Навчально-виховний комплекс «Ерудит» м. Києва
ВИХОВНЕ ЗАНЯТТЯ
На тему: «Планета толерантності»
у 6 класі
Підготувала:
Класний керівник
Куксінська Маріанна Юріївна
Київ – 2021
Мета: Познайомити учнів з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників між собою. Розвивати у вихованців терпимість до відмінностей між людьми.
Оформлення кабінету: вирізки з журналів з портретами людей різних країн світу, глобус, географічна карта світу, плакат «Квітка толерантності».
Плакати з висловлюваннями:
«Людина, яка ненавидить інший народ, не любить і свій власний»
( М Добролюбов)
« Своїм терпінням ми можемо досягти більшого, ніж силою.»
( С.Брек)
«Нетерпимість є ознакою неуцтва»
(китайське прислів’я)
« Кожна зла людина не буває щасливою»
(Ювеал)
Хід заходу
Добрий день усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої,сподіваюсь, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.
Правила нашого спілкування:
Сьогодні ми почнемо нашу виховну годину із старовинної легенди, яка допоможе нам сформулювати мету нашої зустрічі.
Зустрілися раз білий і чорношкірий чоловіки.
Стали розмовляти:
Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
А мудрець подумав « Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
Класний керівник - «Про що ця легенда, чого вчить?»
Проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.
- Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по різному?
- Чи можемо ми сказати, що всі ви хто відірвав аркуші інакше, є гіршими за вас?
- Чого навчає ця вправа?
- А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та й не сперечатись одне з одним?
- Щоб розібратися в цьому питанні нам допоможуть такі відділи: юридичний, літературний, відділ досліджень, відділ довідок. Кожен відділ буде виконувати свої функції,, вносити свої міркування і пропозиції.
- Юристи будуть звертатися до основних документів: Конституції України, Декларації прав дитини.
- Літератори розкриють це питання через твори різних письменників, народну творчість.
- Всезнайки будуть пояснювати терміни і складуть нам словник толерантності.
- Науковці запропонують нам декілька ситуацій, в яких ми повинні розібратися.
- В історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Допоможе нам відділ довідок.
- Чому виникають сварки, бійки,війни?
Відділ довідок. Війни виникають тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі:
Стародавній світ – троянська війна – після викрадення Єлени алейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.
Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи забрали життя сотень тисяч людей.
Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало траге6дією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
Класний керівник Як питання « толерантності» висвітлювалось в літературі і народній творчості?
Літератори. Кожен народ склав прислів’я порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», « Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир зі своїм уставом не ходять»
До виявлення толерантності закликають всі світові релігії.
Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Це такі твори,як « Хатинка дядька Тома», « Пригоди Чиполіно» та інші твори.
Толерантність врятує світ
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестерпним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантним Всесвіт побудуй.
Класний керівник Що ж таке толерантність і яку людину можна назвати толерантною?
Всезнайки. Це слово походить від латинського прикметника «терплячий»
Отже, « толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого,як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.
Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.
Класний керівник Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати риси характеру, притаманну толерантній людині.
А соціальний ряд ( на дошці у стовпчик записане слово толерантність, учні по черзі називають риси характеру і виходять записувати їх )
Т – товариський
О – об’єктивний, особливий, оригінальний
Л – лояльний, лагідний
Е – енергійний, елегантний
Р – розсудливий, рівний
Н - надійний, найдорожчий
Т – терплячий
Н – незалежний, найдорожчий
І – інтелігентний, ідейний
С – співчутливий
Т – тактовний
Ь
Класний керівник Усі ми рівні й однаково можемо використовувати свої права. Які це права розкажуть нам юристи.
Юристи. Право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхні права.
Стаття 21 Конституції України:
Усі люди є рівні і вільні у своїй гідності та правах. Права і свобода людини є невідчуджуваними і непорушними.
Стаття 23 Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості,якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.
Стаття 24 Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
У 1989 р. Організація Об’єднаних Націй прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті. Україна приєдналася до цієї Конвенції.
16 листопада жителі багатьох країн світу відзнаають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1986 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН.
Класний керівник Отже, бути толерантною людиною значить поважати людей.
А чи можна вас вважати володарем цієї якості? Відповісти на це питання нам допоможе відділ досліджень.
Виконання тесту « Чи проявляєте ви толерантність?»
Проявляти толерантність – це означає розуміти один одного, ставитися один до одного терпимо, щоб будувати мирне майбутнє.
а) Не можна нічого зробити, оскільки війни будуть завжди!
б)Потрібно розуміти, чому вони відбуваються.
2.У школі проходить акція « Милосердя»…
а) це тебе не цікавить;
б) намагаєшся, чим можеш, допомогти ветеранам.
3. Ти опираєшся проти насильства…
а) насильством;
б) ти приєднуєшся до інших людей, щоб сказати ні.
4.Один товариш тебе зрадив…
а) ти мстиш йому;
б) ти намагаэшся порозумытися з ним.
5. Бачиш, коли сильний кривдить слабкого…
а) байдуже проходиш повз;
б) втручаєшся.
6. Ти не згоден з кимось…
а) ти не даєш йому говорити;
б) ти все – таки слухаєш його.
7. Учитель чекає відповіді учня…
а) кричиш з місця;
б) даєш можливість відповісти іншому.
8. У тебе в класі учень з іншої школи, іншого колективу…
а) ти не спілкуєшся з ним;
б) допомагаєш йому влитися в колектив.
Вибери ту відповідь,яку ти вважаєш правильною, і порахуй, скільки відповідей « б» у тебе вийшло.
( Обговорення результатів тестування.)
Ключ від тесту
Якщо у тебе 1 «б»:
Прекрасно! Ти прояляєш велику толерантність. Ти є майбутнім громадянином світу. Поясни своїм друзям, як тобі вдається.
Якщо у тебе від 3 до 5 «б»:
Так! Ти не дуже толерантний. Ти занадто прагнеш нав’язати свої ідеї, але проявляєш допитливість, і в тебе гарна уява. Використовуй ці якості для боротьби з не толерантністю.
Якщо у тебе менше 3 «б»:
Ай – ай –ай! Ти зовсім не толерантний! Однак якби ти був налаштований більш оптимістично, і тобі подобалося дискутувати, ти міг би стати більш щасливим! Давай, доклади ще трохи зусиль.
Класний керівник Дорогі діти! Толерантна особистість. Якими якостями повинна володітит така людина?
Продовжіть фразу: « Я…».
(відповіді учнів)
Класний керівник Наша Земля – це мсце, де ми можемо любити один одного, дотримуватись традицій і продовжувати історія планети Толерантності.
Тепер давайте виростимо традиційне дерево Толерантності на нашій планеті. Для цього ми виконаємо творчу роботу. Нехай наше дерево розпустить листочки і зазеленіє.Крону дерева складемо з листочківз вашими висловлюваннями. Що треба зробити, щоб наш клас, наша школа стала простором толерантності, щоб відношення між нами стали як можна більш толерантними. Листочки приклеїмо до дерева
Класний керівник Тепер попрошу всіх стати в рівне коло обличчям в середину, дуже тісно один до одного. Покладіть руки один одному на плечі, підніміть праву ногу і витягуючи її до центру кола. Складемо по моїй команді.
Класний керівник Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь, що наша година спілкуавння залишить глибокий слід в душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.
Ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак важливий навіть один маленький крок у цьому напрямку.
Нехай кожен з вас, нехай наш клас,наша школа, наше село, наша Укаїна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля.