Урок з української мови у 3 класі

Про матеріал
Урок української мови у 3 класі Тема: В гостях у Зими- білосніжки. Основа слова. Частини слова: корінь, префікс, суфікс. Мета:-формувати комунікативну компетентність учнів; продовжувати розвивати вміння знаходити в словах закінчення; сприяти усвідомлення учнями поняття про спільну частину споріднених слів — корінь дослідити словотворчу роль суфікса, дати поняття про префікс, розвивати здатність учнів до взаємодії, культуру спілкування, мовне чуття, мислення, увагу, пам'ять; виховувати самостійність в набутті знань, старанність, наполегливість, повагу до думки інших. Очікувані результати: знати частини основи, їх розташування, позначки та вміти визначати основу слова, добирати споріднені слова, висловлювати та доводити власну думку, вчитися самостійно працювати, презентувати виконання творчих завдань, оцінювати власну діяльність на уроці. Тип уроку: інтерактивний з елементами інтеграції навчальних предметів: українська мова, літературне читання, природознавство. Обладнання: тестові завдання для самостійного опрацювання матеріалу, індивідуальні картки для рефлексії, мелодія «Пори року» П.Чайковського. Методи та форми роботи: евристична бесіда, прийоми: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», робота в групах, дидактичні ігри «Лінгвістична естафета», «Шарада», «Зашифровані коди», драмогерменевтичний прийом.
Перегляд файлу

                                     Урок української мови у 3 класі

 Тема: В гостях у Зими- білосніжки. Основа слова. Частини слова: корінь, префікс, суфікс.

 Мета:-формувати комунікативну компетентність учнів; продовжувати розвивати вміння знаходити в словах закінчення; сприяти усвідомлення учнями поняття про спільну частину споріднених слів — корінь дослідити словотворчу роль суфікса, дати поняття про префікс, розвивати здатність учнів до взаємодії, культуру спілкування, мовне чуття, мислення, увагу, пам'ять; виховувати самостійність в набутті знань, старанність, наполегливість, повагу до думки інших.

Очікувані результати: знати частини основи, їх розташування, позначки та вміти визначати основу слова, добирати споріднені слова, висловлювати та доводити власну думку, вчитися самостійно працювати, презентувати виконання творчих завдань, оцінювати власну діяльність на уроці.

Тип уроку: інтерактивний з елементами інтеграції навчальних предметів: українська мова, літературне читання, природознавство.

Обладнання: тестові завдання для самостійного опрацювання матеріалу, індивідуальні картки для рефлексії, мелодія «Пори року» П.Чайковського.

Методи та форми роботи: евристична бесіда, прийоми: «Мікрофон», «Асоціативний кущ», робота в групах, дидактичні ігри «Лінгвістична естафета», «Шарада», «Зашифровані коди», драмогерменевтичний прийом.

          Хід уроку:

 І. Самовизначення до діяльності. Організація класу.

Добрий день у добрий час, всіх гостей вітаємо.

Здоров'я, творчих успіхів усім ми побажаємо.

Наш урок, як справжнє свято, бо полинем у світи.

 На уроці будь уважним, добре думай, не спіши.

Знай, що вчитись дуже важко, легше буде у житті!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  •                 У чарівному замку жив Рік. Мав він чотирьох доньок.

Перша донька — білосніжна,

Друга — блакитно-зелена і ніжна,

Третя — весела, гаряча , мов жар,

Четверта багатий збира урожай.

- Здогадалися,хто ці доньки? Так, це Зима, Весна, Літо, Осінь.

 Любив старий Рік їх дуже, вбрання гарне для кожної придбав.

  •                 Зимі — білу сукню, корону зі сніжинок.
  •                 Весна була вся в квітах, синню небесною підперезана.
  •                 У віночок Літа вплів ягідки та колоски.
  •                 А Осінь одягнув у розкішні шати із золотого листя.

 А ще для кожної спорудив вежу і дозволив їм бути там повноправними

 господинями.

  •                 Прочинивши браму замку, ми потрапляємо у володіння Зими.
  •                  Зима, хоча й красуня, та вдачу має сувору. Щоб потрапити до неї в гості, треба подолати не одну перешкоду.

ІІІ. Постановка навчального завдання. Вивчення нового матеріалу.

  •                  Пройти до королеви Зими ми маємо через країну Морфологію, яка гостинно відчиняє перед нами двері. Завітаємо до нашого приятеля Закінчення, ближче познайомимося з його сусідами: Коренем, Суфіксом, Префіксом, які допоможуть нам у подорожі.

Вправа «Очікування»

  •                 Що кожен з вас очікує від уроку?

План уроку

* Технологія «Мікрофон.»

* «Асоціативний кущ».

*  Гра «Лінгвістична естафета».

* Драмогерменевтичний прийом.

* Вправа «Лавина».

*Вправа «Безкінечне речення».

 * Галявина творчості. Робота в групах.

* Вправа «Зашифровані коди».

* Вправа «Словесне конструювання».        

*«Мовна павутинка».

* «Голосування оплесками».

* Підсумок. Рефлексія.

  •                 Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: в кінці уроку ви маєте знати частини основи, їх розташування, позначки та вміти визначати основу слова.

Перевірка знань учнів

  •                 Яку частину слова ми вивчили?

Технологія «Мікрофон»

  •                 Розкажіть, що ви про нього знаєте?

Створення асоціативного куща

Лінгвістична гра-змагання «Естафета»

  •                  Виконайте завдання: запишіть слова в групі «ланцюжком», щоб кожен мав змогу взяти участь у грі.
  •                 1 група — записати 6 назв дерев. Визначити закінчення.
  •                 2 група — записати 6 назв кущів. Визначити закінчення.
  •                  3 група — записати 6 назв трав'янистих рослин. Визначити закінчення.

Узагальнення на основі виконаних завдань.

  •                 Що цікавого ви помітили у словах? (Різні закінчення.)

ІV. «Відкриття нового знання.» Робота над темою уроку.

Драмогерменевтичний прийом

  •                 Діти, чи готові ви зустрітися з іншими мешканцями країни Морфології?
  •                 Закінчення, познайом нас із своїми друзями!
  •                 Ніякі вони мені не друзі!
  •                 Це чому?
  •                 Наприклад, Основа — не хоче приймати мене до свого будиночка. Каже, що я маю не постійний характер, часто змінююсь.
  •                 Так, бо основа — все слово без закінчення. Не ображайся, але в її будинку й без тебе вистачає мешканців.
  •                 Діти, як ви гадаєте, хто мешкає в будиночку Основи? Запишіть їх імена. Відгадайте загадки.
  •                 Я у кожній деревині, квітці, квітці, кущику, травинці. У класі на уроці української мови ти побачиш мене в слові. (Корінь.)
  •                 Ми віддавна і віками чесно дружимо з майстрами, які вміють нас так вжити, щоб нові слова творити. (Префікс і суфікс.)

Каліграфічна хвилинка. Запис назв морфем.

V. Первинне закріплення

  •                 Аж ось і сама володарка Зима.

Зустрічає нас, каже: «Все гаразд!

Заходьте до моєї вежі, та будьте обережні:

 в мене є сини-пустуни. Хочете дізнатися, хто вони?

  • Виконаю ваше прохання, але спочатку виконайте моє завдання.
  1. Вправа «Лавина». Робота в парах.

 Діти, на тему «Зима» доберіть спочатку іменники, тоді прикметники, а потім дієслова. Називаючи слово, маєте повторити всі попередні слова. Наприклад, зима; зима, сніг; зима, сніг, мороз…)                                                                                                                                   

2. Вправа «Безкінечне речення». Поширте речення за умови, що воно не втратить основної думки на тему «Зима». (Зима. Сніжна зима. Сніжна зима зачаровує. Сніжна зима зачаровує красою..)

VІ. Самостійна робота з самоперевіркою.

Галявина творчості. Робота в групах.

  • А тепер завітаємо на зимову галявину. Холодна зимова краса наче завмерла в нерухомості. Вигадливі морозні візерунки, обмерзлі дерева та кучугури схожі на чудернацькі скульптури. Природа завмерла і тихо спочиває до пори, як зачарована красуня. Аж тут подув вітер…
  • Відгадайте загадку та дізнайтеся, що відправила назустріч нам королева Зима. Наша матінка – завія, нас із сита всюди віє, а як сонце припече, ми струмочком потечем.(Сніжинки.)
  • На що схожі сніжинки?(На метеликів, зірочки, пушинки.)
  • А які вони? (Легенькі, пухнасті, холодні, сріблясті, ніжні, лапаті.)
  • Сніжинки – це доньки Зими. Їх у неї багато-багато. Назлітаються вони і вкриють землю білою скатертиною. З чим можна порівняти сніговий покрив землі? (Із теплою ковдрою, цукровими горами, м’якими подушками, пухнастою периною.)
  • Сніжинки, наче маленькі балеринки, легко кружляють у зимовому танку. Снігопад надає природі особливої краси.

Хвилинка відпочинку.

  • Ми з вами теж перетворимося на сніжинок. (Співаємо та імітуємо рухи сніжинок під звучання пісні Б.Фільца «Сніжинки».)
  • А зараз чарівні сніжинки перетворять нас на поетів, художників, артистів, письменників.
  • Керівники груп, візьміть сніжинки із завданнями.

1 група – поети.

  • Напишіть невеличкий вірш про зиму. Знайдіть іменники, позначте їх будову.

… прийшла,

… принесла.

… сніжинки,

… пушинки.

2 група – письменники.

  • Прикрасьте слова, щоб вони зазвучали, ніби зимова музика.

Сніг -  …, …, … , … . Мороз - …, …, …, … .Зимовий день - …,…, … .

Сніг пухнастий, сріблястий, перший, чистий.

Мороз пекучий, лютий, тріскучий, сильний.

Зимовий день сонячний, морозний, красивий, казковий.

       З група – артисти.

  • Зима багата  святами. Проспівайте колядки, щедрівки, які ви знаєте.

4 група – художники.

  • Намалюйте словесно зимовий пейзаж: «Були б у мене фарби, намалювали б ми…».
    •                 Час роботи — 7 хвилин. Нехай ваші секунданти слідкують за часом.
    •                 Пригадайте правила роботи в групі.
    •                  Схилились голівки до праці мерщій, та всі перешкоди здолати зумій,    працюй наполегливо, швидко, старанно, щоб кожна хвилинка не втратилась марно.

Підсумок групової роботи.

  • Які ви молодці! Справжні розумники! Зима так зраділа вашим успіхам, що гостинно відчинила двері в академію цариці Природи.

 Фізкультхвилинка

У володарки Зими трішечки замерзли ми .

Грудень каже: «Пострибай!».Січень просить: «Присідай!»

Встали — сіли, встали — сіли, розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав: «Час нам братися до справ.»

Сіли, діти, всі гарненько, спинки держимо рівненько,

 книги розгортаємо — знання здобуваємо.

VІІ. Включення нового знання в систему знань і повторення. Закріплення матеріалу.

Диференційовані завдання

1. «Зашифровані коди»

- Придумайте «зимові слова» за кодом 3241,  де 1 – закінчення, 2 – корінь, 3 – префікс, 4 – суфікс.   А тепер — за таким кодом: 241.

2. Вправа «Словесне конструювання»        

Частини мови

Члени речення

Види речень

Тема речення

Іменник  1

Підмет                6

Розповідне        11

Дружба            16

Прикметник       2

Присудок            7

Питальне          12

Милосердя       17

Дієслово             3         

Додаток              8

Спонукальне    13

Праця               18

Займенник          4

Означення          9

Окличне            14

Батьківщина     19

Числівник           5

Обставина        10

Неокличне        15

Природа            20

       Складіть речення за кодом 1 6 11 15 20 – 1 група, 2 9 12 15 20 – 2 група, 3 7 13 14 20 – 3 група,  4 6 11 14 20 – 4 група.

3.Заповнення «Мовної павутинки».

 

 

 

 

 

 

4. Інтерактивна вправа «Голосування оплесками»

  - Якщо ви почуєте правильне твердження, аплодуйте.

Корінь –змінна частина слова.

Суфікс стоїть після кореня.

Префікс служить для утворення нових слів.

Визначити закінчення – значить дібрати спільнокореневі слова.

Основа – усе слово без закінчення.

Корінь –спільна частина споріднених слів.

VІІ. Рефлексія діяльностіПідсумок уроку.

  • Напишіть про свої досягнення на чарівних сніжинках.

Закінчити речення.

Ми знаємо ________________.

Ми вміємо ________________.

Ми цінуємо ________________.

  • Чи досягли ви того, що очікували?

Домашнє завдання (диференційоване).

Скласти твір (вірш, казку, оповідання ) про зиму. Намалюйте ілюстрації на тему «Зима». Створіть зимову мелодію. Позначити будову  у 3  «зимових» словах, які належать до різних частин мови.

  • Я із королевою Зимою дуже задоволена вашою роботою на уроці. Із нетерпінням чекатиму наступної зустрічі з вами в академії цариці Природи.
  • Ось і пролунав дзвінок, закінчився наш урок.

За роботу по заслузі щиро дякую вам, друзі!

 

 

 

                              

                                   Додатки до уроку

  1. Анаграми.

Інгс  (сніг), діл (лід), ірк (рік), охало (холод), миаз (зима).

  1. Складіть прислів’я із поданих частин.

Лютий лютує, літо з хлібами.

Зима з снігами, теплу весну чує.

Зимове тепло -    а стоять не велить.

Мороз не велик,  літній холод.

  1. Доберіть споріднені слова до слів зима, сніг, мороз, холод. Позначте будову слів.
  2. Доберіть синоніми до слова «завірюха». Позначте корені у словах.
  3. Виконайте чарівні перетворення зі словом «морозити» за допомогою префіксів.
  4. Виконайте чарівні перетворення слів за допомогою суфіксів зі словом «вітер».
  5.  Вправа «Кола по воді» .

           Написати поряд з кожною буквою слова «зима» будь-який іменник,      який починається з цієї букви.

Скласти речення з використанням усіх слів або невеличку розповідь.

  1.   Вправа «Біном фантазії».  Вибрати два слова на тему «Зима»,

          зв’язати ці слова за допомогою прийменників, записати словосполучення;

          розвинути тему – побудувати ланцюжок речень або придумати історії з                               відповідним заголовком.

  1. Гра «Чарівні предмети». З двох слів – назв предметів утворити нове слово. Скласти  творчу розповідь про нове призначення чарівного предмета.
  2.  Плавання в океані Фантазії.

Лівий борт ( І варіант) – скласти  казку про зиму, у якій вона стане доброю.

Правий борт (ІІ варіант) – скласти казку «Зимові місяці».                                      Розгортання вітрил (перевірка).     

 

1 група – поети.

  • Напишіть невеличкий вірш про зиму. Знайдіть іменники, позначте їх будову.

… прийшла,

… принесла.

… сніжинки,

… пушинки.

    

 2 група – письменники.

  • Прикрасьте слова, щоб вони зазвучали, ніби зимова музика.

Сніг -  …, …, … , … . Мороз - …, …, …, … .Зимовий день - …,…, … .

Сніг пухнастий, сріблястий, перший, чистий.

Мороз пекучий, лютий, тріскучий, сильний.

Зимовий день сонячний, морозний, красивий, казковий.

       

        З група – артисти.

  • Зима багата  святами. Проспівайте колядки, щедрівки, які ви знаєте.

 

4 група – художники.

  • Намалюйте словесно зимовий пейзаж: «Були б у мене фарби, намалювали б ми…».

 

Вправа «Шифрувальні коди» (цифрові). 

1-глухий, 2-дзвінкий парний, 3-дзвінкий  непарний (сонорний) приголосні звуки, 4-голосний ненаголошений, 5-голосний наголошений.

Код 11534, 2435.  (Школа, зима)                                                   

Під час розбору слова за будовою застосовую коди 1234, де 1 – закінчення,              2 – корінь, 3 – префікс, 4 – суфікс.

 Код 3241, 241.   

     

 Вправа «Словесне конструювання» сприяє активному розвитку мовлення учнів, уточненню і збагаченню словниковому запасу, удосконалення вмінь будувати речення, різні за метою висловлювання та інтонацією.

Частини мови

Члени речення

Види речень

Тема речення

Іменник  1

Підмет                6

Розповідне        11

Дружба            16

Прикметник       2

Присудок            7

Питальне          12

Милосердя       17

Дієслово             3         

Додаток              8

Спонукальне    13

Праця               18

Займенник          4

Означення          9

Окличне            14

Батьківщина     19

Числівник           5

Обставина        10

Неокличне        15

Природа            20

 

Складіть речення за кодом

 

1 6 11 15 20 – 1 група,

 

2 9 12 15 20 – 2 група,

 

3 7 13 14 20 – 3 група, 

 

4 6 11 14 20 – 4 група.

 

1 6 11 15 20  - 1 група.

 

5  9   11 15 20  - 2 група.

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
23 вересня 2022
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку