Урок з української мови. Тема "Узагальнення вивченого про Будову слова"

Про матеріал
Урок «Узагальнення вивченого про будову слова » 3 клас. Мета уроку: закріпити вміння виконувати усний і письмовий розбір слів за будовою; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати інтерес до рідної мови та духовних традицій українського народу. Завдання: - навчальні: закріпити знання про частини слова та вміння їх виділяти, навчати виконувати усний і писемний розбір слів за будовою; - развивальні: розвивати орфографічну пильність, світогляд учнів, їх лексичний запас; -виховні: виховувати повагу до духовних традицій українського народу; любов до природи і бережливого ставлення до неї, уміння бачити красу в оточуючому світі. Тип уроку: урок-узагальнення. Методи работи: словесні (розповідь, бесіда); наочні (мультимедійна презентація); практичні. Форми работи: фронтальна, індивідуальна, групова робота. Особливістю даного уроку є широке використання ІКТ та інтернет – ресурсів, що дозволяє підвищити рівень наочності, розширити кругозір учнів. Мультимедійная презентація відповідає інтересам та запитам молодших школярів. Урок актуальний, так як кожне завдання вимагало від школярів активної розумової діяльності, міркувань, пояснень і доведень. Анімаційні ефекти в презентації, музична фізкультхвилинка створюють гарний емоційний настрій, який допомагає розкрити творчий потенціал. Результативність уроку визначається уміннями учнів виконувати усний та письмовий розбір слів за будовою, застосовувати знання правил з теми «Будова слова» під час виконання завдань на перевірку орфографічної грамотності, завдань творчого характеру.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку з української мови

(3 клас)

 

 

 

Учитель: Івасенко Тетяна Михайлівна

Навчальний заклад: ЗОШ І-ІІІ ст. № 1,

                                    м. Ніжин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План – конспект уроку

Тема: «Узагальнення вивченого про будову слова».

Мета: закріпити вміння виконувати  усний і письмовий розбір слів за будовою; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати інтерес до рідної мови та духовних традицій українського народу.

Тип уроку: узагальнення знань та вмінь учнів.

Обладнання: мультимедійний комплекс, підручник з української мови для      3 класу, картки, ялинка, новорічні кульки, «чарівні скриньки».

Хід уроку

І. Організаційний момент (слайд 1)

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім 3-м класі

Діти – просто молодці!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Чи виникли труднощі при виконанні домашнього завдання? Обміняйтеся зошитами, здійсніть взаємоперевірку.
  2. Діти, що за дивна мелодія чується? (звучать новорічні позивні.  http://plus-music.)

 Про що вона мені нагадує? Не підкажете? Вам допоможе загадка:

Ходить він завжди вночі
Має від дверей ключі,
Знає, хто живе і де,
Як себе щодня веде.

Чемним діткам, хоч потроху,
В чобітки та у панчохи
Він кладе потішки,
А нечемним - мишки!
Хто це? Швидко відгадай!
Це наш любий... (Миколай)

Так, зовсім скоро прийде чудове свято, яке так полюбляє дітвора – День святого Миколая. Що ви про нього знаєте? Чи існував насправді святий Миколай? (відповіді учнів, на електронній дошці з’являється зображення святого Миколая, слайд 2).

Інформаційний додаток до уроку.

У далекому ІІІ столітті, а ми живемо у 21 столітті, це вам для порівняння, в сім’ї Феофана та Нонни народився хлопчик Миколай. З раннього дитинства він служив богові, був добрим та уважним до людей. Усе його життя сповнене чудес, випробувань. Святий Миколай, будучи архієпископом міста Мири,  врятував багатьох від голодної смерті, несправедливого суду. Всі добрі діла він робив таємно, не вихваляючись. Мощі святителя знаходяться на сьогоднішній день в Італії  у місті Барі, жителі якого щороку святковою процесією вшановують його пам'ять.

  1. Каліграфічна хвилинка (слайд 4)

Отже, розпочинаємо наш урок з хвилинки каліграфії. Прописуємо букву Мм та поєднання «ем» з іншими буквами (виконання роботи в зошитах). Пригадайте, які словникові слова, що починаються на букву «ем», ви запам’ятали . Запишіть, поставте наголос. (медаль, минулий, метал). Запишіть каліграфічно вірш-звертання до святого Миколая:

Святий Миколаю,
Я тебе благаю:
Пошли щастя й світлу долю
Козацькому краю.

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку (слайд 5)

1. Тема сьогоднішнього уроку: «Узагальнення вивченого про будову слова».

-Діти, що потрібно, щоб урок пройшов злагоджено, успішно.

-Які завдання ми поставимо перед собою на цьому уроці? (Повторити вивчені правила та удосконалювати  вміння використовувати здобуті знання під час виконання практичних робіт). За правильно виконане завдання отримуватимемо чарівні кульки, якими прикрашатимемо ялинку для святого Миколая.

-Я бажаю всім  успіху!

ІV. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1. Завдання 1 (слайд 6)

Доповніть речення. (У дітей картки. Потрібно з’єднати початок речення з кінцем. Учень працює біля електронної дошки, електронним маркером вибирає і підставляє у кінець речення правильну відповідь )

Частина слова, яка змінюється та слугує для зв’язку слів у реченні називається

суфіксом

коренем

закінченням

Як визначити закінчення?

Все слово без закінчення

корінь

основа        суфікс

Спільна частина споріднених слів називається

коренем

основою

спільнокореневими словами

 

  1. Діти, трапилася цікава історія. Потрібна ваша допомога                           ( слайд 7). Прогулюючись, зустрілися гусак та гусочка з гусінню. «Ой, дорогі мої родичі. рада Вас бачити». «Родичі», -здивувався гусак. «Так, так, адже мій корінь гус. І звучить і пишеться так, як ваш. Отже, ми родичі». «Чому?», - здивувався гусак.                                                         Гусінь права? Поясніть . (Робимо висновок, що тільки ті слова, які мають спільну за написанням та значенням частину називаються спільнокореневими або спорідненими).

Повторюємо про перелітних та зимуючих пташок. Як потрібно допомагати пернатим друзям узимку.

  1. Гра «Третій – «зайвий»». Запишіть тільки споріднені слова (слайд 8)

 

Білити, біль, білизна.

Синій, синюватий, синівський.

Сіль, сільський, сільничка.

Будівля, будильник, будувати.

Підводний, підвода, водяний.

 

  1. Ми віддавна і віками (слайд 9)

          Чесно дружимо з майстрами,

         Які вміють так нас вжити, щоб нові слова творити.

  • Про що йдеться у вірші? (Про префікси та суфікси).
  • Що називають префіксом? Суфіксом? (електронна дошка, картки в учнів.)

 

Частина слова, яка стоїть перед коренем називається

основою

префіксом

суфіксом

 

Частина основи, яка стоїть після кореня і допомагає утворювати нові слова називається

префіксом

суфіксом

закінченням

  • Як визначити префікс, суфікс?
  1. Робота з підручником (вправа 226, слайд 10)
  2. Завдання 2

Розібрати слова за будовою. Скласти речення з поданих слів (слайд 11).

1 група

Лісок, ялинка, свято, радісний.

2 група

Хатка, теплий, мороз, сніжки

3 група

Діти, шкільний, урок, дзвоник.

  • Діти, чи потрібно берегти ялинку? Чи доцільно зрубувати її тільки на декілька днів? (Відповіді учнів). Бережіть це прекрасне дерево і зустрічайте, ялинка завітала на наш урок .

Фізкультхвилинка- ялинка – слайд 12 (www.yotube.com)

  1. Гра «Чарівна скринька» (конструктор слів) (звучить музика брейн-рингу, виносять «чарівні скриньки», де лежать правильні відповіді, які діти зможуть дістати тільки після виконання завдань; слайд 13)

1 група

Корінь -  у слові листок, суфікс – у слові мандрівка,  закінчення від слова книжка (Листівка)

2 група

Корінь – у слові підсніжник, суфікс – у слові волосина та у слові думка, закінчення від слова школа (Сніжинка)

3 група

Префікс  - у слові під’їзд, корінь – у слові сніжок, суфікс – у слові записник. (Підсніжник).

 

  1. Молодці, діти, ось уже скільки кульок прикрасило  новорічну ялинку. Я думаю, що вона засяє і св. Миколай буде радий, що ми працювали старанно. (На електронній дошці з’являється запис: «Допоможіть знайти помилки. Висилаю лист електронною поштою. Незнайко» ). Потрібно його перевірити. Прошу зайняти своє місце за комп’ютером. (Діти редагують текст. Пояснюють написання слів) – слайд 14

Текст. Ми доїхали дошколи автобусом. Розростуться, росквітнуть гаї калинові. Наталка сліпила кумедного зайчика. Самотня вирба зхилилась над водою. У дятла гострі кіхті і міцний дзьоб. Білий лебіть розправив крила.

Або виконують завдання електронного тестування (http://lisschool14.ucoz.ua/).

V.  Підсумок уроку (слайд 15)

- Що запам’яталося на уроці?

- Які виникали труднощі?

(Звучить побажання «святого Миколая». https://www.youtube.com/watch?v=Tp60mwJ5ymw . Засвічується ялинка.)

   VІ. Домашнє завдання.

                С. 94, вправа 229.

Творче завдання: підготувати завдання для гри «Конструктор слів».

 

 

docx
Додано
30 січня 2021
Переглядів
1140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку