Конспект нестандартного уроку з української літератури для 6 класу "В. Винниченко. "Федько-халамидник".Щедрий на добро внутрішній світ героя" - суд над героями оповідання. Пропонуємо різні види робіт: тестування, інсценування, вправи: "Озвуч німий фільм", "Мудрість з дерева пізнання", "Займи позицію", міні-диспут тощо.
Урок української літератури в 6 класі
Автор – Панченко Олена Віталіївна, учитель вищої категорії Зінівського навчально-виховного комплексу: загальноосвітньої школи
І-ІІ ступенів – дошкільного навчального закладу Путивльської районної ради Сумської області
Тема: Суд над героями оповідання В.Винниченка «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ хлопчика.
Мета: вчитися характеризувати героїв твору, висловлювати ставлення до зображуваного; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, логічне мислення, артистизм; виховувати порядних, чесних людей, які вміють постояти за себе.
Тип уроку – нестандартний (суд над героями твору).
Обладнання: презентація, проектор, мультимедійна дошка, портрет письменника, малюнки учнів до твору, тлумачні словники, картки з прислів’ями, суддівський реквізит.
Хід уроку
Гляди, не забудь: людиною будь.
Народна мудрість
І.Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Виставка ілюстрацій.
2.Тестування.
1. В. Винниченко – дуже обдарована особистість. Він був письменник, політик, а також…
а) Музикант; б) художник; в) відомий спортсмен; г) перекладач.
2.Хто був прототипом Федька:
а)Сам Винниченко;
б) брат Володимира Винниченка;
в) сусід;
г) однокласник Винниченка.
3. Про кого сказано, що «…спокій був його ворогом»:
а) Федько; б) Толя; в) Спірка; г)Стьопка.
4. Слово «халамидник» означає:
а) Розбійник; б) хвалько; в) шибеник; г) приятель.
5. Як поводився Федько, коли його били батьки ?
а) Обіцяв, що більше не буде ; б) плакав;
в) мовчав; г) кричав.
6. Чий це портрет: «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він
завжди виходив па двір трошки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима»?
а) Толі; б) Федька; в) Спірки; г)Стьопки.
7. Де працював батько Федька?
а) У магазині; б) на залізниці; в) у школі; г) у типографії.
8. Хто врятував Толю, коли він опинився на крижині?
а) Спірка; б) батько; в) Федько; г) невідомий чоловік.
9.Що робив Толя, коли ховали Федька:
а) був у лікарні;
б) був поряд із друзями;
в) грався з чижиком;
г) допомагав матері.
ІІІ. Суд над героями твору.
1.Вступне слово вчителя. Епіграф.
«Не судіть, то й не судимі будете», – говорить народна мудрість. Але іноді треба дати правову оцінку певних дій, розібратися, хто винен у тому, що сталося. Навіть є професії, пов’язані з судом. Були ви колись у суді? Тоді у вас є унікальна можливість не тільки побачити суд, а й самим бути учасником процесу: прокурором, адвокатом, учасником суду присяжних.
Учитель одягає cуддівську мантію й виголошує:
«Слухається цивільна справа Федька-халамидника, який звинувачується в тому, що зіштовхнув Толю на крижину. Це призвело до нещасного випадку.
Є щиросердне зізнання Федька.»
2. «Довідкове бюро»: робота з тлумачним словником: авангард,
альтруїст, адвокат.
Проблемне запитання. На уроці нам треба з’ясувати, чи можна назвати Федька альтруїстом?
3. «Озвуч німий фільм». Показ епізоду – початок кінострічки «Казка про втрачений час». Завдання учнів – переглянути епізод без звуку та зрозуміти, чию родину показано. Скласти діалог сина з матір’ю – робота в парі.
Суддя. До нас потрапило відео. Треба розшифрувати його. У залі працюють експерти (учні). Суд присяжних скаже, чи вірять вони, що на відео наші головні герої.( Робота в групі).
Суддя. Отже, підсумуйте, які відносини були в родині Толі.
4. «Слідчий експеримент»- інсценізація уривка твору - робота в групі.
Суддя. Давайте поглянемо, які відносини були в родині Федька.
Інсценізація.
Батько. Ти лазив з Толею драть горобців?
Федько. Лазив.
Батько. Ти порвав йому штанці?
Федько. Він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.
Мати. Та як ти смієш так говорити? То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з кватири виженуть... Щоб ти не смів підходити до нього, мурло ти репане. З свинопасами тобі гратись, а не з благородними дітьми. Нещастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою... А батько нічого йому не скаже, роби,
синку, що хочеш, бий дітей, хай нас виженуть з кватири...
(Батько мовчить і хмуро дивиться у вікно.)
Мати. Пожильці їм знесуть плату за квартири, мужики за землю грошей привезуть, їх ніхто не вижене з квартири, хоч би Толя як обидив Федька. Батько. Скидай, сучий сину, штани! (Грізно звертається батько до Федька. Федько спідлоба дивиться на тата.)
Федько. За віщо? ( Ледве чутно питає.)
Батько. За те, що водишся з благородними дітьми. Я тобі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами водитися. Не кумпанія вони тобі.
Федько. Та я з ним не водюсь, він сам лізе.
Батько. Жени його під три чорти од себе... яка він тобі кумпанія?.. Лягай!
(Федько лягає).
5.Виступи учнів з характеристикою хлопців - робота в групах за варіантами.
Слово надається групі прокурора та його помічникам - І варіант, групі адвоката та його помічникам - ІІ варіант.
6.Вибіркове читання.
7. Читання в особах – епізод зізнання Федька.
У ролі Федька - …, за Толю читатиме… , від імені батьків - … та …
- Чому Федько сказав неправду?
- Як би ви вчинили на його місці?
- Як ви ставитесь до людей, що обманюють?
- Чи можна виправдати обман заради благородної мети?
8. Робота біля дошки. Розподілити на дві колонки слова до характеристики хлопців, дібрати антоніми
Федько Толя
Добрий, егоїст, активний, відкритий, підлий, життєрадісний.
- Доповнити колонки словами, що характеризують героїв.
Суд оголошує перерву.
9. Вправа «Мудрість з дерева пізнання».
Прочитати прислів’я, вказати, кого вони характеризують.
Сміливому море по коліна. Спершу треба розсудити, а потім робити.
Панського роду, а песького ходу. Пригрів змію за пазухою.
10. «Останнє слово» - Виступи учнів у ролі Толі, Федька, батьків.
- Чи усвідомив Толя свою провину?
11. «Займи позицію»: Чи винен Толя? Чи винен Федько? Батьки? Як би ви вчинили, якби були батьками Федька? (Висловлення думок.)
Суд присяжних має обміркувати інформацію та проголосувати.
- Сьогодні рішення виносить не суддя, а присяжні. Вирок оголошують присяжні…
12.Міні-диспут «Бити чи не бити дітей? Ось у чому питання.»
ІV. Підсумок уроку.
- Які моральні уроки можемо винести з даного твору?
- Яка людина могла вирости з Федька? З Толі?
- Чи можна назвати Федька альтруїстом?
- Як ви розумієте прислів’я, яке є епіграфом нашого уроку?
Гляди, не забудь: людиною будь.
Техніка безпеки на водоймах:
- Які ви знаєте правила поведінки на водоймах у зимовий та літній час?
- Як себе повинні вести діти й дорослі в родині?
V. Інформація про домашнє завдання.
Скласти основні заповіді ідеальної родини (прозою чи у формі вірша) або написати лист одному з героїв оповідання «Федько-халамидник» В.Винниченка.
Література
1. Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804.
2.Воєвода З.Я., Скоб’як Г.О. Українська література. Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 6 клас. – К. : Грамота, 2006.
3. Дмитренко М. Прислів’я та приказки. – К.: Народознавство, 2000.