Урок з української мови на тему: "Види складнопідрядного речення" (9 клас)..

Про матеріал
Урок з української мови 9 клас Тема: Види складнопідрядного речення. Мета: • навчальна: закріпити та узагальнити знання учнів про складнопідрядне речення та особливості його будови; • розвивальна: розвивати вміння і навички розпізнавати види складно-підрядних речень і визначати їх будову; • виховна: виховувати в учнів любов до свого народу, любов до рідного слова, усвідомлення цінностей знань для сучасної молоді. Тип уроку: узагальнення знань умінь та навичок (урок-подорож)
Перегляд файлу

Урок з української мови 9 клас

 Тема: Види складнопідрядного речення. 

Мета:

навчальна: закріпити та узагальнити знання учнів про складнопідрядне речення та  особливості його будови;

розвивальна: розвивати вміння і навички розпізнавати види складно­підрядних речень і визначати їх будову;

виховна: виховувати в учнів любов до свого народу, любов до рідного слова, усвідомлення цінностей знань для сучасної молоді.

Тип уроку: узагальнення знань умінь та навичок (урок-подорож)

Девіз

Знання – це скарб.

 

ХІД УРОКУ

І. Повідомлення мети уроку

Вчитель. Я вас запрошую відправитися в мандри, у країну Складнопідрядного Речення. У цій країні є скарби, тож в  подорож  скоріше. Не гаймо часу і відправляймося. Дорогу нам вкаже карта. Щоб дорога коротшою здалася,  я вам розповім лінгвістичну казку.

КАРТА ПОДОРОЖІ

 

 

Карта скарбів Миколи Злочевського, Карла Волоха і Біллі Бонса |  zerkalo.mk.ua 

Загадочный сундук с сокровищами Иллюстрация штока - иллюстрации  насчитывающей сундук, сокровищами: 109185785 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Казка про види складних речень

У країні Граматичній,

Серед міст, морів та сіл,

У родині Синтаксичній

Народились три сини.

Та ім’я  я їх забула,

Бо давно це вже було.

Будьте пильні, тоді, може,

Пригадаємо його.

І коли хлоп’ята стали вдалі молодці,

Батько кожному на згадку

Королівство залишив.

Старший син – він нам знайомий

Мудрий воїн, вірний друг.

Із сполучником сурядним

Править волю він свою.

А щоб сварок із царем,

Із розумним кролем  не було,

Їм сполучний допоможе,

Розділивши так права,

Що залежних тут нема,

Поєднає всіх у сварці,

Протиставить двох сусідів –

Не для розладу, для миру.

Другий син то – грізний князь

Із сполучником підрядним

Налякав всіх так, хоч плач.

Мешканці тії країни,

Всі залежні тільки він

Головним себе вважає,

По хоромах проходжає.

Тільки інколи, в обід,

Дозволяє цар-злодій

Стати жителям країни

На початку, перед ним.

І від того ті щасливі,

Що стоять вже не в кінці.

Та дурні не розуміють,

Що підрядні все ж вони.

А сполучник-помічник

Він роботу не кидає, князю все допомагає

(І у будні і в свята, від зорі і до зорі).

У підлеглих молодців все з’ясовує питання:

Який то був учора день?

Чия приходила сестриця? І місце, де вона живе?

І час зазначити годиться?

Чому приходила вона? Скажи причину терміново,

Мета та наслідки розмови.

Коли ж з’ясуються  усі обставини потрібні,

Тоді наступного пита. Й тому нема кінця.

Отак живе народ простий

Той, що підрядним зветься.

А третій син, їх менший брат

Також князює поряд.

Про його бачте знаю так:

Порад не потребує. І тому з сполучником не товаришує.

Про чудасії в країні цій дізнаємося згодом

Отож чекайте на листи   з країни Граматичної

Про родину Синтаксичну, в якій колись давно

Три сини народились. Їх імена усі згадали ?

 Ну тоді скоріше в путь! Бо говорять старі люди,

Хто в країні побувай, найбагатшим в світі стане.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого

Зупинка «Асоціативне гроно»

Учням по черзі записують асоціацію щодо складнопідрядного речення.

(додаток 1)

Проблемне запитання: Чи уявляєте ви наше мовлення без складнопідрядних речень? Відповідь обґрунтуйте.  (На це запитання дев’ятикласники дають відповідь в кінці уроку)

Зупинка «Проклади місток»

1. Там, де цвіт зелений гай, золоті горять пожари.                    

 

Час

2. Молоді, чорняві скрипалі позакидали назад голови,              

так що на них ледве держались шапки

(І. Нечуй-Левицький).         

Причина

3. Треба зараз вертатися, поки вона

недалеко одійшла й не забула дороги

(М. Коцюбинський).                                                                         

 

Наслідок

4. Хоч би хто й захотів мені повірити,

навряд чи зважиться (І. Цюпа)                                                           

 

Місце

5. Гасли вікна, бо вже синій день дивився                                        

 крізь намерзлі шибки до кожної хати

(І. Цюпа).                                                                                     

 

З неоднорідною підрядністю

6. Діти не знали, скільки минуло часу відтоді,                         

як вони полізли в підземний хід

(О. Донченко).                           

Послідовна підрядність

7. Лесі теж кортіло вибігти, погратися з дітворою,              

з котрою через погану погоду давно не стрічалася,

 або просто стати і дивитись, як кружляють у повітрі

 й нечутно падають на землю, на дахи будинків,

на луг і річку легенькі зірчасті сніжинки

(М. Олійник).                                                                          

 

Допустовим

 Ключ.                                                   

1 Місце                       4. допустові                         7. неоднорідна підрядність

2. наслідок                  5. причина                              

3. час                           6. послідовна підрядність

 

Зупинка «Поштова»

(Індивідуальні завдання)

Картка № 1

Доповни речення

1. Складнопідрядним називається речення, яке ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Складнопідрядні речення поділяються на три групи: ____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Картка № 2

1. Склади та запиши  складнопідрядне речення.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Чим відрізняється складнопідрядне  речення від складносурядного.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Картка № 3

1. Складнопідрядні речення з кількома підрядними – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Визначити  вид складнопідрядного  речення та накреслити схему.

Гнат правив у нас за старшого, бо в нього вже вуса посіялись.

__________________________________________________________________

Картка № 4

1. Скласти складнопідрядне  речення з підрядним обставинним, означальним, з’ясувальним.____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Навести приклад складнопідрядного  речення з однорідною підрядністю.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Зупинка «Детективи»

До поданих речень накреслити схеми. Визначити вид речень

1. Ще в дитинстві я ходив у трави, де дуби мовчати величаво у краплині ранньої роси. 2. Для того щоб багато знати, треба читати. 3. Якщо шукаєш у книгах мудрості, то знайдеш велику користь душі. 4. Літо було дощове, так що трава висока. 5. Могутній той народ, який має синів, об’єднаних любов’ю до Вітчизни. 6. Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, з усього погляду справжня людина. 7. І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі.

Зупинка «Лінгвістичне дослідження»

Зробити синтаксичний розбір речення.

Хоч би як високо не оцінили вас, завжди майте мужність визнати себе неуком.

Переглянути відеоролик «Шевченків заповіт» та визначити скільки складнопідрядних речень вжили у своєму мовленні герої.

Посилання на відео https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=PAsoWxEkR0M  або

VІ. Підбиття підсумків уроку.

Застосування інтерактивного методу «Мікрофон» (учні дають відповіді на проблемне запитання).

(Вчитель зі скриньки дістає лист і зчитає його. додаток 2).

Учні роблять висновок, що знання – найцінніший скарб.

V. Оцінювання.

ІV. Домашнє завдання.

Диференційоване:

  • Скласти твір-роздум за поданим початком, використовуючи складнопідрядні речення різних видів (не менше 5 речень).

Знання – ось та сфера,ось та велика сила, що стоїть вище життя, у якій саме життя знаходить свій смисл і своє виправдання.

  • З художньої літератури виписати 8  складнопідрядних речень різних видів, зазначаючи вид.
  • Виконання вправи  214, ст. 112  за підручником

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

ДОРОГИЙ ДЕВ’ЯТИКЛАСНИКУ!

ТВІЙ СКАРБ У ЦЬОМУ ЛИСТІ,

ТОЖ БЕРЕЖИ ЙОГО ТА ПАМ’ЯТАЙ

 

Хоч ти завзятий мандрівник,

Хоч ти шукач пригод цікавих,

Але шукати йдеш скарби:

Багатства й слави.

І ти для себе скарб знайшов

(Щоправда він безцінний).

І за плечима не носить,

Від злодіїв не боронить.

Він тим і скарб, що ти його

Здобув зусиллям власним

Цей скарб – знання.

Вітаю я, що ти вже  його власник.

Цей лист для вас,

Для всіх хто так,

Крупинка за крупинкой

Збирав скарби – знання тверді

В свою чарівну скриньку.

                                                    Ваш вірний друг і порадник

                                                 Складнопідрядне Речення

 

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
1302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку