Урок з української мови "Узагальнення знань з теми Іменник"

Про матеріал

Конспект уроку узагальнення знань учнів з теми "Іменник" для 3 класу.

Мета: узагальнити знання учнів за темою «Іменник»; розвивати мислення, увагу, удосконалювати орфографічні навички та культуру оформлення письмових робіт; виховувати почуття поваги до рідної мови та інтересу до усної народної творчості.

Перегляд файлу

Тема: Урок узагальнення знань учнів з теми "Іменник"

Мета:  узагальнити  знання  учнів  за  темою  «Іменник»;  розвивати мислення, увагу, удосконалювати орфографічні навички та культуру оформлення письмових робіт; виховувати почуття гордості за свою країну, її мову, виховувати почуття любові до народної творчості.

 

Хід уроку

I.  Організаційний момент

II.  Повідомлення теми, мети уроку

- Запишіть у свої зошити буквосполучення, які ви бачите на дошці.

Б, ать, ина, вщ, кі.

- Яке слово можна скласти з цих букв? (Батьківщина) Що воно означає? Які синоніми ви можете до нього підібрати?

- Складіть речення із словом Батьківщина. (Найкраще із складених речень записується на дошці та в зошити)

- Що особливе ми маємо пам’ятати, записуючи слово Батьківщина?

- До якої частини мови відноситься це слово?

- Сьогодні на уроці ми закріпимо знання з теми «Іменник».

III.  Закріплення та узагальнення засвоєних знань

1. Гра «Ланцюжок»

Грають три команди. Кожна відгадує по одній загадці, представник команди записує відгадки на дошці, всі інші діти – у свої зошити.

— Відгадайте загадки.

Зимою спить, а літом шумить. (Річка)

У назві якого українського міста заховалася назва риби? (Судак)

Не має ніг, а ходить, має вухо, а не чує. (Голка)

Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)

Не бджола, а гуде, не птах, а летить. (Літак)

Без рук, без олівця, а малює без кінця. (Мороз)

Що без дірки наливається? (Яблуко)

Одна коняка тягне двадцять бричок. (Потяг)

У воді росте, а води боїться. (Сіль)

Визначте рід, число іменників-відгадок, поясніть їх правопис. Підкресліть власну назву.

Виграє команда, яка відгадала більше загадок і правильно визначила рід, число іменників.

 

2. Гра «Прийменник загубився»

— Запишіть словосполучення, вставляючи потрібні прийменники.

Човник  ...  дерева,  птах  ...  паперу,  квітка  ...  пластиліну,  підійшли  ...  калини; ходили ... Оленкою, копали ... кринички.

 

3. Гра «Віднови речення».

Діти отримують листки із завданням розкрити дужки у тексті, вставити пропущені букви, де це потрібно.

Ми — українці. У нас є своя вільна і незалежна д…ржава — …країна, є рідна д…ржавна українс…ка (мова). Мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа українського (народ). Народ наш завжди славився працелюбністю, (щирість), доброт(а) і в…селим (характер), а ще м…лодійною і чарівною (пісня).

 

Ми — українці. У нас є своя вільна і незалежна держава — Україна, є рідна державна українська мова. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа українського народу. Народ наш завжди славився працелюбністю, щирістю, добротою і щедрістю, веселим характером а ще мелодійною і чарівною піснею.

 

- В Україні співали всі — дорослі і діти, навіть на старості літ пісня не сходила з вуст людини, бо з нею легше було жити, у ній можна було передати любов і тугу, щастя і радість, свої мрії і надії.

 

4. Хвилинка поезії

Поетеса Ліна Костенко так сказала про нашу мову.

Слова росли із ґрунту, мов жита,

Дрібненьким житом колосилась мова,

Вона як хліб. Вона мені свята!

І кров’ю предків тяжко пурпурова…

(Л.Костенко)

 

4. Вибіркове списування

- Прочитайте текст. Дівчатка виписують іменники та визначають їх рід. Хлопці виписують іменники з тексту, але визначають їх число.

Наша мова особливо дорога нам, бо у ній наше коріння, тут наш рід і ми взяли початок на цій чарівній землі, яка дала нам силу і щастя жити.

- Українські прислів’я доводять, що мова виховує людину, наприклад:

  •         «Слово не горобець, випустиш, не спіймаєш». Це говорить про те, що треба завжди добре подумати, що маєш сказати, щоб не образити і не скривдити людину, а це дуже важливо.
  •         «Розумний слова побоїться, а дурневі і батіг не допоможе». Це прислів’я каже про те, що мова виховує. А розумна людина завжди прислухається до слів, до порад.
  •         «Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже». Прислів’я засуджує тих, хто говорить без пуття, бо якщо хочеш щось сказати, то треба бути переконаним у своїй правоті і знати, що коли казати. Це правила поведінки.
  •         «Розумній голові досить дві слові». Це прислів’я розказує, що розумного легко виховувати словами, тому що він їх розуміє і старається одразу виправитись та зробити все правильно.
  •         «Хліб-сіль їж, а правду ріж». Прислів’я вчить говорити правду в очі, не боятися цього. Це виховує людину сміливою, мужньою.
  •         «Вмій жартувати, та знай, коли перестати». Прислів’я закликає знати міру в жартах, бо коли вони доречні, то всім весело, а коли ні, то треба припинити. Це виховує в людині стриманість, відчуття міри.

 

5. Фізпауза

 

ІV. Написання самостійної роботи

 

1 варіант

1. Що означає іменник?

а) Дію предмета;

б) ознаку предмета;

в) назву предмета.

 

2. Підкресліть іменник, який є загальною назвою:

а) Київ;

б) місто;

в) Україна.

 

3. До іменників, які відповідають на питання хто?, доберіть споріднені іменники, які відповідають на питання що?

Зразок: моряк — море.

Журналіст —

школяр —

лісник —

 

4. Визначте і надпишіть рід іменників.

Дятел, дерево, щілина, крило, пташка.

 

5. Подані іменники запишіть у множині.

Дерево —

портфель —

пісня —

серп —

 

6. Від поданих слів утворіть спільнокореневі іменники:

Зимувати —

радісний —

 

7. Складіть  словосполучення,  змінюючи  закінчення  іменників.  За  потреби використовуйте прийменники.

Їхати, машина —

злізти, дерево —

скласти, ящик —

відпочивати, річка —

 

2 варіант

1. На які питання відповідають іменники?

а) Хто? що роблять?

б) хто? що?

в) який? які?

 

2. Підкресліть іменник, який є власною назвою.

а) річка;

б) озеро;

в) Дніпро.

 

3. До іменників, які відповідають на питання що?, доберіть споріднені іменники, які відповідають на питання хто?

Зразок: коса — косар.

Машина —

читання —

робота —

 

4. Визначте і надпишіть рід іменників.

Здоров’я, будинок, хата, квартира, пальто.

 

5. Подані іменники запишіть в однині.

Парти —

олівці —

 

6. Від поданих слів утворіть спільнокореневі іменники:

Весняний —

працювати —

лікарський —

сміятися —

 

7. Складіть  словосполучення,  змінюючи  закінчення  іменників.  За  потреби використовуйте прийменники.

Малювати, фарба —

покласти, портфель —

наклеїти, картон —

плавати, море —

 

IV.  ПІДСУМОК УРОКУ

1. Вправа «Мікрофон»

Закінчи речення.

- Сьогодні на уроці я дізнався… Мені вдалося…

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
1402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку