Тема: Займенники 2- ї особи однини і множини.
Мета: продовжувати формувати навички правопису займенників; вчити змінювати займенники 2 особи однини і множини за відмінками , дотримуватися правил вживання займенників з прийменниками, розвивати вміння впізнавати в реченнях займенники, визначати їх особу, число, відмінки; розвивати вміння використовувати займенники у мовленні;виховувати любов та повагу до мами, до української мови.
I Організація класу до уроку.
II Мотивація.
Ситуація успіху. Поміркуйте і скажіть , яким ви бачите урок? (цікавим, навчальним, проблемним)
Очікування від уроку: А якими ви уявляєте себе на уроці?
Уважними Розумними Організованими Кмітливими слайд№1
Слайд №2 Утворіть словосполучення з особовими займенниками однини, множини
ВЧИТЕЛЬ |
УЧНІ |
Ви - найкращі Ви - активні Ви - розумні Ви – ерудовані Ви – винахідливі Я люблю Вас! |
найкращий активний Я розумний ерудований винахідливий Ми любимо Вас! |
Сьогодні у нас в школі розпочинається тиждень рідних мов.
Слайд №3
Учень зачитує вірш про мову.
1. Із слова починається людина, Із мови починається мій рід… Моя ласкава, мамина, єдина щебече соловейком на весь світ.
-Якими словами описана мова? Які мови ви вивчаєте у школі? (укр.., рос., анг.)
2. Занотуємо в зошиті дату, класна робота
3.Які асоціації викликає словосполучення «Українська мова» Слайд №4
Слайд №5 Дмитре, прочитай будь ласка .
4. Вивчайте мову українську – дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
- Якими прикметниками описана укр.. мова?
III Повідомлення теми та задач уроку.
Ми продовжуємо вивчати займенники.
Тему уроку прочитаємо всі разом: Слайд №6
Займенники ти, ви вказують на особу чи осіб, до яких звертаються.
Тепер з’ясуємо завдання, які нам слід вирішити на уроці. .
1.Розпізнавати особові займенники.
2. Визначати особу та число займенників.
3.Визначати відмінок особових займенників.
4.Влучно використовувати особові займенники в усному й писемному мовленні.
5.Сьогодні ви самостійно будете оцінювати свою роботи.
Я бажаю вам успіху. У вас все вийде.
IV Активізація пізнавальної активності учнів.
1) Хвилинка каліграфії. Я,ти, він, вона, воно,вони
Уважно прослухайте вірш і назвіть займенники.
Посміхнувся я: «Привіт!» Усміхнешся ти в отвіт. Й засміються навкруги –
Він, вона, воно, вони. Так, усмішка всіх єдна. Жити в дружбі помага.
-Які особові займенники ви виписали?
- Я,ти, він, вона, воно,вони.- визначити особу
-Доберіть спільнокореневі до слова дружба( дружний, дружити синонім товаришувати приятелювати
Слайд №7
2.Вправа «Інтерв’ю».
-Я хочу у вас взяти інтерв’ю
-Чому ця частина мови називається саме займенником? (Вживається замість імені, тобто замість іменних частин мови: іменника, прикметника, числівника).
Наша мова була б нудна і довга, коли б у ній не було займенників. Адже займенники з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники. Це, ніби « запасні гравці на футбольному полі чи « дублери « в театрі.
Слайд № 8
- Спираючись на свої знання , отримані на попередньому уроці
3.Поставити займенники я, ми в потрібних відмінках .
Займенник - - хитрий генерал, Своїх питань він і не має
Зате чужих собі набрав: У всіх імен напозичав.
Ця частина любить пограти в хованки, при цьому займенник може абсолютно міняти свою подобу, наприклад, Я – МЕНЕ, ВОНИ – ЇХ; МИ - НАС. У таких випадках потрібно поставити їх в називному відмінку
1 вар. До ( мене Р.) прийшов товариш. Тато купив (мені Д.) книжку. Старший брат пишається (мною О). ,
2 вар. У (насР) дружний клас. З ( нами О) весело працювати. Усім (нам Д) подобаються рухливі ігри.
Проблемне питання: скільки різних займенників ви записали у завданні?
Ви вживали відмінкові форми займенників 1 особи однини і множини.
- Як пишуться займенники з прийменниками?
Підсумок балів: 3 б
V Формування вмінь і навичок
2. Робота за підручником. Відкрийте підручник на стор.30 Впр.52 – усно
А це цікаво знати, що за часів Київської Русі пошанного звертання на «Ви» ще не було. В Україні займенник «Ви» набув поширення у звертанні дітей до батьків, молодших віком до старших та до незнайомих. Такі звертання засвідчує етичні норми нашого народу.
В Україні до неодруженого чоловіка могли весь вік звертатися на «ти».
Лише одруження , тобто започаткування родини, робило можливим вживання форми «ви»
- Коли вживаємо ти,ви?
Слайд № 9
3. Визначити особу, відмінок.
І команда |
ІІ команда |
Приніс вам.( 2ос.Д) |
Дякую тобі ( ІІ ос. Д.в.) |
Побачив тебе( 2, Р) |
Раділи з вами ( ІІ ос. О.в) |
Весело з тобою ( ІІ ос. О.в) |
Отримали від вас (2 Р) |
Висновок:
Як визначити особу та число займенників? (поставити в називному відмінку,)
Як визначити відмінок особових займенників.? Відмінкові питання
Підсумок балів: 3б.
4.Розвиток мовлення
Слайд №10
Впр. 54 – прочитати за особами: мама, Михайлик, слова автора.
- Який висновок випливає з оповідання? ( Треба бути слухняним, щоб не хвилювати батьків і не наближати тим самим їхньої старості.)
-Чому хлопчик звертається до мами на ВИ?
- Як ви ставитися до своє мами?
-Виписати займенники,( у вас, ти, я, тебе) числівники(три, чотири)
Які форми займенників 2 ос. ?
-Синоніми : відповіла- відмовила, відказала; глянула – подивилась.
Підсумок балів:2б
Слайд №11
5. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
1 – 2 піднімається гора,
3 – 4 це круті гірські схили,
5 – 6 це орли дивний танець завели,
7 – 8 це смерічки похилилися до річки,
9 – 10 це вода з водоспаду витіка
6. Робота в парах.
Виписати1 реч.: запитання –відповідь( 1-й питання, 2-й відповідь і навпаки)
2-е реч.прохання, 3-є реч.вдячність
Впр53 за рядами – самостійно.
-Які висловлювання близькі за значеням?
Підсумок балів: 3б
6. Вікторина
Займенник – це дуже цікава частина мови, Жарти – загадки зможе той розгадати, хто добре знає особові займенники.
1.Які два займенники псують дороги? ( ями)
2.Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? ( ви-ми- ти)
3.Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». ( Мир)
4.Я – спереду, я – вкінці, а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)
5.Хто швидше назве займенники з двома буквами е ? ( Мене, тебе)
6.Хто швидше здогадається , у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? ( у нього, у ньому, його, йому)
7.Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? ( Зоя)
VI Закріплення матеріалу.
Слайд№ 12
1.Словникова робота: національний символ, ім’я
Завдання-гра «Утвори слово». Замість крапок поставте відповідні займенники й утворіть нові слова. Складіть речення 2 речення
Слайд №13
ярина, МИкола, Тимофій, вінок, вирій.
(сходи зернових культур посіяних навесні, ім’я дівчинки ,теплі краї
Мозковий штурм
Слайд №14
1. На які три групи поділяються особові займенники?
2. Назвіть займенники 1-ї і 2-ї особи?
3.Як пишуться прийменники з займенниками?
4. Національні символи.
5.Як називають людей, що проживають в Україні ?
Всього: 3+3+2+3=11
VIII Оцінювання роботи учнів. Бали
VII. Підсумок уроку:
Слайд №15
Чи виконали ми завдання уроку? Давайте перевіримо.
1.Розпізнавати особові займенники.
2. Визначати особу та число займенників.
3.Визначати відмінок особових займенників.
4.Влучно використовувати особові займенники в усному й писемному мовленні.
Ти… сьогодні розумничок, умничка. Я дякую вас за гарну роботу.
IX Д/З вправа 55
Слайд переключити
Вірш про мову.
-Який наказ.?Як ми можемо берегти мову,плекати?
Любіть нашу Україну,розмовляйте рідною мову, будьте добрими і чуйними не вживайте поганих слів, збагачуйте словниковий запас.
Землі, що зветься Україна.
За даними японських учених, люди, які з дитинства розмовляють рідною мовою, менше хворіють, менше піддаються різним стресам, у них більше розвинені природні здібності.
Слайд №16
12. Саморефлексія.
Знаю Вмію
Я