Урок з української мови для 3 класу на тему : " Префікс як значуща частина слова. Навчаюся визначати префікси у словах , творити слова за допомогою префіксів."

Про матеріал
Формування предметних компетентностей . Ознайомити учнів з поняттям префікс, учити знаходити та визначати префікс у словах, формувати уявлення про словотворчу роль префіксів. ( За підручником Микола Вашуленко,Надія Васильківська,Світлана Дубовик «Українська мова та читання».)
Перегляд файлу

Українська мова,  3 клас.

Тема.  Префікс як значуща частина слова. Навчаюся визначати префікси у словах, творити слова за допомогою префіксів.

Формування предметних компетентностей учнів. Ознайомити учнів з поняттям префікс, учити знаходити та визначати префікс у словах, формувати уявлення про словотворчу роль префіксів.

Формування ключових компетентностей учнів.

  1. Вільне володіння державною мовою:
  • Вдосконалювати уміння спілкуватися рідною мовою.
  • Формувати навичку свідомого читання цілими словами.
  1. Математична грамотність.
  • Виявляти прості математичні залежності в навколишньому світі.
  1. Інформаційно-цифрова компетентність.
  • Розвивати вміння досліджувати медіа .
  1. Уміння навчатися впродовж життя.
  • Розвивати вміння працювати із словниками.
  1. Соціальні і громадянські компетентності.
  • Здатність співпрацювати з іншими людьми.
  • Цікавитися та вивчати історію нашої держави.
  1. Екологічна грамотність та здорове життя.
  • Зберігати здоров’я за рахунок здоров’язбережувальних технологій.
  1. Культурна компетентність.
  • Залучати до різних видів мистецтв з метою виховання всебічно розвиненої особистості.
  1. Підприємливість та фінансова грамотність.
  • Розвивати вміння організовувати свою діяльність, досягати цілі, приймати рішення, бути ініціативними.
  1. Ціль на кінець уроку.
  • Знати, що таке префікс, вміти знаходити його у словах та утворювати нові слова з префіксами.

Обладнання: індивідуальні картки, конверти з завданнями, комп’ютер, телевізор, телефони для зчитування QR-коду, підручник Микола Вашуленко,Надія Васильківська,Світлана Дубовик «Українська мова та читання».

Тип уроку: урок - квест.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна,

Хід уроку.

І. Вступна частина.

1. Організація класу.

Козацька пісня в серці лине,

Хоч вже давно пройшли віки.

Ви зберегли нам Україну,

Навіки славні козаки!

( Наталія Кіщук)

2.Вправа « На кого ти схожий»

( «Петрику,ти міцний,як справжній козак», «Олечко, твої очі, як зірочки ясні»)

3. Девіз уроку:

Душу й серце в роботу вклади,

Кожну хвилину в труді збережи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Навкруги лунає спів, ми нащадки козаків,

Збережем минулу славу , наших прадідів ,батьків.

(  Музика Анни Олєйнікової, слова Інни Чайченко ,« Ми – нащадки козаків»)               

Сьогодні на уроці ми з вами помандруємо разом з козаками Туром, Оком та Граєм у легендарний час козацтва. Познайомимося із звичаями козаків, а також навчимося визначати префікс у словах та від заданих префіксів утворювати нові слова.

Наш шлях буде небезпечним, тому ми з собою візьмемо знання, відвагу, силу, завзяття та наполегливість. Щоб не гаяти часу свій день почнемо з розумової гімнастики.

1.Розумова гімнастика.

  • Що таке закінчення слова?
  • Що таке основа слова?
  • Які слова ми називаємо спорідненими?
  • Що таке корінь слова?
  • Яка частина основи називається префіксом?
  •  Яка частина основи називається суфіксом?

ІІ Опрацювання нового матеріалу.

2. Завдання від Ока.

А). Прочитайте вірш, у виділеному слові позначте префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.

 Росте у лузі калинонька,

 що посадила дівчинонька.

Що садила і співала,

козака із бою ждала.

Б). Пісню козацьку я заспіваю,

Шапку козацьку від прадіда маю.

Вберу шаровари, вперіщу гопак.

Погляньте на мене, ну чим не козак.

3. Завдання від Тура.  Вправа « Асоціативний кущ».

( Доберіть якнайбільше слів, що асоціюються зі словом « козак».)

4. Козаки часто ходили у походи на турків.

        Легенда розповідає, що близько 300 років тому турки з татарами, спалюючи і грабуючи села, облягли Почаївський монастир на Волині. Стіни монастиря були міцні і зброя у захисників надійна. Але у крем’яній горі ,на якій стояв монастир ,не було жодного джерельця. Без води обложені не могли вистояти.

      І тоді з неба з’явилася Божа Мати. Де вона ступила на камінь, там лишився її слідочок, а з нього потекла пречиста, цілюща вода.

     Покажемо і ми свою відвагу і утворимо нові слова з різними префіксами до кореня хід. ( По-, за-, при-, ви-,пере-, с-, під-).

-  Що означає кожне утворене слово.

- Які зміни відбулись у словах з додаванням префіксів?

- Зробіть висновок про роль префікса у слові?

 

5. Завдання від Грая.

( Прочитайте вірш, у виділених словах позначте префікси).

                                 Джерельце

Джерельце під вербою виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не пущу.

І задзвенить, і заспіва,

Вода джерельна, мов жива.

( Тамара Коломієць)

6. Робота з книжкою.

А).( С.84,вправа 1. У слові може бути кілька префіксів. Запишіть ці слова і позначте у них всі префікси.)

Б).Читання з позначками. ( Вправа 2,с.84.)

Читаючи текст робіть позначки:

!    я це знаю.

-    я це не знаю.

?   я про це хочу запитати.

Доберіть до тексту заголовок.  Випишіть виділені слова, позначте в них префікс.

В). Перегляд фільму про козацькі чайки. (С. 85 ,вправа 2,за QR-кодом.)

Дайте відповіді на запитання. Змагання між командами.

  • - Яким народом були козаки : вільним чи невільним?
  • - Яке основне заняття було у козаків? (війна)
  • - 13 жовтня 1999року у Запоріжжі сталася визначна подія: з річкового дна дістали Що? ( козацьку лодью,  або чайку)
  • - У чому унікальність чайки?
  • - Скільки козаків садили за одне весло? (2)
  • - Скільки могло бути весел на чайці? (Від 8-15)
  • - Який винахід придумали козаки до чайки? ( Обв’язали корпус лодьї очеретом).
  • - З якого дерева витесували чайки ? (Верба чи липа)
  • - Скільки часу козаки долали шлях через усе Чорне море? ( 35-40 годин)

7. Фізкультхвилинка.

Музика Анни Олєйнікової, слова Інни Чайченко « Ми  - нащадки козаків»

ІV. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.

8. Завдання від Ока.

Вправа 3 ,с.85. Від слова «йти» утворіть нові слова за допомогою різних префіксів. (Завдання на картках.)

Червоний колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-,які відповідали б на питання що?

Жовтий колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-, які відповідали б на питання який?

Синій  колір. Доберіть і запишіть слова із префіксами пере-, за-, на-, які відповідали б на питання що робити?

9.Творча робота.

  • Корінь мій – у слові чайок, суфікс і закінчення – у слові гайка, а зовуть мене -….( чайка).
  • Корінь мій – у слові літній, а закінчення у слові село, люблять мене діти і називають ….(літо).
  1. Гра « Утворіть слова». Вправа « Кубування».

На гранях кубика написано префікси. На дошці – картки зі словами. Учні по черзі утворюють слова і визначають у них префікс.

До-, пере-, за-,на-, від-,при-.

Крити, сіяти, бити, в’язати, казати.

  1. Рефлексія . Вправа « Рюкзак».
  • Що ми мали вивчити на уроці?
  • Чи справдилися наші очікування?
  • Що з вивченого ви візьмете для використання на інших уроках?
  • Про що цікаве розкажете вдома?
  1. Домашнє завдання.( Диференційоване.)

І група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом.)

ІІ група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом. З одним із слів склади і запиши речення.)

ІІІ група: Вправа 5,с. 85.( Добери і запиши кілька слів із тим самим префіксом на тему « Похід козаків». Складіть текст (чотири речення ), використовуючи ці слова.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конверт І. Завдання від Ока.

А). Прочитайте вірш, визначте слово ,у якому є префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.

 Росте у лузі калинонька,

 що посадила дівчинонька.

Що садила і співала, козака із бою ждала.

            C:\Users\roman\Desktop\Без названия.png

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конверт І.  Завдання від Ока.

А). Прочитайте вірш, визначте слово ,у якому є префікс. Доберіть ще два слова з тим самим префіксом.

 Пісню козацьку я заспіваю,

Шапку козацьку від прадіда маю.

Вберу шаровари, вперіщу гопак.

Погляньте на мене, ну чим не козак.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Завдання від Тура.  Вправа « Асоціативний кущ».

( Доберіть якнайбільше слів, що асоціюються зі словом « козак».)

 

 

     Козак

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\roman\Desktop\Без названия (2).jpg

 

 

 

 

Завдання від Тура  

Покажемо і ми свою відвагу і утворимо нові слова з різними префіксами до кореня хід. ( По-, за-, при-, ви-,пере-, с-, під-).

-  Що означає кожне утворене слово.

- Які зміни відбулись у словах з додаванням префіксів?

- Зробіть висновок про роль префікса у слові?

Наприклад: похід,…..__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Завдання від Грая.

( Прочитайте вірш, у виділених словах позначте префікси).

                                 Джерельце

Джерельце під вербою виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не пущу.

І задзвенить, і заспіва,

Вода джерельна, мов жива.

( Тамара Коломієць)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 грудня 2021
Переглядів
2541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку