Конспект уроку з української літератури для 6 класу "В.Винниченко. "Федько-халамидник". Суд над героями оповідання."

Про матеріал

Конспект нестандартного уроку з української літератури для 6 класу "В. Винниченко. "Федько-халамидник".Щедрий на добро внутрішній світ героя" - суд над героями оповідання. Пропонуємо різні види робіт: тестування, інсценування, вправи: "Озвуч німий фільм", "Мудрість з дерева пізнання", "Займи позицію", міні-диспут тощо.

Перегляд файлу

 Урок української літератури в 6 класі

 Автор – Панченко Олена Віталіївна, учитель вищої категорії Зінівського навчально-виховного комплексу: загальноосвітньої школи

І-ІІ ступенів – дошкільного навчального закладу Путивльської районної ради Сумської області

 

Тема: Суд над героями оповідання В.Винниченка  «Федько -     халамидник».  Щедрий на добро внутрішній світ хлопчика.

  Мета: вчитися характеризувати героїв твору,  висловлювати ставлення до зображуваного; розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, логічне мислення, артистизм;  виховувати порядних,  чесних людей,  які вміють постояти за себе.

Тип уроку – нестандартний (суд над героями твору).

Обладнання: презентація, проектор, мультимедійна дошка,  портрет письменника, малюнки учнів до твору, тлумачні словники, картки з прислів’ями, суддівський реквізит.

                                                Хід уроку

                                                                 Гляди, не забудь: людиною будь.

                                                                                            Народна мудрість

І.Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

        1.Виставка ілюстрацій.

        2.Тестування.  

         1.  В. Винниченко  – дуже обдарована особистість. Він був письменник,   політик, а  також…

                а) Музикант;  б) художник;  в)  відомий  спортсмен; г) перекладач.

       2.Хто був прототипом Федька:

             а)Сам Винниченко;

             б) брат Володимира Винниченка;

             в) сусід;

             г) однокласник Винниченка.

        3. Про кого сказано, що «…спокій був його ворогом»:

     а) Федько; б) Толя;  в) Спірка;  г)Стьопка.

       4. Слово «халамидник» означає:

         а) Розбійник;      б) хвалько;      в) шибеник;      г) приятель.

        5. Як поводився Федько, коли його били батьки ?
              а) Обіцяв, що більше не буде ; б) плакав;     

     в) мовчав;      г) кричав.

        6. Чий це портрет: «Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він
завжди виходив па двір трошки боязко, жмурився від сонця й со­ромливо посміхався своїми невинними синіми очима»?

              а) Толі;      б) Федька;      в) Спірки;      г)Стьопки.

       7.  Де працював батько Федька?

     а) У магазині;    б) на залізниці;    в) у школі;   г) у типографії.

       8.  Хто врятував Толю, коли він опинився на крижині?

     а) Спірка;     б) батько;     в) Федько;     г) невідомий чоловік.

         9.Що робив Толя, коли ховали Федька:

     а) був у лікарні;

     б) був поряд із друзями;

     в) грався з чижиком;

     г) допомагав матері. 

ІІІ. Суд над героями твору.

1.Вступне слово вчителя. Епіграф.

   «Не судіть, то й не судимі будете»,  – говорить народна мудрість. Але іноді  треба дати правову оцінку певних дій, розібратися, хто винен  у тому, що сталося.  Навіть є професії, пов’язані з судом. Були ви колись у суді?  Тоді у вас є унікальна можливість не тільки побачити суд, а й самим бути учасником процесу: прокурором, адвокатом, учасником суду  присяжних.

Учитель одягає cуддівську мантію й  виголошує:

      «Слухається  цивільна справа Федька-халамидника, який звинувачується в тому, що зіштовхнув Толю на крижину. Це призвело до нещасного випадку.

Є щиросердне зізнання Федька.»

  2. «Довідкове бюро»:  робота з тлумачним словником: авангард,

альтруїст,  адвокат.

Проблемне запитання. На уроці нам треба з’ясувати, чи можна назвати Федька альтруїстом?

  3. «Озвуч німий фільм».  Показ епізоду     початок кінострічки «Казка  про втрачений час». Завдання учнів –  переглянути епізод  без звуку  та зрозуміти,  чию родину показано. Скласти діалог сина з матір’ю – робота в парі.

   Суддя.  До нас потрапило відео. Треба розшифрувати його. У залі працюють експерти (учні).  Суд присяжних скаже, чи вірять вони,  що на відео наші головні герої.( Робота в групі).

Суддя.  Отже, підсумуйте, які відносини були в родині Толі.

4. «Слідчий експеримент»-  інсценізація уривка твору -  робота в групі.

    Суддя.  Давайте поглянемо, які відносини були в родині Федька.

Інсценізація.

Батько. Ти лазив з Толею драть   горобців?

Федько.  Лазив.

Батько. Ти порвав йому штанці?

     Федько.   Він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.

Мати. Та як ти   смієш так говорити?  То дитина благо­родна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з кватири виженуть... Щоб ти не смів підходити до нього, мурло ти репане. З свино­пасами тобі гратись, а не з благородними дітьми.  Нещастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою... А батько нічого йому не скаже, роби,

син­ку, що хочеш, бий дітей, хай нас виженуть з кватири...

(Батько мовчить і хмуро дивиться у вікно.)

  Мати.  Пожильці їм знесуть плату за квартири, мужики за землю грошей привезуть,  їх ніхто не вижене з квартири, хоч би Толя як обидив Федька.     Батько.               Скидай, сучий сину, штани! (Грізно звертається батько до Федька. Федько спідлоба дивиться на тата.)

  Федько.  За віщо? ( Ледве чутно питає.)

  Батько.  За те, що водишся з благородними дітьми. Я то­бі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами во­дитися. Не кумпанія вони тобі.

  Федько.  Та я з ним не водюсь, він сам лізе.

  Батько. Жени його під три чорти од себе... яка він тобі кумпанія?.. Лягай!

(Федько лягає).

 

5.Виступи учнів з характеристикою хлопців  -  робота в групах за варіантами.

Слово надається групі прокурора та його помічникам -  І варіант,  групі адвоката та його помічникам  - ІІ варіант.

  • Хто ж такий Федько? І в чому його постійно звинувачували?
  • Чи є свідки? (Хто може підтвердити цитатою сказане?)
  • Яке право хлопця порушене?

6.Вибіркове читання.

  • Хто ж такий Толя?  Розповісти про нього, зачитуючи цитати.

 7. Читання в особах – епізод зізнання Федька.

    У ролі  Федька -  …,  за Толю читатиме… ,  від імені  батьків -   … та …

- Чому Федько сказав неправду?

- Як би ви вчинили на його місці?

- Як ви  ставитесь до людей, що обманюють?

- Чи можна виправдати обман заради благородної мети?

   8. Робота біля дошки. Розподілити на дві колонки слова до характеристики     хлопців, дібрати антоніми

  Федько                                                                      Толя

Добрий, егоїст, активний, відкритий, підлий, життєрадісний.

- Доповнити колонки словами, що характеризують героїв.

Суд оголошує перерву.

9. Вправа «Мудрість з дерева пізнання».

Прочитати прислів’я, вказати, кого вони характеризують.

Сміливому море по коліна.  Спершу треба розсудити, а потім робити.

Панського роду, а песького ходу.  Пригрів змію за пазухою.

10. «Останнє слово» - Виступи учнів у ролі  Толі,  Федька, батьків.

- Чи   усвідомив Толя свою провину?

11. «Займи позицію»:  Чи винен  Толя? Чи винен  Федько? Батьки?  Як би ви вчинили, якби були батьками Федька?  (Висловлення думок.)

 Суд присяжних  має обміркувати інформацію та  проголосувати.

- Сьогодні рішення виносить не суддя, а присяжні. Вирок оголошують присяжні…

12.Міні-диспут «Бити чи не бити дітей? Ось у чому питання.»

 

ІV. Підсумок уроку.

- Які моральні уроки можемо винести з даного твору?

- Яка людина могла вирости з Федька?  З Толі?

- Чи можна назвати Федька альтруїстом?

- Як ви розумієте прислів’я, яке є епіграфом нашого уроку?

Гляди, не забудь: людиною будь.

 

 Техніка безпеки на водоймах:

- Які ви знаєте правила поведінки на водоймах  у зимовий та літній час?

 

- Як себе повинні вести діти й дорослі в родині?

 

V. Інформація про домашнє завдання.

   Скласти основні заповіді ідеальної родини (прозою чи у формі вірша) або написати лист одному з героїв оповідання  «Федько-халамидник» В.Винниченка.

 

                                            Література

1. Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 зі змінами,   затвердженими наказом  МОН України від 07.06.2017 №804.

2.Воєвода З.Я., Скоб’як Г.О. Українська література. Книга для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 6 клас. –  К. : Грамота, 2006.

  3. Дмитренко М. Прислів’я та приказки.    К.: Народознавство, 2000.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мендусь Тетяна Петрівна
    Дякую, моїм шестикласникам має сподобатись!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сайченко Юлія
    Урок відповідає темі та мети. Учетель досягла запланованого. Впевнена учні задоволені таким уроком.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
9656
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку