Дата:
Клас: 3
Предмет: українська мова
№ уроку
Тема уроку. Поняття « ОРФОГРАМА»
Мета уроку:ознайомити з орфограмою «Ненаголошені [е], [и]» ;продовжити формувати вміння знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або підбором спільнокореневого слова; розвивати правильну літературну вимову слів із ненаголошеними [е], [и] в коренях; виховувати любов до природи.
Обладнання: завдання для роботи в парах, групах; таблиця- алгоритм
Тип уроку:комбінований.
Міжпредметні зв язки: навколишній світ
Хід уроку
Етапи уроку, хронометраж |
Дії вчителя |
|||||||||||||||||
1. Організаційний момент (1 хв). |
На дошці записаний вислів:
«Три найцінніші речі в житті: Учитель. Потисніть одне одному руку і приготуйтеся до активної співпраці.
|
|||||||||||||||||
2. Цілепокладання та мотивація(2хв)
3.Перевірка домашнього завдання.(5хв)
4.Актуалізація опорних знань та особистого досвіду учнів з навчальної теми. (4хв)
5.Основна частина уроку(20хв)
6. Закріплення та узагальнення вивченого, перевірка якості засвоєння знань, оцінювання(3 хв)
|
-Яку тему ми розглядали на попередньому уроці?(Ненаголошені[ e], [ и] в коренях слів) -Чи добре ви її засвоїли?(Ні, бо було мало часу на засвоєння) -Я пропоную вам продовжити роботу над темою «Ненаголошені[ e], [ и] в коренях слів» та ознайомитися з новою орфограмою. -Для чого вам потрібні ці знання?(щоб бути грамотними, вміти захищати написання за допомогою правила,підготуватися до перевірної роботи) -Що ми повинні зробити для цього на уроці?( потренуватися у підборі перевірних слів, вчитися визначати місця, де можна зробити помилку) Завдання уроку(на дошці) 1.Тренуватися у підборі перевірних слів. 2.Вчитися визначати місця, де можна зробити помилку. 3.Дізнатися про нову орфограму.
- Що було задано додому? (Скласти 3 речення з перевірними словами) - Що треба було зробити, щоб знайти перевірні слова? (Змінити форму слова або дібрати спільнокореневе , щоб ненаголошений звук став наголошеним . Ввести перевірне слово в речення) -Як змінити форму слова? Які слова називаються спільнокореневими?Які словотворчі частинки допомогли утворити нові слова? Робота в парі. -Перевірте охайність та правильність оформлення роботи.Оцінювання здійсніть за допомогою «лінієчки» на берегах сторінки. Гра «Ланцюжок»(вчитель називає слово з ненаголошеними[е][и] , а діти добирають перевірні слова) Л…генький, л..сточки, з…рно, в..сняний, ж…та, кр..латий, ст….бло, л..тить, в…село, ш..поче, т..хенько, ш..рокий, с…ніють, м..док, в..сокий, гл..бокий, д..міти, гр..чаний, в..шневий, с..ло. -Кому дісталося слово з домашнього завдання?(Вчитель дає додаткові питання, ставить оцінку) Висновок. Отже, як дізнатися, яку букву треба писати?(правило) Хвилинка каліграфії - З домашнім завданням ви впорались. Знаєте способи перевірки, вмієте ними користуватися. Я думаю, не буде проблем із наступним завданням. -Запишемо спочатку літери з розчерком, щоб краще запам ятати проблемні місця в словах. е и е и е и е и е и е и и е и е и Послухайте загадку. - Відгадайте. Що це? Був зеленим, став жовтим,золотим і червоним. Діти.Листок. - Тепер запишіть, будь ласка, під диктовку загадку. ( Один учень біля дошки.) -Поставте наголос, визначте слабку позицію в слові. - Обговоріть в групі місця в словах, де можна зробити помилку та поясніть написання. - Запишіть каліграфічно правильно слово- відгадку.Захистіть правильність написання. ( користуються еталоном)До слова – відгадки доберіть слова – родичі. У яких словах є місце, де можна зробити помилку? Місце в слові, де можна зробити помилку іноді називають орфограмою. -Як ми можемо назвати нашу орфограму? (ненаголошені[е][и]) -Ви достатньо знаєте з даної теми, але треба вміти їх використовувати. Отже,вчимося добирати перевірні слова Попрацюємо в групі. .1.Гра «Обери перевірне слово» — Яке зі слів підходить для перевірки орфограми у слові? 1 група С..лач — села, сила. В..сляр — весла, вислав. Кр..чати — крекче, крик. Ш..потіти — шепіт, шип. 2 група С..стра – сережка, сестри. Ст..бло – степ,стебла. Гр..чаний- грицики, гречка. Сл..вовий – сленг, слива. 3 група В..рба- верби,вирій. Ст..пи – стисло, степ. З..ма- земля, зимонько. Д..мок – дим,темрява.
4 група Кл..новий – клекіт,клен. Ст..мніло – стильно, темрява. Сх..лилась – хекає, схил. Зап.сати – песик, писар.
5 група С..нок – синій,син. П..ньок – пити,пень. Д..рев’ яний – деревце, дерево. Хв..лечка-хвилястий, хвиля. З..мувати – зимонька,зими. - Запишемо складні випадки. Презентація робіт у великій групі (класі) «Група вирішила, що презентувати роботу буду я…» Висновок.Отже, щоб дібрати перевірне слово ,треба або форму змінити, або дібрати споріднене слово..
Фізхвилинка Робота з підручником. Робота в групі. Спробуємо самостійно знайти слова з орфограмою «Ненаголошені[е][и]» Впр.136,с.62. -Прочитайте текст,знайдіть слова з орфограмою.Усно доберіть перевірні слова . - Запишемо складні випадки.
Тестування 1.Доповни речення. Спільна частина споріднених слів – це… а) основа; б) корінь; в) закінчення. 2.Щоб визначити закінчення, треба … а) дібрати спільнокореневі слова; б) змінити форму слова. 3.Закінчи речення. Щоб знати, яку букву писати в слові з ненаголошеним голосним, треба… а) дібрати спільнокореневі слова; або змінити слово, так щоб ненаголошений [е], [и] став наголошеним. б)змінити слово за питаннями. 4.Яку букву треба вставити? Оз…ро, м…чі, ст…пи, в…сна. а)Е; б)И Відповідь:1.б);2.б);3.а);4.а). |
|||||||||||||||||
|
Технологія «Листок самооцінювання»
|
|
||||||||||||||||
IV. Підсумок уроку, рефлексія (3 хв.). |
||||||||||||||||||
V. Домашнє завдання(2хв) |
Диференційоване.Інструктаж.
1 картка( складне завдання) Знайдіть помилки, випишіть слова правильно, доберіть перевірне слово. Гілки дирев мокро блищали, зволожені по-висняному (О. Гончар). Схололі в хмарах крапильки води перлинами котилися в сади (М. Бажан). У небі вітер кучирявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і затехає, й знов шумить (М. Рильський).
2 картка(завдання середньої складності) . Визначте, чи правильно підібрали перевірні слова?Якщо ні, то запишіть правильно. Ст…пи– стелить; в…селий – весла; оз…ратися – озера; т…рпкий – терпить; с…литися – сила; в…сіти – високо; 3 картка(легке завдання)
Добери перевірні слова,встав пропущені букви.
Р…балка -…………………., пе…ньки -……………….., к…слиця -…………………………., ц…глина - ……………………………., д…мар - …………………………….., с…нок - ……………………………., ш…рокий - ………………………, с…льніший - …………………, п…ро - ………………………, пл…че - …………………….., в…сло -………………………, з..рно - ……………………..
.
|
|||||||||||||||||
ДОДАТОК
Диференційоване домашнє завдання
1 картка( складне завдання)
Знайдіть помилки, випишіть слова правильно, доберіть перевірне слово.
Гілки дирев мокро блищали, зволожені по-висняному (О. Гончар). Схололі в хмарах крапильки води перлинами котилися в сади (М. Бажан). У небі вітер кучирявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і затехає, й знов шумить (М. Рильський).
3 картка(легке завдання)
Добери перевірні слова,встав пропущені букви.
Р…балка -………………….,
пе…ньки -………………..,
к…слиця -………………………….,
ц…глина - …………………………….,
д…мар - ……………………………..,
с…нок - …………………………….,
ш…рокий - ………………………,
с…льніший - …………………,
п…ро - ………………………,
пл…че - ……………………..,
в…сло -………………………,
з..рно - ……………………..
2 картка(завдання середньої складності)
Визначте, чи правильно підібрано перевірні слова?Якщо ні, то запишіть правильно.
Ст…пи– стелить;
в…селий – весла;
оз…ратися – озера;
т…рпкий – терпить;
с…литися – сила;
в…сіти – високо
ГРУПОВА РОБОТА
1 група
С..лянин — села, селянка.
В..сляр — весла, веслярі.
Кр..чати — кричить, крик.
Ш..потіти — шепіт, зашепотів.
2 група
С..стра – сестричка, сестри.
Ст..бло – стебельце,стебла.
Гр..чаний- гречаники, гречка.
Сл..вовий – сливонька, слива.
3 група
В..рба- верби, верболоз.
Ст..пи – степовий, степ.
З..ма-зимівля , зими.
Д..мок – дим, димова.
4 група
Кл..коче – клекіт,клекотати.
Ст..мніло – темінь, темрява.
Сх..лилась – нахил, схил.
Зап.сати – писав, писар.
5 група
С..нок – нинівський,син.
П..ньок – пеньочок,пень.
Д..рев’ яний – деревце, дерево.
Хв..лечка-хвилястий, хвиля.
З..мувати – перезимував,зими.
ТЕСТ
1.Доповни речення.
Спільна частина споріднених слів – це…
а) основа;
б) корінь;
в) закінчення.
2.Щоб визначити закінчення, треба …
а) дібрати спільнокореневі слова;
б) змінити форму слова.
3.Закінчи речення.
Щоб знати, яку букву писати в слові з ненаголошеним голосним, треба…
а) дібрати спільнокореневі слова;
або змінити слово, так щоб ненаголошений [е], [и] став наголошеним.
б)змінити слово за питаннями.
4.Яку букву треба вставити?
Оз…ро, м…чі, ст…пи, в…сна.
а)Е; б)И