Сценарій "Дівчина з легенди"

Про матеріал
Інсценівка зберігає «звучання» твору Л. Костенко, відтворює образ непересічної особистості народної поетеси Марусі Чурай. Із сукупності проблем, якими роман наповнений, торкається таких, як: стосунки поета і натовпу, духовності й меркантильності, зради й вірності, любові… Робота над її постановкою потребує колективних зусиль і знайомить учасників із особливостями театру: з акторським перевтіленням, побудовою мізансцен, із оформленням костюмів і створенням звукового ряду. Здобувачі освіти старших класів охоче відгукуються на пропозицію долучитися до мінівистави.
Перегляд файлу

ДІВЧИНА З ЛЕГЕНДИ

Інсценівка за романом у віршах Л. Костенко «Маруся Чурай»

 

На сцену виходить хлопець і глядачам повідомляє:

Влітку 1658 року Полтава згоріла дощенту.

(Звучить гучна тривожна музика або шум великої  пожежі й набатні передзвони.)

Хлопець одягає рясу, стає монахом-літописцем.)

Сценою метушливо пробігають люди, викрикуючи:

Горіли солом’яні стріхи над Ворсклою!

Плавились бані дерев’яних церков!

Вітер був сильний!

Полум’я гуготіло!

(Гамір затихає. По паузі лине спокійна музика «ясного ранку». Де-не-де  повільно падають аркуші паперу.)

Монах (підібравши окремі аркуші):

І довго ще літав над руїнами магістрату

легенький попіл спалених паперів

всіх отих книг міських Полтавських,

де були записи поточних судових справ.

(Вмощується «по-турецьки» на авансцені).

Виходять люди, підбирають аркуші (наводять лад), гомонять:

Може, там була і справа Марусі Чурай?

Може, тому і не дійшло до нас …

…Жодних справ про неї …(подають монахові дошку на коліна, каламар із пером,стос паперу)

… що книги міські Полтавські …

Монах (пишучи):

«… през війну, під час рабовання города, огнем спалені».

Люди (обступаючи монаха, між собою):

А що якби знайшлася хоч одна …

… в монастирі десь або на горищі?

Якби вціліла в тому пожарищі –

… немов неопалима купина?

І ми б читали старовинний том,

Монах:

… де писар вивів гусячим пером, що…

Люди (хором):

Року Божого

Монах:

Такого то і

Люди (хором):

 Місяця

Монах:

Такого то, і

Люди (хором):

дня

Монах:

…перед Мартином Пушкарем…

 

(Хлопець вносить на вішаку костюм полковника Пушкаря й ставить вглибині сцени.)

Люди (вклоняючись):

полковником.

Монах:

… в присутності Семена Горбаня…

(Хлопець вносить костюм війта Горбаня.)

Люди (вклоняючись):

…що був на той час війтом у Полтаві…

Монах:

…перед суддею…

(Хлопець вносить і ставить третій костюм. Люди і його вшановують поклоном.)

Монах:

… Богом і …

Люди:

… людьми!

Монах:

…Чурай Маруся…(хлопець вносить ослін і гучно ставить навпроти гурту людей. До нього підходить дівчина – Маруся Чурай)

… на підсудній лаві,

І пів Полтави свідків за дверми!

(Музична вставка-пауза: соло скрипки  -  надривне, пронизливе.)

Один із натовпу:

І загула б та книга голосами…

Одна з натовпу:

І всі б щось говорили не те саме…

Хтось із натовпу (до залу):

І чорні бурі пристрастей людських

Пройшли б над полем буковок хистких.

Монах:

Оскаржену Марусю Чураївну

Тоді суддя суворо запитав …

Люди (дружним хором промовляючи, покроково насуваються на Марусю

(натовп і талановита особистість):

Коли, …чого… і для якой причини…

Таке… незбожне діло …учинила! (Мовчазна пауза.)

Високий із натовпу (випроставшись):

Але вона ні слова не сказала!

Обурена з натовпу:

Усправедливень жодних не дала!

Люди (розвернувшись спиною до Марусі, повертаються до монаха, обурені):

Тілько стояла, яко з каменю тесана.

Монах (записуючи):

Тоді громада загула прелюто…

Люди (обурено між собою):

Вона ж свій злочин визнала прилюдно!

Бо як до Гриця, мертвого, припала…

Казала все …

Як зілля те копала…

Як полоскала …

Як його варила…

І як уранці Гриця отруїла!

Монах(пишучи):

«Тоді ми, вряд, зіпершись на свідоцтва голі,

В такий-то спосіб справа була рішена,

Що вбивця має бути карана на горлі,

На шибениці, значиться, обвішена.»

(Люди поволеньки розходяться в різні сторони, прихопивши «почесних громадян» (костюми). Чутно вигуки :

Маруся. Убивниця. Не труїла!

Вона ж співала, наче голосила…

На себе кари божої просила.

Співала так, як лиш вона уміла!

А потім враз -  неначе заніміла.

Є докази, що це вона дала пиття?!

А хто би ще труїв Бобренка Гриця?

Кому він ще так знівечив життя?

Монах (глянувши на Марусю):

… карана на горлі… значиться, обвішана…

(зосереджено дописує):

«Про що людей поштивих звідомляєм

І на потомні вписуєм віки .»

Декрет печаттю нашою змоцняєм

І підписом судейської руки. (Виходить.)

(Маруся теж виходить. Музична пауза – плаче скрипка.)

Маруся (повертається зі склянкою в руках, ставить її на ослін і звертається  до глядачів):

Не помста то була, не божевілля.

Людина спроста ближнього не вб’є.

Я не труїла. Те прокляте зілля

Він випив сам. Воно було моє…

А найстрашніше, що пече, як жога,

Перевертає душу від жалю:

Невірного, брехливого, чужого,

Огидного, -- а я його люблю!

…Мені всю ніч в очах це маячило.

А після тих проклятих вечорниць

Пройшло два дні,вже добре споночіло,

Аж, Боже мій! – заходить в хату Гриць.

Гриць (з’являється як привид):

Марусю! Я прийшов навіки.

Я на коліна стану, ти простиш?

Маруся:

Я найдорожчі сплакала літа.

Чого вернувся до моєї хати7

Ми ж розлучились… Матінко свята!

Чи я ж тебе примушую кохати?!

Коли своїм коханням поступився

Заради грошей і багацьких нив,

Чи ти тоді од мене одступився,

Чи сам себе навіки обманив?

Гриць:

Себе, Марусю. Не дивись вороже.

Мені ті дні повік не одболять.

Тут двоє матерів, твоя і Божа.

Хай нас вони на шлюб благословлять.

Людей накличем, зробим перепросини,

Щоб знали всі, хто чеше язиком.

Марусю, чуєш, зараз, ще до осени,

Поберемось та вступимо в закон.

Я зрадив, так. Але це біль чи злочин?

Скажу всю правду, ми тепер одні.

Кому з нас гірше? Я одводжу очі,

А ти у вічі дивишся мені.

Я мучуся. Я сам собі шуліка.

Є щось в мені так наче не моє.

Немов живе в мені два чоловіка,

І хтось когось в мені не впізнає.

І що найтяжче: мука ж моя марна,

Бо зрада діло темне і брудне.

А ти – це ти. Ти і в стражданні гарна.

Ти можеш навіть пожаліть мене.

Відступник я . Нікчемний я і ниций.

Але ти любиш і тому прости.

Життя така велика ковзаниця.

Кому вдалось, не падавши, пройти?

Що Галя – гуска, що й по ній це видно.

І все. І годі. – Я од неї втік.

А може,й правду кажуть, що ти відьма,

Приворожила – і пропав навік…

Маруся:

Тоді я двері відчинила в ніч.

Він ще не встиг збагнути, в чому річ,

Як я сказала:

– Йди собі, іди! –

А він сказав…

Гриць:

– Мені ж нема куди.

Маруся:

– Іди до неї. Будеш між панами.

А я за тебе, Грицю, не піду.

(Гриць-привид йде. Але, спраглий від хвилювання, рвучко випиває зі склянки. Звучать тривожні музичні акорди.)

Маруся:

Торкнувся склянки, випив… І погас…(бере склянку)

Оце і є вся правдонька про нас.

Ведіть, карайте, вішайте злочинну!

То я хоч там, хоч там уже спочину. (Виходить. Плаче скрипка.)

Монах (вибігає із сувоєм):

Наш гетьман, властію високий,

Такий наказ читати повелів! (Вискакує на ослін, розгортає сувій.)

«…Чурай Маруся винна ув одному:

Вчинила злочин в розпачі страшному.

Вчинивши зло, вона не є злочинна,

Бо тільки зрада є тому причина…

За ті пісні,що їх вона складала,

За те страждання, що вона страждала,

За батька, що розп’ятий у Варшаві,

А не схилив пред ворогом чола, –

Не вистачало б городу Полтаві,

Щоб і вона ще страчена була!

Тож відпустити дівчину негайно

І скасувати вирока того» (опускається з ослону, скручує сувій).

Універсал прочитано публічно,

Щоб справу тую уморить навічно.(Вибігає.)

(Музична пауза: ніжна мелодія весни. Повільно входить Маруся: вона змарніла, нездужає.)

Маруся (оглядає довкілля):

Весна прийшла так якось несподівано!

Зима стояла міцно до пори.

Вітри війнула з півдня. І тоді вона

Немов у Ворсклу з‘їхала з гори.

Спасибі, земле, за твої щедроти!

За білий цвіт, за те, що довші дні.

Прийшла весна. Сухоти є сухоти.

Все гіршає і гіршає мені.

…Шкода, що вже не заспіваю.

Город глушіє – вже не прополю.

Щодня ту ніч, як смерть, перепливаю.

Життя, як промінь сонячний, ловлю.

А дні стоять – не хочеться тужити!

І кожна пташка хатку собі в’є.

– Скажи, зозуле, скільки мені жити? –

Кує зозуля… Цілий день кує…

Іван приходив. Так, посидів мовчки.

Устав, пішов, оглянувся з воріт.

Лише весна укинулась в листочки,

Богдан підняв козацтво у похід.

– І знов земля кипить у боротьбі.

І знову я належу не собі. –

Сказав Іван. Дивився, як в останнє.

Торкнув мене прощальними устами…

І я, котрій давно вже все байдуже,

Уже нічим я сльози не впиню.

Прощай, Іване, найвірніший друже,

Шляхетна іскра вічного вогню!

Виходить полк. Іван під корогвами

І я край шляху осторонь стою.

Моя душа здригнулася словами.

Співають пісню. Боже мій, мою!

(Звучать уривки мелодій пісень. Маруся дослухається, ловить їх, інколи намагається підспівувати.)

І «Зелений барвіночку», й «Не плач, не журися,

А за свого миленького Богу помолися».

І про того козаченька, що їхав за Десну.

«Рости, рости, дівчинонька, на другую весну!»

І про воду каламутну, чи не хвиля збила.

І про тую дівчиноньку, що вірно любила.

І про гору високую,

І про ту криницю…

Дівчата вчора берегом ішли

Та й заспівали: «Ой не ходи, Грицю».

(Чутно далеке соло дівочого голосу або інструменту, що виконує пісню «Ой не ходи, Грицю».)

А я стояла… Що ж мені, кричати?...(Знесилена опускається, сідає, обіпершись на праву руку. Лівою тягнеться догори.)

Дівчаточка, дівчатонька, дівчата!

Цю не співайте, …(права рука підгинається. Маруся кладе на неї голову)

Я ж іще жива…(опускає ліву руку. Тужливо звучить сольне «Ой не ходи, Грицю» або віддалене « За світ встали козаченьки».)

 

Завіса.

 

docx
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
25 березня
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку