Урок №1
Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета:
навчальна: поглибити раніше набуті знання учнів про прикметник як частину мови, навчити правильно визначати морфологічні ознаки прикметника та його синтаксичну роль у реченні;
розвивальна:розвивати уміння учнів правильного і доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні, розвивати самостійне мислення, творчу уяву;
виховна:за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до народних свят і обрядів зими.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, проектор, таблиця.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Прочитати текст, виведений на екран через проектор, знайти прикметники, поставити до них запитання.
Зимовий цикл є одним з найбільш насиченіших обрядовими дійствами та віруваннями в українському народному календарі Зимові свята починаються 4 грудня зі свята Введення в храм Пресвятої Богородиці. З цього дня у хліборобському розумінні починає спочивати земля, яку не можна копати лопатою аж до Благовіщення (7 квітня). Різдвяний цикл свят був пов’язаний із відродженням нового сонця, яке відтоді починає щораз вище підноситися і тепліше пригрівати.
3.Лінгвістичне дослідження.
Вилучити всі прикметники з попередньо опрацьованого тексту. З’ясувати, що змінилося у висловлюванні. Зробити висновок про роль прикметників у мовленні.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Пояснення вчителем нового матеріалу
V.Вправи на закріплення одержаних знань.
1. Робота з підручником (Вправа 322).
Переписати прислів’я, на місці крапок уставити дібрані з довідки й поставлені в потрібній формі прикметники. Визначити рід, відмінок і число кожного прикметника. В останньому реченні підкреслити усі члени речення. Визначити прикметники, ужиті в переносному значенні.
Білі (Н.в., мн.) руки роботи бояться. Чорну (жін..р., Зн.в., одн.) душу милом не відмиєш. З красивого (сер.р., Р.в., одн.) лиця води не пити. У ледачого (чол..р., Р.в., одн.) хазяїна й чоботи з ніг украдуть. Буває, і старий (чол..р., Н.в., одн.) птах нові (Зн.в., мн.) пісні співає. Ласа (жін..р..Н.в., одн.) кішка до риби, та у воду лізти не хоче. З поганої (жін..р., Р.в.. одн.) трави не буде доброго (сер.р., зн.в., одн.) сіна. Тиха (жін..р., Н.в., одн.) вода глибока(жін..р. н.в., одн).
Фізкультхвилинка для очей (за посиланням ) https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340
2.Творча робота за різними рівнями складності.
*Рівень 1. Пояснити значення фразеологізму «снігу посеред зими не дістати», дібрати до нього синонім-прикметник.
Снігу посеред зими не дістати -дуже скупий. Синоніми — скнарий, жадібний, надто ощадливий.
*Рівень 2. Фразеологізм «снігу посеред зими не дістати» увести в речення.
Не йди до Марусі позичати хліба, бо ноги рогачем поперебиває! В неї снігу зимою не дістанеш .
*Рівень 3. Скласти невелике висловлювання, яке б розкривало б зміст фразеологізму.
3. Дослідження-відновлення.
Прочитати текст. Визначити, слова, якої частини мови тут пропущенні. Записати текст, добираючи прикметники.
У … традиції Стрітення — ….. день, коли Зима зустрічається з Весною і вперше «бореться» з нею, тож із 15-м лютого пов’язано … кількість прикмет про те, яким буде ….. рік. Ось …. прикмети на Стрітення: якщо в ніч на Стрітення небо … і видно всі зірки, в цьому році слід чекати ….. урожай фруктів, якщо на Стрітення почнеться відлига, чекай … весни, … вітер у цей день — …. знак для врожаю,…і … погода — радість для пасічника, адже вона віщує вкрай … рік.
VІ. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися про прикметник як частину мови?
- Які граматичні категорії має прикметник?
- Яку синтаксичну роль може виконувати в реченні?
VІІ. Домашнє завдання.
Ст..143-144 (знати теоретичний матеріал), виконати Впр. 324.
Література:
Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків/Л.М.Гордеєва. – Харків:
Ранок, 2000.- 160 с.
Українська мова. 6 клас. ІІ семестр/ С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич, М.В.Чаловська. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 132 с.
Нетрадиційні уроки. Українська мова. 5-12 класи/ укладач Л.І.Нечволод. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 256 с.
Збірник диктантів з української мови. 5-11 класи/ О.Д.Марченко, Л.В.Нартова. – Харків: Ранок, 2000. – 256 с.
Українська мова:підручник для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./О.П.Глазова.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.-240 с.:іл..
Інтернет-джерела:
Спадщина предків. Культурно-історичний портал [Електронний ресурс] : [Веб-сайт]. . – Режим доступу: https://spadok.org.ua/zymovi-zvychayi-ta-obryady/blog– Назва з екрана
Коломієць Н.А.Стрітення Господнє — прикмети, традиції, обряди на Стрітення 2020 [Електронний ресурс ]/Н.А.Коломієць//Ліза.-2020.- Режим доступу:https://liza.ua/materialyi-na-ukrainskom-yazyike/stritennya-gospodnye-prikmeti-traditsiyi-obryadi-na-stritennya-2019/