Розробка уроку з української літератури
для учнів 6 класу
Мета. Навчальна: формувати ставлення до фольклору як великого духовного спадку народу, прагнення вивчати оригінальну народну творчість, створити атмосферу змагань, творчості, продовжувати виявляти творчі здібності учнів, закріпити набуті знання з теми;
розвивальна: розвивати власну думку учнів про роль і місце пісні в житті українського народу, розвивати акторські здібності школярів, логічне та образне мислення, удосконалювати культуру мовлення, уміння робити висновки щодо естетичної привабливості календарно-обрядового дійства;
виховна: посилювати інтерес до невмирущих скарбів українського народу, бажання якомога краще знати його культуру.
НВК «Чаплинська школа – гімназія»
Розробка уроку з української літератури
для учнів 6 класу
Підготувала
учитель української мови і літератури
Хільченко Л.С.
2017 р.
ПРЕКРАСНЕ І СЛАВНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ
Тема. Календарно-обрядові пісні.
Мета. Навчальна: формувати ставлення до фольклору як великого духовного спадку народу, прагнення вивчати оригінальну народну творчість, створити атмосферу змагань, творчості, продовжувати виявляти творчі здібності учнів, закріпити набуті знання з теми;
розвивальна: розвивати власну думку учнів про роль і місце пісні в житті українського народу, розвивати акторські здібності школярів, логічне та образне мислення, удосконалювати культуру мовлення, уміння робити висновки щодо естетичної привабливості календарно-обрядового дійства;
виховна: посилювати інтерес до невмирущих скарбів українського народу, бажання якомога краще знати його культуру.
Тип уроку: урок-гра
Обладнання: записи українських пісень, дитячі малюнки до пісень, картинки обрядових дійств, конверти із завданнями для капітанів.
Епіграф уроку: (учитель читає на фоні музики)
Від людського життя і навіть від життя цілих поколінь людей
залишається на землі тільки прекрасне.
О.Довженко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1. Створення «ситуації успіху».
Слово вчителя.
Українська народна творчість – це колективний витвір багатьох поколінь. Тисячоліттями вона була засобом узагальнення життєвого досвіду народу, вічно живим утіленням його мудрості. Мрії, прагнення, народні ідеали – все це закарбувалося в усній народній творчості, через яку ми спілкуємося з давніми поколіннями.
2. Рефлексія. Підвищення емоційної готовності учнів до уроку.
(Звучить тиха музика).
3. Розподіл учнів за командами.
Завданням до уроку було придумати назву команди, відповідну тематиці усної народної творчості, й визначити капітанів. Прошу сісти згідно своєї команди. Капітани, оголосіть назву команди. Підсумки змагання дізнаємося в кінці уроку.
Клас поділений на команди:
- «Піснярі»
- «Джерельце»
- «Веснянки»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя.
Отже, діти, з попередніх уроків ми знаємо, яку роль у нашому житті відіграють фольклорні твори – пісні, легенди, прислів’я, приказки, загадки…Вони прикрашають наші будні, навчають мудрості, добра, розвивають кмітливість, допитливість, увагу. Сьогодні ми підсумуємо те, що вам уже відомо, створимо атмосферу змагань, творчості, доброзичливості, бо проведемо урок-конкурс за темою «Прекрасне і славне минуле нашого народу. Календарно-обрядові пісні». На уроці ми повинні дотримуватись основних правил мовного етикету – ввічливості, уважності та стриманості. А оскільки у нас сьогодні будуть конкурси, то нам необхідне журі. Наше журі- ваші батьки.
Отож, любі діти, вирушаймо у подорож по усній народній творчості. Бажаю вам усім успіху, а перемогу – найкращим, тим, хто сильніший у знаннях, активніший буде у конкурсах.
ІІІ. Перевірка знань і умінь учнів.
1 конкурс
Знайомство з командами ( емблеми, девіз).
«Піснярі»
Девіз
Обрядова пісне, думо величальна!
Ти - душа народу мого,
Щира і повчальна!
Щастя та добробуту усім бажаєш,
Доленьку щасливу закликаєш.
(Авторський вірш)
«Джерельце»
Девіз
Книги – морська глибина,
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
(І.Франко)
«Веснянки»
Девіз
Пісні веселі й добрі,
Нас дивують, звеселяють.
Віру у добро вселяють.
(Авторський вірш)
2 конкурс
Конкурс на кращого виконавця календарно-обрядової пісні. (Заздалегідь підготовлені учні з кожної команди).
3 конкурс
Конкурс капітанів.
1-й конверт.
2-й конверт.
3-й конверт.
Музична пауза. Пісня у виконанні мами «Ой, на горі жито» (чи іншу за бажанням).
4-й конкурс.
Закінчити рядки, підібравши до іменників постійні епітети.
5-й конкурс.
Хто кмітливіший: команді-суперниці заспівати пісню, а іншій - назвати жанр виконаної пісні.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Діти, трішки вже стомились?
Так піснями захопились.
Уявімо на хвилинку
Ось таку собі картинку:
Ми на сонячній галявині
Квіточки збираємо!
Потім з цього жмутика
Віночок сплітаємо
І на наші ясні голови
Його накладаємо.
То ж давайте поміркуємо:
Яке свято ми стрічаємо?
Ой, які всі молодці!
За парти сідаємо.
6-й конкурс.
Вікторина «Розгадай»
( ЯКИЙ ОБРЯД ЧИ СВЯТО ЗОБРАЖЕНО?)
Кожній команді пропонується по черзі розгадати по три назви свята чи обряду.
(Виходять Хлопчик і Дівчинка, вбрані в український одяг. Дівчинка з віночком на голові)
Весняний діалог «Закликання дощику»
Хлопчик. Щоб навесні на землі все росло і зеленіло,
треба дощику.
Дівчинка. Може, він нашу пісеньку почує
Та й відгукнеться?!
Хлопчик. Нумо, співаймо!
(Діти всі співають)
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику
В череп’янім горщику.
Мені каша, тобі борщ,
Щоб густіший ішов дощ.
Дощику, дощику, припустись
На бабині капусти.
Зеленая нивонька
Чекає поливоньки.
( Діти затарабанили по партах, імітуючи краплі дощу, бо без цього не буде гри).
ІV. Захист малюнків.
Музична пауза. Виконання української народної пісні ( колядки чи щедрівки) батьками разом з дітьми.
V. Підбиття підсумків. Журі оголошує рахунок.
Заключне слово вчителя.
Отож, наша подорож по усній народній творчості завершилась. На закінчення спробуємо до рук узяти «мікрофон».
- Після спілкування з прекрасним і славним минулим нашого народу я зробила (зробив) для себе висновок……
- Батькам хочу сказати……. і побажати………
Оцінювання учнів.
VI. Завдання додому.
Повторити поняття «рефрен», «анафора», «строфа».
Завдання за бажанням: підготувати розповідь про святкування вашою родиною Різдва;
завдання високого рівня : скласти усний твір-міркування про те, які з народних обрядів варто було б відродити і чому.
Використані джерела:
ISBN № 978-966-634-303-4