Тема. Твір-опис «Український рушник».
Мета. Вдосконалювати уміння учнів писати твір-опис; повторення знань про споріднені слова; розповідати і усній і писемній формі про рушник; добирати для розповіді слова, найбільш вдалі для передачі думки; збагачувати словниковий запас учнів новими словами; формування уміння зв'язного мовлення; показати для чого служить рушник і де його використовують, що означає орнамент на рушнику і уяснити чим він є для українців; виховувати національні, естетичні почуття,
Обладнання. Українські рушники, тексти про рушник, кодоскоп, картки із словниковими словами, картки з зображенням українських орнаментів та пояснення до них, схема тексту-опису, пам'ятка до написання тексту опису, диск із записом пісні на слова Андрія Малишка та Платона Майбороди «Пісня про рушник», тлумачні словники для учнів із закладками, аркуші для учнів з планом та опорними словами для написання твору, «символічні рушнички для оцінювання».
1
Тема. Твір-опис «Український рушник».
Мета. Вдосконалювати уміння учнів писати твір-опис; повторення знань про споріднені слова; розповідати і усній і писемній формі про рушник; добирати для розповіді слова, найбільш вдалі для передачі думки; збагачувати словниковий запас учнів новими словами; формування уміння зв'язного мовлення; показати для чого служить рушник і де його використовують, що означає орнамент на рушнику і уяснйти чим він є для українців; виховувати національні, естетичні почуття,
Обладнання. Українські рушники, тексти про рушник, кодоскоп, картки із словниковими словами, картки з зображенням українських орнаментів та пояснення до них, схема тексту-опису, пам'ятка до написання тексту опису, диск із записом пісні на слова Андрія Малишка та Платона Майбороди «Пісня про рушник», тлумачні словники для учнів із закладками, аркуші для учнів з планом та опорними словами для написання твору, «символічні рушнички для оцінювання».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Словарна робота.
Прочитайте уважно ці слова (показ слів через кодоскоп):
Рука, рученька, поруч, заручини,
ручйтися, рушничок, рушник.
(Це споріднені слова)
(Бо мають спільний корінь і спільне значення, пов'язане із словом рука)
Темою сьогоднішнього уроку буде
«Рушник».
А працюватимемо ми на уроці над виясненням таких питань:
План уроку (плакат)
- А оцінювати я вас буду «символічними рушничками». За кожну правильну відповідь ви отримаєте маленький рушничок.
— Перейдемо до розгляду першого питання нашого уроку.
а) Розповідь учителя. Силами нашого класу ми підготували невеличку виставку рушників, що зберігалися в наших родинах. Але якби всі рушники, які є в наших оселях ми принесли сюди, то, мабуть, вони зайняли б усі стіни в гімназії.
А тепер погляньте на розмаїття фарб, яке оселилось сьогодні у нашому класі. Уявімо собі руки і обличчя тих людей, які вишивали, мережили, стьобали, гаптували, ткали, творили ці неповторні малюнки. Перш за все, скільки тут праці й вигадки!
• А зараз послухаймо розповіді - мініатюри про рушники ваших товаришів, які принесли до класу ці чудові рушники. А всім учням завдання: уважно слухати розповіді, щоб дати відповіді на запитання уроку і звернути увагу на нові, незнайомі слова, вжиті в розповідях учнів.
б) Розповіді дітей.
Низ рушника прикрашений мереживом, яке сплела друга моя бабуся. І я бережу цей рушник як пам'ять про своїх бабусь, як оберіг від усього лихого, як згадку про Батьківщину моїх предків — Полтавщину.
З квітами переплівся на рушникові пташиний світ. Шлюбну пару символізують два лебеді, розташовані один до одного голівками. Цей рушник ми шануємо, бережемо як сімейну реліквію.
А цей чудовий рушник з Гуцульщи- ни вишитий він «косою гладдю», різнокольоровими нитками на домотаному полотні. Це подарунок нашій родині від друзів. На ньому зображено орнамент, якйй нікого не залишить байдужим. Бо дивлячись на нього ми бачимо красу гуцульського краю: і стрункі смереки, і зелені гори Карпати, і квітучі полонини.
5) Цей рушник подарувала моєму дідусеві його матуся, коли проводжала його з дому в далеку дорогу. На чужині оберігав він мого дідуся від лиха і незгод. Л в часи дозвілля, розглядаючи рушник, дідусь згадував як йшов він золотим пшеничним полем, а навколо цвіли маки й волошки і, ніби вітаючись з ним, кивали голівками. Цей рушник я привезла із Житомирщини, де коріння мого роду.
IV. Узагальнення знань про рушник.
(Служить не тільки як хатня прикраса, а й як річ першої необхідності. Ним витирають руки, лице, посуд. Тому в різних областях України його називають «витирач», «утиральник». А використовують рушник в українських обрядах: народини, весілля, проводи в далеку дорогу, зустріч гостей).
Берегиня, оберег (оберіг)9 реліквія, орнамент. (Виставляються картки)
(Діти читають).
('Берегиня - богиня захисту домашнього вогнища, родини, яка символізувала материнство в древніх слов'ян.
Орнамент - візерунок, тобто малюнок з різних ліній, кольорів.)
-А як ви думаєте, що означає слово «оберіг»? («Реліквія»?)
Оберег - знак, річ, що оберігає від усього поганого, небезпечного, небажаного.
(Оберег - берегти, оберіг - оберігати).
Реліквія - особливо шановані, пам'ятні речі.
(Виставляються схеми - опори на набірне полотно).
Підсумок.
Народилася дитина - і в урочисту хвилину, коли її називають громадянином, поверх всіх покривал і ковдр палахкотить квітами руїнник. Іде юнак в армію і мама у хвилину прощання оповиває свою кровинку рушником. Хлопець і дівчина покохали один одного - єднають свої долі на рушнику. Зустрічаючи шановних гостей, теж підносимо хліб - сіль на рушникові.
V. Засвоєння нових знань про орнамент на рушнику.
а) Повідомлення вчителя.
(Гладь і хрестик)
б) Символіка орнаментів.
в) У більшості випадків за кольором орнаменту можна визначити в якій місцевості він вишитий.
Для Київщини, Полтавщини характерні червоно-чорні кольори.
Синіми, зеленими, білими по білому, тобто холодними кольорами, вишивали на півночі України (Чернігівська, Сумська області ).
На заході України використовували різнобарвні кольори для .орнаменту, наприклад, гуцульський рушник.
Отже, ми відповіли на два питання нашого уроку. А тепер перейдемо до написання твору — опису «Український рушник».
VI. Підготовка до написання твору.
1. Порівняльний аналіз двох текстів- описів (науково - популярного і художнього) - Прочитайте тексти на плакаті. (Напівголосно ).
(Два учні читають текс в голос).
І
Рушник - це шматочок декоративної тканини, переважно з полотна, бавовни чи льону. Орнамент на ньому тчуть або вишивають. Використовують рушник для оздоблення житла, а також в українських обрядах.
Мов два журавлиних крила, розкинувся рушник на стіні.
Оздоблений він червоною калиною, багряними маками, гнучкою вербою, золотим колоссям, дубовим листям, соковитим виноградом, в'юнким хмелем, співучими птахами. По краю рушник прикрашений орнаментом - оберегом.
Український рушник - це таж сама задушевна пісня, заспівана розмаїтими засобами тканини, вишивання.
-. Яке завдання другого тексту? (Автор змальовує красу українського рушника)
VII; Робота над складанням тексту- опису «Український рушник».
УІП. Самостійне написання твору учнями.
(Лунає тиха музика )
IX. Читання учнями складених творів, їх аналіз, оцінювання.
• По кількості набраних «символічних рушничків» я поставлю вам оцінки після уроку.
— Отже, ми сьогодні на уроці дізнались:
- А в кінці уроку ми послухаємо «Пісню про рушник», на слова Андрія Малишка і музику Платона Майбороди.
(Лунає пісня. Діти підспівують.)