Тема: Розрізняю спільнокореневі слова і форми слова
Мета: формувати уявлення учнів про корінь слова та форми того самого слова; розвивати розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати пізнавальний інтерес, бажання вивчати рідну мову
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Вступна частина
-
Організація класу
Добрий день, малече щира,
Хай живеться вам у мирі.
Хай луна дитячий сміх!
Почнемо урок для всіх!
ІІ Основна частина
1.Актуалізація опорних знань.
-
Ребус.
-
Розгадайте, яке слово заховалося у ребусі.
-
Гра «Четвертий зайвий»
-
У кожному рядочку знайдіть зайве слово.
Будувати, будильник, будова, будинок;
підводник, водолаз, підводка, вода, водяний;
гірський, міжгір’я, гора, гіркий;
нічого, нічний, нічка, вночі
-
«Мозковий штурм»
- Що таке корінь? (Це спільна частина спільнокореневих слів.)
- Що ж таке основа? (Це частина слова без закінчення.)
- Що таке закінчення? (Це змінна частина слова)
- Які слова називаються спільнокореневими?
-
Каліграфічна хвилина
М М М М ми ил ло ос се ер рд дн ни ий милосердний
-
Повідомлення теми року
-
Сьогодні на уроці, ми з вами будемо вчитися відрізняти спільнокореневі слова від форм одного й того самого слова.
-
Вивчення нового матеріалу
Спільнокореневі слова – це слова, що мають спільний корінь (це різні слова, але утворилися від одного кореня)
ФОРМИ СЛОВА – це одне й те саме слово, але з різними закінченнями.
-
Щоб краще відрізнити спільнокореневі слова від форми слова пропоную уявляти кожне слово, ніби подумки малювати його. Наприклад, спільнокореневим словом до слова дуб є дубок. Малюємо, і що бачимо, зображення має зовсім інший вигляд. Чому? Бо дуб – це вже доросле, багатовікове дерево, а дубок – лише саджанець, який тільки починає зростати. Спільнокореневим словом до слова дуб є і слово дубовий, що вказує на ознаку предмета, тому для зручності краще уявити предмет, який має приналежність до дуба дубовий листочок. Як бачимо малюнок знову відрізняється від даного слова дуб. Слово дубина – це ліс у якому ростуть лише дуби. Також є спільнокореневим до слова дуб, але при цьому ми вже уявляємо не один дуб, а цілий ліс, де зростає багато дубів. Усі ці слова дубок, дубовий, дубина мають спільний корінь дуб та пов’язані з цим словом. Але вони несуть у собі значення інших слів відмінних від слова дуб, це зовсім різні малюнки.
-
Коли ми говоримо про форми одного й того самого слова, то значення самого слова не змінюється. Як було дерево дуб, так і залишається дерево дуб. Змінюється лише положення відносно цього предмета. Тому під дубом, біля дуба, на дубі – це форма одного й тож самого слова.
-
Фізкультхвилинка
-
Робота з підручником
-
Виконання вправи 5
-
Розподіліть слова до слова спів на дві групи
Споріднені слова
|
Форми слова
|
співати
|
Спів
|
Співаночка
|
Співу
|
Заспіваний
|
Співом
|
-
Поясніть, чому саме так розподілили слова.
-
Виконання вправи 6
-
Прочитайте вірш Ярослава Скидана. Визначте його тему. (розповідь про Батьківщину)
-
Чи є вірші спільнокореневі слова? (Україна, край)
-
Чи можна вважати спільнокореневими слова Батьківщина, Україна? Чому? ( Ці слова мають різний корінь. Це слова – синоніми)
-
Знайдіть у вірші й випишіть різні форми того самого слова. (рідний, рідне, рідна) Чому їх не вважають спорідненими словами? ( Тому що в них змінюється лише закінчення)
-
Фізкультхвилина для очей
-
Гра «Вилучте «зайве» слово»
Дуб слива
Дубок сливовий
Задубіти сливою
Дубом сливі
Дубовий сливу
(Зайве слово дубом, форма слова серед спільнокореневих слів. Зайве слово сливовий, спільнокореневе серед форм слова)
ІІІ Заключна частина
-
Рефлексія. Закінчіть речення
-
Спільнокореневі слова – це …
-
Форми одного слова – це …
-
Домашнє завдання
-
Виконайте вправу 7 с. 67. Доберіть і запишіть спільнокореневі слова до слова рід. Позначте у них корінь.