Матеріали уроку дають можливість перевірити рівень знань, умінь і навичок учнів, здобутих при вивченні теми «Іменник»; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні іменника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.
Форма проведення: урок-подорож.
Учням пропонується ознайомитися з традиціями українського народу.
Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Іменник».
6 клас
Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Іменник»; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні іменника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форма проведення: урок-подорож.
Обладнання: мультимедійний проектор для проектування діалогу- гуморески, запис пісні «Від Києва до Лубен»,таблиця-схема до теми, мішечок з картками, картки з програмованим завданням.
Хід уроку
І. Мотивація учбової діяльності
1. Організаційний момент
2. Слово вчителя.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
3. Бесіда.
-Чи знаєте ви, що таке ярмарок?
- Як можна перевірити, чи правильно ми пояснили значення цього слова?
- Який словник для цього знадобиться? (Учень у тлумачному словнику знаходить це слово і зачитує пояснення його значення.)
- Хто з вас був на ярмарку? Де?
- До якої частини мови належить це слово?
- Що таке іменник?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Отож, якщо не всі з вас відвідували ярмарок, то прямо зараз ми туди поїдемо. Поїдемо скупитися.
Благословилося на світ. Виткнулося заспане сонце, стьобнуло промінням по луках,, по степах, по садках по левадах.
І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска, куди око дістане, дорогою вози потяглися.. І кіньми, і волами, і коровами. І гарба, і воза, і возенята... З кучами з сіном,, з соломою... А на возах і кури, і вівця скручена, і теля мекає, І порося верещить… А за возами — гай! Цоб! Цабе! н-н-но! На ярмарок.
І їдуть, і їдуть, і їдуть… І дорога вже не дорога.А строката величезна гадюка, жива покручена, що за отой лісок непоспішаючи полізла… І де її голова, і де ії хвіст – невідомо…
А наш віз вискакує з тої гадюки, торохтить по грудках, шелестить травою.
(Остап Вишня)
2. Бесіда.
(Якщо «Дорога до ярмарку», то додаткове питання. — Чому до ярмарку, а не до ярмарка?)
— Давайте пригадаємо морфологічні ознаки
іменника.
ІІІ. Закріплення матеріалу
(на дошку спроектовано діалог-гумореску.)
Завдання.
-Скільки дійових осіб потрібно для читання діалогу?
- Прочитайте за особами.
- Запишіть останню репліку, визначте власні та загальні назви, поясніть їх написання.
2. Слово вчителя.
- от і приїхали ми нарешті на ярмарок. І кого ж тут немає! І чого ж тут тільки не побачиш! І не протовпишся: той торгує, той купує, той божиться, той прицінюється. Але ми з вами проберемося крізь натовп і все роздивимось .А дорогою ще й запишемо, кого і що продають.
(Об’єднати дітей в групи)
За ілюстраціями на дошці записати, кого і що продають на ярмарку.
Група 1. Записати іменники ІV відміни. З одним іменником скласти речення про своє враження від побаченого.
Група 2. Записати іменники - назви істот із пестливими суфіксами.
Група 3. Записати іменники - назви неістот.
(Вчитель роздає картки із завданням)
А тепер давайте ознайомимося із звичаями, які були на ярмарку, та знайдемо у тексті іменники спільного роду і виділимо їх прямо в тексті.
На ярмарку кожен має своє місце. Он натовп зібрався: божого старця слухають. Сидить сивий дід-каліка
та й на кобзі грає. А поруч нього малий хлопець –сирота, худий та босий, шапчину тримає для мідяків. А он далі циган до дядька причепився, божиться, шельма, і жінкою, і дітьми та проклина свою душу, і батька, і матір, щоб стару кобилу продати замість молодої здорової. А отам знову галас учинився:
якийсь волоцюга потяг у баби мішок з грушами.
А он, дивіться, поспішають перекупки з паляницями, з бубликами, з пиріжками, з печеним м'ясом. А перед веде Явдоха Колунайчих— мордата, рум'яна молодиця. І всі її слухають! Над усіма бабами верховода! Та нехай би не наслухала її яка, зараз же нещастя на бідолаху нашле: або свиня бублики похвата, або собака м'ясо викраде, або п'яниця якийсь спіткнеться та олію виверне, а вже даром не пройде. От Явдоха взяла з чужої торби паляницю й кинула проти сонця. Котилася тая паляниця, котилася, а де впала, там Явдоха сама з своїм товаром сіла, а молодиць, розсадила, де якій по черзі припало. А чужу паляницю, що нею ворожила, Явдоха тихцем підняла та між свої булки положила .
(Г. Квітка-Основ'яненко)
- Що ж це за іменники спільного роду?
- З якими звичаями ви ознайомилися?
5. Вибірково-розподільний диктант.
Так багато всього на ярмарку, і не перелічиш! До речі, деякі іменники – назви великої кількості предметів хоч і означають , що цих предметів багато, однак вживаються не у множині, а в однині. Як вони називаються? ( Збірні)
(Один учень працює біля дошки, а інші – в зошитах.)
Ярмарок починається ще за воротами, продається тут усе: коні, корови, вівці, кози, сани, горшки, миски, хустки, спідниці, гвіздки, молотки, ножиці. Та все таке свіже та смачне на ярмарку: свинина, городина, ковбаса, риба, мед. Аби ваші гроші!
А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш,тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече, усі разом розказують і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча, погубивши матерів, пищить, мабуть. І на тому світі той галас чути!
- А чому і нам не повеселитися?
6. Фізкультхвилинка.
Під пісню «Від Києва до Лубен» діти виконують танцювальні рухи.
7. Завдання учням.
1) Відновити текст пісні по пам’яті ( одне речення).
2) Виділити іменники та визначити їх рід, число, відмінок (взаємоперевірка).
Виконуючи це завдання що ми пригадали? (Граматичні ознаки іменника.)
8. Розіграш завдань.
Треба спробувати свого щастя в грі. Зараз візник з кожного возу підійде і розіграє «Подарунок для друзів».
9. Творче завдання.
Використовуючи іменники, скласти невеличкий діалог гумористичного змісту між покупцем і продавцем і його розіграти.
10. Диктант
- Ярмарок закінчувався. Хто спродався, хто скупився – всім час додому. Ми з вами теж скрізь побували, всього скуштували, а тепер час написати диктант.
( Один учень біля дошки розбирає іменник « з ярмарку» як частину мови.)
Диктант
Повертався Петро додому з ярмарку. Попродав городину, добрі гроші вторгував. Накупив усього! Поволі бредуть воли, порипує віз, а Петро пахкає люлькою та посміхається у вуса.
VІ. Підбиття підсумків уроку
«Мікрофон»
Домашнє завдання: 1 група – синтаксичний розбір 1-го речення з тексту класного диктанту; 2 група – морфологічний розбір всіх іменників з 4 – го речення диктанту; 3 група – продовжити текст диктанту .