Конспект уроку на тему Григір Тютюнник "Климко"

Про матеріал
Представляю розробку уроку з української літератури з використанням технології критичного мислення
Перегляд файлу

1

 

Тема:    Григір Тютюнник “ Климко “. Воєнне  дитинство у повісті. Мо­рально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних.

Мета:   проаналізувати зміст повісті, на прикладі взаємостосунків літе­ратурних героїв допомогти учням збагнути і засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких,  розвивати культуру мовлення, удосконалювати уміння виразно читати і переказувати епізоди повісті, які найбільше вразили;  висловлювати свої думки про значення морально-етичних якостей в житті людини, удосконалювати уміння давати характеристику герою; виховувати у семикласників повагу до рідних і близьких, формувати в учнів активну життєву позицію, бажання допомогти в складних ситуаціях, захистити близьких, друзів.

Цілі уроку:

Учні знатимуть: морально-етичні проблеми, порушені в повісті; зміст епізодів, в яких  розкривається тема, роль художніх засобів  у творі.

Учні вмітимуть: виразно читати і переказувати уривки, в яких пока­зано чуйність, людяність, доброту героїв, ставити запитання до персонажів повісті, знаходити художні засоби  і пояснювати їх роль; висловлювати  своє ставлення до вчинків дійових осіб твору;  оцінювати власну роботу на уроці.

Тип: засвоєння знань, вдосконалення умінь і навичок.

Обладнання: портрет Григора Тютюнника, ілюстрації до повісті «Климко», підручник, таблиця, роздатковий матеріал.

Форми роботи: фронтальна бесіда, групова робота, робота у парі.

Методи та прийоми роботи: евристична бесіда,  робота з таблицею, метод проблемного навчання, слово вчителя, робота з епіграфом, монолог літературного героя, «Запитай у літературного героя»,

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

1. Слово вчителя

Добрий день, діти, іще один урок

Прийшов до нас за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть в літератури нашої безодню.

2. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

- Щоб ви хотіли побажати перед уроком своїм друзям, однокласникам? (використовуємо прийом «Незакінченого речення»).

ІІ. Слово вчителя. Оголошення теми уроку.

- Діти, сьогодні ми завершуємо роботу над повістю Григора Тютюнника «Климко». Пропоную вам записати тему уроку у зошити (тема записана на дошці)

ІІІ. Формулювання  семикласниками завдань уроку.

Метод «Незакінчене речення».

Удосконалювати уміння виразно …(читати і переказувати епізоди твору, які найбільше вразили).

Удосконалювати уміння  аналізувати характер і вчинки ….(Климка).

Учитись  висловлювати своє ставлення до …(героїв твору, їхніх вчинків, поведінки).

З’ясувати порушені у творі ….(морально – етичні проблеми).

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Робота з епіграфом (записаний на дошці)

Ідеальною для мене завжди була і є людина, здатна на….

Гр. Тютюнник

  • Виразно прочитайте епіграф до уроку -  слова Григора Тютюнника, у яких він висловлює власне бачення ідеалу людської особистості (учні прочитали).
  • Прикладом такої  ідеальної людини міг би бути і головний герой повісті – Климко.
  • Отже, проаналізувавши цей образ, ви зможете завершити фразу, назвавши ті морально – етичні якості, які повинна мати кожна  людина.

V. Актуалізація опорних знань учнів.

- Сьогодні традиційно ви працюєте, об’єднавшись у дві групи – група «Теоретиків» і «Аналітиків».

- Представники групи «Аналітиків» попрацюють з таблицею «Упізнай літературного героя», яка складається з двох колонок : у лівій подано опис героя, а в праву ви вписуєте його ім'я.

 

 

 

Опис літературного героя

Хто це?

Це був дужий хлопчик, хоча й нижчий від Климка, вважай, на голову, його найкращий товариш. Саме він допоміг позбутися пацюків у ваговій.

 

Вона стояла з немовлям на руках, притиснувши до себе  трояндову, мов сто троянд, сукню, стояла осторонь від натовпу, що затулив підводу, і, маленька, бліда, дивилася на бороданя широко розплющеними очима. В них не було ні презирства, ні гніву, а лише зляканий подив.

 

Це був чоловік у шкіряному картузі з білими молоточками, часто приносив Климкові гостинець: пригірщ пряників-срібноголовців, або гроно прозорих півників на паличках, зв'язаних докупи білою ниткою.

 

Дядько сидів просто на землі, обгорнувши ноги старою сукняною ковдрою. На скронях йому густо висіялася кучерява розсадка сивини, а лице було все в зморшках. І в кожній зморшці, здавалося Климкові, чаїлася добра, лагідна усмішка

 

Жінка у довгому синьому плащі і в калошах на босоніж. В руках вона тримала маленьке жовте глеченя з квітками по боках, над вінцями в нього біліла шапочка молочної піни.

 

 

  • Учасники групи «Теоретиків» близько до тексту перекажуть епізоди з твору, які найбільше вразили.

VІ. Робота над характеристикою Климка.

  1. Монолог літературного героя.

Мене звуть Климко. Мені 12 років. Я – сирота, бо не маю ні батька, ні матері. Так склалася доля, що до війни я жив разом із дядьком Кирилом, допомагав йому, виконуючи хатню роботу. Але одного разу дядько не повернувся до дому, бо німецька міна влучила у паровоз, на якому він працював машиністом. Так я залишився зовсім самотній. Проте мій найкращий друг Зульфат Гарєєв часто відвідував мене. Невдовзі на базарі ми випадково зустріли нашу першу вчительку – Наталю Миколаївну. Я запропонував їй переїхати разом з маленькою донечкою до мене – у вагову- і вона погодилася. Їсти у нас, окрім чаю, було нічого, тому я вирішив піти у місто Слов'янськ по сіль, що обміняти потім її на харчі.

  1. «Запитай у літературного героя» .
  • Ми знаємо з тексту твору, що твоя знайома тітка Мотя пропонувала після похорону дядька Кирила перейти жити до неї. Чому ти відмовився?
  • Якби Наталя Миколаївна не була б твоєю вчителькою, ти все одно допомагав би їй?
  • У чужому далекому місті, куди ти прийшов по сіль, добра тітка Марина пропонували тобі залишитися жити у неї. Чому ти все таки вирішив повернутися?

 

  1. Робота з ілюстраціями.
  • Порівняйте малюнки на дошці. Виберіть той з них, який найкраще співвідноситься  з образом Климка. Вибір обґрунтуйте. Аргументи на користь якоїсь з ілюстрацій запишіть.              
  1. Аналіз стосунків Климка з іншими персонажами.
  • Діти, характеристика літературного героя може бути прямою, коли автор у тексті  приховує  свого ставлення до персонажа, а може бути опосередкованою – тоді характер героя розкривається через його стосунки з іншими персонажами.
  • Пропоную вам проаналізувати стосунки, які складалися у  Климка з:
  • з дядьком Кирилом;
  • Наталею Миколаївною;
  • дівчиною з хусткою;
  • тіткою Мариною (під час роботи учні посилаються на цитати, вибрані з твору і надруковані на аркушах).
  1. «Климко випустив плащ – палатку, вчепився дівчині в другу руку і закричав: «Це моя сестра! Сестра моя, пустіть її! Чуєте?»
  2. «Це була найбільша радість Климкова — покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитись поратися: винести миску з дьогтяною водою, витерти підлогу, де набризкано, і тихо, покрадьки, щоб дядько не обернувся, насипати йому юшки, якої сам і наварив, — гарячої та запашної»...
  3. «Де в тебе та й силочка береться, он скільки пройшовши голодний і холодний».
  4. «Доглядати за собою — зварити їсти, прибрати в хаті, випрати одежину — він умів і сам. Давно вже вмів».
  5. «Я не забуду вас, тьотю Марино, — надломленим голосом сказав Климко. — Я. спасибі вам. я приїду. Чесне слово! — Паровоз тоненько свиснув. Тітка ще раз поцілувала Климка, шепочучи щось сама собі, і поїзд, брякнувши буферами, рушив».
  6. «Я прийду до вас, тітонько Марино. Як тільки не стане в нас голоду, так і прийду або приїду. А зараз треба мені назад, мене там ждуть».
  7. «Наталю Миколаївно. — Климко зупинився і подав учительці її трояндову сукню, яку досі ніс під полою дядькової діжурки. — Не треба вам нічого промінювати, а переходьте — це ми вас із Зульфатом удвох просимо, — переходьте жити до нас. Ми вам помагати будемо, маленьку глядітимемо».
  8. « Що, що в нас картоплі є трохи та сала? Цього хоч би на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, коли тепло, треба йти. Харчів наміняємо по дорозі назад, молока, може».
  9. «Листя палять, — подумав Климко. — Треба ж роботу якусь зробити тітці, а то тільки набалакав: і те зроблю, і те.»

Диференційовне завдання для груп.

«Теоретики»: з – поданих рис характеру випишіть ті, які виявляються у Климка у стосунках з іншими персонажами. Риси характеру запишіть у таблицю.

Покірний, відповідальний, добрий, черствий, безсердечний, бешкетливий,  делікатний, сміливий, справедливий, лагідний, пихатий, совісний, боягузливий, одчайдушний, милосердний, брехливий, терплячий, старанний, кмітливий, веселий, необачний, плаксивий, неслухняний, турботливий, працьовитий.

 

 

 

 

 

 

Климко

 

Стосунки з іншими персонажами

Риси характеру Климка

дядько Кирило

 

Наталя Миколаївна

 

дівчина з хусткою

 

тітка Марина

 

інші риси характеру

 

«Аналітики»: дайте письмову відповідь на запитання: «Чи хотіли б ви мати такого друга, як Климко?» Відповідь обґрунтуйте.

Індивідуальне завдання: скласти сенкан зі словом  Климко.

Метод «Займи позицію» (семикласники відповідають за опорними схемами)

  • Чи варто було Климкові йти у таку  далеку й небезпечну дорогу?

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

  • Отже, ми знаємо, що Климко у кінці твору гине від фашистської кулі. Як ви думаєте, чому саме такою є розв’язка твору?

Домашнє завдання: «Аналітики» - напишіть  власну розв’язку подій у творі.

«Теоретики»: складіть і запишіть уявний  рекламний ролик повісті Григора Тютюнника «Климко».

  •  Безперечно,  наш герой назавжди залишиться у пам’яті близьких та рідних йому людей.
  • Які ж моральні цінності уособлює у собі образ Климка?
  • Отже, це милосердя, доброта, самопожертва, самовідданість, саме ці морально – етичні якості, які на думку Тютюнника, повинна мати кожна людина.

Робота у парі  (працюють декілька пар учнів – сильний + слабкий)

  • Письмово навести приклади прояві доброти і милосердя у сучасному житті.

Методичний прийом «Незакінчене речення»

  • В образі Климка мене найбільше подобаються такі риси характеру, як…
  • Повість Григора Тютюнника «Климко» навчила мене….
  • Попрацювавши на уроці, я зрозумів, зрозуміла, що…
docx
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
9970
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку