Конспект уроку узагальнення знань учнів з теми "Іменник" для 3 класу.
Мета: узагальнити знання учнів за темою «Іменник»; розвивати мислення, увагу, удосконалювати орфографічні навички та культуру оформлення письмових робіт; виховувати почуття поваги до рідної мови та інтересу до усної народної творчості.
Тема: Урок узагальнення знань учнів з теми "Іменник"
Мета: узагальнити знання учнів за темою «Іменник»; розвивати мислення, увагу, удосконалювати орфографічні навички та культуру оформлення письмових робіт; виховувати почуття гордості за свою країну, її мову, виховувати почуття любові до народної творчості.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети уроку
- Запишіть у свої зошити буквосполучення, які ви бачите на дошці.
Б, ать, ина, вщ, кі.
- Яке слово можна скласти з цих букв? (Батьківщина) Що воно означає? Які синоніми ви можете до нього підібрати?
- Складіть речення із словом Батьківщина. (Найкраще із складених речень записується на дошці та в зошити)
- Що особливе ми маємо пам’ятати, записуючи слово Батьківщина?
- До якої частини мови відноситься це слово?
- Сьогодні на уроці ми закріпимо знання з теми «Іменник».
III. Закріплення та узагальнення засвоєних знань
1. Гра «Ланцюжок»
Грають три команди. Кожна відгадує по одній загадці, представник команди записує відгадки на дошці, всі інші діти – у свої зошити.
— Відгадайте загадки.
Зимою спить, а літом шумить. (Річка)
У назві якого українського міста заховалася назва риби? (Судак)
Не має ніг, а ходить, має вухо, а не чує. (Голка)
Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)
Не бджола, а гуде, не птах, а летить. (Літак)
Без рук, без олівця, а малює без кінця. (Мороз)
Що без дірки наливається? (Яблуко)
Одна коняка тягне двадцять бричок. (Потяг)
У воді росте, а води боїться. (Сіль)
Визначте рід, число іменників-відгадок, поясніть їх правопис. Підкресліть власну назву.
Виграє команда, яка відгадала більше загадок і правильно визначила рід, число іменників.
2. Гра «Прийменник загубився»
— Запишіть словосполучення, вставляючи потрібні прийменники.
Човник ... дерева, птах ... паперу, квітка ... пластиліну, підійшли ... калини; ходили ... Оленкою, копали ... кринички.
3. Гра «Віднови речення».
Діти отримують листки із завданням розкрити дужки у тексті, вставити пропущені букви, де це потрібно.
Ми — українці. У нас є своя вільна і незалежна д…ржава — …країна, є рідна д…ржавна українс…ка (мова). Мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа українського (народ). Народ наш завжди славився працелюбністю, (щирість), доброт(а) і в…селим (характер), а ще м…лодійною і чарівною (пісня).
Ми — українці. У нас є своя вільна і незалежна держава — Україна, є рідна державна українська мова. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа українського народу. Народ наш завжди славився працелюбністю, щирістю, добротою і щедрістю, веселим характером а ще мелодійною і чарівною піснею.
- В Україні співали всі — дорослі і діти, навіть на старості літ пісня не сходила з вуст людини, бо з нею легше було жити, у ній можна було передати любов і тугу, щастя і радість, свої мрії і надії.
4. Хвилинка поезії
Поетеса Ліна Костенко так сказала про нашу мову.
Слова росли із ґрунту, мов жита,
Дрібненьким житом колосилась мова,
Вона як хліб. Вона мені свята!
І кров’ю предків тяжко пурпурова…
(Л.Костенко)
4. Вибіркове списування
- Прочитайте текст. Дівчатка виписують іменники та визначають їх рід. Хлопці виписують іменники з тексту, але визначають їх число.
Наша мова особливо дорога нам, бо у ній наше коріння, тут наш рід і ми взяли початок на цій чарівній землі, яка дала нам силу і щастя жити.
- Українські прислів’я доводять, що мова виховує людину, наприклад:
5. Фізпауза
ІV. Написання самостійної роботи
1 варіант
1. Що означає іменник?
а) Дію предмета;
б) ознаку предмета;
в) назву предмета.
2. Підкресліть іменник, який є загальною назвою:
а) Київ;
б) місто;
в) Україна.
3. До іменників, які відповідають на питання хто?, доберіть споріднені іменники, які відповідають на питання що?
Зразок: моряк — море.
Журналіст —
школяр —
лісник —
4. Визначте і надпишіть рід іменників.
Дятел, дерево, щілина, крило, пташка.
5. Подані іменники запишіть у множині.
Дерево —
портфель —
пісня —
серп —
6. Від поданих слів утворіть спільнокореневі іменники:
Зимувати —
радісний —
7. Складіть словосполучення, змінюючи закінчення іменників. За потреби використовуйте прийменники.
Їхати, машина —
злізти, дерево —
скласти, ящик —
відпочивати, річка —
2 варіант
1. На які питання відповідають іменники?
а) Хто? що роблять?
б) хто? що?
в) який? які?
2. Підкресліть іменник, який є власною назвою.
а) річка;
б) озеро;
в) Дніпро.
3. До іменників, які відповідають на питання що?, доберіть споріднені іменники, які відповідають на питання хто?
Зразок: коса — косар.
Машина —
читання —
робота —
4. Визначте і надпишіть рід іменників.
Здоров’я, будинок, хата, квартира, пальто.
5. Подані іменники запишіть в однині.
Парти —
олівці —
6. Від поданих слів утворіть спільнокореневі іменники:
Весняний —
працювати —
лікарський —
сміятися —
7. Складіть словосполучення, змінюючи закінчення іменників. За потреби використовуйте прийменники.
Малювати, фарба —
покласти, портфель —
наклеїти, картон —
плавати, море —
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Вправа «Мікрофон»
Закінчи речення.
- Сьогодні на уроці я дізнався… Мені вдалося…