Урок з української мови. Тема: Займенники 2 особи.

Про матеріал
Із слова починається людина, Із мови починається мій рід… Моя ласкава, мамина, єдина щебече соловейком на весь світ. -Якими словами описана мова? Які мови ви вивчаєте у школі?
Перегляд файлу

Тема: Займенники 2- ї особи однини і множини.
Мета: продовжувати формувати навички правопису займенників; вчити змінювати займенники 2 особи однини і множини за відмінками , дотримуватися правил вживання займенників з прийменниками, розвивати вміння впізнавати в реченнях займенники, визначати їх особу, число, відмінки; розвивати вміння використовувати займенники у мовленні;виховувати любов та повагу до мами, до української мови.

 


I Організація класу до уроку.
II Мотивація.
Ситуація успіху. Поміркуйте і скажіть , яким  ви бачите урок?  (цікавим, навчальним, проблемним)
Очікування від уроку:    А якими ви уявляєте себе на уроці?
Уважними Розумними Організованими Кмітливими  слайд№1
Слайд №2 Утворіть словосполучення з особовими займенниками однини, множини

ВЧИТЕЛЬ

УЧНІ

Ви - найкращі

Ви - активні

Ви - розумні

Ви – ерудовані

Ви – винахідливі

Я люблю Вас!

          найкращий

           активний

 Я        розумний

          ерудований

         винахідливий

Ми     любимо Вас!

 

Сьогодні  у нас в школі розпочинається тиждень рідних мов.
Слайд №3
Учень зачитує вірш про мову.
1. Із слова починається людина, Із мови починається мій рід… Моя ласкава, мамина, єдина щебече соловейком на весь світ. 
-Якими словами описана мова? Які мови ви вивчаєте у школі? (укр.., рос., анг.)
2. Занотуємо в зошиті дату, класна робота
3.Які асоціації викликає словосполучення «Українська мова»  Слайд №4
Слайд №5   Дмитре, прочитай будь ласка .
4. Вивчайте мову українську – дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
- Якими прикметниками описана укр.. мова?

III  Повідомлення теми та задач уроку.
Ми продовжуємо вивчати займенники.
Тему уроку прочитаємо всі разом: Слайд №6
Займенники ти, ви  вказують на особу чи осіб, до яких звертаються.
Тепер з’ясуємо завдання, які нам слід вирішити на уроці. .
1.Розпізнавати особові займенники.
2. Визначати особу та число займенників. 
3.Визначати відмінок особових займенників.
4.Влучно використовувати особові займенники в усному й писемному мовленні.
5.Сьогодні ви самостійно будете оцінювати свою роботи.
Я бажаю вам успіху. У вас все вийде.

 

IV  Активізація пізнавальної активності учнів.
1) Хвилинка   каліграфії. Я,ти, він, вона, воно,вони
Уважно прослухайте вірш і назвіть займенники.


Посміхнувся  я: «Привіт!» Усміхнешся ти в отвіт. Й засміються навкруги –

     Він, вона, воно, вони.   Так, усмішка всіх єдна.   Жити в дружбі помага.
-Які  особові займенники ви виписали? 
- Я,ти, він, вона, воно,вони.- визначити особу
-Доберіть спільнокореневі до слова дружба( дружний, дружити синонім товаришувати  приятелювати          
Слайд №7
2.Вправа «Інтервю».
-Я хочу у вас взяти інтервю

-Чому ця частина мови  називається саме займенником? (Вживається замість імені, тобто замість іменних частин мови: іменника, прикметника, числівника).

Наша мова була б нудна і довга, коли б у ній не було займенників. Адже займенники з успіхом  заміняють іменники, прикметники, числівники. Це, ніби « запасні гравці на футбольному полі чи « дублери « в театрі.
Слайд № 8
- Спираючись на свої знання , отримані на попередньому уроці
3.Поставити займенники я, ми в потрібних відмінках .       
Займенник - - хитрий генерал, Своїх питань він і не має
Зате чужих собі набрав:  У всіх імен напозичав.
Ця частина любить пограти в хованки, при цьому  займенник може  абсолютно міняти свою подобу, наприклад, Я – МЕНЕ, ВОНИ – ЇХ; МИ - НАС. У таких випадках потрібно поставити їх в називному відмінку

1 вар.  До ( мене Р.) прийшов товариш. Тато купив (мені Д.) книжку. Старший брат пишається (мною О). ,
2 вар. У (насР) дружний клас. З ( нами О) весело працювати. Усім (нам Д) подобаються рухливі ігри.
Проблемне питання: скільки різних займенників ви записали у завданні?
Ви вживали відмінкові форми займенників 1 особи однини і множини.
-  Як пишуться  займенники з прийменниками?

Підсумок балів:     3  б


 


V Формування вмінь і навичок
 


2. Робота за підручником.  Відкрийте підручник на стор.30 Впр.52 – усно
А це цікаво знати, що за часів Київської Русі пошанного звертання на «Ви» ще не було. В Україні займенник «Ви» набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших віком до старших та до незнайомих. Такі звертання засвідчує етичні норми нашого народу.
В Україні до неодруженого чоловіка  могли весь вік звертатися на «ти».
Лише одруження , тобто започаткування родини, робило можливим вживання форми «ви»
- Коли вживаємо ти,ви?
Слайд № 9
3. Визначити особу, відмінок.        

І команда

ІІ команда

Приніс вам.( 2ос.Д)

Дякую тобі    ( ІІ ос. Д.в.)

Побачив тебе( 2, Р)

Раділи з вами  ( ІІ ос. О.в)

Весело з тобою ( ІІ ос. О.в)

Отримали від вас (2 Р)

 Висновок:  
Як  визначити особу та число займенників? (поставити в називному відмінку,)
Як визначити відмінок особових займенників.? Відмінкові питання
Підсумок балів:  3б.

4.Розвиток мовлення
Слайд №10
Впр. 54 – прочитати за особами: мама, Михайлик, слова автора.
- Який висновок випливає з оповідання? ( Треба бути слухняним, щоб не хвилювати батьків і не наближати тим самим їхньої старості.)
-Чому хлопчик звертається до мами на ВИ?
- Як ви ставитися до своє мами?
-Виписати займенники,( у вас, ти, я, тебе)  числівники(три, чотири)
Які форми займенників 2 ос. ?
-Синоніми :  відповіла- відмовила, відказала;  глянула – подивилась.
Підсумок балів:2б
Слайд №11
5. Фізкультхвилинка


 Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться 
За щасливий день   вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться. 

 

 1 – 2 піднімається гора,
3 – 4 це круті гірські схили,
5 – 6 це орли дивний танець завели,
7 – 8 це смерічки похилилися до річки,

 9 – 10 це вода з водоспаду витіка


6. Робота в парах.
Виписати1 реч.: запитання –відповідь( 1-й питання, 2-й відповідь і навпаки)
2-е реч.прохання, 3-є реч.вдячність
Впр53 за  рядами – самостійно.
-Які висловлювання близькі за значеням?
Підсумок балів: 
 


6. Вікторина
Займенник – це дуже цікава частина мови, Жарти – загадки зможе той розгадати, хто добре знає особові займенники.       

1.Які два займенники псують дороги? ( ями)

2.Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? ( ви-ми- ти)

3.Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». ( Мир)

4.Я – спереду, я – вкінці,  а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)

5.Хто швидше назве займенники з двома буквами  е ? ( Мене, тебе)

6.Хто швидше здогадається , у яких займенниках є буквосполучення  ьо, йо? ( у нього, у ньому, його, йому)

7.Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? ( Зоя)
 

 

VI Закріплення матеріалу.
Слайд№ 12
1.Словникова робота: національний символ, імя          
Завдання-гра «Утвори слово». Замість крапок поставте відповідні займенники й утворіть нові слова. Складіть речення 2 речення
Слайд №13
ярина, МИкола, Тимофій, вінок,  вирій.

(сходи зернових культур посіяних навесні,  ім’я дівчинки ,теплі краї


 


Мозковий штурм
Слайд №14
1. На які три групи поділяються особові займенники?
2. Назвіть займенники 1-ї і 2-ї особи?
3.Як пишуться прийменники з займенниками?
4. Національні символи.
5.Як називають людей, що проживають в Україні ?
Всього: 3+3+2+3=11
VIII Оцінювання роботи учнів. Бали

VII. Підсумок уроку:
Слайд №15
Чи виконали ми завдання уроку? Давайте перевіримо.
1.Розпізнавати особові займенники.
2. Визначати особу та число займенників. 
3.Визначати відмінок особових займенників.
4.Влучно використовувати особові займенники в усному й писемному мовленні.
Ти… сьогодні розумничок, умничка. Я дякую вас за гарну роботу.
 

IX Д/З вправа 55
Слайд переключити
Вірш про мову.
-Який наказ.?Як ми можемо берегти мову,плекати?
Любіть нашу Україну,розмовляйте рідною мову, будьте добрими і чуйними не вживайте поганих слів, збагачуйте словниковий запас.
 


У всьому світі - кожен зна:


Є Батьківщина лиш одна.

І в нас вона одна – єдина –

Це наша славна Україна.

Не забувай Шевченка спів .

Про году славу козаків.

Не забувай, що ти дитина

Землі, що зветься Україна.
 


 

 За даними японських учених, люди, які з дитинства розмовляють рідною мовою, менше хворіють,  менше піддаються різним стресам, у них більше розвинені природні здібності.

Слайд №16
12. Саморефлексія.

                              Знаю                                        Вмію             

                                  Я


 


 

 

doc
Додано
19 березня 2020
Переглядів
3088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку