Тема: « Твоя світлиця – рідний дім» Урок з Українознавства для 3 класу
Мета: Познайомити учнів з українськими народними звичаями, з призначенням та символами хатнього приладдя, декоративними прикрасами житла, з історією виникнення українських ремесел. Розвивати увагу, пам’ять, естетичний смак. Виховувати повагу до українських традицій, любов до рідного краю.
Обладнання: ілюстраціі, макет української хати, макет помешкання, рушники, хліб, презентація, музичне оформлення, олівці, роздатковий матеріал- рушнички, білі аркуші, ножиці.
Тип уроку: Нестандартний урок з елементами інтерактивного уроку, урок – подорож.
Хід уроку
I. Організація класу (Звучить пісня « При дорозі кущ калини». На фоні мелодії читається вірш місцевої вчительки Клименко Дарини Семенівни « Україно»)
Стелиться барвінок, мов блакитне небо,
А за ним кульбаба сонце розсипа.
Це встає країна – рідна Україна,
Що нашим народом прославлена в віках!
Щоб в полях прозорих колосилось жито,
Пахнуть ніжно м’ятою яблука хрусткі,
І з печі раненько витягала б мати
Вдосталь хліб рум’яний і м’який.
Нам любити вічно Україну славну.
Квіткою барвистою хай вона цвіте.
Між всіма народами і всіма державами
Розсипає сонечко своє золоте.
( До класу заходять хлопчик і дівчинка в українських костюмах. У руках тримають коровай на рушнику)
Залишайтеся на місці, вас хочемо вітати.
Не журіться в нас на святі, веселіться, будемо раді.
Ми гостей добрих любим над усе, як любим рідну Україну.
Господиня (вчителька) Добрий день Вам, любі діти. Я рада розпочати урок Народознавства. Хай буде Вам затишно, тепло у нашому класі, як в своїй оселі. Подивіться, як тут гарно. Це тому, що наша оселя вбрана вишитими рушниками, різнобарвними витинанками, писанками, килимками, кухонними дощечками, глиняним посудом.
II. Оголошення теми та мети уроку.
Послухайте вірш і з’ясуйте про що ми сьогодні будемо говорити.
Хата моя, біла хата,
Рідна моя сторона.
Пахне любисток і м’ята,
Мальви цвітуть край вікна.
Хата моя, біла хата,
Казко тепла й доброти.
Стежка від тебе не знана
В’ється в далекі світи.
В хаті спокійно й затишно,
Вечір десь бродить в гаю.
Мати задумливо й ніжно
Гладить голівку мою.
III . Вивчення нового матеріалу.
Діти, скажіть, що означає для Вас ваш дім, ваша квартира?
( відповідають)
Рідна домівка… у цих словах всі людські сподівання. Оспівана в піснях,вона завжди буде символом добра і надії. Її незгасимий вогник світитиметься теплом маминої любові, вірою в добро. ( Слайд 1) Споконвіку хата виконувала своє призначення родинного вогнища, де вчили любити і поважати батьків; ( Слайд 2)любити природу; навчали спостерігати, як дихає земля, росте трава, на якій виблискує роса; ( Слайд 3) сприймати запах рути- м’яти, прислухатися до щебету солов’я. ( Слайд 4) Відходять у минуле хати з солом’яними дахами,( Слайд 5)виростають нові будинки .
Історична довідка (підготовлена група дітей)
( Учні доводять, що мешканці використовували розпис своїх будинків. Що кожна господиня розписувала стіни кольоровою глиною, дах прикрашала квітами та кетягами калини та горобини.)
( Учні розповідають про традиції у родині прикрашати оселю, про предмети побуту)
( Вчителька демонструє рушники,декоративні серветки, накидки, портьєри- вироби традиційні і нові види тканин)
( Вчителька для кожної групи дає рушник)
Червоний колір – любов, зелений – зелені трави, блакитний – чисте безхмарне небо, чорний – журбу, жовтий – достиглі в полі колоски тощо.
( діти пояснюють свій вибір)
Близько до печі стояли різної форми горщики, горнята, глечики для молока, макітри. Збоку стояла діжа для вимішування тіста. Біля печі – лопата для саджання хліба в піч. У нижній частині печі містилося підпіччя, куди клали рогачі, кочергу, віник та інші речі. Закривала піч заслінка. Столовий посуд ( дерев’яні ложки і миски, кухлі, ножі) зберігалися на спеціальних полицях – мисниках, що містилися збоку від дверей і над ними. Тут же була і хлібна полиця. Навпроти печі оздоблювали парадний кут, що називався – покуть. Це було місце для образів. Прикрашали їх вишиваними рушниками, цілющім зіллям і квітами. Тут же ставили стіл, застелений скатертиною( обрусом), на нього клали хліб на рушнику. Біля столу розміщували дерев’яні лави, які на свята накривали домотканим рядном . Збоку стояв маленький переносний ослінчик. Зліва від столу, здебільшого в кутку,біля стіни, стояла скриня, де зберігався одяг для свят, рушники плечові для нареченої, віночки з різнокольоровими стрічками. Уздовж тильної стіни хати будували дерев’яний настил у рівень з пічною лежанкою, так званий піл. Удень він використовувався для хатніх робіт, а вночі на ньому спала родина. Майже в кожній оселі біля вікна стояв ткацький верстат.( Слайд8)Практична потреба людини у тканинах для вбрання, оздоблення житла і господарських потреб зумовила масове їх виготовлення в домашніх умовах.
Ось ми і здійснили подорож у давню українську хату і побачили, чим вона багата, які речі домашнього вжитку вона зберігала.
А в хату не заходить. ( Двері)
Всю хату оббігало,
Під припічком сховалося. ( Віник)
Ще й чотири роги.
В полотно мене вбирають,
Їсти й пити заставляють. ( Стіл)
Та не схожий на тваринку. ( Стілець)
Часом гаряча, часом холодна. ( Ложка і миска)
План
1) Назва предмету
2) З якого матеріалу зроблено?
3) Як оздоблено виріб?
4) Для чого використовували?
12. Розповідь вчителя з використанням презентації 2.
- У побуті люди використовували глиняний посуд. Більшість виробів з глини виготовлялось на гончарному крузі ( Слайд 2). Послухайте бувальщину. Одного разу хлопчик Миколка завітав до свого сусіда діда Макара в гості. Посеред кімнати стояло суцільне дерев’яне колесо, схоже на стіл, десь із метр в діаметрі, нижче – друге колесо. З’єднувалися вони віссю. Біля тієї загадкової споруди – стілець, зверху лежить сірий шматок глини. Це був гончарний круг на якому дідусь Макар виготовляв глечики, горщечки, полумиски, без яких не обходилась кожна господиня. Дідусь Макар – гончар. Вироби, виліплені з глини й випалені у вогні, називають керамічними. З білої глини виготовляли фарфоровий посуд.( Слайд 3,4)
Це були переважно побутові речі – різноманітні горщики,миски,іграшки,глечики і більш художні – амфори тощо. В систему оздоблення входить орнамент, композиції, а також рослинні мотиви « дерево життя», «три квіт»,листя, квіти, колосся, виноград; тваринні – птахи, риби, звірі .
Дерев’яні вироби на Україні відомі теж із найдавніших часів. Стіл, лави і скриня – це всі меблі селянської хати. Якщо в господарів була мала дитина, то спала вона в колисці. Якщо то була дівчинка,то колисала її мама у вербовій або калиновій колисці. Тоді дівчинка ростиме бадьорою, красивою, як калина. А хлопчика колисали в дубовій або ясеновій колисці. Тоді він виростав сильним, як дуб, красивим, як ясень.
Одяг зберігали у скринях ( Слайд 5). Ці вироби прикрашали візерунками. Вирізували їх спеціальними різцями, тому і називали таку прикрасу – різьбленням. З дерева виробляли посуд, знаряддя праці,човни, господарське хатнє начиння , діжки, ступи, ложки ( Слайд 6). Найтоншу роботу по дереву виконували різьбярі. Від прикрашення хати, воза чи саней до шедеврів народного мистецтва – різьблених меблів, скринь, шкатулок, люльок тощо.
Зверніть увагу на тканини, які є в оселі. Це говорить про те, що гарно було розвинене в Україні ткацтво – один із найдавніших та найважливіших елементів національної культури нашого народу. Прядінням та ткацтвом споконвіку займалися жінки, дівчата й підлітки. ( Слайд 7,8) Основними прядильними волокнами в Україні були вовна, конопля, льон. Починаючи з 19 сторіччя ткацтво перетворюється на окремий вид ремесла. За призначенням тканину, яку приготовляли, поділяли на три групи: для одягу, для впорядкування житла, для господарських потреб.
Подивіться на екран, розпізнайте, які тканини та для яких потреб використовували у оселі?( Слайди 9, 1)
Ще існує цікавий вид українського ремесла – плетіння. Плетіння – це кустарний промисел по виготовленню господарсько – побутових та художніх виробів з різноманітної еластичної сировини.( Слайд 10-12) Має багаті традиції на Поліссі. Як сировину для плетіння використовували лозу, кору певних дерев, насамперед молодої липи ( лико) та берези ( береста, луб), верболіз, хвойну та дубову скіпку, коріння ялини, сосни. Із дранки – тонких фанеро подібних дощечок, які відщеплювали від товстих колод, ретельно обстругували і розпарювали у печі, гнули короби для сівби – сіянки. З лози, берести плели кошики .
А як називають цей вид українського декоративного мистецтва( показую Витинанку)? Це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу.( Слайд 13 -15) У давнину їх використовували для прикрашення стін, вікон, полиць, печей. Витинанка ( від українського слова - « витинати»- « вирізувати») Виготовляються за допомогою ножиць, ножа, сокири. Перші витинанки виготовляли зі шкіри, вони датуються v ст. до н.е., ними прикрашали одяг. Народні витинанки, як прикраси сільської хати з’явилися у середині 19 ст. Найбільш розповсюдженими були на Прикарпатті, Поділлі та Придністров’ї. Українські народні витинанки – яскравий, своєрідний вид народної творчості, що має глибокі й багаті традиції Їм притаманний чіткий візерунок, дзеркальна симетрія, обмеженість форм та деталей. На Поділлі та Прикарпатті вони часто замінювали настінні розписи( геометричний, рослинний). У деяких селах появу витинанок пов’язують з вирізуванням сніжинок, які є символами різдвяних зірок.
IV. Заключна частина. Рефлексія.
Ось і завершується наша подорож до української хати. Покажіть картку : на скільки вона була цікавою і пізнавальною для вас.( Картки можуть бути різні за кольором, щоб оцінити настрій учнів. Чи сподобався їм урок? Картки зі смайликами: веселий, сумний.)
V. Підсумок уроку.
- Закінчити нашу подорож я хочу віршем Ганни Черінь « Рідна хата»
Різні в світі є країни
Різні люди є на світі.
Різні гори, полонини.
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То – прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Там шумлять степи безкраї.
Наче вміють говорити!
Там ясніше сонце сяє,
Там солодше пахнуть квіти…
Різні в світі є країни,
Гарні є, є і багаті,
Та найкраще – в Україні,
Бо найкраще – в рідній хаті.
Використана література: