Числівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета:поглибити й систематизувати знання учнів про числівник як частину мови, зокрема про його лексичне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні; формувати вміння знаходити числівники в текстах; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях;
виховувати любов і пошану до Батьківщини, до природи України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Соціокультурна змістова лінія: Я і Батьківщина.
Обладнання: презентація в Microsoft PowerPoint; підручник.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
- Перевірте свою готовність до уроку.
–Діти.
У наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Доброго дня вам!
Доброго дня нам!
Доброго дня всій Україні!
–Сідайте, почнімо наш урок. А щоб ви комфортно себе почували на уроці, час від часу звертайте увагу на подані висловлювання.
Не помиляється той, хто нічого не робить.
У мене все вийде.
Поряд зі мною мої друзі.
–Зараз я пропоную вам переглянути відеоролик і сказати, що ви побачили і яке враження справив на вас цей сюжет.
Перегляд відеоролика
–Діти, скажіть, що ви побачили?
–Яке враження справив на вас цей ролик? (Відповіді учнів)
Справді, наша Батьківщина має стільки незвичайного і загадкового. Я запрошую вас сьогодні відвідати прекрасні куточки України, відкрити її красу. Нам є чим пишатися, що цінувати. Незвичайна краса природи надихає людину на творчість, на працю. Тож, сподіваюсь, і ми з вами сьогодні плідно попрацюємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
–Діти, давайте пригадаємо, над яким розділом науки про мову ми з вами працюємо? (Морфологія)
Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати
І порядок при лічбі,
Підкажу мерщій тобі.
Чи який, чи котрий, скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним
Називаюсь я … (числівник).
II. Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні ми будемо говорити про числівник як частину мови. Тому розгорніть зошити, запишіть число й тему.
Двадцять перше березня
Класна робота
Числівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
- поглибити знання про числівник, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль;
- формувати вміння знаходити числівники в текстах;
- навчитися відрізняти числівник від інших частин мови;
- розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях;
- А для чого нам потрібно вивчати числівник? (Відповіді учнів)
- Де ми зустрічаємось з числівником?
Отож тема уроку надто важлива, бо використання числівників у повсякденному житті, у навчанні просто необхідне.
III. Вивчення нового матеріалу
(Відповіді учнів)
Прочитати текст, визначити тему тексту. Знайдіть у тексті числівники. Випишіть виділені сполучення слів. Що означають виділені слова, поставте до них питання.
Заповідник Асканія-Нова – унікальний куточок природи, який знаходиться на півдні України, в Херсонській області. Площа заповідника складає тридцять три тисячі гектарів.
Асканія-Нова по праву є найстарішим степовим біосферним заповідником планети і найбільшим серед європейських степових заповідних територій. У тутешніх степових екосистемах налічується більше п’ятисот видів вищих рослин і понад три тисячі видів тварин.
Окремої уваги заслуговує Асканійський дендрологічний парк, створений в кінці дев’ятнадцятого століття на площі близько двохсот гектарів.
тридцять три тисячі гектарів, дев’ятнадцятого століття
-Як називається ця синтаксична одиниця? (словосполучення)
Поставте запитання до числівників.
Залежно від того, на які питання відповідають числівники, вони поділяються на два розряди: кількісні та порядкові, але детальніше ми поговоримо про них на наступному уроці.
Робота з підручником.
-Тепер нам треба закріпити наші знання практично.
Націонáльний заповíдник «Хóртиця»
Розбір речень. З’ясувати синтаксичну роль числівника.
Речення записати, пояснити орфограми, підкреслити числівник як член речення.
Перші записи про острів Хортиця з’являються в часи Київської Русі.
У шістнадцятому столітті на острові була заснована Запорізька Січ.
На території комплексу «Запорозька Січ» збудували двадцять три споруди.
Двісті тисяч туристів щороку відвідують Хортицю.
Давайте зробимо висновок: якими членами речення можуть бути числівники?
Лінгвістична гра «Знайди зайве»
У кожному ряді слів сховалися «зайві» слова. Знайдіть їх, обґрунтуйте свою думку. До якої частини мови належать ці слова?
Творче завдання
Виконати одне із завдань:
А (3) верби схилилися, мов журяться вони.
Ми спинилися біля (3) верб.
(3) явори посадила сестра при долині. (Шевч.)
2. Записати речення, замінюючи цифри словами. Визначити морфологічні ознаки та синтаксичну роль числівників.
А (3) верби схилилися, мов журяться вони.
Ми спинилися біля (3) верб.
(3) явори посадила сестра при долині. (Шевч.)
3. Скласти і розіграти в парі діалог, який міг би відбутися між двома однокласниками, один з яких відвідав мальовничий куточок України і ділиться своїми враженнями. У діалозі використайте числівники.
Підсумок уроку.
- Яку частину мови ми з вами вивчили на уроці?
- Які морфологічні ознаки має числівник?
- Яку синтаксичну роль виконує числівник?
- як відрізнити числівник від інших частин мови?
Оцінювання
Домашнє завдання.
Вивчити матеріал підручника §54.
Виконати вправу 455 або написати твір-мініатюру на тему «Мій рідний край – для мене диво», використовуючи у тексті числівники.