Урок з української мови для 6 класу на тему: "Узагальнення і систематизація знань з теми "Іменник"

Про матеріал

Матеріали уроку дають можливість перевірити рівень знань, умінь і навичок учнів, здобутих при вивченні теми «Іменник»; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні іменника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.

Форма проведення: урок-подорож.

Учням пропонується ознайомитися з традиціями українського народу.

Перегляд файлу

 

Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Іменник».

 

6 клас

 

Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Іменник»; навчити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні іменника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форма проведення: урок-подорож.

Обладнання: мультимедійний проектор для проектування діалогу- гуморески, запис пісні «Від Києва до Лубен»,таблиця-схема до теми, мішечок з картками, картки з програмованим завданням.

                                         Хід уроку

І. Мотивація учбової діяльності

 1. Організаційний момент

 2. Слово вчителя.

               Сьогодні у нас незвичайний урок.

               Сьогодні ми зробимо ще один крок

               В країну прекрасну, країну чудову,

               Що нас так чекає й збагачує мову.

  3. Бесіда.

-Чи знаєте ви, що таке ярмарок?

- Як можна перевірити, чи правильно ми пояснили значення цього слова?

- Який словник для цього знадобиться? (Учень у тлумачному словнику знаходить це слово і зачитує пояснення його значення.)

- Хто з вас був на ярмарку? Де?

- До якої частини мови належить це слово?

- Що таке іменник?

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

  1. Слово вчителя.
  • Ми вже вивчали тему «Іменник» з великого розділу мовознавчої науки. Якого? (Морфологія.) А сьогодні урок узагальнення і систематизації знань з теми «Іменник». Ми повторимо, закріпимо все, що вивчили про іменник як частину мови. Спробуємо практично розпізнавати іменники, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати іменники в мовленні, продовжимо знайомство з історією свого народу, його традиціями.

Отож, якщо не всі з вас відвідували ярмарок, то прямо зараз ми туди поїдемо. Поїдемо скупитися.

Благословилося на світ. Виткнулося заспане сонце, стьобнуло промінням по луках,, по степах, по садках по левадах.

  І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска, куди око дістане, дорогою вози потяглися.. І кіньми, і волами, і коровами. І гарба, і воза, і возенята... З ку­чами з сіном,, з соломою... А на возах і кури, і вів­ця скручена, і теля мекає, І порося верещить… А за возами — гай! Цоб! Цабе! н-н-но! На ярмарок.

І їдуть, і їдуть, і їдуть… І дорога вже  не дорога.А строката величезна гадюка, жива покручена, що за отой лісок непоспішаючи полізла… І де її голова, і де ії  хвіст – невідомо…

А наш віз вискакує з тої гадюки, торохтить по грудках, шелестить травою.

                                 (Остап Вишня)

2. Бесіда.

  • Назвіть іменники, які вам запам’ятались.
  • А який заголовок дібрали б ви до тексту?

(Якщо «Дорога до ярмарку», то додаткове питання. — Чому до ярмарку, а не до ярмарка?)

 Давайте пригадаємо морфологічні ознаки
іменника.

ІІІ. Закріплення матеріалу

  1. Колективна робота.

(на дошку спроектовано діалог-гумореску.)

  • Гей, дядьку, куди їдете?
  • На ярмарок, куди ж іще?
  • А звідки ви?
  • З Ковалів.
  • Та я не питаю, якого ви роду. Село ваше як зветься?
  • Та й кажу Ковалі.
  • А самі ви хто будете?
  • Коваль.
  • Хе-хе… Щось ви, дядьку, маленький та плохенький, як на коваля.
  • Та я не коваль, а Коваль. У нас у Ковалях усі Ковалі, а ковалів тільки троє.

Завдання.

-Скільки дійових осіб потрібно для читання діалогу?

- Прочитайте за особами.

- Запишіть останню репліку, визначте власні та загальні назви, поясніть їх написання.

2. Слово вчителя.

- от і приїхали ми нарешті на ярмарок. І кого ж тут немає! І чого ж тут тільки не побачиш! І не протовпишся: той торгує, той купує, той божиться, той прицінюється. Але ми з вами проберемося крізь натовп і все роздивимось .А дорогою ще й запишемо, кого і що продають.

(Об’єднати дітей в групи)

  1. Диференційоване завдання.

За ілюстраціями на дошці записати, кого і що продають на ярмарку.

Група 1. Записати іменники ІV відміни. З одним іменником скласти речення про своє враження від побаченого.

Група 2. Записати іменники - назви істот із пестливими суфіксами.

Група 3. Записати іменники - назви неістот.

(Вчитель роздає картки із завданням)

  1. Робота з текстом.

А тепер давайте ознайомимося із звичаями, які були на ярмарку, та знайдемо у тексті іменники спільного роду і виділимо їх прямо в тексті.

 

На ярмарку кожен має своє місце. Он натовп зібрався: божого старця слухають. Сидить сивий дід-каліка

 та й на кобзі грає. А поруч нього малий хлопець –сирота, худий та босий, шапчину тримає для мідяків. А он далі циган до дядька причепився, бо­житься, шельма, і жінкою, і дітьми та проклина свою душу, і батька, і матір, щоб стару кобилу продати замість молодої здорової. А отам знову галас  учинився:

якийсь волоцюга потяг у баби мішок з грушами.

 А он, дивіться, поспішають перекупки з  паляницями, з бубликами, з пиріжками, з печеним м'ясом. А перед веде Явдоха Колунайчих— мордата, рум'яна молодиця. І всі її слухають! Над усіма бабами верховода!  Та нехай би не наслухала її яка, зараз же нещастя на бідолаху нашле: або свиня бублики похвата, або собака м'ясо викраде, або п'яниця якийсь спіткнеться та олію виверне, а вже даром не пройде. От Явдоха взяла з чужої  торби паляницю й кинула проти сонця. Котилася тая паляниця, котилася, а де впала, там Явдоха сама з своїм товаром сіла, а молодиць, розсадила, де якій по черзі припало. А чужу паляницю, що нею ворожила, Явдоха тихцем підняла та між свої булки положила .

(Г. Квітка-Основ'яненко)

- Що ж це за іменники спільного роду?

- З якими звичаями ви ознайомилися?

5. Вибірково-розподільний диктант.

Так багато всього на ярмарку, і не перелічиш! До речі, деякі іменники – назви великої кількості предметів хоч і означають , що цих предметів багато, однак вживаються не у множині, а в однині. Як вони називаються? ( Збірні)

  • А які іменники вживаються тільки в множині? (Множинні.)

(Один учень працює біля дошки, а інші – в зошитах.)

Ярмарок починається ще за воротами, продається тут усе: коні, корови, вівці, кози, сани, горшки, миски, хустки, спідниці, гвіздки, молотки, ножиці. Та все таке свіже та смачне на ярмарку: свинина, городина, ковбаса, риба, мед. Аби ваші гроші!

  А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш,тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече, усі разом розказують і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча, погубивши матерів, пищить, мабуть. І на тому світі той галас чути!

- А чому і нам не повеселитися?

6. Фізкультхвилинка.

Під пісню «Від Києва до Лубен» діти виконують танцювальні рухи.

7. Завдання учням.

1) Відновити текст пісні по пам’яті ( одне речення).

2) Виділити іменники та визначити їх рід, число, відмінок (взаємоперевірка).

Виконуючи це завдання що ми пригадали? (Граматичні ознаки іменника.)

8. Розіграш завдань.

Треба спробувати свого щастя в грі. Зараз візник з кожного возу підійде і розіграє «Подарунок для друзів».

9. Творче завдання.

Використовуючи іменники, скласти невеличкий діалог гумористичного змісту між покупцем і продавцем і його розіграти.

10. Диктант

- Ярмарок закінчувався. Хто спродався, хто скупився – всім час додому. Ми з вами теж скрізь побували, всього скуштували, а тепер час написати диктант.

( Один учень біля дошки розбирає іменник « з ярмарку» як частину мови.)

                                    Диктант

Повертався Петро додому з ярмарку. Попродав городину, добрі гроші вторгував. Накупив усього! Поволі бредуть воли, порипує віз, а Петро пахкає люлькою та посміхається у вуса.

VІ. Підбиття підсумків уроку

«Мікрофон»

  • Чи вдалося вам скупися? З чим повернулися додому?
  • Чи досягли ми поставленої мети на уроці?
  • Чи все згадали про іменник?
  • А що ми дізналися про ярмарок в Україні?

Домашнє завдання: 1 група – синтаксичний розбір 1-го речення з тексту класного диктанту; 2 група – морфологічний розбір всіх іменників з 4 – го речення диктанту; 3 група – продовжити текст диктанту .

 

 

             

 

doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку