Урок з української мови для 3 класу на тему : " Префікс як значуща частина слова. Навчаюся визначати префікси у словах , творити слова за допомогою префіксів."

Про матеріал
Формування предметних компетентностей . Ознайомити учнів з поняттям префікс, учити знаходити та визначати префікс у словах, формувати уявлення про словотворчу роль префіксів. ( За підручником Микола Вашуленко,Надія Васильківська,Світлана Дубовик «Українська мова та читання».)
Перегляд файлу

Українська мова,  3 клас.

Тема.  Префікс як значуща частина слова. Навчаюся визначати префікси у словах, творити слова за допомогою префіксів.

Формування предметних компетентностей учнів. Ознайомити учнів з поняттям префікс, учити знаходити та визначати префікс у словах, формувати уявлення про словотворчу роль префіксів.

Формування ключових компетентностей учнів.

  1. Вільне володіння державною мовою:
  • Вдосконалювати уміння спілкуватися рідною мовою.
  • Формувати навичку свідомого читання цілими словами.
  1. Математична грамотність.
  • Виявляти прості математичні залежності в навколишньому світі.
  1. Інформаційно-цифрова компетентність.
  • Розвивати вміння досліджувати медіа .
  1. Уміння навчатися впродовж життя.
  • Розвивати вміння працювати із словниками.
  1. Соціальні і громадянські компетентності.
  • Здатність співпрацювати з іншими людьми.
  • Цікавитися та вивчати історію нашої держави.
  1. Екологічна грамотність та здорове життя.
  • Зберігати здоров’я за рахунок здоров’язбережувальних технологій.
  1. Культурна компетентність.
  • Залучати до різних видів мистецтв з метою виховання всебічно розвиненої особистості.
  1. Підприємливість та фінансова грамотність.
  • Розвивати вміння організовувати свою діяльність, досягати цілі, приймати рішення, бути ініціативними.
  1. Ціль на кінець уроку.
  • Знати, що таке префікс, вміти знаходити його у словах та утворювати нові слова з префіксами.

Обладнання: індивідуальні картки, конверти з завданнями, комп’ютер, телевізор, телефони для зчитування QR-коду, підручник Микола Вашуленко,Надія Васильківська,Світлана Дубовик «Українська мова та читання».

Тип уроку: урок - квест.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна,

Хід уроку.

І. Вступна частина.

1. Організація класу.

Козацька пісня в серці лине,

Хоч вже давно пройшли віки.

Ви зберегли нам Україну,

Навіки славні козаки!

( Наталія Кіщук)

2.Вправа « На кого ти схожий»

( «Петрику,ти міцний,як справжній козак», «Олечко, твої очі, як зірочки ясні»)

3. Девіз уроку:

Душу й серце в роботу вклади,

Кожну хвилину в труді збережи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Навкруги лунає спів, ми нащадки козаків,

Збережем минулу славу , наших прадідів ,батьків.

(  Музика Анни Олєйнікової, слова Інни Чайченко ,« Ми – нащадки козаків»)               

Сьогодні на уроці ми з вами помандруємо разом з козаками Туром, Оком та Граєм у легендарний час козацтва. Познайомимося із звичаями козаків, а також навчимося визначати префікс у словах та від заданих префіксів утворювати нові слова.

Наш шлях буде небезпечним, тому ми з собою візьмемо знання, відвагу, силу, завзяття та наполегливість. Щоб не гаяти часу свій день почнемо з розумової гімнастики.

1.Розумова гімнастика.

  • Що таке закінчення слова?
  • Що таке основа слова?
  • Які слова ми називаємо спорідненими?
  • Що таке корінь слова?
  • Яка частина основи називається префіксом?
  •  Яка частина основи називається суфіксом?

ІІ Опрацювання нового матеріалу.

2. Завдання від Ока.

А). Прочитайте вірш, у виділеному слові позначте префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.

 Росте у лузі калинонька,

 що посадила дівчинонька.

Що садила і співала,

козака із бою ждала.

Б). Пісню козацьку я заспіваю,

Шапку козацьку від прадіда маю.

Вберу шаровари, вперіщу гопак.

Погляньте на мене, ну чим не козак.

3. Завдання від Тура.  Вправа « Асоціативний кущ».

( Доберіть якнайбільше слів, що асоціюються зі словом « козак».)

4. Козаки часто ходили у походи на турків.

        Легенда розповідає, що близько 300 років тому турки з татарами, спалюючи і грабуючи села, облягли Почаївський монастир на Волині. Стіни монастиря були міцні і зброя у захисників надійна. Але у крем’яній горі ,на якій стояв монастир ,не було жодного джерельця. Без води обложені не могли вистояти.

      І тоді з неба з’явилася Божа Мати. Де вона ступила на камінь, там лишився її слідочок, а з нього потекла пречиста, цілюща вода.

     Покажемо і ми свою відвагу і утворимо нові слова з різними префіксами до кореня хід. ( По-, за-, при-, ви-,пере-, с-, під-).

-  Що означає кожне утворене слово.

- Які зміни відбулись у словах з додаванням префіксів?

- Зробіть висновок про роль префікса у слові?

 

5. Завдання від Грая.

( Прочитайте вірш, у виділених словах позначте префікси).

                                 Джерельце

Джерельце під вербою виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не пущу.

І задзвенить, і заспіва,

Вода джерельна, мов жива.

( Тамара Коломієць)

6. Робота з книжкою.

А).( С.84,вправа 1. У слові може бути кілька префіксів. Запишіть ці слова і позначте у них всі префікси.)

Б).Читання з позначками. ( Вправа 2,с.84.)

Читаючи текст робіть позначки:

!    я це знаю.

-    я це не знаю.

?   я про це хочу запитати.

Доберіть до тексту заголовок.  Випишіть виділені слова, позначте в них префікс.

В). Перегляд фільму про козацькі чайки. (С. 85 ,вправа 2,за QR-кодом.)

Дайте відповіді на запитання. Змагання між командами.

  • - Яким народом були козаки : вільним чи невільним?
  • - Яке основне заняття було у козаків? (війна)
  • - 13 жовтня 1999року у Запоріжжі сталася визначна подія: з річкового дна дістали Що? ( козацьку лодью,  або чайку)
  • - У чому унікальність чайки?
  • - Скільки козаків садили за одне весло? (2)
  • - Скільки могло бути весел на чайці? (Від 8-15)
  • - Який винахід придумали козаки до чайки? ( Обв’язали корпус лодьї очеретом).
  • - З якого дерева витесували чайки ? (Верба чи липа)
  • - Скільки часу козаки долали шлях через усе Чорне море? ( 35-40 годин)

7. Фізкультхвилинка.

Музика Анни Олєйнікової, слова Інни Чайченко « Ми  - нащадки козаків»

ІV. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.

8. Завдання від Ока.

Вправа 3 ,с.85. Від слова «йти» утворіть нові слова за допомогою різних префіксів. (Завдання на картках.)

Червоний колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-,які відповідали б на питання що?

Жовтий колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-, які відповідали б на питання який?

Синій  колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-, які відповідали б на питання що робити?

9.Творча робота.

  • Корінь мій – у слові чайок, суфікс і закінчення – у слові гайка, а зовуть мене -….( чайка).
  • Корінь мій – у слові літній, а закінчення у слові село, люблять мене діти і називають ….(літо).
  1. Гра « Утворіть слова». Вправа « Кубування».

На гранях кубика написано префікси. На дошці – картки зі словами. Учні по черзі утворюють слова і визначають у них префікс.

До-, пере-, за-,на-, від-,при-.

Крити, сіяти, бити, в’язати, казати.

  1. Рефлексія . Вправа « Рюкзак».
  • Що ми мали вивчити на уроці?
  • Чи справдилися наші очікування?
  • Що з вивченого ви візьмете для використання на інших уроках?
  • Про що цікаве розкажете вдома?
  1. Домашнє завдання.( Диференційоване.)

І група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом.)

ІІ група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом. З одним із слів склади і запиши речення.)

ІІІ група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом на тему « Похід козаків». Складіть текст (чотири речення ), використовуючи ці слова.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конверт І. Завдання від Ока.

А). Прочитайте вірш, визначте слово ,у якому є префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.

 Росте у лузі калинонька,

 що посадила дівчинонька.

Що садила і співала, козака із бою ждала.

            C:\Users\roman\Desktop\Без названия.png

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конверт І.  Завдання від Ока.

А). Прочитайте вірш, визначте слово ,у якому є префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.

 Пісню козацьку я заспіваю,

Шапку козацьку від прадіда маю.

Вберу шаровари, вперіщу гопак.

Погляньте на мене, ну чим не козак.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Завдання від Тура.  Вправа « Асоціативний кущ».

( Доберіть якнайбільше слів, що асоціюються зі словом « козак».)

 

 

     Козак

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\roman\Desktop\Без названия (2).jpg

 

 

 

 

Завдання від Тура  

Покажемо і ми свою відвагу і утворимо нові слова з різними префіксами до кореня хід. ( По-, за-, при-, ви-,пере-, с-, під-).

-  Що означає кожне утворене слово.

- Які зміни відбулись у словах з додаванням префіксів?

- Зробіть висновок про роль префікса у слові?

Наприклад: похід,…..__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Завдання від Грая.

( Прочитайте вірш, у виділених словах позначте префікси).

                                 Джерельце

Джерельце під вербою виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не пущу.

І задзвенить, і заспіва,

Вода джерельна, мов жива.

( Тамара Коломієць)

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Уколова Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 грудня 2021
Переглядів
2840
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку