Урок з української літератури в 7 класі
Тема: Михайло Стельмах.
Автобіографічна повість “Гуси-лебеді летять”.
Сприйняття Михайликом навколишнього світу крізь призму
особливостей мислення, світорозуміння та доброчесності.
Мета: удосконалювати вміння характеризувати образ головного героя
повісті Михайлика, який сприймав цей світ крізь призму
світорозуміння та доброчесності;
дослідити вплив родини, інших людей, природи на формування
світогляду самого Михайлика;
спонукати учнів до роздумів про сенс людського буття, звернути увагу
на основні морально-етичні моменти;
розвивати комунікативну компетентність, здатність аналізувати та
висловлювати свою думку;
виховувати любов до родини, природи, людей, рідного краю, почуття
пошани до звичаїв, традицій свого народу, естетичні почуття.
Компетентності: соціальна і громадянська, екологічна грамотність і здорове
життя.
Обладнання: портрет М. Стельмаха, мультимедійна презентація, картки з
хмаринками слів для роботи, картки емоційного настрою, виставка книг Михайла Стельмаха.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
I.Організаційний момент.
“Душа летить в дитинство,
як у вирій, бо їй на світі тепло
тільки там”.
Л.В. Костенко.
- Сьогодні ми будемо говорити про найпрекраснішу пору в житті кожної людини – дитинство.
Справжній талант людини – це вміння зберегти у своєму серці острівок дитинства, зворушливі спогади про щасливі безтурботні дні, теплоту й турботу, батьківську любов. Саме таким твором є повість Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять». (СЛАЙД №2).
Епіграфи: (СЛАЙД № 3).
«Я не соромлюся, а горджуся тим, що в мене прості трудівники землі виступають мислителями, бо той, хто щодня встає раніше сонця, працює під сонцем, біля жита-пшениці і меду, і нас годує своїм добрим хлібом, не може не бути філософом».
М. Стельмах.
«Самий смисл буття чи не в тому, щоб жити у мудрій злагоді з природою,
знати насолоду праці і поезію людських взаємин. І щоб навчитися цим
дорожити, треба відчути потребу це берегти».
Олесь Гончар.
«Повість М. Стельмаха вся виросла на глибокій народній основі, самий її характер пов’язаний з рідною природою, з піснею і казкою».
Юрій Лукін.
II. Перевірка домашнього завдання:
- Чому твір вважають автобіографічним? (СЛАЙД № 4).
(Твір є автобіографічним, оскільки події, змальовані у ньому, взяті
автором із власного життя, а образи списані із близьких йому людей).
- Що символізують у повісті гуси-лебеді?
(Гуси-лебеді – символізують швидкоплинність часу, символ міцної
родини, кохання, вірності).
III. Тема, мета уроку:
-Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати образ головного героя повісті «Гуси-лебеді летять» Михайлика, його сприйняття навколишнього світу крізь призму особливостей мислення, світорозуміння та доброчесності.
- Що ж таке доброчесність? ( СЛАЙД № 9).
ДОБРОЧЕСНІСТЬ – це “фундаментальне моральне поняття, що характеризує готовність і здатність особи свідомо й твердо слідувати добру.
Доброчесність – моральна якість,
що базується на таких принципах:
* ЧЕСНІСТЬ;
* ДОВІРА;
* СПРАВЕДЛИВІСТЬ;
* ПОВАГА;
* ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ;
* СМІЛИВІСТЬ, МУЖНІСТЬ;
* ПРАЦЕЛЮБНІСТЬ;
* ТОЛЕРАНТНІСТЬ;
* ЖАГА ПІЗНАННЯ(передовсім через читання).
- Додому вам було завдання заповнити картку- характеристику Михайла. (СЛАЙД № 10).
1) Про мене.
2) Друзі.
3) Найцікавіша моя пригода.
4) Мої захоплення.
5) Життєві принципи.
6) Про що я мрію.
2. – А зараз ми переходимо до наступного етапу, який називається
«Асоціативний колаж».
