Івотський НВК ЗОШ I-III ст. – ДНЗ
Урок з української літератури в 10 класі
На тему «Іван Франко-
письменник, учений,
громадський діяч»
Учитель Сербенчук Г.В.
Іван Франко-письменник, учений, громадський діяч
Мета: учні повинні знати етапи життєвого і творчого шляху митця, вміти окреслити основні сфери його багатогранної діяльності, на прикладі життєдіяльності І.Франка формувати в учнів ціннісне переконання : можливість силою високого духу сягнути від «селянської хати» до світових вершин інтелекту; розвивати творчу уяву, логічне мислення учнів навчати впорядкуванню, систематизації знань.
Обладнання: портрет І.Я. Франка, виставка творів письменника та критичних праць сучасних літературознавців про нього, фотостенд «Сторінки великого життя»; відеофільм «Іван Франко»; учнівські ілюстрації до творів І.Франка.
Тип уроку: урок - захист пошуково – дослідницьких проектів.
Форми роботи: робота в парах, «Мікрофон», «Прес»
Хід уроку
І. З`ясування емоційної готовності учнів до уроку
Учні обмінюються побажаннями ( в парах )
ІІ. Мотивація навчання школярів
1.Вступ
Учень ( читає вірш М. Рильського )
Франко
Син Яця – коваля, Іван рудоволосий,
Рибалка і мудрець, поет і каменяр,
Не надивився на блиск і на позверхній чар,
На Чайльд – Гарольдів плащ ,на Лорелеї коси.
Заглиблений у книг нових і давніх стоси,
Він слухав голоси з низин і з-понад хмар,
І хоч хитався він, та мав високий дар
Гніт ненавидіти і люд любити босий.
Дорога у житті самотньому тяжка;
Навколо – ворогів закрадливість лукава,
Панки , що «люблять Русь» для ласого шматка…
Та ранив тяжко він беркута і удава,
І поміж нас живе ясна і чиста слава
Малого Мирона, великого Франка.
2.Оголошення теми і мети уроку
1) Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми розкриємо для себе велич життєвого і творчого шляху І.Франка. Митця, що проклав нові шляхи в культурі Слова…
Вченого – гуманітарія світового масштабу Мислителя і суспільного діяча. Провісника нашої державності. Яких же результатів ми можемо сподіватись від цього уроку?
2) Презентація очікуваних результатів.
• Ознайомитись з багатогранністю таланту І.Я. Франката його виявами в
найрізноманітніших галузях творчості, культурного й політичного життя.
• З`ясуємо, у чому заслуга І. Франка перед українською культурою.
• Визначимо, завдяки чому І. Франко став особистістю.
• Спробуємо дати однозначну відповідь: І.Франка – це талант чи геній?
Можливість додатки учнів, які записуються на плакаті «Очікуванні
результати»
3) Аналіз епіграфа.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. Ви вже не раз чули про Івана Франка, вивчали його в молодших та середніх класах. Хочеться дізнатися, як ві засвоїли матеріал. Пропоную провести «Інтелектуальну розминку»
Роздивіться ілюстрації на стенді і скажіть, до якого твору кожна з них?
ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Учні зачитують спогади сучасників.
Михайло Коцюбинський
« Невеликий, хоч сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, енергійно зачернена борода. Рудувате волосся покірно пнеться, вуси стирчать. Скромно одягнений, тихий непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно від світла його очей, а мова здається не словом, а сталлю, що б`є о кремінь і сипле іскри.
Сильна уперта натура, яка цілою вийшла з житейського бою.!»
Художник Ю. Данькевич.
«Велика ніжність у поведінці, лагідний м`який голос та особлива вразливість на людську недолю – оце риси, що мав їх цей великий чоловіколюбець»
Ніхто ніколи про нього, Івана Франка, не скаже таких слів, як казав він про Тараса Шевченка у відомій «Присвяті», що починається отими словами, котрі так часто тепер повторюємо: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури».
Обидвох доля переслідувала, скільки могла, обидвом не шкодувала страждань. Обидвом «найкращий і найцінніший скарб» доля дала лише по смерті – «невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».
Його, Івана Франка, назвуть Вічним революціонером неспокійного людського духа, Каменярем поступу, Титаном думки і Титаном праці і врешті – Українським Мойсеєм.
Не вважав себе таким:
… я не геній,
Я звичайний чоловік.
Я для геніїв грядущих
Поле дикеє орав.
І у відомій поезії «О.Люнатикові» (О.Луцькому) щиро жалкував з цього приводу:
Ех, якби я геній був!
З тих істерій, неврастенній
Я б вас чаром слів добув,
Я б, мов вихор, вас з собою
Рвав до ясних, світлих мет,
І до жертви і до бою
Вів би ваш я смілий лет!
Я б вам душі переродив,
Я б вам випрямив хребти,
Я б мужів з вас повиводив –
Навіть з мавп, таких, як ти!
І. Франко був нашим Мойсеєм, провідником нашої державності, прихильником національно – визвольних рухів інших народів, прикладом колосальної національної праці для всіх людей доброї волі на Землі. Зробив для нашої нації все, що міг, поруч із Шевченком.
Іван Франко – соціокультурний феномен, позначений величезною багатогранністю. Академік Олександр Білецький писав про нього: « Перед нами – дійсно феноменальна людина, до якої важко підібрати аналогічну фігури в інших літературах світу»
Хто ж він, Іван Франко, - талант чи геній?
4.Проблемне питання
Учитель повертається до проблемного запитання: «Звичайною, але працьовитою, талановитою чи геніальною людиною був І Франко?»
Учні висловлюють думки
5. Виступ захист учнями власних проектів.
Проект 1.
Іван Франко: велеграність таланту
Проект 2.
Франко – перекладач
Франко публіцист.
Проект 3. Франко і книга.
Проект 4. Працездатність Франка
( презентації додаються )
6. Зустріч І. Франком (учень грає митця, розповідаючи від його імені про дитячі роки. )
У метричній книзі Нагуєвицької парафії від 27 серпня 1856 р. записано латиною: «Року Божого 1856, місяця серпня, дня 27 в селі Нагуєвичах, № дому 7, народився хлопець греко – католицького обряду, правого ложа, на ім. я Іван, син Якова Франка, рільника з села Нагуєвич, і Марії, дочки Миколи Кульчицького у присутніх хресних – Данила Навроцького, рільника з Нагуєвич, і Олени Риб`як, дня 27 цього місяця охрестив і миро помазав, згідно з греко – католицьким обрядом, преподобний отець Йосиф Левицький».
За свідченням матері, я народився на два дні раніше, ніж записано в метриці, 25, а не 27 серпня.
Ще гімназистом я працював над поемою « Пани Туркули», але вона загублена.
І в радості, і в творчому натхненні, і в днях журби впродовж усього життя повертався я до рідного хутора, до своєї «малої Ітаки»
Маленький хутір серед лук і нив
На горбику над річкою шумною –
Отам я в простій хлопській хаті жив,
І самота, і сум жили зо мною.
Із трьох боків поля ті обмежив
Могутній ліс зеленою стіною,
І шумом серцю він на сон дзвонив,
І сум по травах розносив луною.
Він тяг мене в свою таємну тінь.
І свіжий подих відчував розраду,
І листя, знай, мені шептало: «Скинь
Із серця всі згадки про зваду й зраду!
Природі – мамі до грудей прилинь –
І тут знайдеш нову, святу принаду»
П`ятирічним хлопчиком часто перебував у кузні свого батька, Яця – коваля, як його називали в рідному селі.
І.Франко з симпатією згадує О. Левицького, який давав дітям читати « Вінок русинам на обжинки»
Систематизація та узагальнення
Що було найцікавішим на уроці?
Підбиття підсумків уроку
Глибоке вивчення творів геніального Каменяра на уроках літератури – наше з вами пошанування геніального земляка.
Іван Франко – не минуле. Він – сучасність і майбутнє. Нам усім Франко потрібен не плакатний, не шаблонний, не «популярний» у банальному розумінні цього слова, а живий та цікавий, несподіваний і глибокий своєю мудрістю і мистецьким переживанням.
Здається, життя таке коротке. А скільки встиг зробити за цей час Іван Франко! Велич нашого земляка, галичанина, надзвичайна! Свідченням цього є факт, що Всесвітня Рада Миру 9 квітня 1956 року в Стокгольмі ухвалила відзначити цей рік у всіх країнах світу.
Домашнє завдання