Урок з української літератури на тему «Іван Франко- письменник,учений,громадський діяч»

Про матеріал
учні повинні знати етапи життєвого і творчого шляху митця, вміти окреслити основні сфери його багатогранної діяльності, на прикладі життєдіяльності І.Франка формувати в учнів ціннісне переконання : можливість силою високого духу сягнути від «селянської хати» до світових вершин інтелекту; розвивати творчу уяву, логічне мислення учнів навчати впорядкуванню, систематизації знань.
Перегляд файлу

                Івотський НВК ЗОШ I-III ст. – ДНЗ

 

 

      Урок з української літератури в 10 класі

 

 

На тему «Іван Франко-

письменник, учений,

громадський діяч»

 

 

 

 

Учитель Сербенчук Г.В.

 

 

Іван Франко-письменник, учений, громадський діяч

Мета: учні повинні знати етапи життєвого і творчого шляху митця, вміти окреслити основні сфери його багатогранної діяльності, на прикладі життєдіяльності І.Франка формувати в учнів ціннісне переконання : можливість силою високого духу сягнути від «селянської хати» до світових вершин інтелекту; розвивати творчу уяву, логічне мислення учнів навчати впорядкуванню, систематизації знань.

Обладнання: портрет І.Я. Франка, виставка творів письменника та критичних праць сучасних літературознавців про нього, фотостенд «Сторінки великого життя»; відеофільм «Іван Франко»; учнівські ілюстрації до творів І.Франка.

Тип уроку: урок - захист пошуково – дослідницьких проектів.

Форми роботи: робота в парах, «Мікрофон», «Прес»

                                           Хід уроку

І. З`ясування емоційної готовності учнів до уроку

  Учні обмінюються побажаннями ( в парах )

ІІ. Мотивація навчання школярів

1.Вступ

Учень ( читає вірш М. Рильського )

                                        Франко

Син Яця – коваля, Іван рудоволосий,

Рибалка і мудрець, поет і каменяр,

Не надивився на блиск і на позверхній чар,

На Чайльд – Гарольдів плащ ,на Лорелеї коси.

Заглиблений у книг нових і давніх стоси,

Він слухав голоси з низин і з-понад хмар,

І хоч хитався він, та мав високий дар

Гніт ненавидіти і люд любити босий.

Дорога у житті самотньому тяжка;

Навколо – ворогів закрадливість лукава,

Панки , що «люблять Русь» для ласого шматка…

Та ранив тяжко він беркута і удава,

І поміж нас живе ясна і чиста слава

Малого Мирона, великого Франка.

2.Оголошення теми і мети уроку

1) Слово вчителя.

    Сьогодні на уроці ми розкриємо для себе велич життєвого і творчого шляху І.Франка. Митця, що проклав нові шляхи в культурі Слова…

Вченого – гуманітарія світового масштабу Мислителя і суспільного діяча. Провісника нашої державності. Яких же результатів ми можемо сподіватись від цього уроку?

2) Презентація очікуваних результатів.

          Ознайомитись з багатогранністю таланту І.Я. Франката його виявами в

           найрізноманітніших галузях творчості, культурного й політичного життя.

       • З`ясуємо, у чому заслуга І. Франка перед українською культурою.

       • Визначимо, завдяки чому І. Франко став особистістю.

       • Спробуємо дати однозначну відповідь: І.Франка – це талант чи геній?

         Можливість додатки учнів, які записуються на плакаті «Очікуванні   

         результати»   

         3) Аналіз епіграфа.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Інтелектуальна розминка.

Учитель. Ви вже не раз чули про Івана Франка, вивчали його в молодших та середніх класах. Хочеться дізнатися, як ві засвоїли матеріал. Пропоную провести «Інтелектуальну розминку»             

  1. Народний псевдонім Франка (Каменяр)
  2. Рідне село Франка(Нагуєвичі)
  3. Твір про тухольську громаду(«Захар Беркут»)
  4. Додайте: «Грицева шкільна …» (наука)
  5. Кусок крейди, яким пригостили Гриця в школі, хлопці назвали…(«єрусалимом»)
  6. Лис який? (фарбований)
  7. Якого кольору була фарба в діжці (синього)
  8. Народне оповідання про дійсні події (переказ)
  9. Народне оповідання про фантастичні події (легенда)
  10. Донька боярина Тугара Вовка (Мирослава)
  11.  Наймолодший син Захара Беркута (Максим)
  12. «Сотворили землю с піскового зерна три святі голуби - …» ( Дажбог, Світовид, Перун)
  13.  Хто такий Сторож у повісті «Захар Беркут»?(Великий кам`яний стовп)
  14.  Яким військовим хитрощам навчала тухольців Мирослава? ( Робити метальні машин)
  15.  Додайте : «Наша ціль - …» (людське щастя і воля)
  16.  Додайте : «Коли який … фальшивий приятель отуманить нас, одібре, оббреше і ми робимося хоть друбку мудрішими по шкоді, то говоримо..» («я на нім пізнався, як на фарбованім Лисі»)
  17.  Де створено музеї І.Я. Франка( Всього чотири – в Нагуєвичах, Львові , Криворівні та Канаді( Торонто))
  18.  Яку назву має цикл казок для дітей, що об`єднує їх аж 20? («Коли ще звірі вміли говорити»)                         
  1. Завданням учням

Роздивіться ілюстрації на стенді і скажіть, до якого твору кожна з них?

ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

  1. Демонстрація портрета І.Я. Франка

Учні зачитують спогади сучасників.

Михайло Коцюбинський

« Невеликий, хоч сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, енергійно зачернена борода. Рудувате волосся покірно пнеться, вуси стирчать. Скромно одягнений, тихий непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно від світла його очей, а мова здається не словом, а сталлю, що б`є о кремінь і сипле іскри.

   Сильна уперта натура, яка цілою вийшла з житейського бою.!»

Художник Ю. Данькевич.

«Велика ніжність у поведінці, лагідний м`який голос та особлива вразливість на людську недолю – оце риси, що мав їх цей великий чоловіколюбець»

  1. Розповідь вчителя

Ніхто ніколи про нього, Івана Франка, не скаже таких слів, як казав він про Тараса Шевченка у відомій «Присвяті», що починається отими словами, котрі так часто тепер повторюємо: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури».

  Обидвох доля переслідувала, скільки могла, обидвом не шкодувала страждань. Обидвом «найкращий і найцінніший скарб» доля дала лише по смерті – «невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».

 Його, Івана Франка, назвуть Вічним революціонером неспокійного людського духа, Каменярем поступу, Титаном думки і Титаном праці і врешті – Українським Мойсеєм.

                                            Не вважав себе таким:

                                            … я не геній,

                                            Я звичайний чоловік.

                                            Я для геніїв грядущих

                                            Поле дикеє орав.

І у відомій поезії «О.Люнатикові» (О.Луцькому) щиро жалкував з цього приводу:

                            Ех, якби я геній був!

                            З тих істерій, неврастенній

                            Я б вас чаром слів добув,

    Я б, мов вихор, вас з собою

 Рвав до ясних, світлих мет,

 І до жертви і до бою

                           Вів би ваш я смілий лет!

                            Я б вам душі переродив,

                            Я б вам випрямив хребти,

                            Я б мужів з вас повиводив –

                            Навіть з мавп, таких, як ти!

І. Франко був нашим Мойсеєм, провідником нашої державності, прихильником національно – визвольних рухів інших народів, прикладом колосальної національної праці для всіх людей доброї волі на Землі. Зробив для нашої нації все, що міг, поруч із Шевченком.

  Іван Франко – соціокультурний феномен, позначений величезною багатогранністю. Академік Олександр Білецький писав про нього: « Перед нами – дійсно феноменальна людина, до якої важко підібрати аналогічну фігури в інших літературах світу»

  Хто ж він, Іван Франко, - талант чи геній?

 

4.Проблемне питання

Учитель повертається до проблемного запитання: «Звичайною, але працьовитою, талановитою чи геніальною людиною був І Франко?»

Учні висловлюють думки

5. Виступ захист учнями власних проектів.

Проект 1.

Іван Франко: велеграність таланту

Проект 2.

Франко – перекладач

Франко публіцист.

Проект 3. Франко і книга.

Проект 4. Працездатність Франка

( презентації додаються )

6. Зустріч І. Франком (учень грає митця, розповідаючи від його імені про дитячі роки. )

  У метричній книзі Нагуєвицької парафії від 27 серпня 1856 р. записано латиною: «Року Божого 1856, місяця серпня, дня 27 в селі Нагуєвичах,  № дому 7, народився хлопець греко – католицького обряду, правого ложа, на ім. я Іван, син Якова Франка, рільника з села Нагуєвич, і Марії, дочки Миколи Кульчицького у присутніх хресних – Данила Навроцького, рільника з Нагуєвич, і Олени Риб`як, дня 27 цього місяця охрестив і миро помазав, згідно з греко – католицьким обрядом, преподобний отець Йосиф Левицький».

  За свідченням матері, я народився на два дні раніше, ніж записано в метриці, 25, а не 27 серпня.

 Ще гімназистом я працював над поемою « Пани Туркули», але вона загублена.

 І в радості, і в творчому натхненні, і в днях журби впродовж усього життя повертався я до рідного хутора, до своєї «малої Ітаки»

                Маленький хутір серед лук і нив

                На горбику над річкою шумною –

                Отам я в простій хлопській хаті жив,

                І самота, і сум жили зо мною.

                Із трьох боків поля ті обмежив

                Могутній ліс зеленою стіною,

 І шумом серцю він на сон дзвонив,

                І сум по травах розносив луною.

 Він тяг мене в свою таємну тінь.

 І свіжий подих відчував розраду,

 І листя, знай, мені шептало: «Скинь

 Із серця всі згадки про зваду й зраду!

 Природі – мамі до грудей прилинь –

 І тут знайдеш нову, святу принаду»

 П`ятирічним хлопчиком часто перебував у кузні свого батька, Яця – коваля, як його називали в рідному селі.

І.Франко з симпатією згадує О. Левицького, який давав дітям читати « Вінок русинам на обжинки»

 Систематизація та узагальнення

  1. Гра «Мікрофон»
  1. У чому заслуга І. Франка перед українською культурою?
  2. Чи можна І. Франкові адресувати його ж слова «…талант се властиво більша вразливість нервова та певні враження і більша стабільність задержати ті враження і викликати їх заново?»
  3. Яке враження справив на нас епіграф до уроку?
  4. Де можна застосувати здобуті сьогодні знання?

Що було найцікавішим на уроці?

  1. Перегляд фрагменту з відеофільму «Іван Франко»

Підбиття підсумків уроку

  1. Аналіз плакату «Очікуванні результати»
  2. Розповідь вчителя.

Глибоке вивчення творів геніального Каменяра на уроках літератури – наше з вами пошанування геніального земляка.

 Іван Франко – не минуле. Він – сучасність і майбутнє. Нам усім Франко потрібен не плакатний, не шаблонний, не «популярний» у банальному розумінні цього слова, а живий та цікавий, несподіваний і глибокий своєю мудрістю і мистецьким переживанням.

 Здається, життя таке коротке. А скільки встиг зробити за цей час Іван Франко! Велич нашого земляка, галичанина, надзвичайна! Свідченням цього є факт, що Всесвітня Рада Миру 9 квітня 1956 року в Стокгольмі ухвалила відзначити цей рік у всіх країнах світу.

 

        Домашнє завдання

  1. Скласти хронологічну таблицю.
  2. Зробити тести на відповідність.
  3. Читати твори І. Франка.

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
1137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку