Розвиток мовлення №3 (усно). Диспут «Проблема життєвого вибору» ( за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»).

Про матеріал
МЕТА. Розкрити глибину драми Л.Українки «Лісова пісня», визначити проблематику твору, удосконалювати вміння аналізувати образи-персонажі, поглибити вивчене про образи-персонажі, конфлікт, проблему; формувати читацькі, естетичні, особистісні, правові, комунікативно-мовленнєві, інформаційні, пізнавальні компетентності; розвивати критичне мислення.
Перегляд файлу

ТЕМА.   Розвиток мовлення №3 (усно). Диспут «Проблема життєвого вибору» ( за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»).

 

МЕТА. Розкрити глибину драми Л.Українки «Лісова пісня», визначити проблематику твору, удосконалювати вміння аналізувати образи-персонажі, поглибити вивчене про образи-персонажі, конфлікт, проблему; формувати читацькі, естетичні, особистісні, правові, комунікативно-мовленнєві, інформаційні, пізнавальні компетентності; розвивати критичне мислення; виховувати високі почуття, любов до природи, до людей, до всього прекрасного.

ЦІЛІ УРОКУ.  Знати: зміст драми «Лісова пісня», що таке конфлікт, образ-персонаж,  драма-феєрія, історію створення драми-феєрії «Лісова пісня», яка її ідея та основний конфлікт, знати смисл вивчення цього твору і взагалі творчості Лесі Українки.

Вміти: аналізувати драму, образи-персонажі, працювати у групі, робити висновки, висловлювати свої думки, визначати головне, основний конфлікт твору, а також його  проблематику.

ОБЛАДНАННЯ. Портрет Лесі Українки, ілюстрації то твору, ноутбук.

 

ТИП УРОКУ.  Урок-диспут.

 

                                               ХІД   УРОКУ

                      ЕПІГРАФ. 1.     Сильніше за любов злоба горить,

                                                   Сильніше за красу вражає бридь,

                                                   Але життя росте лишень з любові,

                                                   Лишень краса людей навчає жить.

                                      

                                                                                Дмитро Павличко

 

          2. Тобі – усе

              Сприймай це як належне,

              Сприймай – але руки не підіймай

              Ні на шпака, що рве твої черешні,

              Ні на свій край.

       

                                      Тарас Мельничук

 

 

 

І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку

(формування пізнавальних, особистісних, естетичних компетентностей, уміння спілкуватися, контактувати з іншими, опрацьовувати інформацію,робота уяви, фантазії дитини) 

Я рада вас бачити за круглим столом! Щиро вірю, що ми зможемо з вами довести думку про те, що взаємопідтримка та розуміння – це крок до перемоги. Сьогодні ми поговоримо про Проблему життєвого вибору, опираючись на матеріал твору «Лісова пісня» Лесі Українки. Сподіваюся, що зможемо довести: «Життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає жить» (проблемне питання, на яке учні повинні дати підсумкову відповідь після уроків). Як ви думаєте, для чого потрібно читати драму «Лісова пісня» і взагалі вивчати творчість Лесі Українки? (думки учнів)

Я переконана, що ви всі прочитали цей твір та й багато творів поетеси, бо нам це потрібно, щоб не згубилися собори наших душ, щоб кожен, прочитавши твір, відчув себе частиною своєї держави, особистістю, якій не байдуже будь-які проблеми родини, громади, держави. Бо саме на творах таких письменників як Леся Українка ми виховуємо в собі моральні якості, свідомість громадянина своєї Батьківщини.

Ви прочитали «Лісову пісню», а тепер на аркушах паперу, які лежать перед вами, запишіть асоціації, які у вас виникли після прочитання цього твору, як це ми можемо пов’язати з ходом нашого уроку (2хвилини роботи, зачитування своїх робіт, записування ідей на дошці, створення асоціативного грона)

Далі учитель зосереджує увагу учнів на очікуваних результатах, а школярі записують на окремих аркушах те, чого вони чекають від цього уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів (формування самоосвітньої компетентності – уміння дискутувати, аналізувати, готувати матеріал для семінарів, повідомлень)

Перш ніж ми почнемо наш урок, я б хотіла, щоб ви поділилися враженнями від прочитаних вами творів Лесі Українки.

  1. Проаналізуйте лірику поетеси. Прочитайте твір, який вам сподобався найбільше. Чим він вам сподобався? (можна фрагмент твору)
  2. Як ви розумієте слова І.Франка про поетичний талант Лесі Українки: «Від часу Шевченкового «поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного та поетичного слова, як з уст сеї слабосильної, хворої дівчини»?
  3. Розкрийте тему поета і поезії у творчості Лесі Українки.

Проаналізуйте уривок з поеми «Давня казка» від слів «…золотих не хочу лаврів…» до слів «… зброї чесної зложити». 

У вас на столі є довідник, який допоможе зясувати поняття: драматичний твір, його особливості, драма-феєрія, ремарки (виступи учнів).

 

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу

(формування ціннісно-орієнтаційної компетентності – уміння дати оцінку  певному літературному явищу, аналізувати образи, що сприяє виробленню особистого естетичного смаку і світогляду)

 

  1. Вступне слово вчителя.

Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня» за художньою досконалістю і майстерністю розкриття образів не поступається світовим шедеврам, бо відкриває завісу такого космосу життя і почуттів, який не можна передати навіть на полотні.

На парті у кожного з вас є інформаційний довідник – це ваш підручник та довідники для підготовки до ЗНО. На основі того, що ви вже вивчили про поетесу, що прочитали драму «Лісова пісня» прошу вас відповісти на такі питання.

 

  1. Індивідуальна робота. (5 хвилин працюють, потім презентують свої роботи)

 

 

             1 ряд

                 2 ряд

Історія створення драми «Лісова пісня». Провідна ідея, основний конфлікт твору (це дослідження учні готували вдома)

 

Розвиток драматургії у творчості Лесі Українки, особливості драматичних творів

Які проблеми порушує Леся Українка у своїй драмі? (проблеми людини і природи, сімейного щастя і любові)

 

3.Творча вправа «Актор» (формуються комунікативно-

мовленнєві компетентності – уміння правильно висловлювати свої думки, спілкуватися, уміння працювати з текстом, читання тексту. Уміння самостійно працювати)

Пропоную вам  на деякий час стати героями, про яких ідеться у творі. Від їхнього імені донести до присутніх історію свого життя. Ваші відповіді повинні будуватися за такою схемою.

Під час відповідей можете використовувати матеріал самого тексту, цитувати,тобто, ви маєте повністю ввійти у роль кожного персонажу, розповісти про цей персонаж так, щоб ми повірили вашій розповіді. На мультимедійній дошці можете показати фрагменти із твору, які підходять до ваших відповідей.

1 учень

2 учень

3 учень

       4 учень

      5 учень

     6 учень

Я, Мавка

прокинулась,

від…зустріла,

готова на все,

а у людей,

зміст життя в тому

Я, Лукаш

колись

покохав

мати

докоряла

не зберіг

зміст життя в тому

Я,Лісовик

говорив

Мавці

беріг ліс але…

Я, Килина

люблю

хотіла

сподобатися

створила

не зберегла зміст життя в тому

Я, дядько Лев

любив

беріг…

намагався

зміст життя в тому..

Я, мати Лукаша

дуже

докладала

усіх

зусиль

щоб

намагалася

 

Дві пари готують відповідь на питання

  • Чи виведено в драмі людей, які щасливі в любові й сім’ї? Чи багато таких людей взагалі?
  • У чому сенс людського життя? Що таке щастя?
  1. Диспут за круглим столом.  Кожен готує по три питання для своїх однокласників за проблематикою твору, обдумавши спочатку свій варіант відповіді. Учень називає того, хто буде відповідати, вислуховує відповідь та коментує: погоджується з думкою товариша чи має власний варіант відповіді (формування комунікативно-мовленнєвих, естетичних, особистісних, пізнавальних, правових компетентностей).

Учитель. Які ж проблеми висвітлено у творі? Який з епіграфів підходить до цих проблем?  Так, ми розглянемо дві проблеми, це проблема людини і природи та проблема сімейного щастя і любові. Отож ставимо питання експертній групі.

 (Орієнтовні питання для диспуту)

 

                        ПРОБЛЕМА ЛЮДИНИ І ПРИРОДИ

 

  1. Розкрити образ дядька Лева. Чи є він найбільшим природолюбцем? За що він поважає лісових мешканців, з якою метою береже ліс? В чому полягає його любов до лісу?
  2. Чи вміє берегти ліс Лукаш? Якої школи він завдав лісові?
  3. Чи зрозумів Лукаш, що в лісі немає нічого мертвого? (проаналізуйте свою думку цитатою з твору)
  4. Як ви думаєте, чому Мавка не соромиться говорити, що вона невід’ємна частина природи? Чи горда вона з цього, чому? (підтвердження цитатою з твору)
  5. А Лукашева мати як ставиться до лісу? Що її тут лякає? Чому, на вашу думку поетеса не дає імені Лукашевій матері?
  6. З якою метою до лісу прийшла Килина? Чи розуміє вона красу лісового царства? Чи знає вона щось про зілля, траву, чи виявилась знавцем лісового багатства?
  7. Лукаш усвідомлює, якою безборонною є природа, аж тоді, коли Лісовик перетворив його на вовкулаку. У даному контексті Лукаш скоріше всього – звичайний вовк. Чому він виє? Як розуміти слова Лукаша «Тепер я мудрим став»?
  8. Чому після пожежі Лукаш залишається з природою, у лісі?
  9. Як ви розумієте посмертну зустріч Лукаша і Мавки? Про що вона свідчить?
  10. Як ставиться Килина і мати Лукаша до дуба-велетня? Як вони зашкодили лісові й озеру?
  11. Чи пробував дядько Лев врятувати дуб навіть після  смерті? Як саме? Як ви ставитесь до того, що дерево зрубали з могили?
  12. Чи заставила Мавка Лукаша усвідомити, що в лісі усе живе?

 

ПРОБЛЕМА СІМЕЙНОГО ЩАСТЯ І ЛЮБОВІ

 

  1. Чи був щасливий Лукаш у своїй сім’ї?
  2. Чи бажала Лукашева мати йому щастя сімейного, в чому вона це вбачала, у чому її помилка?
  3. Чому Мавка не подобалась Лукашевій матері, чим саме?
  4. А чи любив Лукаш Мавку, чи справжнім було це почуття? А Килину?
  5. Чому, на початку твору, Лукаш не усвідомлює ні відповідальності людини, яка збиралась одружуватись, ні цінності свого таланту?
  6. Де у творі говориться про те, що лісовичка, повінчавшись у церкві з хлопцем, стане людиною? Чи хотів їх бачити разом дядько Лев? А Лісовик? (зачитування уривка).
  7. Чим саме лісовичці імпонує людська сім’я?

Чи підходив Лукаш Килині? Чи могли вони бути щасливі? А чому не були?

  1. Чому Мавка прийшла під Лукашеву хату, а Килина сприйняла це як бажання відбити у неї Лукаша?
  1. Чому Мавка не бореться за Лукаша, а дає йому право вибору?
  1. Кохання Мавки таке велике, що вона прощає Лукашеві зраду. Що сталося після цього?
  1. Як ви вважаєте, справжнє щастя в Лукаша могло бути з вольовою Килиною чи ліричною Мавкою? Чому?

 

IV. Узагальнення й систематизація вивченого

  1. Поясніть момент твору:
  • Мавка вимріяла кохання з людським сином, але зустріла не справжнього впевненого в собі чоловіка, а безхарактерного хлопця, який не вмів і не міг захистити своє щастя.
  • Образ Лукаша поданий в еволюції. Як ви це поясните?
  • Переростання Мавки в людину. У лісових жителів не було жодних клопотів, а Мавка на тяжкому шляху проходить ряд випробувань, виявляє гідність (ні! Я жива! Я буду вічно жити» Я в серці маю те, що не вмирає»), благородство (прощення Лукашевої зради).
  •  Які вони, лісові герої?
  1. Декламування в ролях уривку від слів:

__ Лукаш: «Хто ти? Що ти тут робиш?»

До останнього монологу Мавки.

 

  1. Займи позицію

Після обговорення проблемних питань учні займають своє місце за партами, а вчитель пропонує,спираючись на висловлені думки учнів наступну вправу, яка не має однозначної відповіді. (формування мовленнєво-комунікативних , особистісних, естетичних компетентностей – уміння висловлюватися, відстоювати свою думку, аналізувати, виражати емоції, спілкуватися, робити висновки)

Учням пропонується вибрати одну з позицій, яка їм найближча,

і аргументувати її.

 

  • ЩАСТЯ – ЦЕ БУТИ КОХАНИМ І КОХАТИ.
  • ЩАСТЯ – ЦЕ ВІРНІСТЬ.
  • ЩАСТЯ – ЦЕ МАТЕРІАЛЬНИЙ ДОБРОБУТ.
  • ЩАСТЯ – ЦЕ…
  • У чому ж невмирущість духовного, у чому вічність краси?
  • Яка оптимістична ідея  торжества в останньому монолозі Мавки? (оптимістична ідея нездоланності життя, невмирущості мрії людини)
  • Тож чи довели ми міркування «Життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає жить»?

V. Рефлексія

1. Оцініть результати уроку, чи досягли ми з вами очікуваних результатів?

2. Чи справдилися ваші надії?

3. Як ви працювали на уроці, і як працювали ваші товариші? Проведіть оцінювання своєї праці та своїх однокласників, поставивши власну оцінку.

VI. Домашнє завдання

Записати вислови відомих людей до тем: «Чому людина прагне щастя?», «Чим обумовлений моральний вибір людини в житті?», «Чи можливий інший кінець у розв’язанні конфлікту між героями драми «Лісова пісня»?».

Вивчити останній монолог Мавки напам’ять.

 Підготуватися до уроку позакласного читання.

 Прочитати драматичний твір Лесі Українки «Касандра».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
2081
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку