися на уроці? Кому хотіли б розповісти про це?
— Що таке орнамент?
— Де найчастіше застосовували орнамент українські майстри?