14 травня о 18:00Вебінар: Закордонний досвід: принципи взаємодії батьків, вчителів та учнів у закладах освіти (на прикладі школи «Британніка», м. Будапешт)

Урок з української літератури у 8 класі «Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв» (за повістю М.Коцюбинського «Дорогою ціною»)

Про матеріал

Мета: удосконалювати вміння аналізу образів повісті; розвивати навички робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв; формувати усвідомлення необхідності особистої свободи для гармонійного розвитку; виховувати розуміння краси кохання, мужності, сили волі як рис характеру необхідних для боротьби зі злом.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, проблемний виклад, усна зв'язна розповідь, виразне читання, «Незакінчене речення»,складання сенкану, «Гронування»

Обладнання: підручник, схеми, таблиці із завданнями та цілями уроку,
ілюстрації
Перегляд файлу

 

 

 

 

Урок з української літератури у 8 класі

 

«Непереможна  сила  кохання,  що  рухає  вчинками,

поведінкою  і  вибором  героїв»

(за  повістю  М.Коцюбинського  «Дорогою  ціною»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Мета: удосконалювати  вміння  аналізу  образів  повісті; розвивати  навички  робити  власні  висновки, аналізуючи  вчинки  героїв; формувати  усвідомлення  необхідності  особистої  свободи  для  гармонійного  розвитку; виховувати  розуміння  краси  кохання, мужності, сили  волі як  рис  характеру  необхідних  для  боротьби  зі  злом.

Тип  уроку: урок  узагальнення і систематизація знань.

Методи, прийоми  і форми  роботи: бесіда, проблемний  виклад, усна  звязна  розповідь, виразне  читання, «Незакінчене  речення»,складання сенкану, «Гронування»

Обладнання: підручник, схеми, таблиці  із  завданнями та  цілями уроку,
ілюстрації
                                     Сказати : «Я  тебе  кохаю» -

   означає  сказати: «Ти  не  вмреш».


                                                                        П.Абеляру

                                              Хід  уроку

  1. Організаційно – мотиваційний  етап.

1. Зясування  емоційності  готовності  до  уроку.

  • Охарактеризуйте  свій  настрій, внутрішній стан  за  допомогою  одного  слова(дієслова  або  прикметника).
  • Обміняйтеся  побажаннями на  урок  зі  своїм  сусідом  по  парті.
  1. Актуалізація  опорних  знань  учнів.
  1. Вікторина «12 питань  для  найуважніших»
  1. Назвіть  прізвище  Остапа. (Мандрика)
  2. Як  звали  пана, від  якого  втекли  головні  герої  повісті? (Роман)
  3. Ким  був  чоловік   Соломії? (Хурман)
  4. Скільки  років  було  Остапові  на  час  втечі? (20 років)
  5. Яке  парубоцьке  імя  запропонував  Остап Соломії? (Семен)
  6. Через  яку  річку  переправились  герої  твору  перед  Остаповим  пораненням? (Прут)
  7. Хто  приходить  до  Остапа  у  мареннях? (Дідусь)
  8. Хто  допомагав  Соломії  визволити Остапа? (Іван  Котигорошок)
  9. Бакшиш – це … (Хабар)
  10.  Яку  зброю  роздобув  Іван  для  нападу  на  турків? (Турецький  пістоль)
  11. Скількох  турків  здолали  Іван  та  Соломія, намагаючись  відбити Остапа? (Жодного)
  12. Соломія  втонула  у  річці … (Дунай)



2Перевірка  домашнього завдання

- Переказування  епізоду  твору, який  найбільше  сподобався(вразив), від  імені  будь – якого  персонажу  повісті.

- За  бажанням: скласти  схему  «шляху  до  волі»  головних  героїв.

  1. Цілевизначення  та  планування  роботи. Оголошення  теми  і  мети  уроку.
  •                На  цьому  складному  шляху  до  волі  гартуються  характери  героїв, залежно від  обставин  вони  роблять  життєво  важливий  вибір. Придивімось, якими  змалював  своїх  героїв  автор, якими  вони  постали  перед  нами, сформулюємо  власне  бачення  тієї  незбагненної  сили, яку  називають  коханням. Тож  тема  нашого  уроку: «Непереможна  сила  кохання,  що  рухає  вчинками, поведінкою  і  вибором  героїв (за  повістю  М.Коцюбинського  «Дорогою  ціною»)».
  •                Протягом  уроку ми  з  вами  будемо  удосконалювати  вміння  аналізу  образів  твору, розвиватимемо  навички  робити  власні  висновки, аналізуючи  вчинки  героїв, будемо  тренуватися  висловлювати  власні  думки, точно  їх  аргументуючи, поділимося  враженнями  від  прочитаного, висловимо  викликані  повістю почуття.
  1. Опрацювання  навчального  матеріалу.
  1. Слово  вчителя.
  •                  На  минулому  уроці  ми  вже  говорили  про 2  тематичні  пласти  повісті. Перший – тема протесту проти кріпосницької неволі; другий – розповідь про кохання двох людей, що має трагічний фінал.
  • Сумна  чи  весела, історія  кохання – найзахопливіша  з  усіх  історій. Адже  ще  Тарас Шевченко  говорив:

Мені  ж, мій  Боже, на  землі

Подай  любов, сердечний  рай!

І  більш нічого  не  давай.

  • А  Пєру  Абеляру, відомому  французькому  філософу  і  поету, його  кохана Елоїза  ще   на  початку  12  ст.  писала  у  листах:

   Сказати : «Я  тебе  кохаю» -

   означає  сказати: «Ти  не  вмреш».

Саме  ці  слова  я  обрала, епіграфами  до  сьогоднішнього  уроку, а  який  з  них  більш  доречний, зясуємо  наприкінці  нашої розмови.




Робота  з  текстом  твору.

  • А  зараз   звернімося  до  змісту  повісті. Якими  ж були  Остап  і  Соломія, ці  молоді  люди,  які  так   віддано  і  щиро  кохали? Знайдіть, будь  ласка, у  тексті  і  зачитайте  портретні  характеристики  героїв.
  • Ми  знаємо, що  втікачі  прагнуть  волі. А  про  що  саме  вони мріють?
  • А  хто,на  вашу  думку, головний  герой  повісті, Остап  чи  Соломія?
  • Так,  вони  обоє, а кому   автор  більше  симпатизує? Чому? З  чого  це видно?
  • А  чому  Соломія  покинула чоловіка  і  пішла  за  Остапом? Зачитаймо, як  вона  пояснює  свій  вчинок. Чи  можна  її  виправдати, адже, виходить,  вона  зрадила  свого  чоловіка.

 (Євангеліє: «Що  Бог  поєднав, людина те  не  розлучає»)

  • Отже, Соломія  здатна  на  все, аби  лиш  бути  поруч  з  коханим. Зачитаймо  епізод, у  якому  розповідається, як  Соломія  вирішує  відрізати  косу. Як  характеризує героїню  цей епізод?
  • А  чим  підтверджується  любов  Остапа  до  Соломії?
  1. «Гронування»
  • Непомітно  ми  почали  говорити  про  кохання. Запишіть, будь  ласка,  на  дошці  ваші  асоціації  до  слова  кохання?

 

 

Кохання

 

 

  1. Порівняльна  характеристика.
  • Дійсно, кохання – це  вірність  і  відданість, взаємодопомога  і  взаєморозуміння, саме  вони  допомагають  долати  будь – які  перешкоди. Багато  з  цих  рис  притаманні  і  нашим героям. І  зараз  я  пропоную  вам обрати   із  пропонованих  рис  ті, які  притаманні  кожному  з  героїв, а  також  ті, що  є  для них  спільними.

 

 

 

 

 

 

 

 

          Отже, ви  помітили, що  у  Остапа  і  Соломії  багато  спільного. Ма-              буть, тому  їм  так  добре  було  разом, а  їхнє  почуття  було  таким  щирим.

Коли  я  була  восьмикласницею, двадцятилітні   здавалися  мені  цілком  дорослими  людьми. Можливо, почуття  героїв  Коцюбинського  вам  не  до  кінця  зрозумілі, але  у  світовій  літературі  є  приклади, коли  справжнє  почуття  кохання  переживають  і  ваші  однолітки, саме  воно  допомагає  закоханим  долати  усі  перешкоди, і хоч  і  дорогою  ціною, але  здобувати  перемогу. Здогадалися,  про  кого   я   говорю?  … Так, це  славнозвісні  Ромео  і  Джульєтта  Шекспіра. Послухайте  їхній  діалог  і  подумайте  у  якому  епізоді  повісті  «Дорогою  ціною»  могли б прозвучати  ці  слова.

  1. Підсумки  уроку.
  • Ромео  і  Джульєтта  загинули. А чи  знайшли  наші герої  своє  щастя? Чи  збулися  їхні  мрії?

(Ні, адже  не  були  разом, а  така  жадана  воля  дісталася  Остапові  занадто  «дорогою ціною»)

  • Фінал  повісті  трагічний. Гине  Соломія, Остап  залишається самотнім. Але  чи  обривається  зі  смертю  Соломії  їхнє  кохання?

(Кохання   залишається  жити  в  Остапові, він  говорить: «Половина  мене  лежить  на  дні  Дунаю, а  друга  чекає, коли  злучиться  з  нею»)

  • Отже,  ми  можемо зробити  висновок, що кохання  непереможне, воно  виявляється  сильнішим  за  смерть.
  • Складіть, будь  ласка, сенкан  з  ключовим  словом  «кохання».
  1. Рефлексія.
  1. Робота з епіграфом.
  • Який, на  вашу  думку, епіграф  точніше  розкриває  зміст  нашої  сьогоднішньої  розмови? Чому?
  1. Незакінчене  речення.
  • Продовжте  думку: «На  уроці  я  переконався (переконалася), що  кохання…»

або

      «Мене  вразило, що…»

  1. Домашнє  завдання.

1. Скласти план  характеристики  образів  Остапа і Соломії.

2. Написати  твір – роздум “ Якби   Соломія  залишилася живою ”

      або

Виписати  із  повісті  цитати, у яких  ідеться  про  час  і  вічність.

 



ЗАВДАННЯ  ТА  ПЛАН   УРОКУ

Завдання:

  • удосконалювати вміння аналізу образів  повісті;
  • розвивати навички робити власні висновки,  аналізуючи вчинки  героїв;
  •  вчитися висловлювати свої думки,     аргументуючи  їх;
  •  формувати  почуття  прекрасного.

                 Картка  самооцінки

Вид  роботи

Можлива   кількість балів

Результат

1.

12  запитань

для  найуважніших

До  8 – 1б., більше  8 – 2б.

 

2.

Переказування епізоду (д/з)

1б.

 

3.

Робота  з  текстом (вир. читання  епізодів, участь у бесіді)

1 – 3б.

 

4.

«Гронування»

1б.

 

5.

«Діаграма  Вена»

1б.

 

6.

Діалог  Ромео  і  Джульєтти

1б.

 

7.

Сенкан

1 – 2б.

 

8.

Незакінчене  речення

1б.

 

 

 

doc
Додано
25 грудня 2018
Переглядів
961
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку