Підсумковий урок з української мови по темі "Іменник" у 3 класі побудований на інтеграції,яка забезпечує умови для формування в учнів цілісної картини світу,здатності сприймати предмети і явища різнобічно,системно та визначати практичне застосування вивченого.
Урок української мови в 3 класі
Тема. Іменник. Узагальнюючий урок.
Мета: систематизувати знання про загальне значення і граматичні
ознаки іменника;
розвивати вміння робити висновки та узагальнення, вміння
аналізувати, розвивати творчі здібності, спостережливість, усне і
писемне мовлення учнів; виховувати старанність, любов до природи.
Обладнання:таблиці-схеми, картки, книга « Цікава книга
природи»,мікрофон, презентація.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
ХІД УРОКУ
1.Привітання. Пролунав дзвінок-
Починаємо урок.
Працювати будемо старанно,
Щоб наші гості сказали наприкінці,
Що у нашім 3 класі
Діти-просто молодці!
2.Вправа « Мікрофон»
-Подумайте і скажіть,якими є наші уроки?(Цікавими, світлими,повчальними)
-А ви на уроці якими є ?( Уважними,активними…….)
Отже, якщо ви будете такими сьогодні, то у нас буде цікавий, продуктивний урок.
чітко розмовляємо,
мову свою розвиваємо!(Слайд)
II.Мотивація навчальноїдіяльності.
-Які частини мови ви вже знаєте?
-А про яку частину мови ви можете сказати, що майже все про неї знаєте?
-А навіщо нам про цю частину мови все треба знати?(Бо іменник-це величезна, могутня, незрівнянна за чисельністю частина мови.)
Термін « Іменник» уперше виник в українській мові в 70 роках 19 століття. А слово ввів у мову професор, мовознавець Омелян Осипович Партицький(Слайд)
III.Оголошення теми уроку.
Сьогодні ми іменник закінчуєм вивчати, сьогодні нам про нього все треба пригадати.
IV.Актуалізація опорних знань.
1.«Мозковий» штурм.
-Що таке іменник?
- Які є іменники? ( Істоти, неістоти ,власні і загальні назви.)
-На які питання відповідають іменники істоти? А неістоти? Навести приклади.
-Які іменники відносяться до власних назв? А до загальних? Навести приклади.
-За чим змінюються іменники?
-Що ще мають іменники?(Рід)
-Чиму реченні виступають іменники?
-Молодці, багато знаєте про іменник. А скажіть, будь ласка,звідки ми черпаємо знання?( З книги.)
На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати за дуже цікавою,незвичайною книгою, яка називається « Цікава книга природи».
V.Узагальнення і систематизація знань.
1 сторінка книги « Каліграфічна»
Гг гггеегуггугііг га аг гоогигги
Словник: гармонія
Так як ми є невід`ємною частиною природи, то сьогодні я пропоную засвоїти правопис, значення і вимову слова гармонія.
-Що таке гармонія? ( Це поєднання, злагодженість, взаємна відповідність предметів, явищ.) ( Слайди « В гармонії з природою»)
-Назвати звуки у слові. Дібрати синоніми,антонім(з допомогою вчителя)
-Назвати форми слова.
-Дібрати спільнокореневі слова.
-Записати речення під диктовку. Небо і земля, вода і квіти, ліси і гори здавалися однією піснею-гармонією.
-Назвати іменники. На яке питання вони всі відповідають?( Що?)То які це іменники?( Неістоти.) Назвати відмінки, у яких вжиті ці іменники.
-Що вам запам`яталося із цієї сторінки? Що нового дізналися?
2 сторінка « Поетична»
Загадка.
У лісах струмки пустила,
Землю травами встелила.
Перші квіти принесла.
Чарівна наша….(весна.)
-Діти, а вам подобається весна? Чим? Які зміни відбуваються у природі з приходом весни?
-Давайте спробуємо відчути себе поетами і скласти вірш за допомогою слів із довідки.(У парах)
………іде, …….гуде,
……..летять і гомонять,
з ……. знов повернулись вони
віддані…….весни.
(Весна,птахи,вирію,друзі,весна.)
-Яку користь приносять птахи? Як ми повинні їм допомагати?Як ви розумієте вислів « віддані друзі весни»?Давайте на хвилинку поринемо у пташиний світ і помилуємося їхніми чарівними голосами, адже пташині голоси приносять нам душевний спокій і масу задоволення.(Відео)
-Підкреслити у вірші іменники, визначити число і рід.
-Чого ця сторінка книги нас навчає?
3 сторінка « Відпочинку»
Часто ми відпочиваємо і на свіжому повітрі, і в приміщеннях. Адже відпочинок-це наше здоров`я. Але ми повинні пам`ятати, що після кожного відпочинку потрібно залишати порядок і відпочивати вміло.
« Музична фізкультхвилинка»
4 сторінка «Лісова». (Робота в групах)
1 група. Написати іменники, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі(10 іменників.)
2 група. Знайти у слові імена людей і записати.
Поляна-……Поля, Оля, Яна. Конвалія-…..Коля,Оля,Валя.
3 група. Скласти 2 речення з розсипаних слів: легені,Ліс-,його! Бережіть,планети.
-До чого закликає нас ця сторінка?( Берегти ліс)
5 сторінка « Квіткова» ( У парах)
Прочитати вірш, вставити пропущені літери у словах-назв квітів.
Весна чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
І т.л.п.ни, і травка,
Й зелена муравка,
І кул.ба.а рясна,
І фі.л.а ясна,
І про.ісок маленький,
Та під.ні.ник біленький.( Слайд про весняні квіти)
Квіти- це краса, ми повинні їх оберігати і побільше насаджувати. Яку ще користь приносять нам квіти?
-Знайти іменник у вірші,який вживається тільки в однині?(Краса.)
-Які ще ви знаєте іменники, які вживаються лише в однині?(Одеса,гілля,Донбас…..) А у множині?( Окуляри,двері,ножиці,сани…..)
-Провідміняти усно слово фіалка( звернути увагу на чергування приголосних у слові під час відмінювання.)
-Чого ця сторінка нас навчає?
6 сторінка « Алфавітна» ( по рядах)
1 ряд-20, 21,11,21,19,6,1.(Природа)
2 ряд-10,19,19,16,19,4,12,33.(Зоологія.)
3 ряд-2,19,23,1,18,12,15,1.(Ботаніка.)
-Давайте пригадаємо з уроків природознавства, що означають ці терміни?
7 сторінка « Мовленнєва»
От ми перелистали сторінки цієї незвичайної, повчальної книги і дійшли до останньої сторінки. Ця сторіночка-підсумок усього нашого уроку. Я пропоную колективно скласти пам`ятку « Будь природі вірним другом!»
-Діти, а що таке пам`ятка! Пригадайте, будь ласка, з уроків основ здоров`я, як ви складали їх. (Пам`ятка-предмет, що служить нагадуванням про кого або про щось.)
У вас на партах лежать ці пам`ятки,але незакінчені, тому щоб їх закінчити-потрібно дописати іменники.(Орієнтуватися на сторінки книги)
-Не вбивай птахів, звірів!
-Не шуми у лісі!
-Не залишай після себе сміття, вогню!
-Не рви квіток!
-Не топчи трави!
-Не забруднюй води і повітря!
-Живи у гармонії з природою!
-Які це речення за метою висловлювання?А за інтонацією?
(Присутнім гостям також роздаються пам`ятки.
VI.Підсумок уроку.
Спитати хочеться мені,навчились ви чогось чи ні?( На партах листочки із записами. Учні доповнюють речення « вільним письмом»)
Я знаю….
Я вмію…..
Я ціную….
Я бережу…
Ми сьогодні збагатили себе знаннями не тільки про навколишній світ, але навчилися правильно і мудро в ньому господарювати.
VII.Домашнєзавдання. Записати (хл.) 10 назв дерев у алфавітному порядку, а дівчаткам-10 назв квітів.
Збіг урок, як коротка мить, дуже швидко час біжить, та попереду у нас ще багато кроків, багато веселих, цікавих уроків. Дякую за роботу на уроці!