Урок з української літератури 7 клас

Про матеріал
Система уроків із української літератури за вивченням повісті Андрія Чайковського «За сестрою» (7 клас)
Перегляд файлу

Спеціальна загальноосвітня школа «Надія» м. Києва

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Система уроків із української  літератури

за вивченням повісті Андрія Чайковського «За сестрою»  (7 клас)

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

                                             Вчитель-дефектолог Нагорна Н. А.

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ - 2024

Урок № 1.

Тема уроку. Андрій Чайковський “За сестрою“. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті.

Мета уроку: навчальна – коротко висвітлити яскраві сторінки життя та творчості А.Чайковського, навчити учня самостійно добирати, опрацьовувати і систематизувати біографічний матеріал, визначити жанрові ознаки повісті, дослідити динаміку розвитку подій, з’ясувати історичну основу;

розвивальна – розвивати логічне мислення, вміння грамотно висловлювати думки, робити ґрунтовні висновки;

виховна – виховувати почуття національної гідності, геройства, мужності, лицарства і доброти;

корекційна – розвиток пізнавальних інтересів і навчальних здібностей учня.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.

 

Епіграф:

Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє.

                                                                                                         Сервантес

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Цілевизначення та планування.

ЗНАТИ:

  •         основні події у житті А. Чайковського;
  •         зміст повісті “ За сестрою”;
  •         значення літературного поняття романтичний твір, героїчний твір.

УМІТИ:

  •         розповідати про життя письменника;
  •         розкривати історичну основу повісті;
  •         виразно читати уривки твору;
  •         аргументувати своє ставлення до зображених у творі подій, до персонажів, їх поведінки;
  •         ставити запитання до героїв твору, автора, самих себе;
  •         визначати жанрові ознаки твору.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Робота з репродукцією портрета А.Чайковського.

Гра «Вірю – не вірю»

  1. Чайковський народився в м. Коломия на Тернопільщині.
  2. Батько був вчитель.
  3. Першим його наставником була бабуся.
  4. Навчався в Самбірському ліцеї.
  5. Першим талант до літератури помітив І.Франко.
  6. А.Чайковський – автор фантастичних творів.
  7. Рано залишився сиротою.
  8. Був студентом Львівського університету.
  9. Працював вчителем в м. Бережани.
  10. За письменницьке перо взявся аж у 35 років.
  11. Повість «За сестрою» з’явилась у 1900 році.
  12. Помер на 78 році життя.
  13. Похований в Києві на Байковому кладовищі.

Вчитель. Хочу почути твої враження від прочитаного. Чи сподобався тобі твір? 

Продовж речення: читаючи твір я…

  • Захоплювався…
  • Дивувався…
  • Був вражений…
  • Дуже засмутився…
  • Хвилювався…
  • Сумував…
  • Співпереживав…
  • Не міг стримати сліз…

Вчитель. Чи були в тексті  незрозумілі   слова? З’ясуємо їх за словником.

Українське козацтво виникло у тяжкі для нашого народу часи, коли Україна втратила державність, а її землі захопили кілька держав, які часто-густо ворогували між собою. 

Відчайдушність, сміливість, хитрість, глибокі знання сучасної військової техніки – такими рисами були наділені запорозькі козаки. Можливо, ти хочеш доповнити мене інформацією з уроків історії?

V. Етап відтворення та коригування знань.

  1.          Диктант-деталь. З’ясуй, з якими подіями повісті пов’язані наступні слова.

1.Спасівка.

  1. Судаки.
  2. Церковний дзвін.
  3. Свиридова могила.
  4. Непорадний.
  5. Бублик .
  6. Битва.
  1. Дослідження динаміки подій у творі.
    • Що сталося в селі Спасівка?
    • Як у цю мить поводився Павлусь?
    • Що ми знаємо про стосунки брата з сестрою?
    • Що з ними сталося, коли прийшли татари?
    • Про що думав хлопчик, коли отямився після поранення? Зачитай.
    • Чому він утік від козаків? Які риси характеру стали в пригоді при його небезпечній мандрівці?
    • Що йому допомогло вижити?
    • Хто полонив хлопця?
    • Кому потурнак продав Павлуся?
    • Хто купив Павлуся пізніше?
    • З ким зустрівся хлопчик у неволі?
    • Яка кара чекала на Павлуся і за що?
    • Що врятувало?
    • Як він опинився у Девлет-гірея?
    • Чи погодився прийняти чужу віру?
    • Що вчинив Павлусь аби врятувати сестру?
    • Кого ще врятував від неволі Павлусь? Як це його характеризує?
    • Які пригоди пережив хлопчина у пошуках сестри?
    • Чи можна вважати вчинки Павлуся героїчними?
  2. Робота з  репродукцією картини А.Монастирського “У погоні за татарином”

 Доба козаччини широко представлена і в літературі, і в образотворчому мистецтві. Розгляньмо репродукцію картини  “У погоні за татарином”. Який момент повісті вона ілюструє? Прочитай.

  1.  Гра “Я – режисер”

-           Уяви, що тобі запропонували дібрати музичний супровід до фільму за повістю Чайковського. Якою б була музика?

-           А може такою? (Звучить “Гей ви, козаченьки”)

VІ. Оцінювання навчальної діяльності.

Продовж речення:

  •         Сьогодні на уроці я навчився…
  •         Я зрозумів…
  •         Я дізнався…
  •         Мені було цікаво…
  •         Я хотів би ще дізнатись….

Вчитель. Чи досягли ми поставлених цілей? І повернемось до епіграфа. Чи розкриває він тему нашого уроку? Прокоментуй.

VІІ.  Домашнє завдання

Проект у майбутнє. Твір-асоціація “Лист Павлуся у ХХІ століття”.

 

 

 

 

Урок № 2.

Тема. А.Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство козаків

Мета. Навчальна – продовжити опрацювання змісту твору, зосереджуючи увагу учнів на IV, V, VI  розділах повісті; дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту;

розвивальна – розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки;

виховна – виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю;

корекційна – розвиток пізнавальних інтересів і навчальних здібностей учня.

Тип уроку. Урок закріплення  знань, умінь, навичок.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Повідомлення теми і мети уроку.

- Творчість якого письменника ми почали вивчати? Яка тематика найбільше була до душі письменникові? Про що розповідається в повісті А.Чайковського «За сестрою»? 

- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість А.Чайковського, працюючи над уривками його повісті «За сестрою».

2. Цілевизначення  уроку.

ЗНАТИ: зміст твору, риси вдачі запорожців, їх моральні принципи, засоби змалювання героїв, авторське ставлення до персонажів, визначення поняття «кульмінація».

ВМІТИ: визначати основні засоби змалювання героїв, аргументувати своє ставлення до персонажів, їх поведінки, пояснити актуальність твору в наш час.

Проблемне завдання:  Підтвердити чи спростувати думку, що моральні принципи козаків не втратили своєї цінності й у наш час.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Перевірка домашнього завдання.

- Які епізоди розділів твору тебе найбільше вразили? Чим?

- Чи хотів би ти бути героями цього твору? Чому? Якщо так, то ким саме?

- Якому героєві твору ти симпатизуєш, а до якого ставитесь зневажливо? Чому?

2. Робота за змістом твору. Діалог «учитель – учень - текст». Козацтво у творі А. Чайковського «За сестрою». Обговорення питань.

- Хто є представниками українського козацтва у творі? (Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска, дід Панас).

- Що їх об’єднує? (Дружба, єдина мета, взаємодопомога, розуміння одне одного).

- Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це і досить складно?

- За якими правилами живуть козаки?

* вірно служити народу, обороняти його від будь-якого ворога;

* допомагати один одному;

* бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім;

*стійко витримувати труднощі;

*дотримуватися клятви.

- Яким у творі зображений рід Судаків?

- Кого із січовиків автор описує найдокладніше? Що можна сказати на основі цих описів про ставлення письменника до запорожців?

- Розкажи про бій козаків з татарами (розділ 4). Чому татари були такі самовпевнені? Про що свідчить перемога козаків?

- Як ставились запорожці до зрадників свого народу?

- А як ти ставишся до людей-зрадників?

- То які риси уособлюють у собі козаки? (Честь, вірність, відвагу, силу, героїзм, готовність обороняти православну віру, свій народ навіть ціною свого життя).

3. Розповідь від імені героя (про те, як жив, чи боявся харцизяку, як ставився до брата, батьків, сестри, чи не страшно самому було йти її визволяти).

4. Проблема. Чи буде Павлусь, на твою думку, у майбутньому гарним козаком?

5. «Незакінчене речення». «А. Чайковський у своєму творі «За сестрою» намагався показати…, нагадати…, закликати…».

6. Опрацювання відомостей із теорії літератури (композиція та її складові).

Завдання: визначити кульмінаційний момент в  4-6 розділах.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

«Мікрофон»

  1. Чи потрібно було читати цей твір?
  2. Чому, на твою думку, повість є актуальною в наш час?
  3. Вернімося до нашого проблемного завдання: спростуй чи підтвердь думку про те, що моральні принципи козаків не втратили своєї цінності й у наш час.
  4.  А що ти взяв для себе, прочитавши ці розділи повісті?

V. Домашнє завдання.

Обов'язково. Уміти переказувати найцікавіші епізоди твору.                                   

За бажанням. Скласти ребус чи кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 3.

Тема уроку: Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості.  РМ. Написання листа літературному героєві

Мета уроку: начальна – охарактеризувати Павлуся та розкрити його мужність;

розвивальна – розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки;

виховна – виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості;

корекційна – розвиток пізнавальних інтересів і навчальних здібностей учня.

Тип уроку. Комбінований.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Літературний диктант

1.   У якому селі відбувалися описувані автором події? (Спасівці)

2.  Який славний рід козаків жив у Спасівці? (Судаків)

3.  З скількох осіб складалася рідня Судаків? Назвіть їх. (Шести, д. Андрій, син Степан, жінка Палажка, сини Петро й Павло, дочка Ганна)

4.  Як звали головного героя повісті? (Павлусь)

5. Хто вночі напав на село? (Татари)

6.  Що знайшов Семен Непорадний у сідлі хлопчикового коня? (Золото, гроші)

7. Чому козаки брали із собою вісімдесятилітнього діда Панаса? (Бо він лікував і розважав)

8. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра? (Рідним братом)

9.  Чим пригостить Павлусь брата Петра? (Бубликом з медом)

10.  Як Семен Непорадний спіймав татарина? (На аркан)

11.  Як звати сина Ібрагіма ханського Девлет-Гінея? (Мустафа - ага)

12.  Кого попросив викупити і звільнити з неволі Павлусь у   Девлет-Гінея (Невільника - земляка Остапа Швидкого)

ІV. Оголошення теми, мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

Характеристика головного героя Павлуся

  •            Бесіда за питаннями:
  1.               До якого роду належав Павлусь?
  2.               Про що свідчить те, що батьки іноді хотіли покарати сина за його моло­дечий порив?
  3.               Який вплив мали розповіді діда Андрія на формування світогляду, кру­гозору Павлуся?
  4.               Чому протягом свого життя Павлусь не раз згадував повчання діда?
  5.               Як хлопець ставився до своєї сестри?
  6.               Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар впли­нули на Павлуся?
  7.               Які враження залишилися у хлопця після перебування серед козаків? Чому він від них навчився?
  8.               Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?
  9.               Яких страждань зазнав хлопець, перебуваючи в неволі?
  10.          З чим пов'язано те, що Павлусь повинен був стати мусульманином? Як він до цього поставився? В чому виявилася мужність, винахідливість, витримка хлопця, щоб віднайти сестру?
  11.          Як би ти повів себе, перебуваючи на місці Павлуся — шукача рідної се­стри?
  12.          Через що Павлусь з Ганнусею постійно намагався якомога швидше по­вернутися додому, хоча у Девлет-гірея їм гарно жилося?
  13.          Чи будуть, на твій погляд, щасливими брат і сестра?
  14.          Досліди, як саме автор твору ставиться до своїх героїв. Спостереження обґрунтуй.

Гра «Вільний мікрофон»

       Учень стисло висловлює власну думку, відпо­відаючи на питання: «Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, ко­зацьким лицарем та патріотом? Чому?»

Орієнтовний план до характеристики образу Павлуся

  1.    Павлусь – представник славного козацького роду Судаків.
  2.    Портрет і зовнішність п'ятнадцятирічного юнака.
  3.    Вольові якості: а) цілеспрямованість і наполегливість; б) мужність і ви­тримка; в) незламність і твердість; г) готовність на самопожертву; д) велика сила волі; е) ненависть до гнобителів українського народу, зрадництва.
  4.    Розум і кмітливість: а) володіння зброєю; б) застосування знань, отрима­них  від діда Андрія і козаків.
  5.    Почуттєві риси: а) справедливість; б) вірність; в) сердечність і доброта; г) гордість; д) кмітливість і винахідливість; е) любов до сестри, родини, рідного краю; є) вміння реально оцінювати ситуацію.
  6.    Павлусь — відважний лицар і герой.

    VІ. Написання листа літературному героєві (Павлусеві).

VІІ. Домашнє завдання

Виписати цитати до характеристики образів родини Судаків.

 

docx
Додано
12 лютого
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку