Урок з української мови в 6 класі на тему "Числівник як частина мови"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови в 6 класі на тему "Числівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"
Перегляд файлу

 

Числівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Мета:поглибити й систематизувати знання учнів про числівник як частину мови, зокрема про його лексичне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати вміння знаходити числівники в текстах; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях;

виховувати любов і пошану до Батьківщини, до природи України.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Соціокультурна змістова лінія: Я і Батьківщина.

Обладнання:  презентація в Microsoft PowerPoint; підручник.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 ­- Перевірте свою  готовність до уроку.

–Діти.

У наш клас завітали гості щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

Доброго дня вам!

Доброго дня нам!

Доброго дня всій Україні!

 

–Сідайте, почнімо наш урок. А щоб ви комфортно себе почували на уроці, час від часу звертайте увагу на подані висловлювання.

 

Не помиляється той, хто нічого не робить.

 

У мене все вийде.

 

Поряд зі мною мої друзі.

–Зараз я пропоную вам переглянути відеоролик і сказати, що ви побачили і яке враження справив на вас цей сюжет.

 

Перегляд відеоролика

 

–Діти, скажіть, що ви побачили?

–Яке враження справив на вас цей ролик? (Відповіді учнів)

Справді, наша Батьківщина має стільки незвичайного і загадкового. Я запрошую вас сьогодні відвідати прекрасні куточки України, відкрити її красу. Нам є чим пишатися, що цінувати. Незвичайна краса природи надихає людину на творчість, на працю. Тож, сподіваюсь, і ми з вами сьогодні плідно попрацюємо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

–Діти, давайте пригадаємо, над яким розділом науки про мову ми з вами працюємо? (Морфологія)

  • Що вивчає морфологія?
  • На які групи поділяються частини мови? (Самостійні і службові)
  • Чим відрізняються самостійні частини мови від службових?
  • Які частини мови ми з вами вже вивчили?
  • Що називається іменником?
  • Які морфологічні ознаки має іменник?
  • Яку синтаксичну роль виконує в реченні?
  • Яка частина мови називається прикметником?(морфологічні ознаки, синтаксична роль) (означення, присудок)
  • Назвіть, які члени речення відносяться до головних?
  • Що називаємо підметом?
  • Що таке присудок?
  • Назвіть, які члени речення відносяться до другорядних?
  • Молодці. Сьогодні на уроці мова йтиме про цікаву частину мови. Про яку? Відгадаймо загадку.

Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати
І порядок при лічбі,
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий, скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним
Називаюсь я … (числівник).

 

II. Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні ми будемо говорити про числівник як частину мови. Тому розгорніть зошити, запишіть число й тему.

 

Двадцять перше березня

Класна робота

Числівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

 

 

  • А щоб наш урок був продуктивним , ми повинні сформулювати  мету нашого уроку.

- поглибити знання про числівник, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль;

- формувати вміння знаходити числівники в текстах;

- навчитися відрізняти числівник від інших частин мови;

- розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях;

- А для чого нам потрібно вивчати числівник? (Відповіді учнів)

- Де ми зустрічаємось з числівником?

  • Знання про числівник знадобляться, по-перше, щоб ви грамотно вміли писати, по-друге, щоб правильно формулювали висловлювання з числівниками.

Отож тема уроку надто важлива, бо використання числівників у повсякденному житті, у навчанні просто необхідне.

 

III. Вивчення нового матеріалу

 

  • Що вам відомо про числівник з початкових класів?

(Відповіді учнів)

  • Давайте звернемось до підручника і перевіримо, чи правильно ми дали визначення числівника. (Один учень читає вголос).

 

Прочитати текст, визначити тему тексту. Знайдіть у тексті числівники. Випишіть виділені сполучення слів. Що означають виділені слова, поставте до них питання.

Картинки по запросу асканія нова чарівний куточок україни

Заповідник Асканія-Нова – унікальний куточок природи, який знаходиться на півдні України, в Херсонській області. Площа заповідника складає тридцять три тисячі гектарів.

 Асканія-Нова по праву є найстарішим степовим біосферним заповідником планети і найбільшим серед європейських степових заповідних територій. У тутешніх степових екосистемах налічується більше п’ятисот  видів вищих рослин і понад три тисячі видів тварин.

 Окремої уваги заслуговує Асканійський дендрологічний парк, створений в кінці дев’ятнадцятого  століття на площі близько двохсот гектарів.

 

тридцять три тисячі гектарів, дев’ятнадцятого  століття

 

-Як називається ця синтаксична одиниця? (словосполучення)

Поставте запитання до числівників.

Залежно від того, на які питання відповідають числівники, вони поділяються на два розряди: кількісні та порядкові, але детальніше ми поговоримо про них на наступному уроці.

 

  • А зараз нам потрібно з’ясувати, які морфологічні ознаки мають числівники та яку синтаксичну роль вони виконують у реченні. Тож звернемось до підручника. Я пропоную вам самостійно опрацювати теоретичний матеріал підручника на стор. 192 ( за варіантами).
  • І варіант – знайти інформацію про морфологічні ознаки числівника
  • ІІ варіант – з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує числівник в реченні.

Робота з підручником.

 

-Тепер нам треба закріпити наші знання практично.

Фото: uateka.com

Націонáльний заповíдник «Хóртиця»

Розбір речень. З’ясувати синтаксичну роль числівника.

Речення записати, пояснити орфограми, підкреслити числівник як член речення.

 

   Перші записи про острів Хортиця з’являються в часи Київської Русі.

 

У шістнадцятому столітті на острові була заснована Запорізька Січ.

 

На території комплексу «Запорозька Січ» збудували двадцять три споруди.

 

Двісті  тисяч туристів щороку відвідують Хортицю.

 

 

Давайте зробимо висновок: якими членами речення можуть бути числівники?

 

Лінгвістична гра «Знайди зайве»

У кожному ряді слів сховалися «зайві» слова. Знайдіть їх, обґрунтуйте свою думку. До якої частини мови належать ці слова?

  • Давайте зробимо висновок: як ми відрізняємо числівник від інших частин мови?
  • На які питання відповідає числівник?

Творче завдання

Виконати одне із завдань:

  1. Записати речення, замінюючи цифри словами

А (3) верби схилилися, мов журяться вони.

Ми спинилися біля (3) верб.

 (3) явори посадила сестра при долині. (Шевч.)

2. Записати речення, замінюючи цифри словами. Визначити морфологічні ознаки та синтаксичну роль числівників.

А (3) верби схилилися, мов журяться вони.

Ми спинилися біля (3) верб.

 (3) явори посадила сестра при долині. (Шевч.)

3. Скласти і розіграти в парі діалог, який міг би відбутися між двома однокласниками, один з яких відвідав мальовничий куточок України і ділиться своїми враженнями. У діалозі використайте числівники.

 

Підсумок уроку.

 

- Яку частину мови ми з вами вивчили на уроці?

- Які морфологічні ознаки має числівник?

- Яку синтаксичну роль виконує числівник?

- як відрізнити числівник від інших частин мови?

 

Оцінювання

 

 

 

 Домашнє завдання. 

  

  Вивчити матеріал підручника  §54.

  Виконати вправу 455 або написати твір-мініатюру на тему «Мій рідний край – для мене диво», використовуючи у тексті числівники.               

 

 

      

 

 

 

docx
Додано
20 листопада 2020
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку