ТЕМА. Розвиток мовлення №3 (усно). Диспут «Проблема життєвого вибору» ( за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»).
МЕТА. Розкрити глибину драми Л.Українки «Лісова пісня», визначити проблематику твору, удосконалювати вміння аналізувати образи-персонажі, поглибити вивчене про образи-персонажі, конфлікт, проблему; формувати читацькі, естетичні, особистісні, правові, комунікативно-мовленнєві, інформаційні, пізнавальні компетентності; розвивати критичне мислення; виховувати високі почуття, любов до природи, до людей, до всього прекрасного.
ЦІЛІ УРОКУ. Знати: зміст драми «Лісова пісня», що таке конфлікт, образ-персонаж, драма-феєрія, історію створення драми-феєрії «Лісова пісня», яка її ідея та основний конфлікт, знати смисл вивчення цього твору і взагалі творчості Лесі Українки.
Вміти: аналізувати драму, образи-персонажі, працювати у групі, робити висновки, висловлювати свої думки, визначати головне, основний конфлікт твору, а також його проблематику.
ОБЛАДНАННЯ. Портрет Лесі Українки, ілюстрації то твору, ноутбук.
ТИП УРОКУ. Урок-диспут.
ХІД УРОКУ
ЕПІГРАФ. 1. Сильніше за любов злоба горить,
Сильніше за красу вражає бридь,
Але життя росте лишень з любові,
Лишень краса людей навчає жить.
Дмитро Павличко
2. Тобі – усе
Сприймай це як належне,
Сприймай – але руки не підіймай
Ні на шпака, що рве твої черешні,
Ні на свій край.
Тарас Мельничук
І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку
(формування пізнавальних, особистісних, естетичних компетентностей, уміння спілкуватися, контактувати з іншими, опрацьовувати інформацію,робота уяви, фантазії дитини)
Я рада вас бачити за круглим столом! Щиро вірю, що ми зможемо з вами довести думку про те, що взаємопідтримка та розуміння – це крок до перемоги. Сьогодні ми поговоримо про Проблему життєвого вибору, опираючись на матеріал твору «Лісова пісня» Лесі Українки. Сподіваюся, що зможемо довести: «Життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає жить» (проблемне питання, на яке учні повинні дати підсумкову відповідь після уроків). Як ви думаєте, для чого потрібно читати драму «Лісова пісня» і взагалі вивчати творчість Лесі Українки? (думки учнів)
Я переконана, що ви всі прочитали цей твір та й багато творів поетеси, бо нам це потрібно, щоб не згубилися собори наших душ, щоб кожен, прочитавши твір, відчув себе частиною своєї держави, особистістю, якій не байдуже будь-які проблеми родини, громади, держави. Бо саме на творах таких письменників як Леся Українка ми виховуємо в собі моральні якості, свідомість громадянина своєї Батьківщини.
Ви прочитали «Лісову пісню», а тепер на аркушах паперу, які лежать перед вами, запишіть асоціації, які у вас виникли після прочитання цього твору, як це ми можемо пов’язати з ходом нашого уроку (2хвилини роботи, зачитування своїх робіт, записування ідей на дошці, створення асоціативного грона)
Далі учитель зосереджує увагу учнів на очікуваних результатах, а школярі записують на окремих аркушах те, чого вони чекають від цього уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів (формування самоосвітньої компетентності – уміння дискутувати, аналізувати, готувати матеріал для семінарів, повідомлень)
Перш ніж ми почнемо наш урок, я б хотіла, щоб ви поділилися враженнями від прочитаних вами творів Лесі Українки.
Проаналізуйте уривок з поеми «Давня казка» від слів «…золотих не хочу лаврів…» до слів «… зброї чесної зложити».
У вас на столі є довідник, який допоможе з’ясувати поняття: драматичний твір, його особливості, драма-феєрія, ремарки (виступи учнів).
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
(формування ціннісно-орієнтаційної компетентності – уміння дати оцінку певному літературному явищу, аналізувати образи, що сприяє виробленню особистого естетичного смаку і світогляду)
Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня» за художньою досконалістю і майстерністю розкриття образів не поступається світовим шедеврам, бо відкриває завісу такого космосу життя і почуттів, який не можна передати навіть на полотні.
На парті у кожного з вас є інформаційний довідник – це ваш підручник та довідники для підготовки до ЗНО. На основі того, що ви вже вивчили про поетесу, що прочитали драму «Лісова пісня» прошу вас відповісти на такі питання.
1 ряд |
2 ряд |
||
Історія створення драми «Лісова пісня». Провідна ідея, основний конфлікт твору (це дослідження учні готували вдома) |
Які проблеми порушує Леся Українка у своїй драмі? (проблеми людини і природи, сімейного щастя і любові) |
3.Творча вправа «Актор» (формуються комунікативно-
мовленнєві компетентності – уміння правильно висловлювати свої думки, спілкуватися, уміння працювати з текстом, читання тексту. Уміння самостійно працювати)
Пропоную вам на деякий час стати героями, про яких ідеться у творі. Від їхнього імені донести до присутніх історію свого життя. Ваші відповіді повинні будуватися за такою схемою.
Під час відповідей можете використовувати матеріал самого тексту, цитувати,тобто, ви маєте повністю ввійти у роль кожного персонажу, розповісти про цей персонаж так, щоб ми повірили вашій розповіді. На мультимедійній дошці можете показати фрагменти із твору, які підходять до ваших відповідей.
1 учень |
2 учень |
3 учень |
4 учень |
5 учень |
6 учень |
Я, Мавка прокинулась, від…зустріла, готова на все, а у людей, зміст життя в тому |
Я, Лукаш колись покохав мати докоряла не зберіг зміст життя в тому |
Я,Лісовик говорив Мавці беріг ліс але… |
Я, Килина люблю хотіла сподобатися створила не зберегла зміст життя в тому |
Я, дядько Лев любив беріг… намагався зміст життя в тому.. |
Я, мати Лукаша дуже докладала усіх зусиль щоб намагалася |
Дві пари готують відповідь на питання
Учитель. Які ж проблеми висвітлено у творі? Який з епіграфів підходить до цих проблем? Так, ми розглянемо дві проблеми, це проблема людини і природи та проблема сімейного щастя і любові. Отож ставимо питання експертній групі.
(Орієнтовні питання для диспуту)
ПРОБЛЕМА ЛЮДИНИ І ПРИРОДИ
ПРОБЛЕМА СІМЕЙНОГО ЩАСТЯ І ЛЮБОВІ
Чи підходив Лукаш Килині? Чи могли вони бути щасливі? А чому не були?
IV. Узагальнення й систематизація вивченого
__ Лукаш: «Хто ти? Що ти тут робиш?»
До останнього монологу Мавки.
Після обговорення проблемних питань учні займають своє місце за партами, а вчитель пропонує,спираючись на висловлені думки учнів наступну вправу, яка не має однозначної відповіді. (формування мовленнєво-комунікативних , особистісних, естетичних компетентностей – уміння висловлюватися, відстоювати свою думку, аналізувати, виражати емоції, спілкуватися, робити висновки)
Учням пропонується вибрати одну з позицій, яка їм найближча,
і аргументувати її.
V. Рефлексія
1. Оцініть результати уроку, чи досягли ми з вами очікуваних результатів?
2. Чи справдилися ваші надії?
3. Як ви працювали на уроці, і як працювали ваші товариші? Проведіть оцінювання своєї праці та своїх однокласників, поставивши власну оцінку.
VI. Домашнє завдання
Записати вислови відомих людей до тем: «Чому людина прагне щастя?», «Чим обумовлений моральний вибір людини в житті?», «Чи можливий інший кінець у розв’язанні конфлікту між героями драми «Лісова пісня»?».
Вивчити останній монолог Мавки напам’ять.
Підготуватися до уроку позакласного читання.
Прочитати драматичний твір Лесі Українки «Касандра».