1
Урок з української літератури
11 клас
Тема. Є. Маланюк. Художнє осмислення трагічної історії України, ностальгічні мотиви, філософічність поезій «Під чужим небом», «Стилет чи стилос?». Вірші про призначення поета і поезії. Символічні образи.
Мета: допомогти учням усвідомити глибину, ідейно-художнє багатство творів поета, їхню естетичну цінність; розвивати навички аналізу ліричних творів, удосконалювати вміння висловлювати власні міркування; виховувати почуття патріотизму, активну громадянську позицію.
Очікувані результати: учні знають поезії Є. Маланюка, вміють виразно читати їх, аналізувати, визначати художні засоби, висловлювати власні враження та думки щодо прочитаного.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Польща, 1922 рік. Містечко Каліш з передмістям Щипьорно. За колючими дротами таборів військовополонених майже десять тисяч інтернованих вояків армій Української Народної Республіки. Дерев’яні бараки, землянки, злигодні, голод, фронтові рани, сухоти, смерть. Пекуче усвідомлення втрати Батьківщини й майже цілковита відсутність надії на майбутнє…А на зібранні академії таборового літературно-артистичного товариства «Веселка» із, здавалося б, недоречним до часу й місця рефератом «Зброя культури» виступав перед побратимами двадцятип’ятилітній поет, військовий старшина 6-ї дивізії генерала Безручка Євген Маланюк: «…Ідеї виростають й мужніють на підґрунті національної культури – от чому праця на царині культури є сьогодні хоч і запізненим, проте загальноукраїнським ділом… Дійсними творцями життя є мислителі, апостоли ідеї. Справжніми пророками історичних подій є Митці і, в першу чергу, - поети».
Проблемне запитання. Хто він, Євген Маланюк? Що ж хвилювало, що бентежило його душу?
Учень. Він – один із найвизначніших українських поетів 20 століття, а також мислитель-публіцист, мистецтвознавець, критик, культуролог, перекладач. Маланюк стояв на позиціях вільної у своєму виборі особистості, яка не прислуговує ніяким партійним доктринам. Визначальними, наскрізними у творчості митця є образи України й українця, насамперед поета-воїна.
Ім’я Є. Маланюка надзвичайно популярне в діаспорі, на Заході, але довгих сімдесят літ воно залишалося під забороною в УРСР. Його твори повернула нашому народові тільки незалежність, боротьбі за яку він присвятив усе життя.
Cам себе Є.Маланюк назвав імператором залізних строф! Ця фраза міцно вкоренилася в літературі стосовно життя й творчості Маланюка, у спогадах про нього. Значну частину творчості поета становить поезія, присвячена Батьківщині. Поезію Є. Маланюка можна назвати автобіографічною, адже в ній митець передавав своє світовідчуття, розуміння подій, свідком яких він був. Воїн УПА після поразки визвольних змагань повинен був разом зі своїми товаришами назавжди покинути Батьківщину, стати вигнанцем. Опинившись в еміграції, він, як і багато інших, гостро переживав свою відірваність від України, мріяв повернутися на рідну землю. Життя склалося так, що його муза була покликана служити державотворчій ідеї, будити й формувати націю. Майбутній письменник вітав українське відродження 1917-1918 р. р., про що пізніше написав у своїх поетичних творах. Поетичні рядки – це пошуки відповіді на ті питання, які дуже хвилювали молоду людину, це роздуми над історією й майбутнім рідної держави і її народу.
Учениця. Митець постійно шукав відповіді на питання: чому Україна зазнала поразки? І пов’язував історію України із сконцентрованою символікою в пласті історії . Для поета Україна – Еллада Степова, Київ – Степова Александрія; Є. Маланюку болить втрата державності, утрата тієї еллінської краси й сили, які були притаманні Україні княжої доби. Є. Маланюк був упевнений, що Україна зуміє вибороти собі незалежність, бо має це місце в історії.
Робота з інтерактивною дошкою.
Характерні риси поезії Є. Маланюка:
Учитель. Літературознавець Е. Циховська пише, що для Є.Маланюка характерна «поетика крайнощів, породжена суперечностями дійсності», яка «постає як вияв болісної любові до України і водночас недовіри до неї, що межує з прокляттям». Чи можна погодитися з такою думкою – поміркуємо на уроці.
ІІ. Диспут.
- Чи можуть бути поєднаними любов і ненависть у ставленні до когось, чогось?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу. Формування вмінь та навичок.
- Виразне читання поезії Є. Маланюка «Під чужим небом».
- Евристична бесіда.
1.Зі скількох частин складається твір? Чим вони відрізняються?
(З п’яти частин; мають різну ритмомелодику й тональність, настрій – від теплих спогадів до відчаю; об’єднує мотив ностальгії).
2. Які рядки звучать найбільш щиро, задушевно, чим особливі?
(Спогади про річку дитинства Синюху, рідний дім, матір; запам’ятовуються конкретні деталі – «мати, сидячи на призьбі, вже не очікує мене», «Давно Євгена поминає За упокій старенький піп», «мати слухають ночами Бронхітне гавкання Бровка» та ін..).
3. До яких протиставлень вдається поет, у чому їх парадоксальність?
Там – «свист херсонського простору», стара хата під стріхою (але добре!); тут – затишна квартира – «в вікні опустиш штору» (але погано, самотньо).
ІV. Поетичний практикум. Робота в парах.
- Визначити віршові розміри різних строф поезії «Під чужим небом».
V. Узагальнення.
(Віршові розміри строф вірша «Під чужим небом» - чотиристопний ямб, чотиристопний та п’ятистопний анапест, чотиристопний анапест).
VІ. Виразне читання вірша «Стилет чи стилос?..»
Слово вчителя.
У Польщі, в Каліському таборі для інтернованих українських вояків (1922-1923) воїн – поет Є. Маланюк перетворився на поета-воїна, змінивши зброю – стилет – на перо (стилос).
Стилет – символ боротьби за волю, за ідеали.
Стилос – інструмент фіксування думки та краси, символ мистецтва.
Евристична бесіда.
1. Чому ліричний герой надає, на вашу думку, перевагу – стилету чи стилосу? Своє твердження доведіть.
Учень. Стилет чи стилос? – не збагнув…
Стилет чи стилос? – не збагнув. Двояко
Вагаються трагічні терези…
У Маланюка реальний світ постає крізь призму поетового «я», і читач захоплюється символічністю та образністю. Так у поезії ці предмети несуть на собі не просто пряме, матеріально виражене значення: стилет – короткий кинджал, стилос – паличка для письма. Стилет є символом одвічного близького бою сам на сам, свідомого вибору жертовної боротьби за ідеали народу.
Стилос – це уособлення мистецтва з його витонченою гармонією, музикою людських почуттів та магією добра й краси. Ліричний герой, а з ним і сам автор, вагається чому надати перевагу – боротьбі, дії, силі чи прекрасному, поезії. Вибір цей інколи буває трагічним. Найчастіше в житті людини, та й у природі відбувається протиборство, суперечка або переплетення цих сил (там «пестощі» - тут «жаха набряклий вітром обрій»). І все ж герой зачарований «веселим галасом бою», «безмежжям» та готовий поринути у вир бурхливого життя.
Учениця. Ситуація вибору для митця надзвичайно складна. Трагічна доля батьківщини, честь чоловіка, воїна, оборонця спонукають його брати в руки стилет:
«Як в нації вождя нема,
Тоді вожді її – поети!»
Одначе митець не відкладає вбік і стилос.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Заключне слово вчителя.
Завершуючи сьогоднішню нашу розмову про поезію Є. Маланюка, хочу відзначити, що він буває не тільки воїном у літературі, а й ніжним ліриком. Окрема прекрасна сторінка творчості Маланюка – його інтимна, любовна лірика. Таких віршів у поета порівняно небагато, він по-лицарськи стриманий, але надзвичайно щирий, безоглядний у почуттях. Ці твори надихало його нерозділене почуття до Н. Лівицької-Холодної , яке він проніс через усе життя.
І завше сниться: липень, сад, кущі
І стрічі під сусідським перелазом.
Було, либонь, нам стільки років разом,
Скільки давно я маю сам. Мерщій,
Хай лиш батьки спочинуть по обіді,
Сліпий, без тьху, біжу через город
Почути контральтовий спів «добридень»
Побачить і вдихнути очі й рот.
Шаліло серце. Зупинявся час.
Пекла солодка спрага. Напівдіти,
Тремтіли ми й не знали, що робити,
І було страшно й солодко зараз
(«Інтермеццо »)
VІІІ. Домашнє завдання.
Вміти характеризувати творчість Є.Маланюка, виразно читати та аналізувати його поезії (аналіз одного вірша письмово).