Тема. Узагальнення і систематизація знань про словосполучення, речення та його члени. Тренувальні вправи.
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про словосполучення , речення та його види, про члени речення, удосконалювати навички грамотного письма, розвивати активність, самостійність мислення, викликати цікавість до мовних явищ; збагачувати лексику учнів, розвивати пізнавальну самостійність, учити оволодівати логічними вміннями порівняння, зіставлення, аналізу, узагальнення, класифікації, виділення головного, доведення власної думки; виховати повагу до одвічних людських цінностей.
Тип уроків: узагальнення і систематизація знань
Обладнання: опорні схеми, підручник, дидактичний матеріал, ІКТ.
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Емоційне налаштування.
На початку сьогоднішнього уроку мені б хотілося звернутися до народної мудрості.
Хтось дуже давно сказав правильні слова: «Від настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи, тому намагайся кожного дня знайти його позитивний момент»
Сьогодні таким позитивом стане цей урок, на якому ви маєте змогу показати, як багато знаєте й умієте. Для початку розберіть фанти, на яких написані мудрі слова, що несуть позитивний настрій.
Слово вчителя. У нас чудовий настрій, це ,мабуть, ще й тому, що ви гарно спали, але поки ви відпочивали відбувся зорепад, зірки впали на землю. Наше завдання повернути їх на свої місця. То ж не будемо гаяти часу.(1 зірка «час»)Я дарую вам його.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота зі схемою «Галявина знань».
Вправа «Незакінчене речення» (2 зірка «знання» ).
ІІІ. Оголошення теми, мети. Цілепокладання. Робота над епіграфом.
(3 зірка «добро»).
Каліграфічна хвилинка
Немає нічого, що не досягалося б працею.
Народна мудрість
ІV. Виконання вправ на вироблення вмінь і навичок.
Розподіліть словосполучення за морфологічним вираженням головного слова (іменникові, дієслівні, прислівникові).
Холодна осінь (20), зима пройшла (3), біля лісу (10), працювали охоче (21), цікаво послухати (18), усна відповідь (12), високо в небі (14), брат та сестра (33), темно в лісі (15), відпочити на перерві (24), наполеглива праця (6), записати до щоденника (28).
Іменникові |
Дієслівні |
Прислівникові |
20- 12 -6 |
21 -24 -28 |
18 -14 -15 |
Цифра словосполучення відповідає порядковому номеру букви в алфавіті. Ключове слово: ПІДРУЧНИК
Переписати речення, визначити другорядні члени. Зробити синтаксичний розбір 2 речення. Пояснити значення виділеного слова, зробити його словотвірний розбір.
Мовчить сосновий бір. Задумався дуб темношатий. Хизувався дуб міцним корінням. Зелений одягла вінок берізка ніжна. Зажурила осінь золоту діброву.
Записати речення за допомогою графічних позначок.
Зразок: Я піду в далекі гори.
___ === _ ._ ._ .
Завдання для І групи.
Поширити текст другорядними членами речення, на місці крапок уставляючи самостійно дібрані означення. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись словником.
Наближається…зима. Землю огорне…сніг, …крига скує річки. Дерева закутаються в …шати. Кущі закутаються в …шалики. Школярі чекатимуть на …канікули.
Завдання для ІІ групи.
Поширити текст другорядними членами речення, на місці крапок уставляючи самостійно дібрані додатки. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись словником.
Наближається…зима. Землю огорне білий…, холодна… скує …. Дерева закутаються в золотисті…. Кущі закутаються в шалики. Школярі чекатимуть на веселі….
Завдання для ІІІ групи.
Поширити текст другорядними членами речення, на місці крапок уставляючи самостійно дібрані обставини. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись словником.
Наближається…зима. … землю огорне сніг, крига скує все …. Дерева закутаються …. Кущі закутаються… . Школярі …чекатимуть на канікули.
Лексична хвилинка.
З`ясувати лексичне значення виділених слів за словником.
ША́ТИ, шат, мн. (рідко одн. шата, и, жін.), поет., рит.
1. Багате, розкішне святкове вбрання. На вбогому — лати, На багачу — шати; // Одяг взагалі чи одяг певного призначення
2. Те, що прикрашає, огортає собою когось, щось (про листя, сніг і т. ін.). В химерні шати вбрана Морозом, край вікна Схилилася від рана Березонька сумна
3. церк. Те саме, що риза 1. Коли не піп, так і в шати не одягайся
4. церк. Металева оправа на образах. По кутках з-за оберемків роблених квіток у блискучих шатах визирають образи
ША́ЛИК, а, чол., діал. Шарфик, кашне. Відтак, зібравши свій шалик з крісла, пустилась вона рівною алеєю додому. Окремі традиційні доповнення народного одягу, як-от узорноплетені або в'язані з вовни рукавиці, капчурі (шкарпетки), шалики, платки.. можуть майже без змін включатися в ансамбль кожного чоловічого й жіночого сучасного спортивного одягу.
КАНІ́КУЛИ, кул, мн. Перерва в заняттях у навчальних закладах, що надається учням, студентам для відпочинку; вакації. Захотілося йому побачити їх долю, їх горе: чим живеч чим дише сей люд. І... поїхав Петро на.. свої канікули не до батька-матері, — поїхав у місто П..
V. Підбиття підсумків.
Метод «Прес».
Підтвердіть або спростуйте твердження: «Другорядні члени речення менш важливі ніж головні.»
Я вважаю,…
Тому що …
Наприклад, …
Отже, …
- Так, молодці! Щоб попрацювати гарно на наступному уроці, вам потрібно добре підготуватись, виконавши таке домашнє завдання:
VI. Домашнє завдання.
Робота в парах.
Учні перевіряють правильність запису в щоденник д/з у сусіда за партою.
Обов’язковий мінімум: параграф 9-12 с. 52 – 76 (повторити).
Тренувальний рівень: вправа 116.
Творчий рівень: написати міні-твір , використовуючи другорядні члени речення «Моя зірка на небосхилі талантів» .
2. Слово вчителя.
На солі лежить скриня з дзеркалом, учні по черзі заглядають до неї і роблять висновок про її зміст. З усіх зірок утворюється сузір’я Великий Віз.
Легенда «Про зоряний віз»
Колись дуже давно, а де саме — невідомо, та трапилась велика посуха; така посуха, що не тільки в річках та озерах, а навіть і в колодязях повисихала геть-чисто вся вода, і люди без води почали хорувати та мерти. В тім краю, де ото трапилась така посуха, та жила одна вдова, а в тієї вдови була всього-на-всього одна дочка. Захорувала вдова без води, і дочка, щоб не вмерла її мати, взяла глечик та й пішла шукати води. Де вона її шукала, хто її знає, а тільки десь-то найшла. Набрала в глечик і понесла додому. По дорозі натрапила на одного чоловіка, що вмирав без води; дала йому напитись і тим одволала його од cмepті. Далі натрапила вона на другого, такого ж саме; потім на третього, четвертого і, вкінець, на сьомого. Всім давала пити і всіх одволала од смерті. Води зосталось у неї тільки на самому дні.
Йшла вона, йшла та по дорозі сіла відпочивать, а глечик поставила коло себе на землю. Коли в той час де не взявся собака. Хотів, мабуть, теж напитись та й перекинув глечик. Коли перекинувсь той глечик, то з нього вилетіло сім зірок великих і восьма маленька та й поставали вони на небі.
Ото ті зірки і єсть Віз або душі тих людей, що дівчина їм давала пити, а восьма маленька (дід показав близько біля воза маленьку зірку), так то душа собаки, що перекинула глечик. Так ото Бог на те їх і поставив на небі, щоб усі люди бачили, яка щира була тая дівчина, а за її щирість бог послав дощ на ту країну.
VІІ. Оцінювання.
- Ось нарешті, діти, ми з вами підійшли до останнього етапу нашого уроку. То ж давайте підведемо підсумки і визначимо, чи досягли ми тих очікуваних результатів, які поставили перед собою на початку уроку? Що цьому сприяло? А в чому були труднощі? Чи всім під силу була робота в групах? Що ви порадите учням для подолання цих труднощів? Чи будемо використовувати роботу в групах надалі?
- Молодці, мої маленькі мовознавці. Спробуємо оцінити нашу діяльність на уроці (учні оцінюють свої досягнення, результати клеїмо на «Алею зірок»).
1. Вправа «Крок до успіху».
Учні роблять крок вперед, якщо погоджуються з твердженням.
Завдання для І групи.
Поширити текст другорядними членами речення, на місці крапок уставляючи самостійно дібрані означення. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись словником.
Наближається…зима. Землю огорне…сніг, …крига скує річки. Дерева закутаються в …шати. Кущі закутаються в …шалики. Школярі чекатимуть на …канікули.
Завдання для ІІ групи.
Поширити текст другорядними членами речення, на місці крапок уставляючи самостійно дібрані додатки. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись словником.
Наближається…зима. Землю огорне білий…, холодна… скує …. Дерева закутаються в золотисті…. Кущі закутаються в шалики. Школярі чекатимуть на веселі….
Завдання для ІІІ групи.
Поширити текст другорядними членами речення, на місці крапок уставляючи самостійно дібрані обставини. З`ясувати значення виділених слів, скориставшись словником.
Наближається…зима. … землю огорне сніг, крига скує все …. Дерева закутаються …. Кущі закутаються… . Школярі …чекатимуть на канікули.
1