Урок розроблено так, щоб учням було легше засвоїти цей непростий матеріал. Використано диференційні методи навчання, різноманітні форми роботи, що активізують пізнавальну діяльність учнів.
УРОК 5
ТЕМА. Однорідні члени речення .
МЕТА. Познайомити учнів з поняттям «однорідні члени речення», їх ознаками , вправляти в інтонуванні речень з однорідними членами. Розвивати писемні і мовленнєві навички. Збагачувати словниковий запас. Активізувати пізнавальну діяльність. Виховувати шанобливе ставлення до природи, любов до всього живого.
ТИП УРОКУ : комбінований.
ЛЕКСИКА : вирій, пологий .
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Хоч не шию я ніколи ,
Та голок у мене доволі.
( Їжак.)
Їжачок злякався і завмер на дорозі. Потім звірок засопів, ворухнувся і боляче вколов долоню.
Їжачок ніс на своїх плечах … , … , … .
а) визначення основи речень;
б) встановлення зв’язку слів у реченнях;
- З яким словом зв’язані слова, що перелічуються?
в) поширення останнього речення.
ХВИЛИНКА ЕРУДИТА
- Для чого їжачку листя? Гриби? Яблука?
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
а)визначення основ речень;
б)встановлення, з якими словами в реченні зв’язані слова, що перелічуються, на які питання відповідають, якими членами речення є.
а)бесіда за змістом, підбір заголовку, визначення типу тексту;
б)диференційна робота :
1 гр. – виписати однорідні члени речення разом зі словами, від яких вони залежать за аналогією: сонечко (яке?) весняне, тепле, привітне.
2 гр. – виписати речення з однорідними членами, однорідні члени речення підкреслити, позначити залежне слово.
3 гр. – працюють коментовано під керівництвом вчителя, на дошці записують речення з однорідними членами, підкреслюють їх.
ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, ВИРОБЛЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Створення вчителем ситуації, складання речень, аналіз однорідних членів.
а) Діти пішли в ліс за грибами.
Яких грибів назбирали діти?
(складання і запис речень)
Наприклад,
Діти назбирали в лісі сироїжок, боровиків, підберезників, опеньок, підосичників, лисичок.
Словотворча робота: - Як утворилися назви грибів?
Лексична робота : - Які значення має слово «лисичка»?
б) Весною пташки повернулися з теплих країв. Вони зайняті важливими справами.
- Чим зайняті пташки весною? (складання і запис речень )
Наприклад,
Пташки весною співають, веселяться, будують гнізда .
Лексична робота: підбір синонімів до слова «будують» (мостять, лагодять, майструють…)
Словникова робота: «вирій».
Наприклад,
Ластівки, жайворонки, журавлі, лелеки відлітають восени у вирій.
а) Бесіда з елементами міркування:
- Коли журавлів називають «журавлями», а коли – «веселиками» ? Чому? (обговорення)
б) Запис міркувань з опорою на схему.
СХЕМА
Журавлів називають так … , бо вони … .
А веселиками їх кличуть … , тому що … .
ДОВІДКА: відлітають, повертаються, журяться, сумують, радіють, звеселяються .
(схема і довідка складається під час обговорення , записується на дошці вчителем та сильними учнями)
ПІДСУМОК УРОКУ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