Тема: День слов’янської писемності
Мета: Ознайомити учнів із слов’янськими просвітителями Кирилом і Мефодієм; формувати уміння і навички зв’язного усного мовлення; розвивати увагу, мислення; виховувати любов до рідної мови та пошану до людей, які багато зробили для розвитку слов’янської писемності і культури.
Обладнання: ілюстративний матеріал, українські пісні: «Рідна мова», «Гімн українській мові», картки з прислів’ями та загадками.
Епіграф
У Вас мудрість вічна і любов жива…
А хтось же вас народжував слова,
Хтось ці суцвіття звуків винаходив,
Що стали потім мовами народів.
Станіслав Тельнюк
Хід виховної години:
1. Повідомлення теми і мети виховної години
24 травня День слов’янської писемності та культури. Сьогодні ми помандруємо в минуле, де познайомимся із відомостями про слов’янських просвітителів Кирила та Мефодія; дізнаємося, як з’явилася книга, як виникла українська мова. Ви перевірите свої знання з рідної мови.
2. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя. Найбільшим винаходом людства було письмо. Писемні знаки дали людям можливість зберегти знання про світ та природу. Перші спроби письма відносяться до 35 - 40 віків до нашої ери: спершу це була гілочка пальми – знак миру, пізніше – так зване вузликове письмо. Вузлики були різних кольорів, які древні люди вміли розуміти. Дещо пізніше схематично зображувались предмети й навіть явища, потім були ієрогліфи. Пройшло не одне століття аж поки створилися літери…
Перше слов’янське письмо з’явилося в 9 ст. нашого літочислення, а алфавіт створили брати Кирило та Мефодій у 862 році… Кирило (близько 827-869 рр.) та Мефодій (близько 815- 885 рр.) – брати з Солуні ( Салоніки ). Це відомі проповідники віри християнської, слов’янські просвітителі, які створили слов’янську абетку. Створена ними азбука стала фундаментом української та інших слов’янських мов, посприяла єднанню народів і розвитку багатогранної слов’янської культури. Брати були православними ченцями, слов’янську абетку створили у грецькому монастирі. Новий алфавіт отримав назву «кирилиця» по імені візантійця Костянтина, який прийняв чернецтво й став Кирилом. Допомагав йому старший брат Мефодій. Були створені дві абетки – глаголиця і кирилиця. Одночасно із створенням слов’янської абетки він почав роботу над перекладом із грецької мови на слов’янську книжкову мову богослужбових книг.
Учень.
Буква. За нею склад,
Далі – до слова слово,
Ось вже і мовний ряд,
Ма – ма. Ро –ди – на. Шко –ла.
(Тато сюди привів).
Ширше і ширше коло
Нових цікавих слів.
Плеєр. Комп’ютер. Принтер.
Учениця.
Дивні важкі слова.
Різноманітність світу
З мовою ожива.
Мова – немов криниця,
Слів невичерпність в ній.
Кожне тобі згодиться,
Тільки читати вмій:
Казку, словник, підручник.
Мовити будеш влучно.
Учитель.
Люди вже давно збагнули, що треба навчитися записувати побачене й придумане так, щоб воно залишилось надовго і щоб про нього могли дізнатися інші. Вони пробували писати на різних матеріалах: глиняні дощечки, березова кора, на шовковій тканині, на металевих пластинах, навіть на пальмовому листі – папірусі.
Нарешті, люди винайшли пергамент – тонку, спеціально вичинену і відбілену шкіру тварин. Ось тоді вперше і народилося таке диво, як книги. Вони старанно писалися від руки, прикрашалися різними малюнками. Обкладинку виготовляли з дерев’яної дошки, обтягнутої товстою шкірою, оздоблювали її дорогоцінним камінням золотою застібкою. Коштували книги дуже дорого: за одну книгу можна було виміняти череду корів або табун коней. Зрозуміло, що такі дорогі книги могли бути лише у дуже багатих людей.
Перегляд зображень «Перша книга»
Мова первісних людей була дуже бідною. Вона складалася з небагатьох слів. Значення їх були нечіткі їх супроводжували рухами, які допомагали людям порозумітися. Рухами вказували: «Піди туди!», « Візьми оце». Минали століття, змінювалися люди, вдосконалювалися мови. Азбука вдосконалювалась. Багато людей доклали своїх зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.
Українська мова належить до високорозвинених мов світу. За милозвучністю посідає друге місце (після італійської ) серед європейських мов..
Учениця.
Казка « Як народилася наша мова»
Було то в давні часи. Їхав на коні через невідому країну чоловік. Звали його Усім Голова. Це незвичайне ім’я дали йому, бо любив він усе вирішувати сам. Їхав він, їхав та заїхав у страшний чорний ліс. Раптом пролетіло над його головою якесь створіння і голосно прокричало: « У – кр – р – р – р –аї – н –н !»
Усім Голова дуже злякався, але вирішив їхати далі. Ліс закінчився. І ось, чоловік побачив, як перед його очима встала райська країна. Там росли кущі, на яких були червоні ягідки – то була калина… Далі він побачив дуже багато пахучих квітів, зелені дерева, маленьке джерельце з кришталевою водою, яке мужньо пробивалось крізь землю. Ще Усім Голова побачив багато птахів. Увагу привернули дві пташки, які гарно співали. Жайворонок був у небі, а соловейко в гаю, але спів їхній лився золотими трелями.
І вирішив Усім Голова зостатися там. Заснував велику і могутню державу, яку назвав Україною. А людям, які будуть тут жити, наказав промовляти лише такі слова, які були б схожі на спів тих пташок. Звідтіль і зародилася українська мова – співуча, барвиста, мелодійна, лагідна.
Поетичний вернісаж
Учень.
Моя рідна мова, як Небо привітна,
Як мамина пісня – вона чарівна!
Ласкава і щира, з усіх сторін світла, -
У цілому світі ця мова одна!
Учениця.
Вона мелодійна, як гомін струмочка,-
Барвиста, як літечко! Мова моя,
То зірка народного співу й таночка,-
То КРАЮ ОСНОВА, - У ній Ти і Я…
Учень.
Міцний її корінь, від роду й до роду,-
Зростав і зростатиме допоки Світ!
Повік, рідна мова,- то серце народу,
ВОНА невмируща! Святий її квіт!
Звучить українська пісня « Рідна мова».
Гра «Продовжіть прислів’я»
Поясніть значення українських народних висловів.
Відгадай загадку.
Дати відповіді на питання:
3.Узагальнення та систематизація знань учнів
Прожовжіть речення
Заключне слово вчителя.
Сьогодні від нашого покоління залежить чи звучатиме гордо і могутньо наша українська мова.
Звучить пісня «Гімн українській мові»