ДІВЧИНА З ЛЕГЕНДИ
Інсценівка за романом у віршах Л. Костенко «Маруся Чурай»
На сцену виходить хлопець і глядачам повідомляє:
Влітку 1658 року Полтава згоріла дощенту.
(Звучить гучна тривожна музика або шум великої пожежі й набатні передзвони.)
Хлопець одягає рясу, стає монахом-літописцем.)
Сценою метушливо пробігають люди, викрикуючи:
– Горіли солом’яні стріхи над Ворсклою!
– Плавились бані дерев’яних церков!
– Вітер був сильний!
– Полум’я гуготіло!
(Гамір затихає. По паузі лине спокійна музика «ясного ранку». Де-не-де повільно падають аркуші паперу.)
Монах (підібравши окремі аркуші):
І довго ще літав над руїнами магістрату
легенький попіл спалених паперів –
всіх отих книг міських Полтавських,
де були записи поточних судових справ.
(Вмощується «по-турецьки» на авансцені).
Виходять люди, підбирають аркуші (наводять лад), гомонять:
– Може, там була і справа Марусі Чурай?
– Може, тому і не дійшло до нас …
– …Жодних справ про неї …(подають монахові дошку на коліна, каламар із пером,стос паперу)
– … що книги міські Полтавські …
Монах (пишучи):
«… през війну, під час рабовання города, огнем спалені».
Люди (обступаючи монаха, між собою):
– А що якби знайшлася хоч одна …
– … в монастирі десь або на горищі?
– Якби вціліла в тому пожарищі –
– … немов неопалима купина?
– І ми б читали старовинний том,
Монах:
… де писар вивів гусячим пером, що…
Люди (хором):
Року Божого
Монах:
Такого то і
Люди (хором):
Місяця
Монах:
Такого то, і
Люди (хором):
дня
Монах:
…перед Мартином Пушкарем…
(Хлопець вносить на вішаку костюм полковника Пушкаря й ставить вглибині сцени.)
Люди (вклоняючись):
полковником.
Монах:
… в присутності Семена Горбаня…
(Хлопець вносить костюм війта Горбаня.)
Люди (вклоняючись):
…що був на той час війтом у Полтаві…
Монах:
…перед суддею…
(Хлопець вносить і ставить третій костюм. Люди і його вшановують поклоном.)
Монах:
… Богом і …
Люди:
… людьми!
Монах:
…Чурай Маруся…(хлопець вносить ослін і гучно ставить навпроти гурту людей. До нього підходить дівчина – Маруся Чурай)
… на підсудній лаві,
І пів Полтави свідків за дверми!
(Музична вставка-пауза: соло скрипки - надривне, пронизливе.)
Один із натовпу:
І загула б та книга голосами…
Одна з натовпу:
І всі б щось говорили не те саме…
Хтось із натовпу (до залу):
І чорні бурі пристрастей людських
Пройшли б над полем буковок хистких.
Монах:
Оскаржену Марусю Чураївну
Тоді суддя суворо запитав …
Люди (дружним хором промовляючи, покроково насуваються на Марусю
(натовп і талановита особистість):
Коли, …чого… і для якой причини…
Таке… незбожне діло …учинила! (Мовчазна пауза.)
Високий із натовпу (випроставшись):
Але вона ні слова не сказала!
Обурена з натовпу:
Усправедливень жодних не дала!
Люди (розвернувшись спиною до Марусі, повертаються до монаха, обурені):
Тілько стояла, яко з каменю тесана.
Монах (записуючи):
Тоді громада загула прелюто…
Люди (обурено між собою):
– Вона ж свій злочин визнала прилюдно!
– Бо як до Гриця, мертвого, припала…
– Казала все …
– Як зілля те копала…
– Як полоскала …
– Як його варила…
– І як уранці Гриця отруїла!
Монах(пишучи):
«Тоді ми, вряд, зіпершись на свідоцтва голі,
В такий-то спосіб справа була рішена,
Що вбивця має бути карана на горлі,
На шибениці, значиться, обвішена.»
(Люди поволеньки розходяться в різні сторони, прихопивши «почесних громадян» (костюми). Чутно вигуки :
– Маруся. Убивниця. Не труїла!
– Вона ж співала, наче голосила…
– На себе кари божої просила.
– Співала так, як лиш вона уміла!
– А потім враз - неначе заніміла.
– Є докази, що це вона дала пиття?!
– А хто би ще труїв Бобренка Гриця?
– Кому він ще так знівечив життя?
Монах (глянувши на Марусю):
… карана на горлі… значиться, обвішана…
(зосереджено дописує):
«Про що людей поштивих звідомляєм
І на потомні вписуєм віки .»
Декрет печаттю нашою змоцняєм
І підписом судейської руки. (Виходить.)
(Маруся теж виходить. Музична пауза – плаче скрипка.)
Маруся (повертається зі склянкою в руках, ставить її на ослін і звертається до глядачів):
Не помста то була, не божевілля.
Людина спроста ближнього не вб’є.
Я не труїла. Те прокляте зілля
Він випив сам. Воно було моє…
А найстрашніше, що пече, як жога,
Перевертає душу від жалю:
Невірного, брехливого, чужого,
Огидного, -- а я його люблю!
…Мені всю ніч в очах це маячило.
А після тих проклятих вечорниць
Пройшло два дні,вже добре споночіло,
Аж, Боже мій! – заходить в хату Гриць.
Гриць (з’являється як привид):
Марусю! Я прийшов навіки.
Я на коліна стану, ти простиш?
Маруся:
Я найдорожчі сплакала літа.
Чого вернувся до моєї хати7
Ми ж розлучились… Матінко свята!
Чи я ж тебе примушую кохати?!
Коли своїм коханням поступився
Заради грошей і багацьких нив,
Чи ти тоді од мене одступився,
Чи сам себе навіки обманив?
Гриць:
Себе, Марусю. Не дивись вороже.
Мені ті дні повік не одболять.
Тут двоє матерів, твоя і Божа.
Хай нас вони на шлюб благословлять.
Людей накличем, зробим перепросини,
Щоб знали всі, хто чеше язиком.
Марусю, чуєш, зараз, ще до осени,
Поберемось та вступимо в закон.
Я зрадив, так. Але це біль чи злочин?
Скажу всю правду, ми тепер одні.
Кому з нас гірше? Я одводжу очі,
А ти у вічі дивишся мені.
Я мучуся. Я сам собі шуліка.
Є щось в мені так наче не моє.
Немов живе в мені два чоловіка,
І хтось когось в мені не впізнає.
І що найтяжче: мука ж моя марна,
Бо зрада – діло темне і брудне.
А ти – це ти. Ти і в стражданні гарна.
Ти можеш навіть пожаліть мене.
Відступник я . Нікчемний я і ниций.
Але ти любиш і тому прости.
Життя – така велика ковзаниця.
Кому вдалось, не падавши, пройти?
Що Галя – гуска, що й по ній це видно.
І все. І годі. – Я од неї втік.
А може,й правду кажуть, що ти відьма,
Приворожила – і пропав навік…
Маруся:
Тоді я двері відчинила в ніч.
Він ще не встиг збагнути, в чому річ,
Як я сказала:
– Йди собі, іди! –
А він сказав…
Гриць:
– Мені ж нема куди.
Маруся:
– Іди до неї. Будеш між панами.
А я за тебе, Грицю, не піду.
(Гриць-привид йде. Але, спраглий від хвилювання, рвучко випиває зі склянки. Звучать тривожні музичні акорди.)
Маруся:
Торкнувся склянки, випив… І погас…(бере склянку)
Оце і є вся правдонька про нас.
Ведіть, карайте, вішайте злочинну!
То я хоч там, хоч там уже спочину. (Виходить. Плаче скрипка.)
Монах (вибігає із сувоєм):
Наш гетьман, властію високий,
Такий наказ читати повелів! (Вискакує на ослін, розгортає сувій.)
«…Чурай Маруся винна ув одному:
Вчинила злочин в розпачі страшному.
Вчинивши зло, вона не є злочинна,
Бо тільки зрада є тому причина…
За ті пісні,що їх вона складала,
За те страждання, що вона страждала,
За батька, що розп’ятий у Варшаві,
А не схилив пред ворогом чола, –
Не вистачало б городу Полтаві,
Щоб і вона ще страчена була!
Тож відпустити дівчину негайно
І скасувати вирока того» (опускається з ослону, скручує сувій).
Універсал прочитано публічно,
Щоб справу тую уморить навічно.(Вибігає.)
(Музична пауза: ніжна мелодія весни. Повільно входить Маруся: вона змарніла, нездужає.)
Маруся (оглядає довкілля):
Весна прийшла так якось несподівано!
Зима стояла міцно до пори.
Вітри війнула з півдня. І тоді вона
Немов у Ворсклу з‘їхала з гори.
Спасибі, земле, за твої щедроти!
За білий цвіт, за те, що довші дні.
Прийшла весна. Сухоти є сухоти.
Все гіршає і гіршає мені.
…Шкода, що вже не заспіваю.
Город глушіє – вже не прополю.
Щодня ту ніч, як смерть, перепливаю.
Життя, як промінь сонячний, ловлю.
А дні стоять – не хочеться тужити!
І кожна пташка хатку собі в’є.
– Скажи, зозуле, скільки мені жити? –
Кує зозуля… Цілий день кує…
Іван приходив. Так, посидів мовчки.
Устав, пішов, оглянувся з воріт.
Лише весна укинулась в листочки,
Богдан підняв козацтво у похід.
– І знов земля кипить у боротьбі.
І знову я належу не собі. –
Сказав Іван. Дивився, як в останнє.
Торкнув мене прощальними устами…
І я, котрій давно вже все байдуже,
Уже нічим я сльози не впиню.
Прощай, Іване, найвірніший друже,
Шляхетна іскра вічного вогню!
Виходить полк. Іван під корогвами
І я край шляху осторонь стою.
Моя душа здригнулася словами.
Співають пісню. Боже мій, мою!
(Звучать уривки мелодій пісень. Маруся дослухається, ловить їх, інколи намагається підспівувати.)
І «Зелений барвіночку», й «Не плач, не журися,
А за свого миленького Богу помолися».
І про того козаченька, що їхав за Десну.
«Рости, рости, дівчинонька, на другую весну!»
І про воду каламутну, чи не хвиля збила.
І про тую дівчиноньку, що вірно любила.
І про гору високую,
І про ту криницю…
Дівчата вчора берегом ішли
Та й заспівали: «Ой не ходи, Грицю».
(Чутно далеке соло дівочого голосу або інструменту, що виконує пісню «Ой не ходи, Грицю».)
А я стояла… Що ж мені, кричати?...(Знесилена опускається, сідає, обіпершись на праву руку. Лівою тягнеться догори.)
Дівчаточка, дівчатонька, дівчата!
Цю не співайте, …(права рука підгинається. Маруся кладе на неї голову)
Я ж іще жива…(опускає ліву руку. Тужливо звучить сольне «Ой не ходи, Грицю» або віддалене « За світ встали козаченьки».)
Завіса.