Урок з української мови

Про матеріал
Нова Українська Школа вимагає від учителя бути консультантом, фасилітатором... Це допоможе сформувати у дітей уміння вчитися впродовж усього житття. Саме діяльнісна технологія та розвиток критичного мислення дозволяють реалізувати ці завдання в освіті.
Перегляд файлу

Дата:

Клас: 3

Предмет: українська мова

№ уроку

Тема уроку. Поняття  « ОРФОГРАМА»

Мета уроку:ознайомити з орфограмою «Ненаголошені [е], [и]»  ;продовжити формувати вміння знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або підбором спільнокореневого слова; розвивати правильну літературну вимову слів із ненаголошеними [е], [и] в коренях; виховувати любов до природи.

 

Обладнання: завдання для роботи в парах, групах; таблиця- алгоритм

Тип уроку:комбінований.

Міжпредметні зв язки: навколишній світ

 

 

 

Хід уроку

Етапи уроку, хронометраж

Дії вчителя

1. Організаційний момент

(1 хв).

На дошці записаний вислів:

 «Три найцінніші речі в житті:
• любов;
• впевненість в собі;
• друзі»

Сподіваюсь , що ця мудрість допоможе вам не тільки на уроці, а й в житті.

Учитель. Потисніть одне одному руку і приготуйтеся до активної співпраці.

 

 

2. Цілепокладання та мотивація(2хв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Перевірка домашнього завдання.(5хв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Актуалізація опорних знань та особистого досвіду учнів з навчальної теми.

(4хв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Основна частина уроку(20хв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Закріплення та узагальнення вивченого, перевірка якості засвоєння знань, оцінювання(3 хв)

 

 

 

-Яку тему ми розглядали на попередньому уроці?(Ненаголошені[ e], [ и] в коренях слів)

-Чи добре ви її засвоїли?(Ні, бо було мало часу на засвоєння)

-Я пропоную вам продовжити роботу над темою «Ненаголошені[ e], [ и] в коренях слів» та ознайомитися з новою орфограмою.

-Для чого вам потрібні ці знання?(щоб бути грамотними, вміти захищати написання за допомогою правила,підготуватися до перевірної роботи)

-Що ми повинні зробити для цього на уроці?( потренуватися у підборі перевірних слів, вчитися визначати місця, де можна зробити помилку)

Завдання уроку(на дошці)

1.Тренуватися у підборі перевірних слів.

2.Вчитися визначати місця, де можна зробити помилку.

3.Дізнатися про нову орфограму.

 

- Що було задано додому?

(Скласти 3 речення з перевірними словами)

- Що треба було зробити, щоб знайти перевірні слова?

(Змінити  форму слова або дібрати спільнокореневе , щоб ненаголошений звук став наголошеним . Ввести перевірне слово в речення)

-Як змінити форму слова? Які слова називаються спільнокореневими?Які словотворчі частинки допомогли утворити нові слова?

 Робота в парі.

-Перевірте охайність та правильність оформлення роботи.Оцінювання здійсніть за допомогою «лінієчки»  на берегах сторінки.

Гра «Ланцюжок»(вчитель називає слово з ненаголошеними[е][и] , а діти добирають перевірні слова) Л…генький, л..сточки, з…рно, в..сняний, ж…та, кр..латий, ст….бло, л..тить, в…село, ш..поче, т..хенько, ш..рокий, с…ніють, м..док, в..сокий, гл..бокий, д..міти, гр..чаний, в..шневий, с..ло. 

-Кому дісталося слово з домашнього завдання?(Вчитель дає додаткові питання, ставить оцінку)

Висновок. Отже, як дізнатися, яку букву треба писати?(правило)

Хвилинка каліграфії

- З домашнім завданням ви впорались. Знаєте способи перевірки, вмієте ними користуватися. Я думаю, не буде проблем із наступним завданням.

-Запишемо  спочатку літери з розчерком, щоб краще запам ятати проблемні місця в словах.

е и е и е и е и е и е и  и е и е и   

Послухайте загадку.

- Відгадайте. Що це?

Був зеленим, став жовтим,золотим і червоним.

Діти.Листок.    

- Тепер запишіть, будь ласка, під диктовку загадку. ( Один учень біля дошки.)

-Поставте наголос, визначте слабку позицію в слові.

- Обговоріть в групі  місця в словах, де можна зробити помилку та поясніть написання.

- Запишіть каліграфічно правильно слово- відгадку.Захистіть правильність написання. ( користуються еталоном)До слова – відгадки доберіть слова – родичі. У яких словах є місце, де можна зробити помилку?

 Місце в слові, де можна зробити помилку іноді називають орфограмою.

-Як ми можемо назвати нашу орфограму?

(ненаголошені[е][и])

 -Ви достатньо знаєте з даної теми, але треба вміти їх використовувати. Отже,вчимося добирати перевірні слова Попрацюємо в групі.

.1.Гра «Обери перевірне слово» 

— Яке зі слів підходить для перевірки орфограми у слові? 

1 група

С..лач — села, сила. 

В..сляр — весла, вислав. 

Кр..чати — крекче, крик. 

Ш..потіти — шепіт, шип. 

2 група                                              

С..стра – сережка, сестри. 

Ст..бло – степ,стебла.

Гр..чаний- грицики, гречка. 

Сл..вовий – сленг, слива. 

 3 група

В..рба- верби,вирій. 

Ст..пи – стисло, степ.                    

З..ма- земля, зимонько. 

Д..мок – дим,темрява.  

  

4 група                                                           

Кл..новий – клекіт,клен.

Ст..мніло – стильно, темрява.  

Сх..лилась – хекає, схил.   

Зап.сати – песик, писар.

 

5 група

С..нок – синій,син.

П..ньок – пити,пень.

Д..рев’ яний – деревце, дерево.

Хв..лечка-хвилястий, хвиля.

З..мувати – зимонька,зими.

- Запишемо складні випадки.

Презентація робіт у великій групі (класі)

«Група вирішила, що презентувати роботу буду я…»

 Висновок.Отже, щоб дібрати перевірне слово ,треба або форму змінити, або дібрати споріднене слово..

 

Фізхвилинка

Робота з підручником.

Робота в групі.

Спробуємо самостійно знайти слова з орфограмою «Ненаголошені[е][и]»

Впр.136,с.62.

-Прочитайте текст,знайдіть слова з орфограмою.Усно доберіть перевірні слова

. - Запишемо складні випадки.

 

Тестування

1.Доповни речення.

Спільна частина споріднених слів – це…

а) основа;  

б) корінь;   

в) закінчення.

2.Щоб визначити закінчення, треба …

а) дібрати спільнокореневі слова;

б) змінити форму слова.

3.Закінчи речення.

Щоб знати, яку букву  писати в слові з ненаголошеним голосним, треба…

а) дібрати спільнокореневі слова;

 або змінити слово, так щоб ненаголошений [е], [и] став наголошеним.

б)змінити слово за питаннями.

 4.Яку букву треба вставити?

Оз…ро,  м…чі, ст…пи, в…сна.

а)Е;      б)И

Відповідь:1.б);2.б);3.а);4.а).

 

 

Технологія «Листок самооцінювання»

Критерії

Бали

(1 або 2 бали)

1.Я вмію змінювати форму слова

 

2.Я вмію утворювати спільнокореневі слова

 

3.Я знаю, що таке «орфограма»

 

4.Я вмію визначати слова з орфограмами

 

5.Я вмію визначати орфограму в слові

 

6.Я вмію підбирати перевірні слова

 

 

 

 

IV. Підсумок уроку, рефлексія

(3 хв.).

V. Домашнє завдання(2хв)

Диференційоване.Інструктаж.

 

1 картка( складне завдання)

Знайдіть помилки, випишіть слова правильно, доберіть перевірне слово.

Гілки дирев мокро блищали, зволожені по-висняному (О. Гончар). Схололі в хмарах крапильки води перлинами котилися в сади (М. Бажан). У небі вітер кучирявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і затехає, й знов шумить (М. Рильський).

 

 

 

 

2 картка(завдання середньої складності)

. Визначте, чи правильно підібрали перевірні слова?Якщо ні, то запишіть правильно.

      Ст…пи– стелить;

      в…селий – весла;

      оз…ратися – озера;

      т…рпкий – терпить;

      с…литися – сила;

      в…сіти – високо;

3 картка(легке завдання)

 

Добери перевірні слова,встав пропущені букви.

 

Р…балка  -………………….,

пе…ньки -………………..,

 к…слиця -………………………….,

ц…глина - …………………………….,

 д…мар - ……………………………..,

с…нок - …………………………….,

ш…рокий - ………………………,

с…льніший - …………………,

п…ро - ………………………,

пл…че - ……………………..,

в…сло -………………………,

з..рно - ……………………..

 

  .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   ДОДАТОК

                             Диференційоване домашнє завдання

1 картка( складне завдання)

 

Знайдіть помилки, випишіть слова правильно, доберіть перевірне слово.

Гілки дирев мокро блищали, зволожені по-висняному (О. Гончар).  Схололі в хмарах крапильки води перлинами котилися в сади (М. Бажан).  У небі вітер кучирявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і затехає, й знов шумить (М. Рильський).

 

3 картка(легке завдання)

 

Добери перевірні слова,встав пропущені букви.

 

Р…балка  -………………….,

пе…ньки -………………..,

 к…слиця -………………………….,

ц…глина - …………………………….,

 д…мар - ……………………………..,

с…нок - …………………………….,

ш…рокий - ………………………,

с…льніший - …………………,

п…ро - ………………………,

пл…че - ……………………..,

в…сло -………………………,

з..рно - ……………………..

 

 

2 картка(завдання середньої складності)

 Визначте, чи правильно підібрано перевірні слова?Якщо ні, то запишіть правильно.

      Ст…пи– стелить;

      в…селий – весла;

      оз…ратися – озера;

      т…рпкий – терпить;

      с…литися – сила;

      в…сіти – високо

 

ГРУПОВА РОБОТА

1 група

С..лянин — села, селянка. 

В..сляр — весла, веслярі. 

Кр..чати — кричить, крик. 

Ш..потіти — шепіт, зашепотів. 

 

2 група                                              

С..стра – сестричка, сестри. 

Ст..бло – стебельце,стебла.

Гр..чаний- гречаники, гречка. 

Сл..вовий – сливонька, слива. 

 

 

 3 група

В..рба- верби, верболоз. 

Ст..пи – степовий, степ.                    

З..ма-зимівля , зими. 

Д..мок – дим, димова.  

  

4 група                                                           

Кл..коче – клекіт,клекотати.

Ст..мніло – темінь, темрява.  

Сх..лилась – нахил, схил.   

Зап.сати – писав, писар.

 

5 група

С..нок – нинівський,син.

П..ньок – пеньочок,пень.

Д..рев’ яний – деревце, дерево.

Хв..лечка-хвилястий, хвиля.

З..мувати – перезимував,зими.

 

ТЕСТ

1.Доповни речення.

 Спільна частина споріднених слів – це…

а) основа;  

б) корінь;   

в) закінчення.

2.Щоб визначити закінчення, треба …

а) дібрати спільнокореневі слова;

б) змінити форму слова.

3.Закінчи речення.

Щоб знати, яку букву  писати в слові з ненаголошеним голосним, треба…

а) дібрати спільнокореневі слова;

 або змінити слово, так щоб ненаголошений [е], [и] став наголошеним.

б)змінити слово за питаннями.

 4.Яку букву треба вставити?

Оз…ро,  м…чі, ст…пи, в…сна.

а)Е;      б)И

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
408
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку