Розробка уроку з української мови
(3 клас)
Учитель: Івасенко Тетяна Михайлівна
Навчальний заклад: ЗОШ І-ІІІ ст. № 1,
м. Ніжин
План – конспект уроку
Тема: «Узагальнення вивченого про будову слова».
Мета: закріпити вміння виконувати усний і письмовий розбір слів за будовою; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати інтерес до рідної мови та духовних традицій українського народу.
Тип уроку: узагальнення знань та вмінь учнів.
Обладнання: мультимедійний комплекс, підручник з української мови для 3 класу, картки, ялинка, новорічні кульки, «чарівні скриньки».
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд 1)
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3-м класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Про що вона мені нагадує? Не підкажете? Вам допоможе загадка:
Ходить він завжди вночі
Має від дверей ключі,
Знає, хто живе і де,
Як себе щодня веде.
Чемним діткам, хоч потроху,
В чобітки та у панчохи
Він кладе потішки,
А нечемним - мишки!
Хто це? Швидко відгадай!
Це наш любий... (Миколай)
Так, зовсім скоро прийде чудове свято, яке так полюбляє дітвора – День святого Миколая. Що ви про нього знаєте? Чи існував насправді святий Миколай? (відповіді учнів, на електронній дошці з’являється зображення святого Миколая, слайд 2).
Інформаційний додаток до уроку.
У далекому ІІІ столітті, а ми живемо у 21 столітті, це вам для порівняння, в сім’ї Феофана та Нонни народився хлопчик Миколай. З раннього дитинства він служив богові, був добрим та уважним до людей. Усе його життя сповнене чудес, випробувань. Святий Миколай, будучи архієпископом міста Мири, врятував багатьох від голодної смерті, несправедливого суду. Всі добрі діла він робив таємно, не вихваляючись. Мощі святителя знаходяться на сьогоднішній день в Італії у місті Барі, жителі якого щороку святковою процесією вшановують його пам'ять.
Отже, розпочинаємо наш урок з хвилинки каліграфії. Прописуємо букву Мм та поєднання «ем» з іншими буквами (виконання роботи в зошитах). Пригадайте, які словникові слова, що починаються на букву «ем», ви запам’ятали . Запишіть, поставте наголос. (медаль, минулий, метал). Запишіть каліграфічно вірш-звертання до святого Миколая:
Святий Миколаю,
Я тебе благаю:
Пошли щастя й світлу долю
Козацькому краю.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку (слайд 5)
1. Тема сьогоднішнього уроку: «Узагальнення вивченого про будову слова».
-Діти, що потрібно, щоб урок пройшов злагоджено, успішно.
-Які завдання ми поставимо перед собою на цьому уроці? (Повторити вивчені правила та удосконалювати вміння використовувати здобуті знання під час виконання практичних робіт). За правильно виконане завдання отримуватимемо чарівні кульки, якими прикрашатимемо ялинку для святого Миколая.
-Я бажаю всім успіху!
ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1. Завдання 1 (слайд 6)
Доповніть речення. (У дітей картки. Потрібно з’єднати початок речення з кінцем. Учень працює біля електронної дошки, електронним маркером вибирає і підставляє у кінець речення правильну відповідь )
Частина слова, яка змінюється та слугує для зв’язку слів у реченні називається
суфіксом
коренем
закінченням
Як визначити закінчення?
Все слово без закінчення
корінь
основа суфікс
Спільна частина споріднених слів називається
коренем
основою
спільнокореневими словами
Повторюємо про перелітних та зимуючих пташок. Як потрібно допомагати пернатим друзям узимку.
Білити, біль, білизна.
Синій, синюватий, синівський.
Сіль, сільський, сільничка.
Будівля, будильник, будувати.
Підводний, підвода, водяний.
Чесно дружимо з майстрами,
Які вміють так нас вжити, щоб нові слова творити.
Частина слова, яка стоїть перед коренем називається
основою
префіксом
суфіксом
Частина основи, яка стоїть після кореня і допомагає утворювати нові слова називається
префіксом
суфіксом
закінченням
Розібрати слова за будовою. Скласти речення з поданих слів (слайд 11).
1 група
Лісок, ялинка, свято, радісний.
2 група
Хатка, теплий, мороз, сніжки
3 група
Діти, шкільний, урок, дзвоник.
Фізкультхвилинка- ялинка – слайд 12 (www.yotube.com)
1 група
Корінь - у слові листок, суфікс – у слові мандрівка, закінчення від слова книжка (Листівка)
2 група
Корінь – у слові підсніжник, суфікс – у слові волосина та у слові думка, закінчення від слова школа (Сніжинка)
3 група
Префікс - у слові під’їзд, корінь – у слові сніжок, суфікс – у слові записник. (Підсніжник).
Текст. Ми доїхали дошколи автобусом. Розростуться, росквітнуть гаї калинові. Наталка сліпила кумедного зайчика. Самотня вирба зхилилась над водою. У дятла гострі кіхті і міцний дзьоб. Білий лебіть розправив крила.
Або виконують завдання електронного тестування (http://lisschool14.ucoz.ua/).
V. Підсумок уроку (слайд 15)
- Що запам’яталося на уроці?
- Які виникали труднощі?
(Звучить побажання «святого Миколая». https://www.youtube.com/watch?v=Tp60mwJ5ymw . Засвічується ялинка.)
VІ. Домашнє завдання.
С. 94, вправа 229.
Творче завдання: підготувати завдання для гри «Конструктор слів».