1
Тема: Григір Тютюнник “ Климко “. Воєнне дитинство у повісті. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних.
Мета: проаналізувати зміст повісті, на прикладі взаємостосунків літературних героїв допомогти учням збагнути і засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких, розвивати культуру мовлення, удосконалювати уміння виразно читати і переказувати епізоди повісті, які найбільше вразили; висловлювати свої думки про значення морально-етичних якостей в житті людини, удосконалювати уміння давати характеристику герою; виховувати у семикласників повагу до рідних і близьких, формувати в учнів активну життєву позицію, бажання допомогти в складних ситуаціях, захистити близьких, друзів.
Цілі уроку:
Учні знатимуть: морально-етичні проблеми, порушені в повісті; зміст епізодів, в яких розкривається тема, роль художніх засобів у творі.
Учні вмітимуть: виразно читати і переказувати уривки, в яких показано чуйність, людяність, доброту героїв, ставити запитання до персонажів повісті, знаходити художні засоби і пояснювати їх роль; висловлювати своє ставлення до вчинків дійових осіб твору; оцінювати власну роботу на уроці.
Тип: засвоєння знань, вдосконалення умінь і навичок.
Обладнання: портрет Григора Тютюнника, ілюстрації до повісті «Климко», підручник, таблиця, роздатковий матеріал.
Форми роботи: фронтальна бесіда, групова робота, робота у парі.
Методи та прийоми роботи: евристична бесіда, робота з таблицею, метод проблемного навчання, слово вчителя, робота з епіграфом, монолог літературного героя, «Запитай у літературного героя»,
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1. Слово вчителя
Добрий день, діти, іще один урок
Прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть в літератури нашої безодню.
2. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
- Щоб ви хотіли побажати перед уроком своїм друзям, однокласникам? (використовуємо прийом «Незакінченого речення»).
ІІ. Слово вчителя. Оголошення теми уроку.
- Діти, сьогодні ми завершуємо роботу над повістю Григора Тютюнника «Климко». Пропоную вам записати тему уроку у зошити (тема записана на дошці)
ІІІ. Формулювання семикласниками завдань уроку.
Метод «Незакінчене речення».
Удосконалювати уміння виразно …(читати і переказувати епізоди твору, які найбільше вразили).
Удосконалювати уміння аналізувати характер і вчинки ….(Климка).
Учитись висловлювати своє ставлення до …(героїв твору, їхніх вчинків, поведінки).
З’ясувати порушені у творі ….(морально – етичні проблеми).
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Робота з епіграфом (записаний на дошці)
Ідеальною для мене завжди була і є людина, здатна на….
Гр. Тютюнник
V. Актуалізація опорних знань учнів.
- Сьогодні традиційно ви працюєте, об’єднавшись у дві групи – група «Теоретиків» і «Аналітиків».
- Представники групи «Аналітиків» попрацюють з таблицею «Упізнай літературного героя», яка складається з двох колонок : у лівій подано опис героя, а в праву ви вписуєте його ім'я.
Опис літературного героя |
Хто це? |
Це був дужий хлопчик, хоча й нижчий від Климка, вважай, на голову, його найкращий товариш. Саме він допоміг позбутися пацюків у ваговій. |
|
Вона стояла з немовлям на руках, притиснувши до себе трояндову, мов сто троянд, сукню, стояла осторонь від натовпу, що затулив підводу, і, маленька, бліда, дивилася на бороданя широко розплющеними очима. В них не було ні презирства, ні гніву, а лише зляканий подив. |
|
Це був чоловік у шкіряному картузі з білими молоточками, часто приносив Климкові гостинець: пригірщ пряників-срібноголовців, або гроно прозорих півників на паличках, зв'язаних докупи білою ниткою. |
|
Дядько сидів просто на землі, обгорнувши ноги старою сукняною ковдрою. На скронях йому густо висіялася кучерява розсадка сивини, а лице було все в зморшках. І в кожній зморшці, здавалося Климкові, чаїлася добра, лагідна усмішка |
|
Жінка у довгому синьому плащі і в калошах на босоніж. В руках вона тримала маленьке жовте глеченя з квітками по боках, над вінцями в нього біліла шапочка молочної піни. |
|
VІ. Робота над характеристикою Климка.
Мене звуть Климко. Мені 12 років. Я – сирота, бо не маю ні батька, ні матері. Так склалася доля, що до війни я жив разом із дядьком Кирилом, допомагав йому, виконуючи хатню роботу. Але одного разу дядько не повернувся до дому, бо німецька міна влучила у паровоз, на якому він працював машиністом. Так я залишився зовсім самотній. Проте мій найкращий друг Зульфат Гарєєв часто відвідував мене. Невдовзі на базарі ми випадково зустріли нашу першу вчительку – Наталю Миколаївну. Я запропонував їй переїхати разом з маленькою донечкою до мене – у вагову- і вона погодилася. Їсти у нас, окрім чаю, було нічого, тому я вирішив піти у місто Слов'янськ по сіль, що обміняти потім її на харчі.
Диференційовне завдання для груп.
«Теоретики»: з – поданих рис характеру випишіть ті, які виявляються у Климка у стосунках з іншими персонажами. Риси характеру запишіть у таблицю.
Покірний, відповідальний, добрий, черствий, безсердечний, бешкетливий, делікатний, сміливий, справедливий, лагідний, пихатий, совісний, боягузливий, одчайдушний, милосердний, брехливий, терплячий, старанний, кмітливий, веселий, необачний, плаксивий, неслухняний, турботливий, працьовитий.
Климко
|
Стосунки з іншими персонажами |
Риси характеру Климка |
дядько Кирило |
|
|
Наталя Миколаївна |
|
|
дівчина з хусткою |
|
|
тітка Марина |
|
|
інші риси характеру |
|
«Аналітики»: дайте письмову відповідь на запитання: «Чи хотіли б ви мати такого друга, як Климко?» Відповідь обґрунтуйте.
Індивідуальне завдання: скласти сенкан зі словом Климко.
Метод «Займи позицію» (семикласники відповідають за опорними схемами)
VІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Домашнє завдання: «Аналітики» - напишіть власну розв’язку подій у творі.
«Теоретики»: складіть і запишіть уявний рекламний ролик повісті Григора Тютюнника «Климко».
Робота у парі (працюють декілька пар учнів – сильний + слабкий)
Методичний прийом «Незакінчене речення»