Урок
з української літератури для
учнів 8 класу
з інтелектуальними порушеннями
На тему:
« Усна народна творчість»
Вчитель Антоніна Степаник
2024
Тема уроку: Усна народна творчість
Форма проведення уроку: Подорож у світ усної народної творчості
Мета уроку:
1. Ознайомити учнів з основними жанрами усної народної творчості: казка, приказка, загадка, прислів’я, пісня.
2. Розвивати вміння учнів усвідомлювати культурну значимість усної народної творчості та її роль у збереженні традицій.
3. Стимулювати творчий підхід до роботи через інноваційні методи навчання.
4. Формувати навички роботи в групах, розвиток комунікативних та творчих здібностей учнів.
Обладнання:
Хід уроку:
1. Організаційний момент
- Привітання учнів.
- Пояснення мети уроку: сьогодні ми вирушимо в подорож по світу усної народної творчості, вивчатимемо різні жанри народної творчості через ігри та завдання.
2. Вступне слово вчителя
- Вчитель повідомляє учням, що сьогодні вони стануть учасниками подорожі в світ української усної народної творчості, яка є важливою частиною нашої культури.
- Запитання для розминки:
- Які жанри усної народної творчості вам відомі?
- Які твори народної творчості ви чули або читали?
3. Початок подорожі (Інтерактивне завдання) — “Мандрівка по жанрах усної народної творчості”
- Етап 1: Учні поділяються на групи. Кожній групі дається картка з назвою жанру (казка, прислів’я, приказка, загадка, пісня).
- Етап 2: Групи повинні знайти приклади для свого жанру за допомогою підготовлених матеріалів:
- Для казки — короткий уривок або опис казки.
- Для прислів’я та приказки — декілька прикладів.
- Для загадки — загадку та її розгадку.
- Для пісні — перший куплет народної пісні.
4. Інтерактивна гра “Жанрові перегони”
- Після того, як групи підготують свої приклади, кожна група по черзі виходить до дошки і презентує свій жанр.
- Вчитель ставить запитання на уточнення:
- Що ви дізналися нового про цей жанр?
- Яку роль відіграє цей жанр у житті народу?
- Інші групи мають право задавати запитання або давати свої приклади для цього жанру.
5. Подорож “Загадки та прислів’я”
- Гра “Вгадай загадку”:
Вчитель зачитує загадки, учні повинні відгадати і пояснити значення:
Гра “Прислів’я в колі”:
Учитель називає неповне прислів’я, учні мають завершити його:
Після кожної гри вчитель коротко пояснює, як ці загадки та прислів’я відображають народну мудрість.
6. Слухання пісень і обговорення
- Слухання аудіо: Учням пропонується послухати фрагменти народних пісень (« Ой Морозе Морозенку…», « Пісня про Байду», « Вчора була суботонька», « За Сибіром сонце сходить»).
- Обговорення:
- Яка ідея пісні?
- Як музика допомагає передати емоції?
- Чому народ створював такі пісні?
7. Інноваційна вправа “Мандруємо по картинах”
- Інтерактивна вправа:
Учні отримують кольорові картки з ілюстраціями до різних жанрів (наприклад, картина до казки, прислів’я, пісня). Вони повинні придумати маленьку історію або пояснення, яке відповідає картинці, використовуючи усну народну творчість.
- Наприклад, ілюстрації до казок “Кирило Кожум’яка ”, « Мудра дівчина» — учні вигадують, як звучатимуть приказки чи загадки, пов’язані з цими героями.
( на кожну силу є інша сила; мудрим не вродився , а навчався; горбатого могила виправить; що посієш , те й пожнеш…)
8. Підсумок подорожі
- Обговорення:
- Що ми дізналися про усну народну творчість?
- Які жанри вам найбільше сподобалися?
- Як можна використовувати народні твори в нашому сучасному житті?
- Учитель підсумовує урок: “Усна народна творчість — це частина нашої культури, яка передавалась із покоління в покоління. Кожен жанр має свою неповторну роль і вчить нас мудрості, терпимості та поваги до традицій.”
9. Домашнє завдання
- виписати два прислів’я та усно пояснити їх значення.
- записати дві загадки, для колективного розгадування
- вивчити один стовпчик української народної пісні