Українська мова, 3 клас.
Тема. Префікс як значуща частина слова. Навчаюся визначати префікси у словах, творити слова за допомогою префіксів.
Формування предметних компетентностей учнів. Ознайомити учнів з поняттям префікс, учити знаходити та визначати префікс у словах, формувати уявлення про словотворчу роль префіксів.
Формування ключових компетентностей учнів.
Обладнання: індивідуальні картки, конверти з завданнями, комп’ютер, телевізор, телефони для зчитування QR-коду, підручник Микола Вашуленко,Надія Васильківська,Світлана Дубовик «Українська мова та читання».
Тип уроку: урок - квест.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна,
Хід уроку.
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
Козацька пісня в серці лине,
Хоч вже давно пройшли віки.
Ви зберегли нам Україну,
Навіки славні козаки!
( Наталія Кіщук)
2.Вправа « На кого ти схожий»
( «Петрику,ти міцний,як справжній козак», «Олечко, твої очі, як зірочки ясні»)
3. Девіз уроку:
Душу й серце в роботу вклади,
Кожну хвилину в труді збережи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Навкруги лунає спів, ми нащадки козаків,
Збережем минулу славу , наших прадідів ,батьків.
( Музика Анни Олєйнікової, слова Інни Чайченко ,« Ми – нащадки козаків»)
Сьогодні на уроці ми з вами помандруємо разом з козаками Туром, Оком та Граєм у легендарний час козацтва. Познайомимося із звичаями козаків, а також навчимося визначати префікс у словах та від заданих префіксів утворювати нові слова.
Наш шлях буде небезпечним, тому ми з собою візьмемо знання, відвагу, силу, завзяття та наполегливість. Щоб не гаяти часу свій день почнемо з розумової гімнастики.
1.Розумова гімнастика.
ІІ Опрацювання нового матеріалу.
2. Завдання від Ока.
А). Прочитайте вірш, у виділеному слові позначте префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.
Росте у лузі калинонька,
що посадила дівчинонька.
Що садила і співала,
козака із бою ждала.
Б). Пісню козацьку я заспіваю,
Шапку козацьку від прадіда маю.
Вберу шаровари, вперіщу гопак.
Погляньте на мене, ну чим не козак.
3. Завдання від Тура. Вправа « Асоціативний кущ».
( Доберіть якнайбільше слів, що асоціюються зі словом « козак».)
4. Козаки часто ходили у походи на турків.
Легенда розповідає, що близько 300 років тому турки з татарами, спалюючи і грабуючи села, облягли Почаївський монастир на Волині. Стіни монастиря були міцні і зброя у захисників надійна. Але у крем’яній горі ,на якій стояв монастир ,не було жодного джерельця. Без води обложені не могли вистояти.
І тоді з неба з’явилася Божа Мати. Де вона ступила на камінь, там лишився її слідочок, а з нього потекла пречиста, цілюща вода.
Покажемо і ми свою відвагу і утворимо нові слова з різними префіксами до кореня хід. ( По-, за-, при-, ви-,пере-, с-, під-).
- Що означає кожне утворене слово.
- Які зміни відбулись у словах з додаванням префіксів?
- Зробіть висновок про роль префікса у слові?
5. Завдання від Грая.
( Прочитайте вірш, у виділених словах позначте префікси).
Джерельце
Джерельце під вербою виблискує водою.
Прийду до нього й до ладу
порозчищаю, обкладу.
Все дно камінням обмощу,
В пісок ні краплі не пущу.
І задзвенить, і заспіва,
Вода джерельна, мов жива.
( Тамара Коломієць)
6. Робота з книжкою.
А).( С.84,вправа 1. У слові може бути кілька префіксів. Запишіть ці слова і позначте у них всі префікси.)
Б).Читання з позначками. ( Вправа 2,с.84.)
Читаючи текст робіть позначки:
! я це знаю.
- я це не знаю.
? я про це хочу запитати.
Доберіть до тексту заголовок. Випишіть виділені слова, позначте в них префікс.
В). Перегляд фільму про козацькі чайки. (С. 85 ,вправа 2,за QR-кодом.)
Дайте відповіді на запитання. Змагання між командами.
7. Фізкультхвилинка.
Музика Анни Олєйнікової, слова Інни Чайченко « Ми - нащадки козаків»
ІV. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
8. Завдання від Ока.
Вправа 3 ,с.85. Від слова «йти» утворіть нові слова за допомогою різних префіксів. (Завдання на картках.)
Червоний колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-,які відповідали б на питання що?
Жовтий колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-, які відповідали б на питання який?
Синій колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-, які відповідали б на питання що робити?
9.Творча робота.
На гранях кубика написано префікси. На дошці – картки зі словами. Учні по черзі утворюють слова і визначають у них префікс.
До-, пере-, за-,на-, від-,при-.
Крити, сіяти, бити, в’язати, казати.
І група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом.)
ІІ група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом. З одним із слів склади і запиши речення.)
ІІІ група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом на тему « Похід козаків». Складіть текст (чотири речення ), використовуючи ці слова.)
Конверт І. Завдання від Ока.
А). Прочитайте вірш, визначте слово ,у якому є префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.
Росте у лузі калинонька,
що посадила дівчинонька.
Що садила і співала, козака із бою ждала.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Конверт І. Завдання від Ока.
А). Прочитайте вірш, визначте слово ,у якому є префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.
Пісню козацьку я заспіваю,
Шапку козацьку від прадіда маю.
Вберу шаровари, вперіщу гопак.
Погляньте на мене, ну чим не козак.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Завдання від Тура. Вправа « Асоціативний кущ».
( Доберіть якнайбільше слів, що асоціюються зі словом « козак».)
Козак
Завдання від Тура
Покажемо і ми свою відвагу і утворимо нові слова з різними префіксами до кореня хід. ( По-, за-, при-, ви-,пере-, с-, під-).
- Що означає кожне утворене слово.
- Які зміни відбулись у словах з додаванням префіксів?
- Зробіть висновок про роль префікса у слові?
Наприклад: похід,…..__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Завдання від Грая.
( Прочитайте вірш, у виділених словах позначте префікси).
Джерельце
Джерельце під вербою виблискує водою.
Прийду до нього й до ладу
порозчищаю, обкладу.
Все дно камінням обмощу,
В пісок ні краплі не пущу.
І задзвенить, і заспіва,
Вода джерельна, мов жива.
( Тамара Коломієць)