МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ СЛОВ'ЯНСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ КЗ «ЦОЗО»
СЛОВ'ЯНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
ФІЛІЯ КЗ «БИЛБАСІВСЬКИЙ ОПОРНИЙ ЗЗСО І-ІІІ СТУПЕНІВ»
Розробка уроку української мови
у 7 класі
Способи дієслів
(дійсний, умовний, наказовий)
Підготувала
вчитель української мови та літератури
філії КЗ «Билбасівський опорний ЗЗСО І-ІІІ ступенів»
Пежинська Наталія Юріївна
2020 рік
Урок № 19.
У сучасного учня відсутня мотивація до навчання. Діти ходять до школи, щоб спілкуватися, а не навчатися. На це є певні причини:
Щоб урок був не нудний, я використовую ігрові моменти, щоб було цікаво. Вони допомагають спілкуватися на ту тему, на яку вчитель подає матеріал.
У використанні ігрових моментів є дуже багато плюсів:
Гра - це діяльність. Вона активізує навчальний процес.
Тема: Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий).
Мета: поглибити знання семикласників про способи дієслів; формувати загальнопізнавальні уміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль особових дієслів; удосконалювати навички правильного й доречного використання способовх дієслів в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати повагу до видатних людей України.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Прочитати речення. Знайти й виписати з них у три колонки дієслова що виражають: 1) реальну дію; 2) не реальну, а бажану, можливу дію; 3) спонукання до дії.
1. Без людської праці вся земля заросла б бур'яном (О. Довженко). 2. Книжку читай — розуму набувай. 3. Коли б знав, де впаду, то соломки підстелив. 4. Візьмись за діло з розумом — і сніг запалає. 5. Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити. 6. Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. 7. Було б бажання, а розум знайдеться. 8. Була б голова на плечах, а хліба вона придумає (Нар. творчість).
Дієслова, що означають реальну дію |
Дієслова, що означають не реальну, а бажану, можливу дію |
Дієслова, що виражають спонукання до дію |
|
|
|
Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань з базовими
Пояснення вчителем нового матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці.
Способи дієслів
Спосіб дієслова вказує на відношення дії до дійсності, встановлене тим, хто говорить |
||
Дійсний |
Умовний |
Наказовий |
Дієслова означають реальну дію, тобто ту, яка відбувалася, відбувається чи відбуватиметься |
Дієслова означають дію не реальну, а тільки бажану або можливу за певних умов |
Через наказ, прохання, побажання, пораду, заклик виражає спонукання до дії |
Дієслова змінюються за часами, числами та особами |
Дієслова змінюються за числами, а в однині — й за родами |
Дієслова змінюються за числами та особами |
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми.
Дослідження-відновлення
Відновити народні вислови, поставивши дієслова, що в дужках, у формі 2-ої особи однини дійсного способу.
1. Як (дбати), так і (мати). 2. Як (працювати), так і (мати). 3. Як не (робити), так й не (мати). 4. Як (робити), так і (ходити). 5. Як (шити), так і (пороти). (Нар.творчість).
Визначити вид дієслів (доконаний/недоконаний). Дібрати видові пари. Дослідити, до яких дієслів не можна дібрати видову пару.
Гра «Хто швидше»
Утворити від поданих дієслів теперішнього часу форму наказового способу. (Учитель називає дієслова теперішнього часу, а учні по черзі утворюють форму наказового способу.)
Кличете, наближатися, малюєте, розвиваємо, плекаємо, принесемо, в'яжете, радіємо, пишаємося.
Ігрове завдання «Знайди слово»
Відновити дієслова у формі наказового способу.
Варіант 1
1 |
|
|
ь |
м |
о |
|
||
2 |
|
|
ь |
м |
о |
|
|
|
3 |
|
|
|
ь |
м |
о |
|
|
4 |
|
|
|
ь |
м |
о |
|
|
5 |
|
|
|
|
ь |
т |
е |
|
6 |
|
|
|
|
ь |
т |
е |
|
7 |
|
|
|
|
|
ь |
т |
е |
8 |
|
|
|
|
|
ь |
т |
е |
1. Лізти (у формі І особи множини). 2. Сидіти (у формі І особи множини). 3. Стати (у формі І особи множини). 4. Вносити (у формі І особи множини). 5. Лагодити (у формі II особи множини). 6. Вивозити (у формі II особи множини). 7. Примітити (у формі II особи множини). 8. Дозволити (у формі II особи множини).
Ключ. 1. Лізьмо. 2. Сядьмо. 3. Станьмо. 4. Вносьмо. 5. Лагодьте. 6. Вивозьте. Примітьте. Дозвольте.
Варіант 2
1 |
|
ж |
|
|
|
2 |
|
р |
|
|
|
3 |
|
|
ж |
|
|
4 |
|
|
р |
|
|
5 |
|
|
|
п |
|
6 |
|
|
|
ш |
|
7 |
|
|
|
|
ч |
8 |
|
|
|
|
в |
Дієслова різати, вірити, стежити, ударити, висипати, залишити, покликати поставити у формі II особи однини.
Ключ. 1. Ріж. 2. Вір. 3. Стеж. 4. Удар. 5. Висип. 6. Залиш. 7. Поклич. 8. Постав.
Антонімічна п'ятихвилинка
У порожні кліточки правої частини фігури вписати антоніми до поданих дієслів у тій же формі наказового способу. Визначити особу й число дієслів.
Х |
О |
В |
А |
Й |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
З |
М |
О |
Ч |
И |
2 |
|
|
|
|
|
|||
В |
Н |
О |
С |
Ь |
3 |
|
|
|
|
|
|||
Б |
У |
Д |
У |
Й |
4 |
|
|
|
|
|
|||
В |
X |
О |
Д |
Ь |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
З |
Г |
А |
Д |
У |
Й |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
З |
Н |
И |
К |
Н |
И |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
В |
И |
К |
И |
Н |
Ь |
8 |
|
|
|
|
|
|
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Виписати з підручника літератури розповідь у художньому стилі. Визначити способи вжитих дієслів. Указати на їхні морфологічні ознаки.
Записати два дієслова, що виражають: а) дію; б) стан. Утворити від них усі способові форми. На прикладах довести особливості зміни дієслів у дійсному, умовному і наказовому способах.