Урок з української мови на тему " Узагальнення знань з теми " Дієслово"

Про матеріал

Урок узагальнення і систематизації знань з теми " Дієслово", підготовка до контрольної роботи.

Мета: узагальнити і систематизувати вивчені відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство, культуру мовлення, спілкування,інтерес до навчання.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення знань з теми « Дієслово»
Мета: узагальнити і систематизувати вивчені відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис,   синтаксичну роль; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному  мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу;  прививати учням сталий інтерес до навчання;  виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство, культуру мовлення, спілкування
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого
                                                                                    Хід уроку
                                                                                                                         Ну, що б, здавалося, слова...
                                                                                                                         Слова та голос – більш нічого.
                                                                                                                        А серце б’ється – ожива,
                                                                                                                            Як їх почує!...     

                                                                                                                                                                      Т.Шевченко

І. Організаційно-вступна частина уроку


     - Цивілізоване суспільство не може існувати без мови – найважливішого засобу спілкування, засобу вираження думки і передачі досвіду сучасникам і нащадкам.         Знання мови народу, серед якого ти живеш, - ознака культурної освіченої людини, знання рідної мови – священний обов’язок кожного.
      Мова... Слово... Здавна люди розуміли велику їхню силу, тісний генетичний зв’язок з людиною. Недаремно ж і Тарас Шевченко писав
               Його слова стануть епіграфом нашого уроку. Адже рідне слово відкриває красу світу, воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву.

ІІ. Повідомлення теми, мети завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.

1. Бесіда

   1.Назвіть форми дієслова

   2.Чому інфінітив називається неозначеною формою?
   3. На які запитання відповідають дієслова доконаного і недоконаного виду?
   4.Що означають перехідні і неперехідні дієслова?
   5. Що означають дієслова дійсного, умовного і наказового способів?

   6.Як визначити дієвідміну дієслів?

   7.Назвіть синтаксичну функцію дієслів

 

2.Послухайте  вірш Емілії Саталкіної і  випишіть  дієслова в стовпчик. Яка тема й основна думка поезії? ВМ  

Визначте вид, спосіб, дієвідміну, час, особу( рід) дієслів.                            

Знайте всі, як два по два,
Що образливі слова
І на вулиці, і вдома
Вибухають, наче бомба,
Б’ють в лице шпаркіше вітру,
Ще й забруднюють повітря,
Заважають їсти, спати...
То навіщо ж їх казати?
А слова ласкаві, щирі
З плеч знімають смутку гирі,
Добрі усмішки дарують,
Пестять, міць дають, лікують,
Розганяють чорні хмари...
Їх вживайте – ви ж не скнари!     
(Знайте, вибухають, б’ють, забруднюють, заважають їсти, спати, казати, знімають, дарують, пестять,  дають, лікують, розганяють, вживайте)

3. Завдання на встановлення відповідності: з’єднати   стрілочками назви  частин  мови  і слова-приклади

7-20-02.jpg
 

4.Вправа з лінгвістичним ключем
Виписати  безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.
        Одягає,  малює,  смеркає, працює, оглядає,     хочеться,      рухається, обманює, світає, допомагає,  вітає, замело, гріє. (МОВА)

 5. Творче завдання:скласти сенкан зі словом мова

6. Вправа “Зайве”слово”:  у кожному рядку знайдіть “зайве” слово. Якими критеріями ви користувалися?

1. Пити, жити, сохнути, везти,миється.
2. Сідати, гуркотіти, бачити, горіти, вчишся.   - Сформулюйте правила вимови і написання дієслів на  -ШСЯ, -ТЬСЯ.
Закон письма і вимови вивчай:

Написано –ТЬСЯ,
А ти [Ц′:А] вимовляй:
Хто рано прокидається,
Зарядкою займається,
Роботи не боїться,
Той з двійками не знається,
Від трійок відцурається
І завжди добре вчиться.
Закон письма і вимови вивчай:
Написано –ШСЯ,
А ти [С′:А] вимовляй:
Раненько прокидаєшся,
Зарядкою займаєшся,
Водою обливаєшся,
Швиденько одягаєшся,
В дорозі не спиняєшся.
Так, друже мій, ніколи
 Не спізнишся до школи.                Д.Білоус
 

  • Записати звукописом  миється, вчишся.

 

7. Гра « Вгадай долоньками».  Ненавидіти, не вирішує, неволити, не бігає, нездужати, не боїться, непокоїть, не знає, недочуває, не нудьгує.


8. Гра “Я редактор”

 М.Рильський в одному з віршів писав: «Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур’ян. Чистіша від сльози вона хай буде...». Давайте  й ми спробуємо «виполоти бур’ян», виправивши лексичні помилки у словосполученнях та реченнях. Тому наступна вправа “Я редактор”: виправити лексичні помилки, редагуючи речення або словосполучення.
 1. Я лишаю вас слова. - Я позбавляю вас слова.
2. Приймати участь у міроприємствах. - Брати участь у заходах.
3. Ми прийняли міри. - Ми вжили заходів.
4.  Я рахую, що ... - Я вважаю, що… 

ІV.     Підсумки уроку.
Українська мова – безмежний океан слів. Сьогодні ми повторили тільки незначну його частину  - дієслова. Закріпили на практиці теоретичні знання про дієслово.
 Я впевнена, що  ви переконалися: слово має велику силу,

 Тому вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як стягів красу пречудову,
Як рідного неба блакить!           В.Сосюра

V. Домашнє завдання.
1)    Опрацювати § 18, впр.200

 

 

zip
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
1824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку