Урок "Контрольний письмовий докладний переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії та кльтури Укруаїни в публіцистичному стилі."

Про матеріал

Мета розробки: засобами слова виховувати любов і повагу до культурної спадщини рідного міста; розвивати в учнів мовленнєво-комунікативні вміння переказувати текст розповідного характеру, що містить опис пам'ятки історії та культури; удосконалити культуру писемного мовлення; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; сприяти збагаченню мовлення учнів;, сформувати вміння водити в текст однорідні члени, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами;

Перегляд файлу

Уроки № 8-9

Тема. Контрольний письмовий докладний переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії та культури України в публіцистичному стилі.

Мета: 

навчальна: удосконалити культуру писемного мовлення; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; сприяти збагаченню мовлення учнів;, сформувати вміння водити в текст однорідні члени, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами;

розвивальна: розвивати в учнів мовленнєво-комунікативні вміння переказувати текст розповідного характеру, що містить опис пам’ятки історії та культури;

виховна: засобами слова виховувати любов і повагу до культурної спадщини  рідного міста. 

Очікувані  результати:  учні  відновлюватимуть текст, використовуючи відомості із стилістики та лексикології.   

Обладнання: тлумачні словники, мультимедійна презентація, проектор.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Міжпредметні зв'язки: історія, «Одеса – моє рідне місто», музика, художня культура.

Методи і прийоми: слово вчителя, евристична бесіда, дослідження – порівняння, гра «Словник онлайн», гра «Кореспондент», рефлексія.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Діяльність учителя

Діяльність учнів

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація, оголошення теми, мети, завдань уроку

  1. Слово вчителя

Кожного дня ми робимо якісь звичайні для нас справи, ходимо до школи, гуляємо, їздимо до родичів та друзів, і не думаємо про речі, повз які проходимо. А вони свідки історії наших предків, нашої з вами історії.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про пам’ятку, якій  на сьогоднішній день майже 130 років.(Слайд №1) Одеський театр опери і балету вважають однією з грандіозних пам'яток архітектури України і одним з найпрекрасніших театрів у світі. Опера - це справжня перлина Одеси, яка гідно увійшла до списку семи українських чудес.

   Ми з вами маємо дізнатись про історію цієїі пам’ятки та описати її. Завдання не із легких, але ви всі молодці і впораєтесь із цим.

 

      2. Оголошення теми, мети уроку – робота в зошиті.

Епіграфом нашого уроку стануть слова Івана Огієнка – професора, у релігійному житті – митрополита Іларіона (Слайд №2)

 - Який недавно вивчений твір нагадує вам цей епіграф? (Очікувана відповідь: вірш І.Малковича «Свічечка букви ї»). Чим саме?

 

 

 

Слайд №1

 

 

 

Учні працюють з епіграфом, роблять відповідні записи у зошиті, дають відповіді на запитання вчителя.

Слайд №2

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Евристична бесіда

1. Що ми називаємо «пам'яткою історії і культури»?  (Слайд №3)       

2. Назвіть пам'ятки у нашому місті?

3. Що ви про них знаєте: хто їх проектував, будував, у якому столітті, яка історична доля пам'ятки, в якому стані вона знаходиться тепер? (Слайд №4)

 

4. Які типи мовлення ви знаєте?

5. Що таке твір-опис?  (Твір-опис — це зв'язний текст, у якому словесно

    зображуються основні ознаки предмета, явища, особи.)

6.  Яка будова твору-опису? (1. Загальне враження від побаченого.

2. Опис найважливіших частин (у певній послідовності). 3. Висновок.)  (Слайд №5)

7. Назвіть характерні риси твору-опису.  (Слайд №5 )

8. Згадайте, чи може бути опис частиною іншого типу мовлення? Як тоді називатиметься текст? (Текст-розповідь чи текст-міркування з елементами опису).

9. В якому стилі, крім художнього, можна зустріти опис пам’ятки  культури ?

10. Які ознаки публіцистичного стилю? (Слайд №6)

11. Чим відрізняється художній опис від опису в публіцистичному стилі, у науковому?

2. Дослідження-порівняння. Робота з текстом. Прочитайте обидва описи. Визначте, в якому стилі вони написані. Чим відрізняються? Назвіть ознаки, характерні для публіцистичного стилю. (Слайд №7)

 

 

Учні стають учасниками бесіди, відповіді звіряють із матеріалами презентації

Слайд №3

 

 

(Слайд №5)

 

Слайд №6

 

 

 

 

Учні порівнюють наведені уривки, роблять висновки

   Слайд №7)              

Слово вчителя

- Ми будемо описувати пам’ятку культури в публіцистичному стилі. Не забувайте, що публіцистичний стиль вимагає оцінки, вираження авторського відношення до побаченого.

- Яку  лексику будемо використовувати при описі пам’ятки культури? (Історизми, професіоналізми, емоційно-оцінні слова, риторичні запитання тощо)

-  Щоб зручно себе відчувати, поповнимо свою лексичну скарбничку.

Гра «Словник онлайн» (Слайди №8,9)

 

Тлумачення слів (робота із тлумачними словниками, онлайн довідниками).

Учні дискутуют, відповідаючи на запитання.

 

Слайд №8

 

 

Учні розподіляють слова, відбувається взаємоперевірка.

 

Слайд №9              

ІV. Ознайомлення з текстом

Вчитель читає текст

Учні сприймають текст на слух

Вічна музика Одеської опери

        Історія Театру пов’язана з історією міста. Він був відкритий в 1887 році, замовником проекту було місто Одеса та проект готувався одинадцять довгих років. Але результат того вартий. Екскурсоводи (а екскурсії тут проходять постійно) розкажуть подробиці про те, що будівля Театру була побудована в стилі «бароко», що вхід прикрашає скульптурна група, яка зображає музу Мельпомену, а з боків її Трагедія і Комедія. Архітектурна обробка будівлі чудова, сам театр неймовірно гармонійно вписується в обрамлення з південного неба і зелених дерев.
       Кожна його деталь, кожне вікно, позолочені прикраси виконані з незвичайним смаком і відчуттям міри, поступово вводять глядача в той стан, який необхідно, щоб прийняти в свою душу велике чудо музики, освячене великими композиторами минулого і сьогодення. Навіть глядацький зал пахне особливим повітрям, п’янким ароматом таланту. Незрозуміло, чому саме цей зал так впливає на людей?!  Сама його архітектура традиційна. Партер, бенуар, бельетаж, яруси лож. Мабуть так впливає внутрішня гармонія всіх складових цього єдиного ансамблю.

       Неймовірна акустика театрального  залу. Під час оперних вистав не використовується ніяка звукопідсилююча техніка. Але кожне слово, вимовлене на сцені навіть пошепки, чудово чутно від партеру до гальорки. А шум залу м’яко глушиться, покликати когось через увесь зал тут не вийде.

        Сцена Одеського оперного театру бачила багатьох великих музикантів, співаків і танцюристів. Будь-який артист, що виходить тут на підмостки, несе відповідальність перед ними за кожну ноту, за кожне балетне па.

        Це дивовижне будівництво, добрий дух опери, втілений у камені, місце, де багато тисяч людей знову і знову запалюють у своїй душі лампаду прекрасного. Вічна музика буде відтепер освітлювати їм кам’янисту дорогу життя. Можливо, ця дорога буде легше, адже на ній була зупинка, яка називалася Одеський оперний театр.    ( http://navkolosvitu.net.ua/odesa-opera/)

V. Робота з текстом

1.  Гра «Кореспондент» (інтерпретація методу «Мікрофон», адаптована до публіцистичного спрямування уроку). ***Кореспондент – учитель  бере інтерв’ю стосовно вражень від побаченого та почутого.

  -    Я кореспондент газети «Одеський вісник». Хотілося б дізнатися про ваші враження від прочитаної статті:

 - Що вас найбільше вразило?

 - Що запам’яталося?

 - Які емоції і почуття викликає пам’ятка?

 - Що нового ви дізналися?

 - Де зможете застосувати нові знання?

 - Чи порадите своїм знайомим познайомитися із цією пам’яткою?

-   Дуже вам вдячна. Обов’язково опублікую матеріал. До побачення.

 

2. Слово вчителя.  А ми з вами поки що не прощаємося з пам’яткою, хоча віртуальна екскурсія закінчилася. Повертаємось до нашого класу, згадаймо все почуте і складемо план.

1.  Аналіз структури тексту (Слайд №10)

 

Діти вживаються у роль респондентів і дають відповіді на запитання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд №10                

2.  Складання плану.

О р і є н т о в н и й :

1.  Історія театру пов’язана з історією міста.

 2.  Внутрішня гармонія ансамблю:

 а) незвичайний смак і відчуття міри;

 б) особливе повітря глядацького залу;

 в) неймовірна акустика;

 г) сцена Одеського оперного театру.

3. Місце, де багато тисяч людей знову і знову запалюють у своїй душі лампаду прекрасного.

3. Лексико-орфографічна робота (учитель диктує).

1. Записати власні й загальні назви, ужиті в тексті. Пояснити їх правопис. (Слайд №11)

Стиль «бароко», муза Мельпомена, Трагедія і Комедія, Партер, бенуар, бельетаж, яруси лож,  звукопідсилююча техніка

2. Записати опорні слова і сполучення слів під диктовку вчителя. Запам’ятати й пояснити їх правопис.

Скульптурна група; архітектурна обробка; велике чудо музики; п’янким ароматом таланту; запалюють лампаду прекрасного; дух опери, втілений у камені.

 

 

Колективне створення складного плану, запис на дошці.

 

 

 

Учні разом з учителем опрацьовують лексичний матеріал; записують ланцюжок опорних  слів під диктовку вчителя, здійснити самоперевірку.

Слайд №11

4. Повторне прослуховування тексту.

5. Підготовка чорнового варіанта переказу та редагування.

VІ. Написання докладного переказу розповідного тексту з елементами опису пам’ятки історії та культури України в публіцистичному стилі.

 

VІІ.  Підбиття підсумків

Слово вчителя   Отже, як пов’язаний наш епіграф із сьогоднішньою роботою.(відповіді учнів). Дійсно, культурна пам’ятка – це лише частина нашої великої історії.  І цю історію ми повинні знати, берегти і примножувати, щоб вона не закінчилася разом з нами. Ми маємо  залишити гарний слід на землі, щоб через кілька сотень літ і про нас хтось захотів сказати щось незвичайне. Наша Опера - це справжня перлина Одеси, яка гідно увійшла до списку семи українських чудес. (Слайд №12)

2 . Рефлексія

 Сподобалося ...

 Дізнався ...

 Умію ...

 

Учні висловлюють міркування

Слайд №12

VІІІ. Домашнє завдання (Слайд №13)

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Берлюк Юлія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сергієнко Валентина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сергієнко Валентина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Сергієнко Валентина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Довга Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Кулівар Ангеліна
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    3.0
Показати ще 4 відгука
docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
20966
Оцінка розробки
4.8 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку