Урок"Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово. Частина І."

Про матеріал
Конспект уроку, спрямованого на розвиток критичного мислення під час вивчення дієслова
Перегляд файлу

 Розробка уроку  української мови. 6 клас. Підготувала вчитель української мови та літератури КЗШ № 122 Людмила Безрукава.

 Тема уроку: Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово.

Частина І.

Мета уроку: удосконалити  вміння учнів класифікувати  форми дієслова,  правильно писати не з дієсловами, безпомилково  визначати способи та часи дієслів, розвивати навички аналізу,синтезу,переосмислення інформації, збагатити лексичний запас, формувати  і вдосконалювати  комунікативні вміння й навички, які забезпечують перехід від відтворюючого  мовлення до самостійного, до непідготовленого виступу в будь-якій ситуації, замотивувати займати активну життєву позицію, навчатися, постійно працювати над собою  на прикладі відомих людей, які досягли успіху. 

 Обладнання уроку: мультимедійний проектор,екран, роздатковий матеріал,розроблений  міні-підручник.  

Діти об’єднані у три групи за кольорами ( жовтий, синій, рудий), на партах лежать  міні-підручники, у яких учні працюватимуть.

Розминка (створення сприятливого психологічного клімату)

Учитель: Добрий день, діти! Вітаю! Сприятливий психологічний клімат  - одна із важливих складових процесу навчання. Дієвими засобами створення  гарного настрою є щирість і відкритість.  Повернімося один до одного і усміхнімося. До речі, як правильно у нашій ситуації сказати «усміхнімося» чи «посміхнімося»? Чому?

(Діти висловлюють свої думки) ( Збагачення лексичного запасу)

Учитель:Звіримо свої міркування із поясненням мовного експерта Олександра Авраменка (відео урок Олександра Авраменка )              

Передбачення

СЛАЙДИ № 1-3 На екрані фото відомих людей :

Олександр Авраменко- український педагог, теле- та радіоведучий. Доцент Київського університету імені Бориса Грінченкачитель-методист.. Заслужений працівник освіти України. Автор понад п'ятдесяти підручників та посібників з української мови й літератури. Лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії імені Григорія Сковороди

Суса́на  Джамаладі́нова (більш відома як Джама́ла) -  українська співачка  народна артистка України, переможниця 8-го міжнародного конкурсу «Нова хвиля» та 61-го пісенного конкурсу «Євробачення».

Олекса́ндр Шалі́мов  - український хірург , один із засновників української хірургічної школи. Провів близько 40 тисяч операцій.Автор більше 830 наукових праць та 112 винаходів.

Олекса́ндр  У́сик - професійний український боксер. Абсолютний чемпіон світу у важкій вазі (версії WBO (2016 — н.ч.), WBC (2018 — н.ч.), IBF (2018 — н.ч.), WBA (Super) (2018 — н.ч.), The Ring (2018 — н.ч.), олімпійський чемпіон (2012 Заслужений майстер спорту України.

Андрі́й  Шевче́нко - український футболіст. Заслужений майстер спорту України з 2003 року. Нагороджений найвищою державною відзнакою  «Герой України». У 2003 році став першим українцем, який виграв Лігу чемпіонів.Один з найрезультативніших бомбардирів єврокубкових турнірів за всі сезони. Тричі ставав найкращим бомбардиром Ліги чемпіонів, двічі  чемпіонату Італії. Другий бомбардир за всю історію «Мілана». Наразі  головний тренер збірної України.

Нік Вуйчич - людина-легенда . Він народився  без рук і без ніг, та зумів стати світовою знаменитістю.Його біографія  надихає, мотивує і піднімає хворих на ноги.Відомий як чудовий оратор та коуч, подорожує і дає масштабні семінари.

Учитель:  Діти, як ви думаєте, що об’єднує цих людей? Так, вони відомі, отже, досягли успіху. Саме це поняття пройде червоною ниткою через увесь наш урок. Висловіть свої судження про те, що робили ці люди, щоб досягти успіху? Ключове слово «робили»? Які у вас асоціації зі словом «успіх»? Що треба робити, щоб стати успішним? ( Діти пишуть на стікерах дієслова і прикріплюють на дошці. 

                     Асоціативний кущ

 

 

 

 

 

 

Учитель: Отже, усе, що назвали, можна об’єднати одним словом «діяти»  СЛАЙД №  4 УСПІХ=ДІЯТИ

Згадаймо, яка частина мови означає дію особи чи предмета? Так, дієслово. СЛАЙД №5

 Тема нашого уроку: Узагальнення та систематизація вивченого про дієслово. Частина І.

 На партах у вас лежать міні-підручники, із якими будемо сьогодні працювати. Зверніть увагу, що там є табличка самооцінки. Не забувайте після виконання кожного завдання себе оцінити. Що ми з вами уже знаємо про дієслово? СЛАЙД №6

Продемонструйте свої знання про дієслово , застосовуючи правило  п’яти пальців (5 форм дієслова). Заповнюємо долоньки, які у вас на партах. Підняли долоньки.( Групи по черзі називають форми, написані на пальцях)

  • Безособова форма на -но, -то.

 

  • Неозначена форма
  • Способові дієслова
  • Дієприкметник
  • Дієприслівник

Учитель:Знання української мови - одна із дій, які веде до успіху,

Проведемо експеримент. Послухаймо рекомендації О. Авраменка (відео  «Мова успішних людей». 26 сек.), розпізнаючи у виступі  дієслова.  Зумійте спрацювати у команді, щоб швидко і правильно виконати завдання. Учитель скидає відео у групу Вайбер, діти у навушниках.( Перевірка на екрані) СЛАЙД № 7

 

СПОСОБОВІ ДІЄСЛОВА

 НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА (ІНФІНІТИВ)

подивіться

знати

не знали

стати

не хотіли

вчити

послухайте

 

говорять

 

 Питання вчителя : Як ви з’ясували, до якої групи віднести почуті дієслова? Використовуючи отримані на попередніх уроках знання,  спробуймо  уявити дієслово у вигляді  чоловічка  і вказати його морфологічні ознаки на частинах тіла. Порадьтеся із товаришами та створіть портрет дієслова.  На підготовку 1 хв. , на презентацію-1хв.

Демонстрація робіт із захистом.        ВІЗУАЛІЗАЦІЯ.

Учитель: Як ви думаєте, чому у формі двох трикутників ми зобразили тулуб нашого чоловічка? Чому на ребрі одного із трикутників є три крапочки?

(дві руки – два види (доконаний і недоконаний). Три часи : теперішній, минулий, майбутній, 

       

 

 

                

 

 

 

 

 

 

  Ще кілька уроків поспіль ми з вами будемо вивчати  характерні морфологічні ознаки  дієслова і доповнювати записи на частинах тіла, які сьогодні залишили порожніми.

 Після презентації чоловічків.

Вивчаючи дієслово, ми багато про нього дізналися. Актуалізуймо наші знання.

Питання вчителя: Чи правильне твердження: усі дієслова з не пишуться завжди окремо?(Діти відповідають)

Учитель:Відтворіть  у пам’яті  правила написання не з дієсловами.

Назвіть особливі чотири дієслова, які мають подвійний стандарт. Застосуйте правила, виконуючи наступне завдання.

Продемонструйте уміння розпізнавати у контексті особливі дієслова, записавши  речення, розкриваючи дужки.  Що треба зробити, щоб правильно виконати це завдання? (Вдуматися у зміст речення)  Кожна група виконує по три завдання. Представник від групи  коментує. ( Вчитель відсилає у групу завдання. Діти виконують і відправляють назад. Речення проектуються на екрані) СЛАЙД №8

 1. Тетяна тиждень (не)здужала, проте ретельно готувалася до іспиту.

2. Олексій  так і (не)здужав самостійно опанувати  пропущений матеріал.

3. Я(не)навиджу рабства кайдани. 

4.  (Не)славити героїв лише потрібно,а й самому бути готовим до подвигу.

 5. Такі вчинки (не)славлять кожного українця.

6. У чужому оці й порошинку бачить, а в своєму й сучка (не)добачає 

7. Тетяна (не)покоїлася, що (не)зможе переконати присутніх у своїй правоті.

8.(Не )покоїтись на лаврах слави наших славних пращурів закликає Шевченко , а  боротися за незалежність України. 

9. (Не)зчулася  Тетяна, як спокуса швидкого збагачення штовхнула її на нечесний шлях.

 Правильно написані  речення. СЛАЙД №9

1. Тетяна тиждень нездужала (хворіла), проте ретельно готувалася до іспиту.

2. Олексій  так і не здужав  (не зміг)самостійно опанувати  пропущений матеріал.

3. Я ненавиджу рабства кайдани. 

4.  Не славити( не прославляти) героїв лише потрібно,а й самому бути готовим до подвигу.

 5. Такі вчинки неславлять( ганьблять)  кожного українця.

6. У чужому оці й порошинку бачить, а в своєму й сучка недобачає. ( префікс недо-) 

7. Тетяна непокоїлася (хвилювалася), що (не )зможе переконати присутніх у своїй правоті.

8.  Не  покоїтись (не спочивати) на лаврах слави наших славних пращурів закликає Шевченко , а  боротися за незалежність України. 

9. Незчулася  Тетяна, як спокуса швидкого збагачення штовхнула її на нечесний шлях.

Учитель:Визначте, якого дієслова слова  із чотирьох особливих немає в завданні? (Нестямитися) Загляньте у підручник,уважно прочитайте правило, щоб знайти правильно виконати завдання . Зверніть  увагу на запитання, я у ньому використала слово «немає». Воно має свої особливості  при написанні.  Продемонструйте знання, виконавши тест.(Тест) Вибрати рядок, у якому правильно записані обидва речення. (1хв) СЛАЙД №10

А) У храмі успіху немає відкритих дверей. Храм успіху немає відкритих дверей.

Б)  У храмі успіху не має відкритих дверей. Храм успіху не має відкритих дверей.

В) У храмі успіху немає відкритих дверей. Храм успіху не має відкритих дверей.

Г) У храмі успіху не має відкритих дверей. Храм успіху немає відкритих дверей.

 Перевірка за допомогою системи « Плікерс»( 1хв)

  Учитель:Чи можете ви з упевненістю сказати, що ніколи не припуститесь помилок у вживані НЕ з дієсловами ?

  Уявімо, що менеджер Фейсбука  запропонував підготувати рекомендації для тих, хто хоче досягти успіху. Чогось ні в якому разі не можна робити, якщо хочеш бути успішним?  Щось, навпаки, треба робити постійно і наполегливо, щоб досягти  мети. Перед вами картинки. У кожного вони викликають свої асоціації. Використавши картинки, зробіть такі рекомендації, вживаючи   серед інших зворотні дієслова. Наприклад: не здаватися… (учні виконують завдання)

Не здаватися- боротися, перемагати. Не ледарювати – працювати

Не ігнорувати поради – дослуховуватися до порад успішних людей

Не боятися труднощів – долати труднощі

Не марнувати час – цінити кожну хвилину

Не витрачати жодної хвилинивитрачати час на самовдосконалення

Не соромитися помилитися – постійно працювати над власними помилками .

Не зазнаватися – поважати інших

Не робити зла – творити добро

Не бійся –будь сміливим

Учитель: Культура поведінки і мови - важливі складові іміджу успішної людини. Отже, виконаймо  комунікативно – ситуативну  вправу Вправа438 ст. 197. Складіть полілог чи діалог на задану  тему.    (Мета вправи:формувати  і вдосконалити  комунікативні вміння й навички, забезпечити перехід від відтворюючого  мовлення до самостійного, до непідготовленого виступу в будь-якій ситуації) (« У їдальні», « На перерві» « У транспорті»)     (Самооцінка за таблицею.) СЛАЙД №11

Учитель: Успішна людина завжди швидко приймає рішення, уміє конструктивно мислити, аналізувати  інформацію.

У кожному рядку  наступного завдання наявні  слова, об’єднані певними ознаками. Розпізнайте зайве слово у кожному рядку. (Кожна група відповідає. Тут же перевірка).

1) готуюся, розчісуюся, вибачаюся, слухаюся;

2) переміг, вивчав, здобув, прославився;( недокон.вид)

3)отримували, працюють, вивчали, досліджували;( теп.час)

4)буду навчати, буду  читати , вивчатиму, буду працювати(складна і складена форми майб. часу).

5)допомагаю, працюю, здобуду, пишу, читаю;( майб.час)

6)вивчив, вивчала, вивчений, вивчають(дієпр)

Кожна група відповідає. (Самооцінка за таблицею.)

Учитель: Якими критеріями ви керувалися при виборі правильної відповіді?( учні відповідають)

Сьогодні  усі працювали, хтось більше, хтось менше, але ми ж з’ясували, що лише дії, можуть привести до успіху. Кожен сам вибирає свій шлях.  Увага на екран.

СЛАЙД № 12.Запропонуйте власний варіант закінчення перефразованого вислову Зігмунда Фрейда:  «(Не) порівнюй себе з кимось іншим, а порівнюй) …»

 Учитель: Наш урок добігає кінця. Продовжимо    речення, подані на екрані:

СЛАЙД № 13.Рефлексія:   

  •  Тепер я можу…
  • Тепер я знаю…
  • На уроці я …….
  • удосконалив (знання, уміння)…
  • збагатив лексичний запас такими словами……
  • Мені найбільше сподобалося……..
  • Мені найбільше  запам’яталося…….

Учитель: Погляньте на екран. Занотуйте домашнє завдання. Усім дякую за співпрацю. Вдалого дня!.

 СЛАЙД № 14. Домашнє завдання підготувати повідомлення  про дієслово  ( на вибір) у формі

- замітки до журналу

- вірша або сенкану

- казки.

 

 

docx
Додано
26 жовтня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку