Українська мова, 3 клас
Тема. Власні та загальні іменники. Написання великої букви у власних іменниках.
Мета. Сформувати в учнів знання про власні і загальні іменники, розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, закріпити уміння розрізняти назви істот та назви неістот, удосконалювати орфографічні навички, сприяти патріотичному вихованню.
Формувати предметні компетентності:
Тип уроку: комбінований
Матеріальне забезпечення: таблиця «Власні та загальні іменники», сигнальні картки, мультимедійна дошка, портрети Т. Шевченка, Л. Українки, І. Франка.
Хід уроку
І. Організація класу.
1 Привітання.
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
Я рада бачити вас сьогодні на уроці такими усміхненими та здоровими.
2.Я пропоную перед початком уроку провести вправу «Самоналаштування»
- Я зможу сьогодні добре попрацювати
- Я особистість творча
- Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці…
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вправа «Очікування»
- Яким ви бажаєте, щоб був урок?
( Повчальним, цікавим, веселим, творчим).
Якими ви будете на уроці ( Кмітливі, уважні, спостережливі, дружні, енергійні, старанні).
2. Хвилинка каліграфії.
З, з, зз, із, зі, за, аз, заєць
Утворити і записати з цим буквосполученням слова, що належать до різних частин мови, виділяючи корінь.
- Які слова називаються іменниками?
- Наведіть приклади.
- Які іменники відносяться до назв істот? А які до неістот?
3. Вправа « Займи позицію»
Вчитель називає слова, а учні піднімають цеглинки (червона – істота, зелена – неістота).
Пенал, котик, урок, хліб, українка, ручка, вчитель, хлібороб, водій, дятел, книжка, листок, учень, щастя, лікар, мурашка, аптека, кінь.
ІІІ.Сенсорно-моторний етап уроку.
1.Релаксація під українську музику.
Сядьте рівненько, покладіть руки зручненько. Закрийте очі, дихайте повільно.
«Сі’м’я Коваленків»
На Херсонщині жила сім`я Коваленків. Зверніть увагу назва сім’ ї пишеться з великої букви. Батьком був учителем, мама – ветеринаром і дві донечки. Одного ранку дівчатка побачили біля під`їзду маленьку ластівку, яка, очевидно, постраждала під час вечірньої грози. Принісши її додому, діти з мамою надали пташці допомогу. Ластівка, відчуваючи турботу і догляд, з кожним днем ставала міцнішою. Це літо було пречудесним: ранкові польоти, обідні ігри з дітьми, затишні сімейні вечори. Наближалася осінь, і ластівка спокійно полетіла в теплі краї.
Весна 2022 року…Повертаючись додому, ластівка побачила хребти будинків, спалені поля і ліси. Стукаючи у вікно кімнати до своїх дівчаток, вона відчула острах. Ніхто не відповів. «Мабуть, мої у Києві» назва міста з великої букви, – подумала ластівка, згадуючи розмови дівчаток. Гайнула на столицю, а там картина ще сумніша. На щастя, тут зустріла ластівку по імені Мрія з великої букви, яка розказала, що в Україні зараз лихо: напала росія. Люди втікають від війни.
Ластівка засумувала, а її знайома каже:
“Не розкисай! Від цього краще не стане. Усе у твоїх крилах!”
“Що ми можемо?”
Ластівка Мрія гордо стріпнула крилами і запитала: “Як тебе звати?”
“А-ааа….. мене… я не знаю. Мені не дали ім`я”.
“Ну, тоді ти будеш Джавеліна”.
“Красиво”, – відповіла ластівка.
Мрія мала план. Ластівки-подружки полетіли в Суми /назва міста з великої букви/ до Конотопської бабусі, яка дала їм чар-зілля, яке може діяти лише три години. Пташки випили його і перетворилися на привабливих панянок і телепортувалися у бункер путіна. Серця у грудях шалено билися, але дівчата зорієнтувалися і подалися на кухню. Робітниці зготували смачнючу вечерю. Коли Валодя її скуштував, то перетворився на Людину, але водночас став невидимим.
Не стало диктатора – змінилася політика росії. За кілька годин ворожі війська відійшли від українських земель, наші ЗСУ гнали ворогів. У повітрі пахло миром та перемогою.
Дівчата-ластівки розуміли, що дія зілля закінчується. Ставши пташками, вони повернулися в Україну. За кілька днів Джавеліна і Мрія почула рідні голоси сім`ї Коваленків …
2.Бесіда
-Який у Вас настрій.
-Що Ви побачили?
-Про що дізнались?
3.Самостійна робота.
Намалюйте малюнки та підпишіть те головне ,що Ви побачили.
Які слова підписали. (Україна, Київ, Мрія, Херсон, Суми)
Які ж молодці! Уважно слухали.
ІV.Символьний етап уроку
1 Самостійна робота (образон)
Візьміть листочки та олівці і намалюйте та підпишіть те головне, що ви побачили.
2) Бесіда
- Що ви намалювали? Які слова написали?
- Які ж ви молодці! Уважно слухали, красиво намалювали, гарно пояснили.
V Логічний етап уроку
1. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.
Кожна людина мріє про успіх. Чи хочете ви досягти успіху, тобто поставленої мети на уроці? Що для вас успіх? (Знання). Що потрібно робити, щоб досягти успіху? (Наполегливо працювати).
2. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
2.1. Проблемна ситуація
- Готуючись до уроку, я добирала завдання , щоб вам пояснити написання слів. У мене виникла проблема : як їх записати. Допоможіть мені, будь ласка, виконати подані завдання.
2.2. Робота в групах.
З якої букви писати (великої чи малої) і чому?
І група
У полі росте Р(р)омашка. Корова Р(р)омашка дає багато молока. Неля Р(р)омашка – відмінниця.
ІІ група
Р(р)івне, К(к)иїв, З(з)долбунів, К(к)остопіль –
Д (д)ніпро, З(з)амчисько, Г(г)оринь, С(с)луч –
ІІІ група
К(к)аштан, С(с)ірко, Ж(ж)учок, М(м)урка –
В(в)ікторівна, В(в)олодимирівна, С(с)ергіївна -
- Чи правильно ви визначили – перевіримо за правилом. Звернемося до підручника на с. 80 .
- Що нового ви дізналися з правила? (Власні і загальні іменники).
- Так що таке власні іменники?
- Як вони пишуться ?
- Що таке загальні назви? Як їх пишемо?
2.3.Фізкультхвилинка
2.4.Робота з підручником
• Виконання вправи 2 (усно)
Прочитайте текст.
- Назвіть слова, записані з великої букви.
- Про яких людей говориться у тексті?
Княгиня Ольга, князь Володимр.
• Виконання вправи 3(письмово)
VІ. Лінгвістичний етап уроку. (Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра « Назвіть українців ,які вдосконалили світ.»
( Леся Українка, Тарас Шевченко, Іван Франко, брати Кличко… )
2. Гра «Видатна постать на банкноті»
Іван Франко (20 гривень);
Тарас Шевченко (100 гривень);
Леся Українка (200 гривень).
3. Творче завдання
Записати в зошиті :
своє прізвище, ім’я, по батькові;
ім’я мами, тата;
клички своїх домашніх мешканців.
4.Інтериактивне завдання
https://learningapps.org/28699206
VІІ. Домашнє завдання
Запишіть назву свого міста, вулиці, країни.
VІІІ. Підсумок уроку
- Про що дізналися на уроці?
- Чого ви навчилися нового?
- На які дві групи діляться іменники?
- Як пишуться загальні іменники?
- Що ви знаєте про власні іменники?
Оцініть свою роботу самі/ піднімить цеглинку/:
- зелений колір (я все зрозумів на уроці ) ;
- жовтий колір (не всі завдання вдалося виконати) ;
- червоний колір (я не впорався із завданнями).
Любіть нашу рідну мову.
Бережіть і вивчайте кожне слово.
Це пісня мами колискова
Й Тараса невмируще слово.
1