Українська мова
4 клас
Тема.Закріплення знань про будову слова.
Мета:узагальнити , систематизувати і закріпити знання учнів про будову слова; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати повагу до праці.
Обладнання:напис «Мовне кафе», картки із завданнями.
Тип уроку: закріплення набутих вмінь і навичок. Конкурс «Майстер-Шеф».
Хід уроку
I.Організація учнів.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок!
Вправа «Долоньки».
- Передайте свою впевненість і готовність до праці одне одному.
(Діти торкаються долоньками одне одного).
Прийом «Продовж речення».
- Триває урок…
- Українська мова – наша …
- Українську мову ми любимо, …
- Ми вивчаємо рідну мову для того, щоб … II. Повторення вивченого.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-конкурс. Називається наш конкурс «Майстер-Шеф». Проведемо його у мовному кафе. Щоб отримати квиток на «Майстер-Шеф» необхідно пройти кастинг. Доведіть, що ви вмієте працювати! Здивуйте каліграфічним, правильним письмом, чіткими, змістовними відповідями, своїми здібностями. Отже, починаємо кастинг.
2. Перевірка домашнього завдання.
3. «Мозкова атака».
- Яку частину слова називають закінченням? Як визначити закінчення слова?
- Основа слова – це …
- Назвати частини основи. Як вони позначаються ?
- Яка частина основи є обов’язковою ?
- Що називається коренем? Як визначити корінь у слові?
- Що називається префіксом? Яка роль префіксів?
(За правильну відповідь учні отримують квиток на конкурс)
- Отже, сьогодні під час нашого уроку-конкурсу ми пригадаємо вивчене по темі «Будова слова» і будемо готувати свої страви-слова за допомогою різноманітних інгредієнтів – частин слова. Ті учні, які пройшли кастинг мають можливість отримати перемогу в конкурсі, тобто отримати високий бал за свою роботу під час уроку.
4. Каліграфічна хвилинка.
Уу Уу ту уа ву ул фартух
Скласти і записати речення з цим словом.
III. Узагальнення, систематизація і закріплення знань.
1. «Складаємо меню». Вибірковий диктант.
З кожної групи слів вибрати спільнокореневі слова, записати їх.
Сирість, сирник, сирий, відсиріти.
Син, синок, синій, синівський.
Гіркий, гіркота, гірський.
Рана, ранок, ранковий, ранній.
2. Письмо по пам’яті.
Іди, іди, дощику.
Зварю тобі борщику!
Тобі каша, мені борщ,
Щоб ішов хороший дощ.
(Позначити корінь у спільнокореневих словах).
Взаємоперевірка.
3. Інгредієнти. Поєднати слова зі схемами.
(Учні отримують картки із завданнями. Після виконання перевіряють із записом на дошці).
- Пригадаємо алгоритм розбору слова за будовою.
Реклама. Фізкультхвилинка під музичний супровід.
Рукавичку одягай,
І рекламу запускай.
4. Рецепти. Розбір слів за будовою.
(Учні розбирають запропоновані слова за будовою, пояснюють).
Сирники, медовий, поперчив, спечений.
Самостійна робота.
Учні працюють у групах, самостійно розбирають запропоновані слова за будовою.
Перевірка. Оцінювання.
5. Білий фартушок. Робота за підручником.
6. Десерт. Шаради.
- Префікс від слова поїзд, корінь від слова радити, суфікс від слова лісник.
Порадник.
- Закінчення від слова слива, корінь від слова промовець, префікс від слова роз’їзд. Розмова.
- Префікс від слова повів, суфікс від слова вушко, закінчення від слова рука, корінь від слова їздити. Поїздка.
IV. Домашнє завдання.
V. Підсумок уроку.
- Хто може отримати білий фартух?
- Навіщо нам потрібні знання, які ми сьогодні здобули?
- Чи смакували гостям наші страви?
!