- На формування світогляду Михайлика впливали різні люди. Я буду показувати на малюнках предмети, а ви назовіть, з яким героєм повісті вони асоціюються.
* Малюнок ключів.
ДІД ДЕМ’ЯН - МИХАЙЛИК
- Правильно, дід Дем’ян. Перша група отримала завдання підібрати цитати
до цього образу.
- Яким описує автор діда Дем’яна?
- Який виріб найбільше запам’ятався Михайлику?
- З яким трепетом і любов’ю згадує Михайлик стосунки між бабусею та дідусем?
- Тож які моральні принципи сповідує дідусь? ( МУДРІСТЬ, ПРИРОДОЛЮБ, ПРАЦЕЛЮБНІСТЬ, ЛЮБОВ ДО ЖИТТЯ ЯК ДО КАЗКИ, ПОЕЗІЇ).
МАТИ ГАННА ІВАНІВНА - МИХАЙЛИК
* Малюнок чобіт.
БАТЬКО ПАНАС ДЕМЯ’НОВИЧ - МИХАЙЛИК
- А з ким асоціюється цей малюнок?
- Правильно, це батько Михайлика Панас Дем’янович.
- Чи одразу впізнав Михайлик свого батька?
- Що зробив батько на другий день свого приїзду?
- До чого привчав батько свого сина?
Ключові слова: ПРАЦЕЛЮБНІСТЬ, НАПОЛЕГЛИВІСТЬ, ЧЕСНІСТЬ».
*Малюнок зі стаканом з гарбузовим насінням.
ЖІНКА З ДИТИНОЮ - МИХАЙЛИК
- З ким асоціюється цей малюнок?
- Так, це бідна жінка з дитиною з голодного краю.
- Для чого Михайлик вкрав у матері гарбузове насіння? ( хотів прочитати книгу Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»).
- Чому хлопчик так і не прочитав її?
- Про яку рису характеру хлопчика свідчить цей вчинок?
(ДОБРОТА, МИЛОСЕРДЯ, СПІВЧУТТЯ).
- А як би ви вчинили на місці Михайлика?
* Кошик із суницями.
ЛЮБА - МИХАЙЛИК
- Ця дівчинка – маленька лісова царівна. Вона дуже дружелюбна, спостережлива, знає багато таємниць природи.
- Хто це?
- Де вперше Михайло зустрічається з Любою? ( В Якимівській загорожі, де росла черешня).
- Що це за дівчинка?
- Яке значення має Люба на формування позитивних рис характеру в хлопчика? (ДРУЖЕЛЮБНІСТЬ).
* Гриби.
ДЯДЬКО СЕБАСТІЯН - МИХАЙЛИК
- Так, це дядько Себастіян, голова комнезаму.
- Який вплив на формування особистості хлопця мав цей чоловік?
- Які ключові слова? ( СМІЛИВІСТЬ, МУЖНІСТЬ, ДАЛЕКОГЛЯДНІСТЬ)
* Зошити, книжки
ВЧИТЕЛЬКА НАСТЯ ВАСИЛІВНА - МИХАЙЛИК
- Так, це вчителька Настя Василівна.
- Що найбільше здивувало вчительку?
- Як хлопчик ставився до навчання у школі?
- Які ключові слова? ( БАЖАННЯ ВЧИТИСЯ, НАПОЛЕГЛИВІСТЬ).
Михайлик: допитливий, розумний, здібний, мрійник, книголюб, чутливий,
працелюб, доброзичливий, товариський.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап:
Бесіда:
1. «Мені радісно» 2. «Я розмірковую» 3. «Мені сумно»
Оцінювання результатів уроку:
V. Підсумок уроку:
- Погляньте на лебедині крила і візьміть з собою усі ті якості, які ви записували протягом уроку. Нехай у ваших душах залишаться тільки гарні спогади про дитинство, як і у Михайлика.
VI. Домашнє завдання:
- Заповнити стрічку сюжету до повісті « Гуси-лебеді летять».