Актуальність проблем, порушених у комедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки. Інші образи твору.

Про матеріал

Тема. Актуальність проблем, порушених у комедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки. Інші образи твору.

Мета: поглибити знання учнів про Івана Карпенка-Карого як драматурга; розкрити проблеми, порушені у творі; вчити учнів характеризувати образи, наводячи при цьому цитати з твору; з'ясувати значення п'єси, її актуальність; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість; вдосконалювати вміння виразно читати за ролями; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до письменницької й театральної діяльності митця, засудження бездуховності як прояву зла в житті людини.

Перегляд файлу

Черненко Світлана Андріївна

вчитель української мови та літератури вищої категорії

середньої школи І-ІІІ ступенів №160 міста Києва

 (Україна)

Тема. Актуальність проблем, порушених у комедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки. Інші образи твору.

Мета: поглибити знання учнів про Івана Карпенка-Карого як драматурга; розкрити проблеми, порушені у творі; вчити учнів характеризувати образи, наводячи при цьому цитати з твору; з’ясувати значення п’єси, її актуальність; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; вдосконалювати вміння виразно читати за ролями; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до письменницької й театральної діяльності митця, засудження бездуховності як прояву зла в житті людини.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника; фотоматеріали про Івана Карпенка-Карого – митця і актора; текст пєси «Сто тисяч»; Українська література: підручн. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Олександр Авраменко. – К.: Грамота, 2016. – 256 с.: іл.; дидактичний матеріал (картки, тестові завдання).

Методи й форми роботи: бесіда, дослідницько-пошукова робота з текстом, цитатна характеристика, робота в групах, метод «Мікрофон», інтерактивний метод «Рольова гра»

Комедія ця дуже серйозна,

 і я боюся, що буде скучна

для публіки, котра від комедії

жде лише сміху.

        Іван Карпенко-Карий

Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Учитель. У комедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» зображено силу, яка перетворює людину на ненажеру, яка викорінює з душі людської те добре і святе, що заложив туди сам Бог. І сила ця – гроші. Яскравим прикладом є притча «Пристрасть до грошей».

Притча

Одна заможна людина зізналася Майстру, що, незважаючи на всі свої старання, вона так і не змогла перебороти пристрасті до грошей.

– І ти готовий пожертвувати через них навіть радощами життя? – поцікавився Майстер.

– Я прибережу радощі життя на старість.

– Якщо тільки доживеш до неї! – відразу зреагував Майстер.

І тут він згадав про одного розбійника, який напав на перехожого зі словами: “Гаманець або життя!”

На що жертва відповіла: “Візьми моє життя. Гроші я відкладаю на старість”.

Проблемне запитання:

  • Що відповіли б ви: життя чи гроші?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Експрес-контроль здобутих знань (бліц-опутивання)

Дайте відповіді на тестові запитання.

  1. Скільки тисяч «справжніх» грошей віддав Герасим Калитка невідомому?
  1. Три;
  2. П’ять;   
  3. Десять;
  4. П’ятнадцять.
  1. Герасим хотів придбати землю …

а) Жолудя;

б) Пузиря;

в) Гершка;

г) Смоквинова.   

3. Скільки років копач Бонавентура розшукував скарб?

а) тридцять;   

б) пятдесят;

в) сорок два;

г) двадцять три. 

4. Про що Роман співав пісню, перебуваючи на самоті?

а) кохання;   

б) працьовитих і добрих людей;

в) щастя;

г) зірку вечірню.

5. Компаньйоном Герасим обрав собі …

а) Бонавентуру;

б) Савку;   

в) Гершка;

г) Романа.

6. Улюблена тема розмов Калитки …

а) земля;

б) дочки Пузиря;

в) гроші;   

г) одруження Романа.

7. Купити «фальшиві» гроші Калитці запропонував …

а) кум Савка;

б) син Роман;

в) невідомий;   

г) Бонавентура.

8. Прізвище головного героя «Сто тисяч» …

а) Гаманець;

б) Калитка;   

в) Скринька;

г) Валіза.

9. Характеризуючи себе, Копач зазначав, що він:

а) талановитий і порядний;   

б) чемний і безкомпромісний;

в) марнославний і розумний;

г) багатий і щирий.

10. Герасим і Савка замість «фальшивих» грошей отримали від невідомого:

а) газети;

б) якийсь непотріб;

в) чистий папір;   

г) старий одяг.

11. Прислівя, яке використав Герасим, коли стеріг гроші …

а) «Береженого Бог береже»;   

б) «Купівля руки пече, а продаж гріє»;

в) «З прибутку голова не болить»;

г)  «Без бариша голодна душа».

12. Яку думку висловив Савка, коли трапився обман з грошима?

а) «На хороший товар багато покупців»;

б) «Хвалячи продають, а гудячи - купують»;

в) «Купив би й село, та грошей голо»;

г) «Що з воза впало, те й пропало».   

За кожну правильну відповідь 1 бал.

 

ІІІ. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу

Учитель. Як ніхто з українських драматургів другої половини XIX століття Іван Карпенко-Карий розгорнув широку картину життя українського народу, показавши класову диференціацію в його середовищі, опоетизувавши красу духовного світу простих людей і сатирично висміявши звиродніння панівних верхів.

У комедії «Сто тисяч» порушено проблему влади грошей та її згубного впливу на людину, коли в гонитві за багатством особа стає бездуховною, втрачає тверезий глузд, людську подобу, родину, її життя позбавляється сенсу.

Жадоба до матеріального збагачення завжди призводила до духовного зубожіння. У комедії «Сто тисяч» Карпенко-Карий ставив за мету піддати сатирі ті негативні явища, які побутували в суспільстві у 80-90-х роках XVIII століття. Сільські багатії всіляко намагалися примножити свої багатства. Часто гонитва за грошима ставала самоціллю, гроші витісняли з життя людини такі поняття, як честь і мораль. І тоді зявлялися такі постаті як Герасим Калитка – головний герой комедії «Сто тисяч».

 

Інтерактивний метод «Рольова гра» (уривок-діалог з пєси «Сто тисяч»)

 

Робота в групах

Створення асоціативного грона

                                                    Хижацтво

                                                              Визискування

         Гроші (багатство)                               Шахрайство

 

                                                                        Жадібність

                                                               Злочинність

                                                      Обман

 

 

 

                                                   Сенс життя – збагачення

                                                              Хитрість

       Герасим Калитка                                    Скупість

                                                                         Шахрайство

                                                              Безглузда економія

 

                                                    Злочинність

 

                                                  бідність

                                                              довірливість

                        Савка                                        безстрашність

                                                                           простота

                                                              розпач

                                                    каяття

                                                     щедрість

                                                              непрактичність

Бонавентура (копач)                                         інтелігентність

                                                                             авантюризм

                                                              доброзичливість

                                                       безкорисливість

Гра «Хто з героїв?»

Кому з героїв твору Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» належать нижченаведені фрази?

  1. «Я, слава Богу, вік прожив, а й тріски чужої не взяв» (Копач);
  2. «Ох, земелько, свята земелько – Божа ти донечко! Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки … Приобрітав би тебе без ліку!» (Герасим Калитка);
  3. «Оце дівка! І я ж, здається, не з послідніх, а мало не впав. Оце робітниця, оце жінка – сама за косарем зв’яже!» (Роман);
  4. «З мене печінка мало не витрусилась, поки це діло скінчилось, та щоб я не мав у руках свого заробітку, а заглядав вам у вічі, як цуцик?» (Савка);
  5. «Без науки, без струменту, без опиту, куди не повернися, нічого не зробиш» (Бонавентура);
  6. «Я не буду панувати, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю» (Герасим Калитка);
  7. «Бий, бодай тобі руки посохли! І замолоду з синяків не виходила; бий і на старість! У! Харциз – коняку жаліє, а жінку бить збирається» (Параска);
  8. «Буде здоров’я, будуть і гроші, а я навіки від них одрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіти більше, ніж Бог дає» (Савка);
  9. «Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість» (Герасим Калитка);
  10.  «Я не люблю, знаєте, там всяких ніжностей: перин, подушок. Кулак в голови, свиту послав, свитою укрився, заснув – мало журився, проснувся, встав – встрепенувся, шапку насунув та й далі посунув» (Бонавентура);
  11.  «… я до неї привикла, вона до мене, дівка красива, здорова, зна всі порядки, коло птиці, коло свиней, коло корів – одне слова, хазяйка біля всього» (Параска);
  12.  «Легко по своїй власній землі ходить. Глянеш оком навколо – усе твоє; там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колоситься жито: і все то гроші, гроші, гроші…» (Герасим Калитка).

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання «Суперлінгвісти»

Підібрати максимальну кількість епітетів до характеристики героїв.

  • Герасим - … (жадібний, підступний, заздрісний, хитрий, лицемірний, зажерливий, деспотичний, обмежений грубий, черствий);
  • Савка - … (відчайдушний, здатний ризикувати, змучений бідністю, наполегливий, сміливий);
  • Копач - … (жартівливий, мрійливий, непрактичний, розумний, щедрий, чесний, невибагливий).

 

Творче завдання

Метод «Мікрофон»

Побудуйте міні-висловлювання у формі побажання героям пєси

 

V. Підсумок уроку

Бесіда з учнями

  • Яку мету ми ставили на уроці? Чи досягли її? (Зясувати актуальність пєси, розкрити морально-етичні проблеми, психологічні конфлікти, розкрити майстерність зображення образів)
  • Завдяки яким формам роботи? (Досідницько-пошукова, бесіда, цитатна характеристика, робота в групах)
  • У чому художня цінність п’єси? ( Реалістичність, правдивість, засудження бездуховності, егоїзму, жадібності)
  • Чим актуальна пєса? (Доки існують люди, існуватиме спокуса збагатитися за чужий рахунок)
  • На чим змусила замислитись комедія «Сто тисяч»? Чому навчила? (Справжня цінність у житті людини – здоровя, друзі, свобода, спілкування, духовність).

 

Обговорення проблемного запитання: «Що важливіше: життя чи гроші?»

Неоціненним скарбом для людини, який коштує набагато більше, ніж «сто тисяч» є справжнє і вічне: родина, здоров’я, щастя, віра, надія, кохання. А найбільший скарб людини – її життя, воно безцінне, а гроші створені для того, щоб забезпечити людину матеріально.

 

Рефлексія

Учитель. Усі хочуть бути молодими, щасливими та багатими, але не всі знають, що для цього потрібно. А потрібно багато знати, багато вміти. Але люди вірять у прикмети. Модно дарувати грошове дерево, дерево багатства, тобто красулу. Я вам теж хочу подарувати дерево багатства. Але маю надію, що сьогодні на уроці я дещо доклала до вашого збагачення.

  • Чим збагатилися на уроці? (Учні прикрашають красулу картками-квітами:

Я дізнався (лася) …

Я усвідомив (ла) …

Я зрозумів (ла) …)

 

Висновок

Драма І. Карпенка-Карого не втрачає своєї актуальності і за наших часів, адже зараз ми зустрічаємо людей, для яких знецінилось одвічне та істинне, для яких гроші затьмарили все.

П’єса «Сто тисяч» є не тільки майстерною сатирою на тогочасні суспільні події, а й одвічним нагадуванням нам, що герасими калитки існують, їх багато і вони поміж нас, що потрібно пам’ятати про те справжнє й одвічне, що є в житті людини, про те, що має цінність завжди. Потрібно пам’ятати, що справжнім багатієм є не той, хто має вдосталь грошей, а той, хто має здоров’я, друзів, свободу, має можливість спілкуватися з рідними, жити чесно й просто, зростати духовно. Такі багатства неоціненні, вони коштують набагато більше, аніж «Сто тисяч».

 

VI. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів

 

VII. Домашнє завдання

Скласти кросворд, виходячи з матеріалу теми, ключові слова: комедія, гроші, Калитка (за бажанням).

Підготуватися до написання твору на тему: «Калитка – позитивний герой чи негативний?».

Підготувати презентацію: «Значення творчості Івана Карпенка-Карого».

Література:

  1. Авраменко О. Українська література: підручн. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2016. – 256 с.
  2. Карпенко-Карий І. (І. Тобілевич) Твори: в 3 т. – К.: Дніпро, 1985. –Т. 1: Драматичні твори. – 439 с.
  3. Карпенко-Карий І. (І. Тобілевич) Твори: в 3 т. –К.: Дніпро, 1985. –Т. 2:  Драматичні твори. - 351 с.
  4. Карпенко-Карий І. (І. Тобілевич) Твори: в 3 т. –К.: Дніпро, 1985. –Т. 3: Драматичні твори, листи, статті. - 373 с.
  5. Дятчук В. Особливості мови п’єс І. Карпенка-Карого / В. Дятчук // І. Карпенко-Карий. 150-річчя від дня народження. Матеріали всеукраїнсьої міжвузівської конференції. – Кіровоград, 1995. –С. 31-33.
  6. Карпенко-Карий І. П’єси: Мартин Боруля; Сто тисяч; Хазяїн. –К.: Мистецтво, 1982. – 207 с.
  7. Дивослово. Щомісячний науково-методичний журнал Міністерства освіти і науки України. 12/2015. Українська мова та література у навчальних закладах. Київ. ТОВ «Редакція журналу «Дивослово»».
  8. Шкільна бібліотека. 1/2016. ТОВ «Редакція освітянських видань».

 

docx
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
17202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку