14 квітня о 15:00Вебінар: Дистанційне навчання: від побудови системи до зміни цінностей

Урок з української літератури для 8 класу на тему : "Людина та гроші (за п’єсою І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»)"

Про матеріал
Уроки з підприємницьким тлом – це дієвий метод розвитку індивідуальних здібностей учнів. Саме ця наскрізна лінія реалізується на уроці найактивніше. Учитель інтегрує знання учнів з української літератури, економіки та громадянської освіти. Урок дає змогу реалізувати принципи виховуючого та розвиваючого навчання. Такий підхід підвищить рівень досягнень учнів і дасть їм змогу навчатись ефективніше: не кожен мріє стати економістом, однак кожен хоче стати успішною людиною.
Перегляд файлу

Таніч Ганна Іванівна,

Світлодарський НВК

Розробка інтегрованого уроку з української літератури, 8 клас

Тема. Людина та гроші (за п’єсою І. Карпенка-Карого «Сто тисяч»)

Мета: дослідити проблему влади грошей; вчити робити висновки; розвивати навички роботи з драматичним твором, критичне мислення, зв’язне усне мовлення, уміння відстоювати думку, аргументувати, актуалізувати; виховувати розуміння істинних духовних цінностей, зневагу до будь-якого шахрайства.

Тип уроку: інтегрований (українська література – економіка – громадянська освіта).

Обладнання: портрет І. Карпенка-Карого, текст твору, зразки грошей

 к. XIX — п. XX ст.; картки, мультимедійна дошка.

Форми роботи: фронтальна, групова.

Методи та прийоми: бесіда, робота в групах, ґронування, сенкан, гра «Фальшиві гроші».

Наскрізні змістові лінії: «Підприємливість і фінансова грамотність», «Громадянська відповідальність». 

Зміст уроку

               Щастя без розуму - що дірява торба:

                                                                   де знайдеш, там і згубиш.

Народне прислівя

І. Організація уроку

Привітання.

Учні об’єднуються в групи «Юристи» та «Економісти».

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Фальшиві гроші»

Учитель. Кожна група отримує «купюри грошей», на зворотній частині яких написані фрази. Завдання: підтвердити або спростувати.  «Так» - справжня купюра, «Ні» - фальшива.

Група «Юристи»:

1. Савка мав отримати п’ять тисяч фальшивих грошей від Герасима. (Ні)

2. Бонавентура розшукував скарб тридцять років. (Так)

3. Роман першим дізнався про те, як було ошукано Калитку. (Ні)

4. Замість фальшивих грошей Герасим із Савкою отримали від Невідомого газети. (Ні)

5. І. Карпенко-Карий написав 18 п’єс. (Так)

6. У своїх творах Іван Карпович виявляє глибоке співчуття до трудящих, показує їх ненависть до хижаків-капіталістів. (Так)

7. Багатій не дав дружині, на її прохання, коней, щоб поїхати до брата. (Ні)

8. Перша назва комедії «Сто тисяч» — «Гроші». (Так)

9. Гроші — улюблена тема розмов Герасима Калитки. (Так)

10. «Товар нравиться — візьміть, не нравиться — не беріть...», - сказав Роман. (Ні)

11. Герасим дорікав Климу, бо той уже зранку їсть хліб, який взяв без дозволу. (Так)

12. Бонавентура врятував життя Герасимові. (Так)

Група «Економісти»:

1. Жанр твору «Сто тисяч» - сатирична повість. (Ні)

2. Копач назвав робітників Герасима худобою. (Ні)

3. Копачеві наснилося, що він викопав гроші та приїхав до Києва. (Ні)

4. Коли трапився обман із грошима, Савка сказав: «Що з воза впало, то пропало». (Так)

5. За фальшиві гроші Герасим хоче викупити землі Смоквинова. (Так)

6. Герасим постійно полюбляв повторювати: «Опит — велике діло». (Ні)

7. На низинці Копач пропонує Герасиму посадити садок. (Так)

8. Пузир зустрів Романа з хлібом-сіллю. (Ні)

9. Савка не користувався фальшивими грошима в банку. (Так)

10. Герасиму не подобалося в Копачеві те, що той постійно надавав поради. (Так)

11. Невідомий передав Герасиму гроші у великому пакеті. (Ні)

12. Герасим порівнював Параску з пишною квіткою. (Ні)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота над епіграфом уроку.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про гроші, багатство, їх вплив на людину. Бо прагнення мати їх більше призводить до морального падіння людей, руйнування їх сімей, а гонитва за наживою, жадоба до збагачення врешті-решт - до послаблення суспільства.

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Інформаційний блок

1.1 Перегляд відео https://youtu.be/tcYmBTbsGCA 

(про виникнення грошей)

1.2 Словникова робота

Підприємливість – в широкому значенні практична кмітливість, здатність активно діяти, ініціативність. У вузько економічному це здібності людини до отримання прибутку з найменшими витратами.

Економіка – комплекс суспільних наукових дисциплін про господарство, а саме – про організацію та управління матеріальним виробництвом, ефективне використання ресурсів, розподіл, обмін, збут і споживання товарів та послуг.

Афера — ризикована, сумнівна і непристойна справа або підприємство з метою особистої наживи; синонім шахрайства.

Фальшивомонетництво — карний злочин, який полягає у виготовленні з метою збуту, а також збут підроблених державних казначейських білетів, банкнот Національного банку України, металевої монети, державних цінних паперів або іноземної валюти.

2. Бесіда «Гроші та закон у творі»

 Що ви розумієте під словом «закон»?  Чи дотримується закону Калитка?

 Чи притаманна підприємливість героям комедії?

 У чому полягає зв'язок грошей і влади? Наведіть 2—3 приклади з комедії «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого.

 Як гроші чи їх відсутність вплинули на Савку?

 Як же багатство вплинуло на Параску?

 Скільки раз порушено закон і ким у творі «Сто тисяч»?

 На яке покарання заслуговують герої-злочинці?

3. Робота над прислів’ями

Кожна група отримує набір слів, з яких потрібно скласти речення та пояснити їхній зміст. Це - прислів'я, які характеризують Герасима Никодимовича Калитку.

Коли Гроші говорять — правда мовить.                                                                                    Хоч у голові пусто — аби грошей густо.                                                                                      Совісті менше, а грошей більше.

Багатий не любить давати.                                                                                                      

4. Складання інформаційного ґрона «Вплив грошей на героїв п’єси»

5. Робота в групах «Синтез думок»

Кожна група має відповісти на запитання: «У чому вбачають сенс життя герої п 'єси «Сто тисяч»? А в чому вбачаєте сенс людського життя ви? (Відповідь можна на аркуші паперу написати, намалювати чи показати схематично).

За командою вчителя сусідні групи обмінюються аркушами і вже іншим чорнилом чи олівцем доповнюють відповідь попередньої групи, погоджуючись з нею чи заперечуючи її.

VІ. Узагальнення та систематизація набутих знань

Складання сенканів

Учитель. А тим часом складемо два сенкани: команда юристів - до слова «щастя», команда економістів - до слова «гроші».

 

Щастя.

Гроші.

Необхідне, жадане.

Справжні, фальшиві.

Приходить, зачаровує, випробовує.

Збагачують, принижують,                 знищують.

Всякий свого щастя коваль.

Гроші – причина різних бід.

Мрія.

Зло.

 

VII. Підсумок уроку 

1. Рефлексія

- Чи актуальні проблеми, які порушив І. Карпенко-Карий у своїй п’єсі наприкінці ХІХ століття сьогодні? (Так! Люди, яких захоплює жадоба до грошей, стають і сьогодні злочинцями, гублять своє людське обличчя, заради грошей ошукують один одного, убивають; вони грубі, бездушні, жорстокі!)

- Який конфлікт може виникнути між людиною й грошима? (Гроші можуть керувати людиною, впливати на її характер, вчинки, спосіб життя.)

2. Оголошення результатів навчальної діяльності

3. Слово вчителя

Хочу побажати вам і всім дотримуватися закону й уміло користуватися грошима: вони потрібні сьогодні для освіти, для культури, для повноцінного життя.                                                                                                            

 VІІІ. Домашнє завдання

Написати есе «Чому гроші — це одвічна проблема суспільства?».

 

docx
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку