Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета:
навчальна - поглибити знання про дієприслівник, познайомити учнів з поняттям «дієприслівниковий зворот», вивчити правила постановки розділових знаків при дієприслівниковому звороті; удосконалювати навички грамотного письма, уміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами;
розвивальна – розвивати уміння визначати дієприслівникові звороти в реченнях; розвивати увагу, пам'ять, усне й писемне мовлення, критичне мислення, фантазію, збагачувати словниковий запас учнів;
виховна – виховувати допитливість, уміння захоплюватися природою, бачити й відчувати красу довкілля, прищеплювати любов до рідного слова.
Урок української мови у 7 класі
Тема. Дієприслівниковий зворот. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівнику.
Мета:
навчальна - поглибити знання про дієприслівник, познайомити учнів з поняттям «дієприслівниковий зворот», вивчити правила постановки розділових знаків при дієприслівниковому звороті; удосконалювати навички грамотного письма, уміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами;
розвивальна – розвивати уміння визначати дієприслівникові звороти в реченнях; розвивати увагу, пам’ять, усне й писемне мовлення, критичне мислення, фантазію, збагачувати словниковий запас учнів;
виховна – виховувати допитливість, уміння захоплюватися природою, бачити й відчувати красу довкілля, прищеплювати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: «Мовне лото», «Очікування», «Лінгвістичне дослідження», «Творче конструювання», «Зламане речення», «Незакінчене речення», робота в малих групах, сенкан.
Методи та прийоми: евристична бесіда, проблемні запитання, передбачення, творча робота, робота з підручником.
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки з творчими завданнями, підручники.
Це особлива форма дієслова,
що називає дію додаткову,
що супроводить іншу, основну.
Якщо слова ми додамо залежні,
утвориться зворот, як і належно.
Т.М. Головин
Хід роботи
І. Організаційний момент уроку.
ІІ. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми вивчимо нові відомості з теми «Дієприслвник», але щоб успішно їх засвоїти, повторімо вивчене на попередньому уроці.
1. Інтерактивний прийом «Мовне лото».
1) Що називається дієприслівником? (Дієприслівник - це особлива незмінювана форма дієслова, яка позначає додаткову дію.)
2) Які дієслівні ознаки має дієприслівник? (Категорія виду: доконаний, недоконаний; час: теперішній і минулий; залежні слова (іменник, займенник, прислівник).)
3) Які прислівникові ознаки має дієприслівник? (Незмінюваність, пояснює дієслово-присудок, роль обставини в реченні.)
4) На які питання відповідають дієприслівники? (Дієприслівник відповідає на питання що роблячи? що зробивши?)
5) Чому дієприслівник не є самостійною частиною мови? (Дієприслівник не має власних граматичних ознак, він поєднує граматичні ознаки дієслова та прислівника.)
6) Укажіть, яким членом речення виступає дієприслівник. (Найчастіше виступає обставиною.)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
1. Вступне слово.
Діти, сьогодні на уроці ви познайомитесь з поняттям «Дієприслівниковий зворот», вивчите правила постановки розділових знаків при дієприслівниковому звороті; удосконалюватимете уміння правильно будувати речення з дієприслівниковими зворотами. Я підкажу вам, що це мовознавче поняття, український поет Т. Головин схарактеризував так (звернути увагу на епіграф).
2. Інтерактивний прийом «Очікування».
Тепер, коли ви знаєте тему уроку, скажіть, що ви очікуєте від уроку? Що ви хочете узнати, чому навчитися?
Сьогодні на уроці я хочу:
1) Дізнатися, що таке дієприслівниковий зворот.
2) Дізнатися, яку синтаксичну роль виконує в реченні дієприслівниковий зворот.
3) Навчитися правильно інтонувати речення із дієприслівниковим зворотом.
4) Навчитися правильно складати речення із дієприслівниковим зворотом.
5) Ознайомитися з правилами вживання розділових знаків при дієприслівникових зворотах.
Порівняйте свої очікування з «Таблицею можливих очікувань».
Знати: |
Уміти: |
1. Що таке дієприслівниковий зворот. 2.Розділові знаки при дієприслівникових зворотах. |
1. Визначати дієприслівникові звороти в реченнях. 2. Правильно інтонувати речення з дієприслівниковим зворотом. 3. Правильно ставити розділові знаки при дієприслівникових зворотах. 4. Складати речення із дієприслівниковими зворотами. |
ІV. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу.
1. Спостереження над мовним матеріалом.
Алгоритм визначення дієприслівникового звороту в реченні.
1) Визначити дієприслівник у реченні.
2) Знайти у реченні слова, які залежать від дієприслівника і пов’язані з ним за змістом.
3) Поставити питання від дієприслівника до залежних слів.
Там летять із гір потоки, (що роблячи?) обганяючи (що?) вітри. (О. Олесь)
2. Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань.
1) Слова, які відповідають на питання, поставлене від дієприслівника, називаються залежними від нього словами.
2) Дієприслівник разом із залежними від нього словами становить дієприслівниковий зворот.
3. Робота з підручником (Підручник О. Глазова, К. 2020). Прочитайте відомості § 18 на стор. 96-100, перегляньте таблицю.
Випадки відокремлення одиничного дієприслівника та дієприслівникового звороту
ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ |
ПРИКЛАДИ |
1. На письмі дієприслівниковий зворот завжди виділяють комами незалежно від його місця в реченні. |
Дністер тече, розштовхуючи гори. |
2. Якщо два чи більше дієприслівникових звороти стоять поряд, вони є однорідними обставинами, тому між ними ставимо кому. |
А вдалині, згубившись у полях, петляючи і тонучи в тополях, на Білу Церкву пролягає шлях. |
3. Виділяють комами одиничний дієприслівник, якщо він стоїть перед або після дієслова-присудка й означає додаткову дію. |
Там рідну пісню слухав я, завмерши. |
Випадки не відокремлення одиничного дієприслівника та дієприслівникового звороту
НЕ ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ |
ПРИКЛАДИ |
1. Дієприслівникові звороти, якщо вони виступають однорідними членами до невідокремлених обставин. |
Усі з радісним галасом і випереджаючи один одного побігли вітати переможців. |
2. Дієприслівникові звороти фразеологічного типу, якщо вони стоять безпосередньо після присудка. |
Дівчата бігли не чуючи ніг. |
3. Дієприслівникові звороти, які за змістом тісно пов'язані з дієсловом-присудком. |
Це креслення слід виконувати користуючись циркулем. |
4. Одиничні дієприслівники, якщо вони стоять після присудка і вказують на спосіб дії (відповідають на питання як? яким способом?). |
Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть. |
Схеми речень з дієприслівниковими зворотами:
1) Дієприслівник , … .
2) … , дієприслівник , … .
3) … , дієприслівник .
4) дієприслівник , дієприслівник , … .
5) … присудок дієприслівник .
(спосіб дії)
6) дієприслівник і (та) дієприслівник , … .
V. Формування умінь та навичок.
1. Творче конструювання.
Завдання: перебудуйте речення з однорідними присудками, замінивши один із присудків дієприслівниковим зворотом, поставте розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір другого речення. Зробіть висновок про синтаксичну роль дієприслівникового звороту.
1) Весь степ закутавсь у якийсь чарівний тихий світ, огорнувся прозорчастим сизим туманом (за І. Нечуєм-Левицьким). – (Весь степ закутавсь у якийсь чарівний тихий світ, огорнувшись прозорчастим сизим туманом.)
2) Сонце росло, палало, тихо спускалось додолу (М. Коцюбинський). – (Сонце росло, палало, тихо спускаючись додолу.)
3) Сонце завернуло на захід, відрекошетило промінням по далеких польових озерах (О. Гончар). – Сонце, завернувши на захід, відрекошетило промінням по далеких польових озерах.
(У реченні дієприслівниковий зворот виступає обставиною.)
2. Фізкультхвилинка.
Мабуть, ви вже втомилися сидіти,
Треба трохи відпочити.
Стали, діти, всі рівненько,
Перепочинемо гарненько.
3. Прийом «Зламане речення».
Завдання: відновіть прислів’я чи приказку, правильно дібравши картку з продовженням вислову.
(Це завдання можна використати як фізкультхвилинку, під час перевірки можна запитати, в учнів якої групи на картках були записані дієприслівникові звороти чи одиничні дієприслівники. (Учні піднімають руки.))
1) Не пізнавши отрути бджоли, не скуштуєш меду. 2) Не берися об’їжджати коня, не знаючи його норову. 3) Зробивши діло, гуляй сміло. 4) Краще зрозуміти не побачивши, ніж побачити і не зрозуміти. 5) Треба жити кожним днем, не відкладаючи на потім. 6) Нічого не роблячи, навчаються дурощам. 7) Не взявшись за сокиру, хати не зробиш. 8) Не спитавши броду, не лізь у воду. 9) Не нагнувшись, гриба не знайдеш. 10) Сидячи на печі, не їстимеш калачі. 11) Не маючи свого розуму, чужим не проживеш. 12) Не працюючи ситий не будеш. 13) Добро роби не думаючи. 14) Наобіцявши золоті гори, не забудь виконати. 15) За двома зайцями погнавшись, жодного не спіймаєш.
1) Не пізнавши отрути бджоли навчаються дурощам.
2) Не берися об’їжджати коня не їстимеш калачі.
3) Зробивши діло хати не зробиш.
4) Краще зрозуміти не побачивши не скуштуєш меду.
5) Треба жити кожним днем не думаючи.
6) Нічого не роблячи гуляй сміло.
7) Не взявшись за сокиру не знаючи його норову.
8) Не спитавши броду не забудь виконати.
9) Не нагнувшись ситий не будеш.
10) Сидячи на печі чужим не проживеш.
11) Не маючи свого розуму не лізь у воду.
12) Не працюючи жодного не спіймаєш.
13) Добро роби ніж побачити і не зрозуміти.
14) Наобіцявши золоті гори не відкладаючи на потім.
15) За двома зайцями погнавшись гриба не знайдеш.
4. Закріплення набутих знань. Завдання у формі тесту.
1) Дієприслівниковий зворот чи одиничний дієприслівник потрібно виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено):
А) Вона сиділа замислившись.
Б) Там могили в степу розмовляють сумуючи.
В) Вітер співаючи в лузі гривою сивою грає.
Г) Я йшов не обертаючись.
2) Дієприслівниковий зворот чи одиничний дієприслівник не відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущено):
А) Безлюдна вуличка причаїлась дрімала мигаючи вогниками.
Б) Цілий день вони працювали не покладаючи рук.
В) Старий підводиться і не прощаючись зникає десь внизу за курганом.
Г) Шатро небес розкинувши над світом стояла ніч.
5. Корекційна робота.
Завдання: 1) укажіть, у яких реченнях є дієприслівникові звороти;
2) виправте помилки, що допущені при виділенні дієприслівникових зворотів, поясніть написання.
1) Вже посіріла, поруділа трава, сухо стояв жовклий бур’ян, і ранки гострохолодні.
2) Туман густий повз із пожовклих комишів, повисаючи клоччям над степом.
3) То була осінь на татарських диких степах.
4) Степ, струснувши з себе росу, та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором.
5) Воронячі весілля з хижацьким криком повисають над збитою стернею.
( У 2, 4 реченнях є дієприслівникові звороти, помилка допущена при виділенні дієприслівникового звороту у 4 реченні. У 4 реченні два дієприслівникових звороти з’єднані між собою неповторюваними сполучниками та, тому кома перед цим сполучником не ставиться.)
VI . Підсумки уроку.
Складіть сенкан за вивченою темою «Дієприслівниковий зворот» (можна скласти колективно).
Сенкан – п’ятирядковий неримований вірш.
Будова
1. Перший рядок – одне слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох самостійних слів (це два прикметники).
3. Третій рядок – називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох самостійних слів (звичайно, це три дієслова).
4. Четвертий рядок – фраза, яка складається з кількох (чотирьох) слів і висловлює розуміння, ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Слово-висновок (синонім до теми, до першого рядка), у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Зразок
1. Дієприслівниковий зворот.
2. Точний, образний.
3. Називає, супроводить, виділяється.
4. Дієприслівниковий зворот – дієприслівник разом із залежними від нього словами.
5. Обставина.
VII. Рефлексія
«Незакінчене речення»
1. Дієприслівниковий зворот – це …
2. Дієприслівниковий зворот виділяється комами ...
3. На письмі дієприслівниковий зворот відокремлюють комами, а у вимові ...
4. У реченні дієприслівниковий зворот виступає ... і підкреслюють ...
5. У реченні дієприслівниковий зворот речення пов’язаний за змістом з …
VIII. Домашнє завдання.
Прочитати відомості про дієприслівниковий зворот у підручнику §18 стор. 96-100, вправа 201 (письмово).