Урок з української мови "Урок - віночок"

Про матеріал
Систематизувати знання учнів про прикметник; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; виховувати патріотичні почуття учнів; розвивати вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища.
Перегляд файлу

 

 

“Урок - віночок”

 

 

Узагальнюючий урок по темі:

 

“Прикметник”

 

 

 

 

 

 

 

 

вчителя 3-Б класу

Жигамовської І.О.

 

 

Урок – віночок

 

C:\Users\User\Desktop\Школа\image (4).jpg

 

 

Тема: “Узагальнення знань про прикметник як частину мови”.

 

Мета: систематизувати знання учнів про прикметник; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; виховувати патріотичні почуття учнів; розвивати вміння узагальнювати, систематизувати мовні явища.

 

Обладания: яскраві малюнки, на яких зображені різні види вінка.

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. Організаційна частина

 

Учитель

 

Всі мершій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руку вчасно підіймати.

І, щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?!

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

 

І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку

 

- Згадаємо на уроці все, що вивчили про прикметник. А ще наша мета - виявити знавців з теми “Прикметник”.

І разом з тим ми будемо на уроці “плести віночок”.

 

Сплетемо вінок український сьогодні

З мальв, чорнобривців, калини,

З барвінка та жита, із м’яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербени...

 

Віночок - це плетене коло із квітів, листя, гілок. Віночок - це атрибут. Вони бувають різних видів. Є вінок лавровий. Його одягали на переможців. Терновий вінок завжди був символом страждання. А є ще віночок український, він символізує молодість і кохання, може визначати долю.

 

Віночок - це просто прикраса, це оберіг. Вважалося, що він володіє надприродною силою, що знімає біль, зберігає волосся від випадіння. Недаремно віночок є частиною українського народного костюма.

 

Перший для трирічної дівчинки вінок плела мама. У віночок вплітали незабудки, чорнобривці, барвінок, ромашки.

Кожна квітка, вважалося, лікувала дитину або в чомусь їй допомагала. У сім років вінок плели уже з семи квітів та цвіту яблуні.

 

І ми будемо вплітати по одній квіточці - таким чином виконувати по одному завданню. Хто найшвидше і правильно виконає всі завдання, той найшвидше виплете наш віночок, йому ми його й подаруємо.

 

 

III. Опрацювання теми уроку

 

Діти класу діляться на дві групи.

 

  1.  Перше завдання: мовна розминка обох груп.

 

Учні першої групи ставлять запитання учням другої групи з теми “Прикметник", а ті відповідають, а потім - навпаки. Той, хто ставить запитання, сам має знайти відповідь.

 

І група

  1.  Що називається прикметником?
  2.  3 якою частиною мови пов’язані прикметники?

 

II група

 

  1.  Як змінюються прикметники? ( За родами, числами)
  2.  Яким членом речення є прикметник?

 

  •     Вплітаємо до віночка деревій. Він посяде в ньому найпочесніше місце. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалека нагадують велику квітку, яку називають деревцем. Коли квіти відцвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте. Тому люди вплели її до віночка як символ нескореності.

 

  1.  Друге завдання - робота над словосполученнями.

 

C:\Users\User\Desktop\Школа\image (1).jpg

 

  •      
  •      
  •      
  •      
  •      
  •      
  •      
  •      
  •     Прочитайте вірш. Випишіть словосполучення прикметника з тією частиною мови, з якою він пов’язаний.

 

Що таке Батьківщина?                            Я шлях вкажу надійний,

Під віконцем калина,                               Де небезпек нема.

тиха казка бабусі,                                    Трикольорове око

дужі руки у тата,                                     Я маю недарма,

під тополями хата,                                  Нехай воно і мружиться,

під вербою криниця                                Ніколи я не сплю,

в чистім полі пшениця.                           З малими дітьми в хованки

                   (П. Бондарчук)                     Я гратись не люблю.

                                                                                          (Р. Скучайге)

 

- Вплетемо до віночка другу квітку - барвінок. Це дивна квітка. Вона зберігає свій синій колір навіть під снігом. Цілий рік люди шанують барвінок, вважають цього символом життя. Барвінок до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п'ють від застуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики.

 

  1. Третє завдання - робота над складанням прислів’їв.

 

- Із кожної групи слів складіть прислів’я. Запишіть. Підкресліть прикметники.

1) 3, великий, іскри, буває, малої, вогонь.

2) Борода, короткий, а розум, довга

 

  1.     Не бійся, дурного, ворога, приятеля, а.

 

  1.    Коле, гостре, сердечко словечко

 

 

 

Фізкультхвилинка

 

ВЕСЕЛИЙ МУЗИКАНТ

(муз. А. Філіпенка, сл. Т. Волгіної)

Ось на скрипочці я граю: Ті-лі-лі ті-лі-лі!

На лужку зайці у танці, Ті-лі-лі ті-лі-лі!

Я заграв на балалайці:

Тренді-брень, тренді-брень!

 На лужку зайці у танці,

Тренді-брень та тренді-брень!

А тепер - на барабані:

Бум-бум-бум. Тра-та-тах!

 Косоокі всі навтьоки

По кущах та по кущах.

 

(Учні імітують рухи: гру на скрипці, балалайці, барабані.)

 

- Тепер вплетемо у віночок любисток. Люди люблять любисток не лише за пахощі, а й за лікарські властивості. Ним миють волосся, купають маленьких дітей, освіжають хатнє приміщення. Тому у віночку це символ людської відданості, уміння бути корисним.

 

  1. Четверте завдання - робота над синонімами.

 

- Випишіть групи прикметників-синонімів.

Мокрий, гарний, красивий, гожий, жорстокий, сирий, вогкий, хороший, чарівний, безжалісний, лютий, елегантний, розкішний, файний, звірячий, чудовий, нелюдський.

 

  1.               П’яте завдання.

 

Доберіть до закінчень по два прикметники.

  1. – ий                                      1) -ій
  2. – я                                         2) -а
  3. – е                                         3) -є

Зразок виконання:

1) Пташиний, щасливий.           1) Передній, справжній.

2) Вечірня, остання.                   2) Запашна, тендітна.

3) Урочисте, квітуче.                  3) Синє, верхнє.

 

- Вплітаємо калину.  В центрі дівочого віночка завжди було гроно калини - символ краси і дівочої вроди, символ України.

 

  1. Шосте завдання “Утвори нове слово”.

 

  • З букв прикметника блакитний утворіть якнайбільше трибуквених іменників. Доберіть до них можливі ознаки.

Кит - гігантський, океанський; тин - високий, старий, лозовий; лак - кольоровий, теслярський; бак - об’ємний, залізний; бал - новорічний, казковий.

 

Вплітаємо шосту квітку - мак.

Мак у віночку - це символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій борні, і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському вінку.

 

7.Сьоме завдання - “Метаграми”.

Розгадайте метаграми.

Робиться це так: друге слово від першого повинне відрізнятися однією буквою, третє від другого - теж однією. Виграє той, хто швидше впорається із завданням.

Наприклад: сірий - сирий - щирий.

 

  1.  група: рідний - вічний.
  2. група: темний - чесний.

 

Зразок виконання:

 

Рідний - річний - вічний.

Темний - чемний - чесний.

 

  •  Слова з метаграм змініть так, щоб вони відповідали на запитання яка?З одним зі слів складіть речення.

 

  •  У давнину майстри-шевці шили красиві жіночі чобітки з яскраво-червоними халявками й чорними голівками. І називали їх чорнобривцями. У віночку це - символ вроди.

Ось ми і закінчили плести вінок.

 

IV. Підсумок уроку

  •  Про що ви дізналися на уроці?
  •  Які квіти вплітають у вінок?
  •  Яке завдання було найцікавішим?
  •  Яке завдання було для вас складним?

 

Визначення переможців, нагородження.

 

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
1193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку