3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Урок з української мови 6 клас "Відмінювання прикметників"

Про матеріал
Мета: дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення; прищеплювати почуття любові і поваги до звичаїв та традицій українського народу.
Перегляд файлу

Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників.

Мета: дати учням відомості про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, формувати вміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, логічне мислення, усне і писемне мовлення; прищеплювати почуття любові і поваги до звичаїв та традицій українського народу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, роздавальний матеріал.

Хід уроку.

 І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

  1.  «Асоціативний кущ».

Які слова вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «весна»? Давайте разом впишемо їх у «пелюстки» нашої квітки. До якої частини мови належать названі вами слова?

 

 

 

                                  весна

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Бесіда
  • Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
  • Що таке морфологія?
  • Яка частина мови називається прикметником?
  • Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні?
  • Назвіть розряди прикметників за значенням.
  • Які прикметники належать до якісних? Відносних? Присвійних?
  • Які ступені порівняння утворюють якісні прикметники?
  • Як утворюється вищий ступінь порівняння?
  • Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

           - Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо вивчення теми «Прикметник», ви дізнаєтесь про поділ прикметників на тверду і м’яку групи, будете вчитися визначати належність прикметників до певної групи та відмінювати їх.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя

Залежно від твердого чи мякого кінцевого приголосного основи  розрізняють прикметники твердої та мякої групи.

Прикметники,основа яких закінчується на твердий приголосний,у називному відмінку однини мають такі закінчення: у чоловічому роді –ий; жіночому – а; середньому –е: веселий,весела,веселе.

Прикметники,основа яких закінчується на мякий приголосний або Й,у називному відмінку однини мають такі закінчення: у чоловічому роді –ій,у жіночому –я, у середньому –є. Наприклад: синій,синя,синє. Безкраїй.

1. Робота з підручником у групах.

Опрацювання теоретичного матеріалу на стор. 141

У родовому відмінку однини прикметників м’якої групи чоловічого і середнього роду перед ого пишемо Ь: могутнього, братнього. Крім слів з основою на Й. У прикметниках з основою на Й перед закінченням пишемо й : безкрайого,довгошийого.

У давальному та місцевому відмінках однини перед ому пишемо Ь: могутньому,братньому. Крім слів з основою на Й: безкрайому,довгошийому.

У давальному та місцевому відмінках однини у прикметниках жіночого роду з основою на Й закінчення передається буквосполученням ЇЙ: безкраїй. В усіх інших прикметниках пишемо ІЙ: могутній,радісній.

В закінченнях орудного відмінка однини прикметників мякої групи перед ОЮ пишемо Ь: могутньою,осінньою. Крім слів з основою на Й. У прикметниках з основою на Й перед ОЮ пишемо Й: безкрайою,довгошийою.

Складні прикметники із частиною –лиций мають в однині мяку основу (крім Н.в.і О.в.),а в множині тверду основу (крім Н.в.)  Наприклад:              білолиций,білолицього,білолицьому,білолицим,білолицих.

 

IV. Виконання вправ на закріплення.

  1. Вправа 368 ст.  142.
  2. Вправа 369 ст.142.
  3. Завдання.

«Чарівна скринька».

Учень витягає із скриньки картку, на якій – рядки із прислів'їв.

Завдання: випишіть з тексту прислів'я словосполучення з прикметниками і провідміняйте їх. Позначте відмінкові закінчення прикметника і означуваного ним слова (іменника).

З брудної води ще чистим ніхто не вийшов.

Ранні ластівки – щасливий рік.

На ледачій землі і трава не росте.

V. Підведення підсумків уроку.

- Чого ви навчились?

- Що нового дізнались про прикметник?

VI. Оцінювання.

VIІ. Домашнє завдання: § 44, вправа 372, стор.143

doc
Додано
19 лютого
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку