“Урок - віночок”
Узагальнюючий урок по темі:
“Прикметник”
вчителя 3-Б класу
Жигамовської І.О.
Урок – віночок
Тема: “Узагальнення знань про прикметник як частину мови”.
Мета: систематизувати знання учнів про прикметник; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; виховувати патріотичні почуття учнів; розвивати вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища.
Обладания: яскраві малюнки, на яких зображені різні види вінка.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
ХІД УРОКУ
Учитель
Всі мершій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руку вчасно підіймати.
І, щоб не було мороки,
Всі готові до уроку?!
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку
- Згадаємо на уроці все, що вивчили про прикметник. А ще наша мета - виявити знавців з теми “Прикметник”.
І разом з тим ми будемо на уроці “плести віночок”.
Сплетемо вінок український сьогодні
З мальв, чорнобривців, калини,
З барвінка та жита, із м’яти, нагідок,
З жоржин, чебрецю та вербени...
Віночок - це плетене коло із квітів, листя, гілок. Віночок - це атрибут. Вони бувають різних видів. Є вінок лавровий. Його одягали на переможців. Терновий вінок завжди був символом страждання. А є ще віночок український, він символізує молодість і кохання, може визначати долю.
Віночок - це просто прикраса, це оберіг. Вважалося, що він володіє надприродною силою, що знімає біль, зберігає волосся від випадіння. Недаремно віночок є частиною українського народного костюма.
Перший для трирічної дівчинки вінок плела мама. У віночок вплітали незабудки, чорнобривці, барвінок, ромашки.
Кожна квітка, вважалося, лікувала дитину або в чомусь їй допомагала. У сім років вінок плели уже з семи квітів та цвіту яблуні.
І ми будемо вплітати по одній квіточці - таким чином виконувати по одному завданню. Хто найшвидше і правильно виконає всі завдання, той найшвидше виплете наш віночок, йому ми його й подаруємо.
III. Опрацювання теми уроку
Діти класу діляться на дві групи.
Учні першої групи ставлять запитання учням другої групи з теми “Прикметник", а ті відповідають, а потім - навпаки. Той, хто ставить запитання, сам має знайти відповідь.
І група
II група
Що таке Батьківщина? Я шлях вкажу надійний,
Під віконцем калина, Де небезпек нема.
тиха казка бабусі, Трикольорове око
дужі руки у тата, Я маю недарма,
під тополями хата, Нехай воно і мружиться,
під вербою криниця Ніколи я не сплю,
в чистім полі пшениця. З малими дітьми в хованки
(П. Бондарчук) Я гратись не люблю.
(Р. Скучайге)
- Вплетемо до віночка другу квітку - барвінок. Це дивна квітка. Вона зберігає свій синій колір навіть під снігом. Цілий рік люди шанують барвінок, вважають цього символом життя. Барвінок до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п'ють від застуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики.
- Із кожної групи слів складіть прислів’я. Запишіть. Підкресліть прикметники.
1) 3, великий, іскри, буває, малої, вогонь. 2) Борода, короткий, а розум, довга
|
|
Фізкультхвилинка
ВЕСЕЛИЙ МУЗИКАНТ
(муз. А. Філіпенка, сл. Т. Волгіної)
Ось на скрипочці я граю: Ті-лі-лі ті-лі-лі!
На лужку зайці у танці, Ті-лі-лі ті-лі-лі!
Я заграв на балалайці:
Тренді-брень, тренді-брень!
На лужку зайці у танці,
Тренді-брень та тренді-брень!
А тепер - на барабані:
Бум-бум-бум. Тра-та-тах!
Косоокі всі навтьоки
По кущах та по кущах.
(Учні імітують рухи: гру на скрипці, балалайці, барабані.)
- Тепер вплетемо у віночок любисток. Люди люблять любисток не лише за пахощі, а й за лікарські властивості. Ним миють волосся, купають маленьких дітей, освіжають хатнє приміщення. Тому у віночку це символ людської відданості, уміння бути корисним.
- Випишіть групи прикметників-синонімів.
Мокрий, гарний, красивий, гожий, жорстокий, сирий, вогкий, хороший, чарівний, безжалісний, лютий, елегантний, розкішний, файний, звірячий, чудовий, нелюдський.
Доберіть до закінчень по два прикметники.
Зразок виконання:
1) Пташиний, щасливий. 1) Передній, справжній.
2) Вечірня, остання. 2) Запашна, тендітна.
3) Урочисте, квітуче. 3) Синє, верхнє.
- Вплітаємо калину. В центрі дівочого віночка завжди було гроно калини - символ краси і дівочої вроди, символ України.
Кит - гігантський, океанський; тин - високий, старий, лозовий; лак - кольоровий, теслярський; бак - об’ємний, залізний; бал - новорічний, казковий.
Вплітаємо шосту квітку - мак.
Мак у віночку - це символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій борні, і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському вінку.
7.Сьоме завдання - “Метаграми”.
Розгадайте метаграми.
Робиться це так: друге слово від першого повинне відрізнятися однією буквою, третє від другого - теж однією. Виграє той, хто швидше впорається із завданням.
Наприклад: сірий - сирий - щирий.
Зразок виконання:
Рідний - річний - вічний.
Темний - чемний - чесний.
Ось ми і закінчили плести вінок.
IV. Підсумок уроку
Визначення переможців, нагородження.