Тема. Актуальність проблем, порушених у комедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки. Інші образи твору.
Мета: поглибити знання учнів про Івана Карпенка-Карого як драматурга; розкрити проблеми, порушені у творі; вчити учнів характеризувати образи, наводячи при цьому цитати з твору; з'ясувати значення п'єси, її актуальність; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість; вдосконалювати вміння виразно читати за ролями; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до письменницької й театральної діяльності митця, засудження бездуховності як прояву зла в житті людини.
Черненко Світлана Андріївна
вчитель української мови та літератури вищої категорії
середньої школи І-ІІІ ступенів №160 міста Києва
(Україна)
Тема. Актуальність проблем, порушених у комедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання образу Герасима Калитки. Інші образи твору.
Мета: поглибити знання учнів про Івана Карпенка-Карого як драматурга; розкрити проблеми, порушені у творі; вчити учнів характеризувати образи, наводячи при цьому цитати з твору; з’ясувати значення п’єси, її актуальність; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; вдосконалювати вміння виразно читати за ролями; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття пошани до письменницької й театральної діяльності митця, засудження бездуховності як прояву зла в житті людини.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника; фотоматеріали про Івана Карпенка-Карого – митця і актора; текст п’єси «Сто тисяч»; Українська література: підручн. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Олександр Авраменко. – К.: Грамота, 2016. – 256 с.: іл.; дидактичний матеріал (картки, тестові завдання).
Методи й форми роботи: бесіда, дослідницько-пошукова робота з текстом, цитатна характеристика, робота в групах, метод «Мікрофон», інтерактивний метод «Рольова гра»
Комедія ця дуже серйозна,
і я боюся, що буде скучна
для публіки, котра від комедії
жде лише сміху.
Іван Карпенко-Карий
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Учитель. У комедії Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» зображено силу, яка перетворює людину на ненажеру, яка викорінює з душі людської те добре і святе, що заложив туди сам Бог. І сила ця – гроші. Яскравим прикладом є притча «Пристрасть до грошей».
Притча
Одна заможна людина зізналася Майстру, що, незважаючи на всі свої старання, вона так і не змогла перебороти пристрасті до грошей.
– І ти готовий пожертвувати через них навіть радощами життя? – поцікавився Майстер.
– Я прибережу радощі життя на старість.
– Якщо тільки доживеш до неї! – відразу зреагував Майстер.
І тут він згадав про одного розбійника, який напав на перехожого зі словами: “Гаманець або життя!”
На що жертва відповіла: “Візьми моє життя. Гроші я відкладаю на старість”.
Проблемне запитання:
ІІ. Актуалізація опорних знань
Експрес-контроль здобутих знань (бліц-опутивання)
Дайте відповіді на тестові запитання.
а) Жолудя;
б) Пузиря;
в) Гершка;
г) Смоквинова. •
3. Скільки років копач Бонавентура розшукував скарб?
а) тридцять; •
б) п’ятдесят;
в) сорок два;
г) двадцять три.
4. Про що Роман співав пісню, перебуваючи на самоті?
а) кохання; •
б) працьовитих і добрих людей;
в) щастя;
г) зірку вечірню.
5. Компаньйоном Герасим обрав собі …
а) Бонавентуру;
б) Савку; •
в) Гершка;
г) Романа.
6. Улюблена тема розмов Калитки …
а) земля;
б) дочки Пузиря;
в) гроші; •
г) одруження Романа.
7. Купити «фальшиві» гроші Калитці запропонував …
а) кум Савка;
б) син Роман;
в) невідомий; •
г) Бонавентура.
8. Прізвище головного героя «Сто тисяч» …
а) Гаманець;
б) Калитка; •
в) Скринька;
г) Валіза.
9. Характеризуючи себе, Копач зазначав, що він:
а) талановитий і порядний; •
б) чемний і безкомпромісний;
в) марнославний і розумний;
г) багатий і щирий.
10. Герасим і Савка замість «фальшивих» грошей отримали від невідомого:
а) газети;
б) якийсь непотріб;
в) чистий папір; •
г) старий одяг.
11. Прислів’я, яке використав Герасим, коли стеріг гроші …
а) «Береженого Бог береже»; •
б) «Купівля руки пече, а продаж гріє»;
в) «З прибутку голова не болить»;
г) «Без бариша голодна душа».
12. Яку думку висловив Савка, коли трапився обман з грошима?
а) «На хороший товар багато покупців»;
б) «Хвалячи продають, а гудячи - купують»;
в) «Купив би й село, та грошей голо»;
г) «Що з воза впало, те й пропало». •
За кожну правильну відповідь 1 бал.
ІІІ. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу
Учитель. Як ніхто з українських драматургів другої половини XIX століття Іван Карпенко-Карий розгорнув широку картину життя українського народу, показавши класову диференціацію в його середовищі, опоетизувавши красу духовного світу простих людей і сатирично висміявши звиродніння панівних верхів.
У комедії «Сто тисяч» порушено проблему влади грошей та її згубного впливу на людину, коли в гонитві за багатством особа стає бездуховною, втрачає тверезий глузд, людську подобу, родину, її життя позбавляється сенсу.
Жадоба до матеріального збагачення завжди призводила до духовного зубожіння. У комедії «Сто тисяч» Карпенко-Карий ставив за мету піддати сатирі ті негативні явища, які побутували в суспільстві у 80-90-х роках XVIII століття. Сільські багатії всіляко намагалися примножити свої багатства. Часто гонитва за грошима ставала самоціллю, гроші витісняли з життя людини такі поняття, як честь і мораль. І тоді з’являлися такі постаті як Герасим Калитка – головний герой комедії «Сто тисяч».
Інтерактивний метод «Рольова гра» (уривок-діалог з п’єси «Сто тисяч»)
Робота в групах
Створення асоціативного грона
Хижацтво
Визискування
Гроші (багатство) Шахрайство
Жадібність
Злочинність
Обман
Сенс життя – збагачення
Хитрість
Герасим Калитка Скупість
Шахрайство
Безглузда економія
Злочинність
бідність
довірливість
Савка безстрашність
простота
розпач
каяття
щедрість
непрактичність
Бонавентура (копач) інтелігентність
авантюризм
доброзичливість
безкорисливість
Гра «Хто з героїв?»
Кому з героїв твору Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» належать нижченаведені фрази?
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання «Суперлінгвісти»
Підібрати максимальну кількість епітетів до характеристики героїв.
Творче завдання
Метод «Мікрофон»
Побудуйте міні-висловлювання у формі побажання героям п’єси
V. Підсумок уроку
Бесіда з учнями
Обговорення проблемного запитання: «Що важливіше: життя чи гроші?»
Неоціненним скарбом для людини, який коштує набагато більше, ніж «сто тисяч» є справжнє і вічне: родина, здоров’я, щастя, віра, надія, кохання. А найбільший скарб людини – її життя, воно безцінне, а гроші створені для того, щоб забезпечити людину матеріально.
Рефлексія
Учитель. Усі хочуть бути молодими, щасливими та багатими, але не всі знають, що для цього потрібно. А потрібно багато знати, багато вміти. Але люди вірять у прикмети. Модно дарувати грошове дерево, дерево багатства, тобто красулу. Я вам теж хочу подарувати дерево багатства. Але маю надію, що сьогодні на уроці я дещо доклала до вашого збагачення.
Я дізнався (лася) …
Я усвідомив (ла) …
Я зрозумів (ла) …)
Висновок
Драма І. Карпенка-Карого не втрачає своєї актуальності і за наших часів, адже зараз ми зустрічаємо людей, для яких знецінилось одвічне та істинне, для яких гроші затьмарили все.
П’єса «Сто тисяч» є не тільки майстерною сатирою на тогочасні суспільні події, а й одвічним нагадуванням нам, що герасими калитки існують, їх багато і вони поміж нас, що потрібно пам’ятати про те справжнє й одвічне, що є в житті людини, про те, що має цінність завжди. Потрібно пам’ятати, що справжнім багатієм є не той, хто має вдосталь грошей, а той, хто має здоров’я, друзів, свободу, має можливість спілкуватися з рідними, жити чесно й просто, зростати духовно. Такі багатства неоціненні, вони коштують набагато більше, аніж «Сто тисяч».
VI. Оцінювання рівня навчальних досягнень учнів
VII. Домашнє завдання
Скласти кросворд, виходячи з матеріалу теми, ключові слова: комедія, гроші, Калитка (за бажанням).
Підготуватися до написання твору на тему: «Калитка – позитивний герой чи негативний?».
Підготувати презентацію: «Значення творчості Івана Карпенка-Карого».
Література: