Тема: Мовознавчий брейн – ринг із теми «Фонетики. Графіка. Орфоепія. Орфографія», 5 клас
Мета: закріпити основні відомості з фонетики, графіки, орфоепії, орфографії, сформувати цілісну систему особистих знань учнів з теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити вміння й навички щодо правильної вимови голосних і приголосних звуків, грамотної передачі їх на письмі; роботи зі словниками (орфографічним, орфоепічним, словником наголосів); працювати над правилами переносу слів із рядка в рядок; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до Батьківщини.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Група ділиться на 2 команди (по 6 учнів), які обирають капітанів, придумують назву команди, коротенький девіз.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап. ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. ІV. Проведення брейн-рингу
Теоретична частина
1. Мозкова атака. Кожній команді вчитель пропонує продовжити початок визначення. Час відповідей команд фіксується журі. (15 хвилин)
І команда |
ІІ команда |
1. Фонетика –…(це розділ мовознавства, що вивчає звуковий склад мови: творення звуків, їхні акустичні властивості та функції) 2. Графіка - … (розділ науки про мову, який вивчає сукупність умовних знаків при передачі на письмі усного мовлення). |
1.Орфоепія – (це розділ мовознавчої науки, що вивчає сукупність правил про літературну вимову). 2. Орфографія - (роздiл науки про мову, що вивчає систему правил передавання звукової мови на письмi, тобто правопис).
|
3. Загальна кількість голосних звуків… (6) 4. Загальна кількість букв в алфавіті… (33) |
3. Загальна кількість приголосних звуків… (32) 4. Які голосні звуки розкладаються на два звуки? (я, ю, є, ї) |
5. Назвіть 10 букву алфавіту… (з) |
5. Назвіть 16 букву алфавіту… (л) |
6. У якому слові є літера, яка позначає два звуки? Люстерко, пір’я, ожеледь. |
6. У якому слові є літера, яка позначає два звуки? Під’їзд, листя, література
|
7. Перед якими приголосними пишемо префікс с-? Навести 3 приклади (Кафе «Птах») (скочити, сфотографувати, схвалити)
|
7. Коли пишеться префікс пре-? Навести 3 приклади (Перебільшення ознаки) прегарний, предобрий, прещедрий |
2. Творче транскрибування. До дошки виходять капітани команд і записують фонетичною транскрипцією слова (5 хвилини).
І команда |
ІІ команда |
Яблуко. Юпітер. Марія |
Лірник. Їздити. Ілля |
Міський, пишаються. |
Пізнають, розповідь |
3. Хто швидше.
За 3 хвилини учасники команд повинні записати всі слова в алфавітному порядку .
Ожина, автобус, смолоскип, молодий, телеграф, фундамент, трава, джміль, знання.
(акваланг, джміль, шахи, знання, молодий, ожина, телеграф, трава, фундамент, шахтар).
4. Хто краще.
Запишіть слова, уставляючи сполученні йо чи ьо. (3 хвилини).
Схвил…ваний, кол…ровий, бад…рий дзьобик, бо…вий, під…ом, вол…вий, …гурт.
5. Розподіли та поясни
Розподіліть слова у дві колонки ( з апострофом і без)
Зар…джений, духм…ний, моркв…ний, св…тковий, під…їхати, кр…кати, бур…ян, кур…єр, цв…х, черв…як, рум…яний.
(Заряджений, духмяний, морквяний, святковий, під’їхати, крякати, бур’ян, кур’єр, цвях, черв’як, рум’яний).
V Підбиття підсумків учителем
VІ. Домашнє завдання: повторити теоретичний матеріал з розділу «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія», підготуватися до контрольної роботи