Узагальнення й систематизація вивченого про іменник

Про матеріал
Узагальнення й систематизація вивченого про іменник Конспект уроку з української мови
Перегляд файлу

Тема: узагальнення й систематизація вивченого про іменник

Мета: узагальнити вивчений матеріал про іменник як частину мови, перевірити якість сформованості вмінь; удосконалювати граматичні вміння усного й писемного мовлення; сприяти виробленню навичок правопису відмінкових закінчень, розвивати вміння порівнювати мовні явища, сприяти творчій активності школярів, розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, культуру усного та писемного мовлення; виховувати інтерес до вивчення української мови.

Тип уроку: Нестандартний урок  

Обладнання:епіграф до уроку, дидактичний матеріал, карта подорожі ,кросворди, комп’ютер, мультимедійний матеріал до теми «Іменник», смайлики

Форма проведення: урок-подорож

Методи і прийоми: м. «Мікрофон», робота в групі, робота в парі,

«Мозковий штурм», слуховий диктант по пам’яті. ..

 

І. Організаційний момент. – Доброго дня всім!

1. Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

 

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

 Сідайте,будь ласка.Отже, працювати сьогодні ми будемо разом,а вашою вчителькою буду я. Звати мене Аліна Маринівна.

 

-Сьогодні у нас з вами незвичайний урок, а урок-подорож до країни Морфології до міста під назвою Іменник. Завітаємо до найцікавіших станціях міста і повинні дійти до Палацу кмітливих учнів. На цих станціях будуть нас зустрічати багато випробувань, кросвордів, карток різних завдань. За кожну правильну відповідь ви отримаєте смайлики,яких підрахуємо на кінець уроку .Це буде ваша оцінка.

 

Отже, відправляємося у подорож. А щоб зробити вашу подорож цікавою я буду вашим гідом. А ви уважно слухайте, будьте активними і тоді ця подорож вам обов’язково сподобається.

Рушаймо!

 

Запишіть число, тему уроку та епіграф.А епіграфом нашого уроку будуть рядки з вірша  українського поета,перекладача, літературного критика Дмитра Григоровича Білоуса:

«Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник»

 

(Дм. Білоус)

Половину із словникового складу української мови становлять іменники. Це велетенська, могутня, незрівняна за можливістю поповнення новими словами частина мови, бо людина завжди щось пізнає, запозичує іншомовні слова.

 

Виходячи з теми уроку,ми повинні

Знати:

правила  про іменник як частину мови,

засвоєні орфограми,

способи творення іменників,

граматичні ознаки іменника

Вміти:

Практично розпізнавати іменники,

Визначати їх граматичні ознаки,

Правильно використовувати іменники в мовленні

Пам’ятати:

Творчість у всьому

Сила в єдності

Час спливає швидко

Знання – сила

Принцип:

Знати необхідно не для того, щоб знати, а  для того , щоб навчитися робити

 

----Кожен з вас знаходиться на початку подорожі.

А що ми готуємо для подорожі?

Так, рюкзачки.Тому і ми з вами зараз зберемо наш рюкзак,тобто заповнимо його вашими бажаннями,прагненнями. Кожен з вас записує що очікує від сьогоднішнього уроку, яким ви хочете щоб він був.

І так, наша перша станція Знайомства. Діти, ви добре знаєте, що будь-який шлях краще долати разом із друзями й добрими приятелями. Опинившись на станцію знайомств, придивіться один  до одного., посміхніться і побажайте успіху.,а також кожен називає своє ім я та одну рису характеру(іменник), що свідчать про вас як людину.Н-пр., першою буду я.,моє ім. я Аліна-таємничість.

Рушаймо далі!  ІІ станція-Інтелектуальна, на якій нас чекають  різні вправи і завдання.

Виходимо на цій станції і бачимо над собою небо і сонце…Дві невід ємні частини природи, що дарують нам радість життя. Адже без сонячного світла і тепла  не можна уявити нашого життя.Але подивіться- чого не вистачає сонечку у цьому місті?

 

А промінці дасте йому ви.Ви повинні написати на листочках які отримали все що знаєте про іменника як частину мови(морфологічні ознаки, граматичні категорії ,синтаксичну функцію…) і прикріпити промінці до сонечка, коментуючи  про що ви написали.

Молодці, отже певні знання про іменник ви маєте,А сьогодні, перебуваючи в цьому місті, ми їх повторимо та поглибимо.

Наступне завдання для нас: провідміняти іменники. Двоє учнів виходять до дошки і відмінюють іменники, а решта-в зошитах.

Книга, читач.

 

А зараз напишемо словниковий диктант.Завдання:пояснити орфограми.

Тарас Григорович Шевченко,річка Либідь,майдан Незалежності,оповідання «Морозенко»,журнал «Соняшник».

Наступне завдання

Запишіть слова-іменники у 4 колонки,згрупувавши їх за родами.

Медаль, каліка, дитя, сусід, бідолаха, курча, печать, лікар, замазура, вовченя, тінь, хлопчина,, староста, село, нежить.

Жіночий рід        

Чоловічий рід  

Середній рід  

Спільний рід

Медаль

сусід

дитя

каліка,

печать

лікар

курча

бідолаха

тінь

хлопчина

вовченя,

замазура

 

нежить

село

староста

 

 

 

 

 

А тепер попрацюємо з підручником.Відкрийте ст..124.Розв язуємо тести(3 хв.)

Відповіді до тестових.Взаємоперевірка(міняємося зошитами сусіда)

1-г

2-б

3-в

4-а

5-г

Час вирушати далі, А наступна станція Спортивна, на якій ви зможете розім ятися. Фізкультхвилинка.

Перед нами вже наступна станція Розважально-ігрова,де ми маємо змогу пограти в лінгвістичні ігри, використовуючи отримані знання.А змагатися ми будемо командами. Ви вже поділені на 2 команди.Хто будуть капітанами?

Отже, першими змагатимуться капітани.Завдання для них-розв язати кросворд за 3хв. А всі члени команди в цей час будуть гратися гру«Утвори слово»

Від слова «абрикос» утворити: 
1-в. – іменники в однині. (коса, роса, сир, риба, краб та інші). 
2-в. - іменники у множині. (коси, роси, соки, краби, баки). 
 

Як називаються малята цих птахів і тварин?     Сховане слово - четверта                                             

а

ч

е

Н

я

 

 

 

 

л2

е

в

е

н

я

 

 

 

т

и

г

р

е

н

я

 

 

о

в

ч

е

н

я

 

л

е

б

е

д

е

н

я

р

л

я

 

 

 

 

 

т

е

л

я

 

 

 

г8

а

л

ч

е

н

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Воно належить мені, але інші вживають його частіше за мене.(Ім’я)

 2. Холод з температурою нижче нуля. (Мороз)

3. Слово, яке часом вживаємо замість «так». (Еге)

4. Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)

 5. Голубий шатер увесь світ накрив. (Небо)

6. Хто трьома зубами сіно їсть?(Вила)

 7. Воїн і мешканець Запорізької Січі. (Козак)

Сховане слово — іменник.

Наступне завдання – гра»Хто більше» складе слів(2хв.)

1-а команда ім.І та ІІІ відміни

2-а команда ім.. ІІ та ІVвідміни.

"Хто зайвий?". Вилучити з кожного ряду "зайве" слово. Свою думку  обґрунтувати.

Щастя, щасливчик, пощастило.

Музика, музичний, музикант.

Здоровий, поздоровлення, здоров’я. 

Мова, розмова, розмовляти.

Казка, казковий, казкар.

"Хто зайвий?".

пощастило.

музичний

розмовляти

казковий

 

 Завдання «Плутанка»

Утворити нові слова, використовуючи числове значення літер:

1432  3214  32415

Кіно  тіло  ручка 

 

Завдання «Плутанка»

Коні  літо  курча

 

Лінгвістична гра «Естафета»

 Кожна команда записує на дошці у колонку сло­ва. Учень, який написав слово, передає крейду іншому зі своєї команди. Переможе та команда, хто швидше впорається із завданням і не допус­тить жодної помилки.

1-а команда — назви квітів,

2-а команда —на­зви домашніх тварин.

 

Час взяти участь у «Лото – забаві». (2хв.)
За допомогою граматичних ознак зашифровані слова. 
Завдання:за допомогою граматичних ознак розпізнати слова.
1-а команда 
Ім., одн., ч.р., іст., заг.н. (кінь, олень) 
Ім., одн., ж.р., іст., власн.н.( Оксана) 
2-а команда
Ім.,одн., с.р., заг.н. (теля) 
Ім., мн.,Іст. (слони) 

 

Пригадати 3 незмінювані іменникі та скласти з ними 3 речення.(3хв.)

 

 

 

Імена по батькові. Утворити і написати

1-а команда- жіночі Імена по батькові

2-а команда-чоловічі Імена по батькові

Гра «Упізнай мене»

      Почувши іменники, які є назвами  істот, плещіть у долоні.

     Узлісся, місяць, мудрість, клімат, зав’язь, компас, дівчина, лікар,

      моряк, чистота, глибина, тюлень, турист, студент, параграф,

      комар, дятел, сад, теля, військо, натовп, пожежник, ставлення,

 футболіст, звіробій, трава, відпочивальник.

 

Пригадати і записати іменники ,що вживаються тільки в множині та тільки в однині.Переможе той, хто напише більше іменників.

Гра «Слово у слові».

• У кожному з поданих слів «сховалося» ім'я. Слід його знайти, записа­ти і пояснити, з якої літери пишуть ці слова.

Доля, васильки, романтик, Бориспіль, Миколайчик, хустина, колеги. 

Довідка. Оля, Василь, Борис, Микола, Устина, Олег.

 

 

Дібрати якомога більше прислів’їв та приказок та підкреслит в них іменники.

 

Зима без снігу — літо без хліба.

Де цвіток — там медок.

Плаче жовтень холодними сльозами.

Весняний день рік годує.

Весна ледачого не любить.

Чайка сіда в воду — чекай доброї погоди.

Осінь збирає, а весна з'їдає.

Осінь усьому рахунок веде.

Зимове сонце, як мачушине серце: світить, а не гріє.

Взимку сонце крізь плач сміється.

Тому горе, хто мілко оре.

Казав овес:. «Сій мене в болото — буду я зо­лото».

Підбиття підсумків уроку

Отже, ми біля цілі. Всі перешкоди ви здолали успішно і дійшли до Палацу кмітливих учнів. Сподіваюся, що знання, здобуті під час вивчення теми будуть міцними і допоможуть вам гідно здолати найскладніший шлях.

А якою була наша віртуальна подорож? Чи сподобалася вона вам?Щоб відповісти на це запитання, ми повернемося до нашого рюкзака,зачитаймо свої очікування від уроку, які ви записали і підсумуймо чи досягли ми бажаного.

Домашня робота.

Створити свою сторінку для міні- журналу «Іменник».Малюнки до вивчених правил, загадки, ребуси, кросворди.(ст..125) з підручника

Оцінювання.

У кого більше смайликів- вищій бал …

Хочу вам сказати :молодці. Сьогодні гарно працювали, були активними, уважними, розумними., а це тому, що ви добре володієте знаннями про іменник.  Мені було приємно працювати з вами.

Я хочу вам подякувати за вашу плідну роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

 

 

 

                           означає  предмет  

                 відповідає  на  питання  хто? що?

 

 

        футболіст, тренер                                   м′яч, поле, ворота

 

       

            команда, місто                             команда «Шахтар»,  місто Донецьк

                            

                  

                         ОДНИНА:       футболіст,    м ′ яч,   поле

 

                         МНОЖИНА:     футболісти,  м′ячі,   поля

 

                      

                         ЖІНОЧИЙ:    земля, перемога

                         ЧОЛОВІЧИЙ:    матч, футболіст
                         СЕРЕДНІЙ:     поле, небо
                         СПІЛЬНИЙ:    роззява, задавака

                  

                          НАЗИВНИЙ        чемпіон          чемпіони

                       РОДОВИЙ           чемпіона      чемпіонів

                       ДАВАЛЬНИЙ      чемпіону      чемпіонам

                       ЗНАХІДНИЙ       чемпіона       чемпіонів

                       ОРУДНИЙ           чемпіоном    чемпіонами

                       МІСЦЕВИЙ     на чемпіоні    на чемпіонах

                        КЛИЧНИЙ          чемпіоне        чемпіони

 

                    

                       І ВІДМІНА:                                         ІІ ВІДМІНА:         

                   команда, земля,   межа              футболіст    , вугілля,  м ′ яч 

               

                 ТВЕРДА   М′ЯКА  МІШАНА     ТВЕРДА       М′ЯКА  МІШАНА

 

               

                    

                  

                       ІІІ ВІДМІНА:                                      ІV  ВІДМІНА                                     

               радість    ,,   совість     , мати                   ім′ я, ведмежа

 

docx
Додано
17 березня 2021
Переглядів
881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку