Урок з української мови, 4 клас Тема: Спостереження за точним і влучним вживанням з ряду синонімів, тих слів, які найбільше відповідають змістові

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про іменник, як частину мови; вчити добирати іменники-синоніми й антоніми, формувати комунікативну компетентність ; розвивати критичне мислення, мовленнєве чуття, збагачувати словниковий запас; виховувати культуру спілкування , любов до рідної мови, формувати здатність до справедливого взаємооцінювання. Обладнання: кленове листя – завдання, стікери, картки, мішечок

Перегляд файлу

Урок 31  (І семестр)                   Українська мова,  4 клас

Тема: Спостереження за точним і влучним вживанням з ряду  синонімів, тих слів,  які найбільше відповідають змістові.

Мета: поглибити знання учнів  про іменник,  як частину мови;  вчити добирати іменники-синоніми й антоніми, формувати комунікативну компетентність ; розвивати критичне мислення, мовленнєве чуття,  збагачувати словниковий запас; виховувати культуру спілкування , любов до рідної мови,  формувати здатність до справедливого взаємооцінювання.

Обладнання: кленове листя – завдання, стікери, картки, мішечок

 

                                         ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку.

1. Привітання

- Гра «Ввічливий клубочок»

Діти стають у коло і передають клубочок по колу , озвучуючи побажання

2. Слово вчителя

- Сьогодні ви повинні бути дуже уважними один до одного,  тому що в кінці уроку будете оцінювати роботу своїх однокласників. (На дошці картки з іменами учнів)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

1. Гра «Загадковий мішечок» ( в мішку кленовий листок)

- вгадайте предмет, за допомогою питань (н-д, він синій? Він твердий? Він 

 металевий?) – потім цей листок прикріплюється до дошки

2. Гра «Асоціації»

- що ви уявляєте,  дивлячись на цей кленовий листочок? Напишіть на дошці.

( осінь,  клен, листопад, дощ,  хмари)

- Яка ж зараз пора року?  Який місяць? Який день тижня? Яке число?

- Запишіть у зошитах дату.

- Як би ви описали цю пору року,  якби були письменниками?

 

3. Гра «Крісло автора» ( один учень сідає в крісло)

- Уяви себе письменником або поетом і спробуй розповісти про осінь.

-  А учні  записують почуті іменники. Хто більше почув і записав (зачитують).

4. Гра «Міняємось місцями» ( учень – вчитель)

- Записати речення під диктовку,  один учень пише на дошці,  а вчитель сідає за парту учня-вчителя і пише в його зошиті  ( диктує учень ,  завдання на

кленовому  листочку)                                                                    Додаток 1

   У парку пожовклі кленові листочки шепочуться між собою.

(вчитель-учень перевіряє,  хто краще написав)

- Підкреслити іменники. ( продовжує вчитель).

- Що ж таке іменник?

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку

- Чи здогадались ви про що буде йти мова на уроці? ( про іменник)

- Так,  ми продовжимо знайомство з цією цікавою частиною мови, поглибимо ваші зання з даної теми та  будемо вчитись  вживати в мові іменники – синоніми, іменники – антоніми, багатозначні слова ,  та влучно використовувати їх у  вашому мовленні.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Гра «Знайди пару»

— З’єднайте слова та їх пояснення (на дошці).

Синоніми                                           слова, що мають декілька значень

Антоніми                                            слова близькі за  значенням

Багатозначні слова                            слова, протилежні за значенням

— Наведіть приклади.

— А тепер поміркуйте, для чого в мові потрібні ці слова. ( щоб мовлення було  влучним,  зрозумілим , красивішим,  багатшим)

 

2. Гра «Вітерець» ( розсипані кленові листочки зі словами)           Додаток 2

-          Скласти прислів’я, яке щойно пороздував легенький осінній вітерець.

( до дошки один учень)

Марнує, годує, людину, а, лінь, праця.

( Праця людину годує, а лінь марнує.)

-          Знайдіть слова, які відповідають на питання –що?  (Праця, лінь).

-          Діти, а яка особливість  цих слів у прислів’ї ?  (протилежність за значенням).

-          То як називаються слова , що мають протилежне значення?  (Антоніми).

3. Робота в групах

- Замінити в тексті виділені іменники на протилежні за значенням. Зачитати утворений текст.                                                                               Додаток 3

І група

На вулиці  повіяв холод. За горизонт опустилася  зимова  ніч .

 

На вулиці  ___________   __________.   За горизонт ________  _____________  ______ .

 

 

ІІ група

На вулиці  повіяло  тепло . За горизонт опустився літній день  .

 

На вулиці  ________   ___________ . За горизонт ________  ____________   _________ .

 

-Який висновок можна зробити? ( антоніми змінюють зміст висловлювання)

                             Фізкультхвилинка

                            Гра «Гаряча картопля»

- Передаючи по колу швидко м’ячик,  називати іменники ( в одну сторону Хто?,  в іншу сторону Що?)

4. Фронтальна робота

 -          Крім антонімів, на виразність мовлення впливають синоніми.

-          Пригадаємо, що таке синоніми?   (Синоніми – це слова, однакові 

або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).

 Наприклад: Іти – плентатися, шкандибати, повзти, летіти,               

-          Діти, спробуйте дібрати синонімічний ряд до слова – ліс.

   ( Ліс, бір, діброва, пуща, перелісок, байрак, чорноліс )

5. Словникова робота                                                                        Додаток 4

                       Байрак – це невеликий лісок за балкою, горбом.

                       Чорноліс – густий зарослий ліс, чагарник.
      - То яку роль грають в мовленні іменники – синоніми?   (Вони    дають можливість   найточніше, найвиразніше і найвлучніше  висловлювати свою думку).

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.      Хвилинка – цікавинка.

- А чи знаєте ви діти, що існує спеціальні словники антонімів і синонімів?

От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж 35 слів 

синонімів, а до слова йти аж 70. 

 

2.      Самостійна диференційована робота на картках.                   Додаток 5

1 варіант

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:

їжа, страва, харч, корм, пожива.

Восени люди заготовляють для тварин  -------------- .  (корм).

Комахи під корою дерев знаходять  ------------------.  ( поживу).

У дорогу турист взяв із собою   -------------- . ( їжу).

 

2 варіант                        

Заміни словосполучення найбільш влучним іменником – синонімом. 

Восени падає листя  -  -------------  (листопад).

Сильний дощ  -    -------------  ( злива).

Дрібний осінній дощ  - ------------- ( мряка)

 

VІ. Підсумок уроку.

1.  Гра «Листопад»                                                                               Додаток 6

- Уявіть,  що ви – осінь, прийшли обтрусити листочки.

(На дереві кленові листочки -  на них різні слова)

І група :  зібрати листочки з антонімами.

ІІ група : зібрати листочки з синонімами.

( день –ніч, зима – літо, добро – зло;  земля,  грунт ,   полум’я,  вогонь,  багаття,  зошит,  ранок, повага) які ж слова збагачують наше мовлення?

2. Взаємооцінювання

- За допомогою стікерів проголосуйте за тих учнів,  які сьогодні гарно працювали і показали свої знання

3. Коментування роботи учнів на уроці вчителем.

 

VІІ. Домашнє завдання

Вправа 110 , в бібліотеці взяти «Словник синонімів» ,  «Словник антонімів»

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор : вчитель Марківської ЗОШ І-ІІ ст. № 1 Биканова Наталія Леонідівна

Перегляд файлу

Дидактичний матеріал до уроку 31                     Українська мова,  4 клас                                                          

                                                                                                                      Додаток 1    

 

Тема: Спостереження за точним і влучним вживанням з ряду  синонімів, тих слів,  які найбільше відповіфдають змістові

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                       Додаток 2

 

   

                                                                                                                                          

 

 

 

                                                                                                                          Додаток 3

 

 

На вулиці  повіяв холод. За горизонт опустилася  зимова  ніч .

 

 

На вулиці  ___________     __________.   За горизонт ____________   _____________  ______ .

 

 

 

На вулиці  повіяло  тепло . За горизонт опустився літній день  .

 

 

На вулиці  __________    ___________ . За горизонт ____________  ____________   _________ .

 

 

 

 

 

                                                                                               Додаток 4

 

Байрак – це невеликий лісок за балкою, горбом.

     

Чорноліс – густий зарослий ліс, чагарник.

 

 

 

 

                                                                                                                              Додаток 5

 

1 варіант

 

Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:  їжа, страва, харч, корм, пожива.

 

Восени люди заготовляють для тварин  _________________. 

 

Комахи під корою дерев знаходять  ____________________.

 

У дорогу турист взяв із собою   _______________________.

 

 

2 варіант    

                   

Заміни словосполучення найбільш влучним іменником – синонімом. 

 

Восени падає листя  -  _________________.

 

Сильний дощ  -    ____________________.

 

Дрібний осінній дощ  - ____________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             Додаток 6

 

                                                                                                                            Додаток 6

zip
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
3242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку