Урок з української мови для 1 класу на тему "Звук [ ґ ]. Букви "Ґ", "ґ".

Про матеріал
У процесі уроку в учнів формується уявлення про те, що твердий дзвінкий приголосний звук [ґ] на письмі позначається буквою «ґ», формується уміння правильно вимовляти звук [ґ], правильно та виразно читати, закріплюється вміння визначати, чи є дана група речень текстом, формується вміння писати маленьку рукописну букву «ґ» та склади з нею; розвивається уміння порівнювати, аргументувати правильність своєї думки; виховується уважність і бажання бути уважними на уроках, зацікавленість до вивчення рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: Звук [ґ]. Букви «Ґ», «ґ».

Мета: сформувати в учнів уявлення про те, що твердий дзвінкий приголосний звук [ґ] на письмі позначається буквою «ґ», формувати в учнів уміння правильно вимовляти звук [ґ], правильно та виразно читати, розширити словниковий запас словами із буквою «ґ», закріпити вміння визначати, чи є дана група речень текстом, формувати вміння писати маленьку рукописну букву «ґ» та склади з нею; розвивати уміння порівнювати, аргументувати правильність своєї думки; виховувати уважність і бажання бути уважними на уроках, зацікавленість до вивчення рідної мови.

Обладнання: презентація, підручник «Українська мова. Буквар»  І.О.Большакової, М.С. Пристінської, друковані зошити, картки із буквами.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Привітання. (слайд 2)

Треба разом привітатись:

― Добрий день! Добрий день!

Дружно й весело сказати:

― Добрий день! Добрий день!

Вправо, вліво повернутись:

― Добрий день! Добрий день!

II. Мотивація навчальної діяльності. Розвиток мовленнєвого дихання.

1. Побажання і налаштування на робочий лад.

― Висловіть сьогоднішні побажання однокласникам. Прийміть і мої побажання:

― Миле вранці привітання ―

Це від серця побажання. (слайд 3)

Хай тобі в цей день сміється,

Добре вчитися дається.

Хай живуть між нас забави,

Гарні вчинки, добрі справи.

2. Дихальна гімнастика. (слайд 4)

― Для вироблення правильної вимови та чіткої дикції зробимо дихальну гімнастику.

III. Актуалізація раніше здобутих знань, умінь та навичок.

Вправа «Продовжіть речення»:

Звуки ми…(чуємо і вимовляємо). Букви ми …(бачимо і пишемо). У звуковій схемі слова голосний звук позначається …(кружечком). Однією рискою у звуковій схемі слова позначається …(твердий приголосний звук). М’який приголосний звук у звуковій схемі слова позначають …(двома рисками). Ми вивчили такі букви, що позначають голосні звуки … (а, о, у, и, і, е). На останньому уроці української мови ми вивчили букву … (г). Вона позначає … (дзвінкий твердий приголосний звук [г]).

IV. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 5)

Для того, щоб дізнатися, який звук ми сьогодні будемо аналізувати, відгадайте загадку:

Маленький, кругленький ― пара дірочок,

Та без нього не одягнеш навіть піджачок. (Ґудзик). Назвіть перший звук слова «ґудзик». Голосний чи приголосний  звук [ґ]? Твердо чи м’яко вимовляємо звук [ґ]? На письмі звук [ґ] позначається буквою «ґ».

Отже, сьогодні на уроці ми проаналізували який звук? (Звук [ґ]). Ознайомимося із малою та великою друкованою та рукописною буквами ґ; розширимо словарний запас словами із буквою «ґ», навчимося читати склади та слова із даною буквою; визначимо, чи є група запропонованих речень текстом; навчимося писати маленьку рукописну букву «ґ» та склади із нею.

V. Опрацювання нового матеріалу.

Повправляємося у вимові звука [ґ]: кінчик язика відтягнутий від нижніх зубів, а задня частина язика піднімається вгору до м’якого піднебіння. Голосові зв’язки вібрують.

Вимовіть звук [ґ] і прислухайтеся, як він звучить. Звук [ґ] ― це приголосний чи голосний звук? Він твердий чи м’який? Дзвінко чи глухо лунає звук [ґ]?

Отже, звук [ґ] ― твердий дзвінкий приголосний звук. Позначається звук [ґ] буквою «ґ», яка в алфавіті слідує за буквою «г» і є п’ятою буквою алфавіту.

VI. Руханка. (слайд 6)

― Встаньте, діти, посміхніться,

Землі рідній поклоніться

За спокійний день вчорашній,

І до Сонця дотягніться,

Веретенцем покрутіться, зупиніться.

Раз-присядьте, два-присядьте,

І за парти тихо сядьте.

VII. Продовження опрацювання нового матеріалу.

1. Словникова робота.

а) Подивіться на слайд і назвіть пташку, зображену на ньому. (слайд 7)

(Якщо діти назвуть пташку вороною, то слід повідомити, що цю пташку ще називають ґавою.) Ґава поклала у своє гніздо предмети, назви яких містять звук [ґ]. Назвіть ці предмети. (слайд 8) Коли людина пропускає щось по причині своєї неуважності, то говорять, що вона щось «проґавила». Прохання до вас: будьте завжди уважні на уроках і нічого не «проґавлюйте».

б) Знайомство із новими словами. (слайд 9)

 Вчитель з’ясовує у дітей, чи розуміють вони значення слів із слайду. Якщо діти не знають значення даних слів чи мають неповне уявлення про значення даних слів, то вчитель тлумачить значення даних слів, наводить приклади вживання нових слів. Діти із новими словами складають речення.

2. Аналізують будову друкованої літери «ґ», порівнюють її з друкованою літерою «г». (слайди 10 і 11).

Буква «ґ» така ж, як «ге»,

Придивляйся-но, синочку.

Тільки ходить буква «ґ»

Дуже гордо, з козирочком.

Буква «ґ» з ріжком вгорі

Посміхнулась дітворі:

― Щоб дзвінкіш лунала мова

Я  прийшла в абетку знову.

В багатьох словах цікавих

Я красуюсь, наче пава.

3. Робота в парах.

Кожній парі учнів розданий один із аркушів із літерами. Завдання учнів обвести всі букви «ґ», порахувати та записати їх кількість на аркуші. (слайд 12)

― Будьте уважні! Не пропустіть жодної літери «ґ» ― не проґавте її!

4. Робота з матеріалом підручника.

Розгорніть підручник «Українська мова. Буквар» на сторінці 48 і назвіть, якими по рахунку у вправі 1 зображена буква «ґ» (3, 4, 10). Прочитаємо склади із літерою «ґ». (слайд 13).

Прочитаємо склади та слова вправи 2. (Вчитель перевіряє, чи діти розуміють значення слів; якщо не розуміють ― розтлумачує значення незрозумілих слів.) Із словами, що визвали складнощі, діти складають речення.

Діти визначають, яке слово є підписом до малюнка, а яке ― позначено за допомогою схеми. Обґрунтовують правильність своєї думки.

VIII. Гімнастика для очей. (слайд 14).

IX. Продовження опрацювання нового матеріалу.

1.Читають речення вправи 4 і визначають, що дана група речень не утворює текст, тому що речення не пов’язані між собою за змістом. Отже, чому дана група речень не утворює тексту? Згорніть книгу та покладіть її на край парти. Розгорніть друкований зошит.

2. Написання маленької рукописної букви «ґ».

Маленька рукописна буква «ґ» складається із похилої маленької лінії із заокругленням внизу ліворуч і прогнутої вниз лінії. Починаємо писати трішки вище нижньої рядкової лінії. Ведемо зліва направо вниз до нижньої рядкової лінії похилу прогнуту лінію, продовжуємо вести похилу лінію до верхньої рядкової лінії. Не відриваючи руки, пишемо прогнуту вниз лінію та закінчуємо її на верхній рядковій лінії. (слайд 15). Пишемо літеру на рахунок «раз-і, два-і». (слайд 16). Діти «пишуть» букву у повітрі, обводять зразки у зошитах, дописують рядки самостійно.

Читають склади і вказують, за допомогою якого виду  з’єднання поєднані букви у складах (ґу, ґі, ґи ― верхнє з’єднання, ґа, ґо, ґе ― середнє з’єднання). Отже, з якими буквами буква «ґ» поєднується за допомогою верхнього з’єднання? З якими буквами буква «ґ» поєднується за допомогою середнього з’єднання?

Діти згортають зошити та кладуть їх на край парти.

X. Узагальнення.

Отже, який звук виділяли із мовлення сьогодні на уроці? Охарактеризуйте його. Як називається буква, якою позначається звук [ґ] на письмі? Які слова із звуком  [ґ]  запам’ятали? Яка група речень утворює текст? Що означає вираз «проґавити» щось? Що потрібно робити для того, щоб нічого не «проґавити» на уроках?

XI. Рефлексія.

Що найбільше сподобалося на уроці? Що, на вашу думку, вам вдалося найкраще?   При виконанні якого завдання відчули складнощі? Як саме ви їх подолали? Просигналізуйте цеглинками Лего, чи сподобався урок (слайд 17).

XII. Підсумок уроку.

― Вдячна за роботу на уроці! (Слайд 18). Прохання приготувати все необхідне для наступного уроку.

 

 

 

 

docx
Додано
18 січня 2023
Переглядів
1641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку