Тема: Поняття про закінчення. Закінчення, як засіб зв'язку слів у реченні.
Мета:формувати уявлення про закінчення слова, як його змінну частину; вчити
спостерігати за роллю закінчення у зв'язку слів в реченні; створити умови для розвитку усного мовлення та вміння визначати закінчення шляхом словозміни;виховувати бережливе ставлення до шкільного приладдя.
Обладнання: тлумачні словники,малюнковий план, картки з алгоритмом визначення закінчень.
Тип уроку:комбінований урок.
Хід уроку
І.Етап орієнтації:
1.Створення сприятливої атмосфери.(Налаштування дітей на позитивну співпрацю).
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3-м класі
Діти – просто молодці.
2.Перевірка домашнього завдання.(Виявити рівень засвоєння вивченого матеріалу про фразеологізми,вміння вживати їх у мовленні).
а)Робота в парах (взаємоперевірка).Впр.105-(Діти перевіряють складені речення з фразеологізмами).
б)Фронтальна бесіда:
- То що ж таке фразеологізми?
- Чим їх можна замінити?
- Де їх подано?
- Наведіть приклади фразеологізмів-антонімів.
- Наведіть приклади фразеологізмів-синонімів.
ІІ.Цілепокладання.
1.Мотивація навчальної діяльності ( Викликати інтерес і зацікавленість до вивченої нової теми,бажання знати про закінчення та його ролі в словах і реченнях).
Каліграфічна хвилина.
- Доберіть антонім до слова початок.(Закінчення).
Запишіть букву З велику і маленьку. Зверніть увагу на правопис слова закінчення. У чому його особливість?
Запис у зошиті: З з ння закінчення
Лексична хвилинка.
- Яке значення має слово закінчення?
- Який словник допоможе нам дізнатися значення слова? ( Тлумачний)
Робота з тлумачним словником.
( 1.Це дія за значенням закінчити. Закінчити – доводити що – небудь до кінця, до завершення.2.Кінцева частина, кінець чого – небудь ) .
- До яких слів можна дописати слово закінчення?
________ вистави,________ роботи,________ тижня,________ літа,_________ оповідання,_________ слова.
- У яких сполученнях краще вжити слово кінець?Чому?
Підсумок.
- Чи буває закінчення у словах?
- Сьогодні на уроці ми спробуємо відповісти на це запитання.
2.Повідомлення теми,мети,завдань уроку.
- Тема нашого уроку: « Поняття про закінчення. Закінчення, як засіб зв'язку слів у реченні». На уроці ми навчимося знаходити закінчення в словах шляхом словозміни.
Малюнковий план уроку.
(На основі малюнкового плану діти знайомляться з завданнями уроку).
Підсумок.
- Отже після цього уроку ви навчитеся визначати закінчення та правильно позначати його у словах.
ІІІ.Цілереалізація.
1.Актуалізація й корекція опорних знань.( Виявити наявний рівень знань про закінчення і вміння його визначати шляхом словозміни).
Робота з підручником: (В.106)
- Прочитайте прислів'я. Поясніть їх значення.
Одна книжка тисячі людей навчає. Книжку читають не очима, а розумом. Розум без книжки, що птах без крил. З книжкою жити – з добром дружити.
- Що об'єднує ці прислів'я?
- Спишіть прислів'я. Поставте до підкреслених слів питання. Знайдіть у підкреслених словах спільну та змінну частини.
- Де стоїть частина, яка змінюється?
- Позначте частину слова, яка змінюється, відповідним значком □.
- Уявіть, що виділені слова не змінюються. Чи зрозуміли б ви ці вислови?
- Як вам зручно називати цю частину? ( Закінчення).
2.Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу. ( На основі спостереження за мовним матеріалом дати учня поняття про закінчення ).
а)Усні вправи.
Гра « Один – багато»
Зоря - … книга – …
вікно - ... учень - …
крило - … парта - …
Гра « Упіймай закінчення»
Учень, до якого летить м'ячик, називає закінчення в слові.
(Зима, діти, олівці, школа,весняний, паперові…).
Гра «Утвори нову форму слова»
Діти утворюють нову форму слова за допомогою запитань.
(що?) дружба
(чого?) дружби
(чому?) дружбі
(на чому?) на дружбі.
Робота з підручником:(В.107)
б) Евристична бесіда.
- Прочитайте казку. Доберіть заголовок.
- Дайте відповіді на запитання ображених парт.
- Розкажіть, як ви бережете свої парти.
- Перекажіть текст, уникаючи повторів.
в) Диференційовано - групова робота.
1група – Спишіть вправу. У виділених словах позначте закінчення. Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.
2група – Спишіть вправу. У виділених словах позначте закінчення. Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.(Користуйтесь для допомоги картками з алгоритмами визначення закінчення).
Алгоритм визначення закінчення
1.Прочитай слово.
2.Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.
3.Познач закінчення так □.
Презентація результатів.
3група-Спишіть вправу. У виділених словах позначте закінчення. Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.( З допомогою вчителя).
Презентація результатів.
Висновки.
- Отже, яка частина слова називається закінченням ?
- Як закінчення позначається?
- Продовж речення : Щоб визначити закінчення, треба …
- Отже, що таке закінчення?
Робота з підручником.( Читання правила).
Частина слова, яка змінюється, називається закінченням. Закінчення позначається так: □. Щоб визначити закінчення, треба змінити слово. Наприклад: мор[е], на мор[і],мор[я],мор[ем].
3.Фізкультхвилинка. ( Сприяти формуванню здоров'я – збережувальної компетентності та активного відпочинку дітей ).
( Учні виконують рухи за зразком музичного відео « Фізкультхвилинка ». )
4.Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
Робота з підручником:( В.108 ).
а)Фронтальна бесіда з елементами розповіді.
- Прочитайте текст,розкриваючи дужки.
- Де жили люди велетні?
- Що викинули хвилі на берег ?
- Чим захопився юнак Валько?
- Завдяки чому відлюдкуваті велетні почали говорити слова ввічливості?
- Перекажіть текст, уникаючи повторів слів.
- Чи були б зв'язані між собою слова в реченнях, якби ми не змінили б закінчення?
Читання правила з підручника.
б)Робота в групах
Віднови деформований текст .
1група- Чарівний, осінь, завітала, до, наший, місто.
2група – На, шкільний, подвір'я, росте, струнка,берізку.
3група – Рудий, білочку, стрибнула, на сосновий, гілочка.
Презентація результатів.
Чарівна осінь завітала до нашого міста.
На шкільному подвір'ї росте струнка берізка.
Руда білочка стрибнула на соснову гілочку.
Висновки.
- Отже для чого служать закінчення?
5.Повідомлення домашнього завдання.
В.109,2правила с.50-51
Списати текст В.107
Підкреслити у ньому прийменники.
Позначити закінчення у виділених словах.
IV. Рефлексивно-оцінюючий. ( Проаналізувати власну навчальну діяльність, виявити досягнення та недоліки, підвести підсумки засвоєння навчального матеріалу).
1.Підведення підсумків уроку.
- Про які нові слова ви дізналися сьогодні?
- То як позначається закінчення?
- Яку роль виконують закінчення?
- Чи потрібно берегти шкільне майно?
- То чому ж нас вчать книги?
2.Рефлексія.(Письмова).
Закінчи речення.
- На уроці я дізнався(дізналася)…
-Я зрозумів(зрозуміла)…
3.Цінування,оцінювання.
(Оцінювання вчителем).
Висновок.
Ваші гарні результати свідчать про те, що ви добре працювали на уроці, були уважними і старанними, а тому гарно засвоїли новий матеріал.
Тема: Поняття про закінчення. Закінчення, як засіб зв'язку слів у реченні.
Мета:формувати уявлення про закінчення слова, як його змінну частину; вчити
спостерігати за роллю закінчення у зв'язку слів в реченні; створити умови для розвитку усного мовлення та вміння визначати закінчення шляхом словозміни;виховувати бережливе ставлення до шкільного приладдя.
Обладнання: тлумачні словники,малюнковий план, картки з алгоритмом визначення закінчень.
Тип уроку:комбінований урок.
Хід уроку
І.Етап орієнтації:
1.Створення сприятливої атмосфери.(Налаштування дітей на позитивну співпрацю).
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3-м класі
Діти – просто молодці.
2.Перевірка домашнього завдання.(Виявити рівень засвоєння вивченого матеріалу про фразеологізми,вміння вживати їх у мовленні).
а)Робота в парах (взаємоперевірка).Впр.105-(Діти перевіряють складені речення з фразеологізмами).
б)Фронтальна бесіда:
- То що ж таке фразеологізми?
- Чим їх можна замінити?
- Де їх подано?
- Наведіть приклади фразеологізмів-антонімів.
- Наведіть приклади фразеологізмів-синонімів.
ІІ.Цілепокладання.
1.Мотивація навчальної діяльності ( Викликати інтерес і зацікавленість до вивченої нової теми,бажання знати про закінчення та його ролі в словах і реченнях).
Каліграфічна хвилина.
- Доберіть антонім до слова початок.(Закінчення).
Запишіть букву З велику і маленьку. Зверніть увагу на правопис слова закінчення. У чому його особливість?
Запис у зошиті: З з ння закінчення
Лексична хвилинка.
- Яке значення має слово закінчення?
- Який словник допоможе нам дізнатися значення слова? ( Тлумачний)
Робота з тлумачним словником.
( 1.Це дія за значенням закінчити. Закінчити – доводити що – небудь до кінця, до завершення.2.Кінцева частина, кінець чого – небудь ) .
- До яких слів можна дописати слово закінчення?
________ вистави,________ роботи,________ тижня,________ літа,_________ оповідання,_________ слова.
- У яких сполученнях краще вжити слово кінець?Чому?
Підсумок.
- Чи буває закінчення у словах?
- Сьогодні на уроці ми спробуємо відповісти на це запитання.
2.Повідомлення теми,мети,завдань уроку.
- Тема нашого уроку: « Поняття про закінчення. Закінчення, як засіб зв'язку слів у реченні». На уроці ми навчимося знаходити закінчення в словах шляхом словозміни.
Малюнковий план уроку.
(На основі малюнкового плану діти знайомляться з завданнями уроку).
Підсумок.
- Отже після цього уроку ви навчитеся визначати закінчення та правильно позначати його у словах.
ІІІ.Цілереалізація.
1.Актуалізація й корекція опорних знань.( Виявити наявний рівень знань про закінчення і вміння його визначати шляхом словозміни).
Робота з підручником: (В.106)
- Прочитайте прислів'я. Поясніть їх значення.
Одна книжка тисячі людей навчає. Книжку читають не очима, а розумом. Розум без книжки, що птах без крил. З книжкою жити – з добром дружити.
- Що об'єднує ці прислів'я?
- Спишіть прислів'я. Поставте до підкреслених слів питання. Знайдіть у підкреслених словах спільну та змінну частини.
- Де стоїть частина, яка змінюється?
- Позначте частину слова, яка змінюється, відповідним значком □.
- Уявіть, що виділені слова не змінюються. Чи зрозуміли б ви ці вислови?
- Як вам зручно називати цю частину? ( Закінчення).
2.Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу. ( На основі спостереження за мовним матеріалом дати учня поняття про закінчення ).
а)Усні вправи.
Гра « Один – багато»
Зоря - … книга – …
вікно - ... учень - …
крило - … парта - …
Гра « Упіймай закінчення»
Учень, до якого летить м'ячик, називає закінчення в слові.
(Зима, діти, олівці, школа,весняний, паперові…).
Гра «Утвори нову форму слова»
Діти утворюють нову форму слова за допомогою запитань.
(що?) дружба
(чого?) дружби
(чому?) дружбі
(на чому?) на дружбі.
Робота з підручником:(В.107)
б) Евристична бесіда.
- Прочитайте казку. Доберіть заголовок.
- Дайте відповіді на запитання ображених парт.
- Розкажіть, як ви бережете свої парти.
- Перекажіть текст, уникаючи повторів.
в) Диференційовано - групова робота.
1група – Спишіть вправу. У виділених словах позначте закінчення. Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.
2група – Спишіть вправу. У виділених словах позначте закінчення. Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.(Користуйтесь для допомоги картками з алгоритмами визначення закінчення).
Алгоритм визначення закінчення
1.Прочитай слово.
2.Виділи закінчення, змінивши слово за запитаннями.
3.Познач закінчення так □.
Презентація результатів.
3група-Спишіть вправу. У виділених словах позначте закінчення. Випишіть слово парта і всі його форми. Позначте закінчення у формах цього слова.( З допомогою вчителя).
Презентація результатів.
Висновки.
- Отже, яка частина слова називається закінченням ?
- Як закінчення позначається?
- Продовж речення : Щоб визначити закінчення, треба …
- Отже, що таке закінчення?
Робота з підручником.( Читання правила).
Частина слова, яка змінюється, називається закінченням. Закінчення позначається так: □. Щоб визначити закінчення, треба змінити слово. Наприклад: мор[е], на мор[і],мор[я],мор[ем].
3.Фізкультхвилинка. ( Сприяти формуванню здоров'я – збережувальної компетентності та активного відпочинку дітей ).
( Учні виконують рухи за зразком музичного відео « Фізкультхвилинка ». )
4.Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
Робота з підручником:( В.108 ).
а)Фронтальна бесіда з елементами розповіді.
- Прочитайте текст,розкриваючи дужки.
- Де жили люди велетні?
- Що викинули хвилі на берег ?
- Чим захопився юнак Валько?
- Завдяки чому відлюдкуваті велетні почали говорити слова ввічливості?
- Перекажіть текст, уникаючи повторів слів.
- Чи були б зв'язані між собою слова в реченнях, якби ми не змінили б закінчення?
Читання правила з підручника.
б)Робота в групах
Віднови деформований текст .
1група- Чарівний, осінь, завітала, до, наший, місто.
2група – На, шкільний, подвір'я, росте, струнка,берізку.
3група – Рудий, білочку, стрибнула, на сосновий, гілочка.
Презентація результатів.
Чарівна осінь завітала до нашого міста.
На шкільному подвір'ї росте струнка берізка.
Руда білочка стрибнула на соснову гілочку.
Висновки.
- Отже для чого служать закінчення?
5.Повідомлення домашнього завдання.
В.109,2правила с.50-51
Списати текст В.107
Підкреслити у ньому прийменники.
Позначити закінчення у виділених словах.
IV. Рефлексивно-оцінюючий. ( Проаналізувати власну навчальну діяльність, виявити досягнення та недоліки, підвести підсумки засвоєння навчального матеріалу).
1.Підведення підсумків уроку.
- Про які нові слова ви дізналися сьогодні?
- То як позначається закінчення?
- Яку роль виконують закінчення?
- Чи потрібно берегти шкільне майно?
- То чому ж нас вчать книги?
2.Рефлексія.(Письмова).
Закінчи речення.
- На уроці я дізнався(дізналася)…
-Я зрозумів(зрозуміла)…
3.Цінування,оцінювання.
(Оцінювання вчителем).
Висновок.
Ваші гарні результати свідчать про те, що ви добре працювали на уроці, були уважними і старанними, а тому гарно засвоїли новий матеріал.